- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şerîfî, Muhammed (1185/1771–1260/1844) - Madde Yazarı: Doç. Dr. Ferdi Kiremitçi
- Eser Yazılış Tarihi:1811
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:22/03/2022
PEND-İ GÜLİSTÂN (ŞERÎFÎ)
mesnevi/nasihatnameŞerîfî, Muhammed (1185/1771–1260/1844)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muhammed Şerîfî’nin pendname türündeki dinî-ahlâkî mesnevisi. Şerîfî’nini en önemli eseridir. 1226/1811 yılında tamamlanan eser, Diyarbakırlı Ahmed Mürşid Efendi’nin Pend-i Mürşidî adlı eserine nazire olarak kaleme alınmıştır. Pend-i Gülistân, nasihatname türünde olup mesnevi nazım şekliyle yazılmıştır. Eserin mesnevî kısmı 11622 beyit olup eserin bölümleri mesnevi nazım şeklinin genel özelliğine uygun olarak belli bir sıraya göre dizilmiş; giriş kısmındaki dört bölümde “tevhid, na‘t ve sebeb-i te’lif” konularına yer verilmiştir. Bu bölümlerde şair, Allah’ın varlığından ve birliğinden bahsettikten sonra sırasıyla Hz. Muhammed’e, dört halifeye ve Osmanlı Devleti’ne övgüde bulunmuş; daha sonra da eserini niçin, nasıl, nerede ve ne şekilde kaleme aldığını anlatmıştır.
Asıl konuların işlendiği doksan üç bölüm “Mebhas-i Îmân” adındaki bölümle başlamaktadır. Bu bölümlerin başlıkları ve vezinleri belirtilmiş, konular iman bahislerinden başlamak suretiyle şairin kendi tercihi doğrultusunda sıralanmıştır. Pend-i Gülistân’ın sonuç kısmı “Tetimme-i Kitâb” başlığını taşımaktadır. Şerîfî, bu bölümde eserinin kıymetinin anlaşılması için Allah’a dua etmekte ve eserin bitiş tarihini belirtmektedir. Bu şekliyle Pend-i Gülistân’ta toplam doksan sekiz bölüm yer almaktadır. Pend-i Gülistân’da klâsik Türk edebiyatındaki dinî türlerden “besmelename, tevhid, na‘t, münacat, nasihatname, mevlid, mi‘raciye, ramazaniye, bayramiye/ıydıye, medhiye, siyasetname, mahşername” gibi türlere örnek gösterilebilecek manzumeler yer almaktadır. Şüphesiz ki bunlar içinde en belirgin olanı eserin adından da anlaşılacağı üzere “nasihat-nâme” türüdür.
Şerîfî, eserini dinî-ahlâkî konularda insanlara öğüt vermek, onların bu konulardaki eksikliklerini gidererek dünya ve ahiret mutluluklarına vesile olmak için kaleme almış; eserinin hemen her bölümünde bu amacına hizmet edecek bilgi ve nasihatlere yer vermiştir. Pend-i Gülistân’da en çok kullanılan ikinci tür “münacat”tır. Şair, eserinde bu türden hem mesnevi hem de kaside ve musammat şeklindeki manzumelerinde yararlanmıştır. Eser, bir nasihatname örneği olması yanında dinî pek çok konuyu ihtiva etmesiyle manzum bir akaidname ve ilmihal kitabı hüviyeti de göstermektedir. Ayrıca şair, eserinde dönemin tarihî ve siyasî olaylarına, padişahla ve diğer idarecilerle ilgili çeşitli tespitlere ve eğitim gördüğü yer olan Erzurum ile yaşadığı muhit hakkındaki bazı izlenimlere de yer vermiştir.
Pend-i Gülistân’da mesnevî dışında başka nazım şekilleri de kullanılmıştır. Bunların başında kasideler (61) yer almaktadır. Eserde bazı kasideler başlıksız olarak kaleme alınmıştır. Ayrıca kasidelerin bir kısmı “kıt‘a-i kebîre (4)” nazım şekline, bir kısmı ise -birim olarak bentlerden yararlanılarak- “muhammes (10), murabba‘ (3) ve müseddes (4)” nazım şekillerine karşılık gelecek şekilde yazılmıştır. Pend-i Gülistân, aruzun vezninin üç bahri ile kaleme alınmış ve kullanılan kalıplar bölüm başlarında belirtilmiştir. Ancak, eserin giriş kısmı mahiyetindeki ilk dört bölüm ile dördüncü bölümün sonundaki bir kıt‘a-i kebirede -sonraki bölümlerden farklı olarak- aruz vezninin hangi kalıbının kullanıldığı şair tarafından belirtilmemiştir. Pend-i Gülistân’ın mesnevî kısmında aruzun “hezec” bahrinden “mefâ‘îlün mefâ‘îlün fe‘ûlün” kalıbı, “recez” bahrinden “müstef‘ilâtün müstef‘ilâtün” kalıbı ve “remel” bahrinden “fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün” kalıbı kullanılmış; kaside ve kıt‘a-i kebirelerde ise yine bu üç bahirde yer alan farklı kalıplardan yararlanılmıştır.
Pend-i Gülistân’ın tespit edilebilen üç nüshası bulunmaktadır. Bunlar; Erzurum İl Halk Kütüphanesi Nüshası (Arşiv nu. 25 Hk 15455) Millî Kütüphane Nüshası (Arşiv nu. 06 Mil Yz A 3314) ve Galip Yüce Nüshası’dır. Eserler ilgili olarak bir doktora tezi hazırlanmış ve bir de makale yayımlanmıştır (Kiremitçi 2009, 2017).
Şairin biyografisi için bk. “Şerifî, Muhammed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/serifi-muhammed
Eserden Örnekler
Pend-i Gülistân’dan
Ey Şerîfî di nasîhat hakk-ı câr
Bilmeyen ihvâna olsun yâd-gâr
Konşu hakkına buyurdı Müste’ân
“Câri zi’l-kurbâ” kelâmı bil ayân
[...]
Didi bundan sonra “ve’l-câri’l-cünüb”
Olmayun ehl-i karâbet konşı hûb
Eyleyün ‘izzetle ana rahbeti
Tâ bulasız dü-cihânda râhatı
Hem buyurdı ol Resûl-i bâ-afâ
Üç kışımdur konşı biri akrabâ
Biri müslim nâ-karâbet konşıdur
Biri müşrik zimmî ol da konşıdur
Zimmî konşı hakkı birdür kıl edâ
Vardur ancak hakk-ı câr bây u gedâ
İki hakkı var çü konşı Müslimân
Biri hakk-ı konşı bir ehl-i îmân
Ol karâbet konşı hakkı üç bilün
Hak karâbet hakk-ı İslâm’dur kılun
Hem üçünci hakkıdur hakk-ı civâr
Konşı hakkın bilüben kıl i’tibâr
Ol Habîbu’llâh’a kıldılar su'âl
Konşı hakkından bize söyle makâl
Didi ey yârenlerim eylen simâ’
İtmeyün konşı ile gavgâ nizâ’ (Mesnevî, b. 4293-4305).
Pend-i Gülistân’dan (Kasîde-i Zemm-i Riyâset)
Bu gönlüm gibi âlem pür-harâb nâ-şâd imiş bildim
Giyâh-âsâ bu çarh-ı dehr bî-bünyâd imiş bildim
Bu fânî kalmadı mûr-ı za‘îfe ne Süleymân’a
Cihânun taht u tâcı bî-meded bir ad imiş bildim
Gel aldanma bu limana seni girdâba gark eyler
Bu keştî bahr-i mihnetde işi feryâd imiş bildim
Okundı câm-ı Cemşîd mülk-i Hüsrev şâh-ı İskender
Velî sultân-ı aşka hoş sezâ Ferhâd imiş bildim
Hudâ avn ile bir nebze eğer keşf oldı her fenden
Şerîfî fenn-i eş‘âra arûz üstâd imiş bildim (Kiremitçi 2009: 518-519).
Kaynakça
Artvinli, Taner (2002). “Şair Mehmed Şerifî”. Folklor/Edebiyat, 4 (32) 333-337.
Artvinli, Taner (2010). “Mehmed Şerîfî ve Mevlid’i”. Geçmişten Geleceğe Yusufeli Sempozyumu Bildirileri. İstanbul: Yusufeli Belediyesi Yay., 459-492.
Fındıkoğlu, Z. Fahri (1941). “Erzurum Şairlerinden Şerifî”. Ülkü Dergisi, 17 (100): 309-315.
Kırzıoğlu, M. Fahreddin (1980). “Erzurumlu Şair Mehmed Şerifî ve Pend-i Gülistan’ı”. Köz Dergisi, 5: 3-18.
Kiremitçi, Ferdi (2009). Muhammed Şerifî’nin Hayatı, Edebî Kişiliği, Eğitim Anlayışı ve “Pend-i Gülistan” Adlı Eseri (İnceleme-Tenkitli Metin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Kiremitçi, Ferdi (2013). “19. Yüzyıl Klasik Şairlerimizden Muhammed Şerîfî’nin Dürr-i Manzûm Adlı Menakıpnamesi”. Turkish Studies, 8 (4): 969-1032.
Kiremitçi, Ferdi (2017). “Klasik Türk Edebiyatı Manzum Nasihatname Geleneğinin Son Hacimli Örneği: Muhammed Şerîfî ve Pend-i Gülistân Mesnevisi”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8 (19): 176-206.
Muhammed b. Ahmed b. Halîl Erzurûmî. Pend-i Gülistân-ı Şerîf. Millî Kütüphane: 3314.
Muhammed b. Ahmed b. Halîl. Kasâ’id. Milli Kütüphane: 06 Mil Yz A 8918.
Muhammed b. Ahmed b. Halîl. Pend-nâme. Erzurum İl Halk Kütüphanesi: 15455.
Umut Demir, Cansu (2019). Tuhfe-i Şerîfî (İnceleme-Metin-Bağlamlı Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÜRR-İ MANZÛM (ŞERÎFÎ) | Şerîfî, Muhammed (1185/1771–1260/1844) | Doç. Dr. Ferdi Kiremitçi |
Görüntüle | ||
2 | MEVLİD (ŞERÎFÎ) | Şerîfî, Muhammed (1185/1771–1260/1844) | Doç. Dr. Ferdi Kiremitçi |
Görüntüle | ||
3 | KASÂ’İD (ŞERÎFÎ) | Şerîfî, Muhammed (1185/1771–1260/1844) | Doç. Dr. Ferdi Kiremitçi |
Görüntüle | ||
4 | TUHFE-İ ŞERÎFÎ (ŞERÎFÎ) | Şerîfî, Muhammed (1185/1771–1260/1844) | Doç. Dr. Ferdi Kiremitçi |
Görüntüle | ||
5 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
6 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
8 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
9 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
10 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
11 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |