- Yazar Biyografisi (TEİS)
Tahir, Menemenlizâde Tâhir - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
- Eser Yazılış Tarihi:1894
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Belâgat Kitabı
- Yayın Tarihi:31/10/2021
OSMANLI EDEBİYATI (MEHMED TÂHİR)
belagatTahir, Menemenlizâde Tâhir (d. 1863 / ö. 12 Mart 1903)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Menemenlizâde Mehmed Tâhir Bey’in (1862-1903) belâgate dair eseri. “Osmanlı Edebiyatı” adı, her ne kadar isim olarak bir edebiyat tarihi veya antolojik bir eser çağrışımı yapıyorsa da belâgat ilmine dair bir kitaptır. Müellifin yayımlanmış son eseri olan Osmanlı Edebiyatı'nın lise öğrencileri için ders kitabı olarak hazırlandığı, başındaki kısa mukaddimeden anlaşılmaktadır. Eser klasik Arap belâgatinin hemen bütün unsurlarını taşımakla birlikte tasnifi tamamen özgündür. Yazar eserini şu üç ana bölüm altında toplar: 1. Üslûp, 2. Sanâyi’-i Lafziyye, 3. Sanâyi’-i Ma’neviyye. Üslûp bölümü kendilerinin de alt başlıkları olan şu alt bölümlerden oluşur: Fesâhat, vuzûh, garâbet, tabîat-ı ifâde, münakkahiyyet, âhenk, asâlet. Sanâyi-i Lafziye bölümünde 14, Sanâyi’-i Ma’neviyye’de ise 21 edebî sanata yer verilmiştir. Sanâyi-i Lafziyye’deki (söze bağlı sanatlar) söz sanatları tenâsüb, îhâm ve türleri, leff ü neşr, iktibâs, tazmin, telmî’, cinâs, iştikâk, kalb, sec’, ve tarsîdir Menemenlizâde Sanâyi’-i Ma’neviyye’yi (anlama bağlı sanatlar) kendi içinde “Sanâyi’-i Hissiyye”, “Sanâyi’-i Hayâliyye” ve “Sanâyi’-i Fikriyye” olmak üzere üç alt bölüme ayırmıştır. Tespit edebildiğimiz kadarıyla bu alt tasnif de özgündür. Yazarın bu bölümlere dâhil ettiği söz sanatları şöyledir: “Duyguya dayalı sanatlar” diyebileceğimiz ilk alt başlık altında iltifat, istifhâm, rücû’, teşhis ve intak, terdîd, kat’, nidâ, tekrir, ta’rîz, kinâye ve mübâlağa sanatları; “hayâlî sanatlar” olarak teşbîh, istiâre, mecâz-ı mürsel, telmih, tedrîc, tezâd ve mukabele; “düşünceye dayalı sanatlar” arasında ise hüsn-i ta’lîl, irhâ-yı inân, sükût-ı beliğ ve tecâhül-i ârif sanatları tanıtılmıştır. Yer yer “istidrât” başlığı altında anlattığı konuyla ilgili önemli kimi hususlara dikkat çekmiştir.
Eserin dili bugünün öğrencileri için oldukça ağır sayılsa da ise de lise ders kitabı olarak hazırlandığına göre kendi dönemi öğrencileri için sade ve anlaşılır olduğu ders kitabı niyetiyle yazıldığından anlaşılmaktadır. Tanımını yaptığı hemen bütün konuları örneklerle destekleyen yazarın hepsi Türkçe veya Türkçeye çeviri olan şiir ve nesir örneklerinin çok geniş ve zengin bir kadrosu vardır. Hem klasik edebiyatımızın hemen her döneminde eser veren şairlerinden hem kendi döneminin -başta Recaizâde Ekrem olmak üzere- Muallim Nâcî, Namık Kemâl, gibi önde gelen yazar ve şairlerinden hem de Batı edebiyatından çevirilerden verdiği örneklerle konuların daha kolay anlaşılmasını sağlamak istemiştir. Menemenlizâde’nin eserinin başına koyduğu başlıksız kısa mukaddimesinde belirttiğine göre ders kitabı olarak hazırlanmak üzere kendisine ısmarlanan Osmanlı Edebiyatı’nın tamamlanması oldukça gecikmeli olmuştur.
Eser 1317 (1894) yılında Arap harfleriyle basılmış, M. Fatih Köksal ve Vedat Ali Tok tarafından diliçi çevirisiyle birlikte yayımlanmıştır (2013).
Menemenlizâde Mehmed Tâhir Bey’in biyografisi için bk. “Menemenlizade Tahir”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tahir-menemenlizade
Eserden Örnekler
Üslûb-ı musanna’: Üslûbun sâde, mutavassıt, âlî nâmlarıyla üçe ayrıldığını bâlâda görmüştük. Burada da âdî ve musanna’ olmak üzere ikiye taksîm edeceğiz. Üslûb-ı âdî o tarz-ı beyândır ki nâzik nâzik, parlak parlak, ulvî ulvî, sanâyi’-i belâgatin hepsinden muarrâ olarak mevzû’-ı bahsi sâdece tefhîm ve tebyîne hizmet eder. Hissiyyât ile münâsebeti yoktur. Beğendirmeye, müteessir etmeğe aslâ çalışmaz. Müntehâ-yı muvaffakıyyeti mevzûunu kemâl-i vuzûh u selâmetle ifâde edebilmesidir. Üslûb-ı sâde ile farkı şudur ki sâde ifâdeler san’ata büsbütün bîgâne kalmazlar. Hele sanâyi’-i fikriyye ekseren bu nev’ tarz-ı beyânın medâr-ı zîneti olur. İfâde-i âdiyyenin ise şerâit veya meziyyât-ı umûmiyye-i edebe tab’iyyetten başka edebiyyât ile bir münâsebeti yoktur. Üslûb-ı musanna’ ise belâgat ve fesâhatin her türlü menâbiinden iğtirâf-ı zînet ü letâfet eder. Servet ve mücevherât-ı beyân kendisine dâimâ râyegândır. Âyine-i hüsn-i tabîat karşısında tuvâletini itmâm etmedikçe enzâr-ı umûmiyyeye arz-ı çehre-i letâfet eylemez. Üslûb-ı musanna’ edebiyyâtın rûhudur. Mevzû-ı bahs ettiği şey’e cân verir. Nazar-ı fikr ü hayâl önünde tasavvuru cennetler, perîler tecsîm eder. Üslûb-ı âdî bir zemîn-i tabiîye benzedilirse üslûb-ı musanna’ bir çemenistân-ı dil-ârâya teşbîh olunabilir ki her tarafı nazar-rübâ çiçekler, latîf hıyâbânlar ile tezyîn edilmiştir. Nazar-ı şâirâne içinde gezindikçe ser-mest-i şevk u lez[ây]îz olur (Köksal-Tok 2013: 219).
Kaynakça
Menemenlizâde Mehmed Tâhir (1317), Osmanlı Edebiyâtı. İstanbul: Kasbar Matbaası.
Köksal, M. Fatih, Vedat Ali Tok (2013). Osmanlı Edebiyatı (Belâgat) Menemenlizâde Mehmed Tâhir. Ankara: Kurgan Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ELHAN (MENEMENLİZADE TAHİR) | Menemenlizade Tahir | Diğer Halil Erten |
Görüntüle | ||
2 | YÂD-I MAZİ (MENEMENLİZADE TAHİR) | Menemenlizade Tahir | Diğer Halil Erten |
Görüntüle | ||
3 | ÂSÂR-I PERİŞÂN, KISM-I ELHAN, CÜZ 1 (MENEMENLİZADE TAHİR) | Menemenlizade Tahir | Öğretmen Semira Miralay |
Görüntüle | ||
4 | TERANE-İ ZAFER (MENEMENLİZADE TAHİR) | Menemenlizade Tahir | Diğer Büşra ALTUNTAS |
Görüntüle | ||
5 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
6 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
7 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
8 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
9 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
10 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
11 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
12 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
14 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |