- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâib Hasan Râcî Efendizâde Abdülahad Nûrî - Madde Yazarı: Araş. Gör. Hatice YILDIZ
- Eser Yazılış Tarihi:1307/1889
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mersiye
- Yayın Tarihi:09/05/2022
ÖLEN KIZIM (ABDÜLAHAD NÛRÎ)
diğerNâib Hasan Râcî Efendizâde Abdülahad Nûrî (d. 1865 - ö. 1927)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Abdülahad Nuri’nin, henüz üç buçuk yaşındayken hayata veda eden küçük kızı için kaleme aldığı uzunca bir manzum mersiyeden ibaret olan kitabı. Nazım birimi dörtlük olan şiir, 69 dörtlükten meydana gelmiştir. Abdülahad Nuri, mersiyeye aruzun “mef’ûlü fâ’ilâtün fe’ûlün” kalıbıyla başlamışsa da metin ilerledikçe vezinde oldukça keyfi davranmış; sık sık vezin hataları yapmış hatta tef’ileleri de değiştirmiştir.
Kızı Bedriye’nin yasını tutan şair, kitabının önsözünde, “bazı zevat”ın kendisini anlamayacağından endişe duyduğunu belirterek “erbab-ı hissiyat”tan, şiir boyunca duyulacak feryadının bedbaht bir babanın gözyaşları olarak görülmesini bekler. Zira o, sadece “yavrucuğuna mersiyehan olmak kaydında bulunan talihsiz bir peder” olarak “hayalini kalbine gömdüğü bir mevcud-ı uhrevi hakkındakini muhabbetini ispat etmek” istemektedir (1307/1889: 4). Bu sözlerden de anlaşılacağı üzere Abdülahad Nuri, yaşadığı ıstırabı paylaşmak için kaleme aldığı mersiyesinde biçim kaygısı gözetmemiştir. Bununla birlikte manzumede, samimi bir üslûba başvurulduğu görülür. Küçük yaşta kaybedilen bir kız evladının acısı, her mısrada kendini duyurur.
Abdülahad Nuri, şiirini hayat ve ölüm zıtlığı üzerinden kurgular. Kızı hayattayken evi dolduran bir sevinç ve mutluluk vardır. Fakat onun ölümüyle hayatı kararmış, yaşama ümidi kaybolmuş ve şairi büyük bir mutsuzluk duygusu sarmıştır. Kızıyla geçirdiği anları yad ederken aydınlık ve “nur”lu bir tablo çizen şair, kabri ise karanlık bir zindan olarak tasvir eder. Daha hayatının baharında, taze bir çiçeğe benzettiği ve masumiyetin, saflığın timsali olan kızının küçük bedeninin o karanlığa girmesi, bir babanın aklının alamayacağı bir durumdur. Bu ise katlanılması çok güç bir acı ve şaşkınlık duygusu yaratır. Şiir boyunca bu acının ve şaşkınlığın “ah, eyvah” gibi ünlemlerle dışa vurulduğu görülür. Manzume, biçim ve dil kullanımı açısından kusurlu olsa da duyguların dile getirilişindeki samimiyet, onu dikkate değer kılmaktadır.
Şairin biyografisi için bk. “Abdülahad Nuri”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/abdulahad-nuri
Eserden Örnekler
Düştün mü hâke ey nur-ı ismet,
Toprak mı oldu mehd-i nezaket,
Makber mi şimdi, cây-ı ziyaret?
Nur iken oldun me’lûf-ı zulmet! (Abdülahad Nuri 1307: 1).
Dar mıydı yavrum! Ağuş-ı mader;
Bilmem geniş mi muzlim bu makber;
Zulmet içinde kim ninni söyler;
Kurtlar verir mi şîr-i hamiyet? (Abdülahad Nuri 1307: 6).
Ey kabr nerde, nerde o yavru,
Hâk oldu mu öyle bir melek-ru?
Zerrin saçıyla, müşkin o ebru,
Mahvetme, etme! Sende emanet!.. (Abdülahad Nuri 1307: 7).
Bedriye, Bedriye! Gel a masum,
Bak yattığın yer bir sicn-i meş’um!
Nazik vücudun ey tıfl-ı mazlum!
Tahrip eder, bî-şüphe rutubet. (Abdülahad Nuri 1307: 22).
Kaynakça
Abdülahad Nuri (1307). Ölen Kızım. İstanbul: Mürüvvet Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KÜRT DÜĞÜNÜ (ABDÜLAHAD NÛRÎ) | Nâib Hasan Râcî Efendizâde Abdülahad Nûrî | Doç. Dr. Dilek Herkmen |
Görüntüle | ||
2 | MEV’İZE-İ HASENE (ABDÜLAHAD NÛRÎ) | Nâib Hasan Râcî Efendizâde Abdülahad Nûrî | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
3 | TEMBELLİK YÂHUD GAYRETE TEŞVİK (ABDÜLAHAD NÛRÎ) | Nâib Hasan Râcî Efendizâde Abdülahad Nûrî | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
4 | MİLLÎ DESTANLAR (ABDÜLAHAD NÛRÎ) | Nâib Hasan Râcî Efendizâde Abdülahad Nûrî | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
5 | MAHİYET-İ AŞK (ALİ NECİB PAŞAZÂDE AHMET HAMDİ) | Ali̇ Neci̇b Paşazâde Ahmet Hamdi̇ | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
6 | ÂSİ BEHÇET (SÂDIK) | Sâdık | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
7 | İDDİANIN SONU CİNÂYET (MEHMET ŞEVKET BİN BEKİR NÂCİ) | Mehmet Şevket Bi̇n Beki̇r Nâci̇ | Dr. Öğr. Üyesi Hanife Özer |
Görüntüle | ||
8 | HÜZN-ÂVER (AHMED FEHMİ) | Ahmed Fehmi (d? - ö?) | Dr. Öğr. Üyesi Hanife Özer |
Görüntüle | ||
9 | AYDA (MEHMED YUSUF) | Mehmed Yusuf | Diğer Nursel KAVAK |
Görüntüle | ||
10 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
12 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
14 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
15 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
16 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
17 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
18 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |