- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ârif - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
- Eser Yazılış Tarihi:841/1437-38
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:01/04/2022
NÜSHA-İ ÂLEM / NÜSHATÜ'L-ÂLEM VE ŞERHÜ'L-ÂDEM (ÂRİF)
dinî mesneviÂrif (d. ? - ö. 842/1438-39’den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ârif mahlaslı şairin kaleme aldığı manzume. Eserin bir nüshası Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, İbrahim Efendi Bölümü, 355/2 numarada kayıtlı Külliyât’ın 72b-87a sayfaları arasındadır. Ayrıca metnin Milli Kütüphane, Yazma Eserler, 3529 numarada 68b-74b, 10a-16a ve Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi, 167/2 numarada 33b-43a, 69b-70b sayfaları arasında iki nüshası daha bulunmaktadır. Son kısmında 841/1437-38 yılında telif edildiği belirtilen metin, mesnevi nazım şekliyle ve aruzun fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün kalıbıyla kaleme alınmıştır. “Hâtimetü'l-Kitâb” bölümünde manzumenin 368 beyit olduğu belirtilmişse de beyit sayısı 369'dur (Tunç 1996: 40).
Ârif, Nüsha-i Âlem'e Allah’ı zikirle başlar, ardından vahdet ve Hz. Muhammed’in makamı gibi konulara değinir. İnsanın, Cebrail’in bile eremeyeceği makama ulaşabileceği, aslının cevher olduğu, gökte ve yerde bulunan her şeyin insanda bulunduğu, tüm bunların beyan edileceğini belirterek konuya girer. Eserin başlığına uygun olarak âlemin bir nüshası olan insanı şerh eder ve âlemde bulunan her şeyin insanda bir karşılığı olduğunu söyler. İnsanın gökteki karşılıklarını verdikten sonra yerdeki karşılıklarından bahseder. Yedi göğün, on iki burcun, Arş’ın, Levh’in, Kalem’in, Kürsî’nin, cennetin ve cehennemin, gökteki meleklerin, yedi seyyarenin; yeryüzündeki dağların, madenlerin, ırmakların, toprağın, taşın, bitkilerin, doğunun, batının, mezarın, ateşin, acı suyun, deniz suyunun vs. insandaki karşılıklarını zikreder. “Hâtimetü'l-Kitâb” bölümünde eserin adını “Nüsha-i Âlem” koyduğunu açıklar, bir kez daha metnin konusuna değinir, yazım tarihini ve beyit adedini bildirerek manzumeye son verir (Tunç 1996: 41-42; Elveren 2001: 29).
Nüsha-i Âlem üzerine Semra Tunç içinde şairin diğer eserlerinin de yer aldığı bir doktora tezi (1996), Abdurrahim Elveren ise bir yüksek lisans tezi (2001) hazırlamıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Ârif”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/arif-mdbir
Eserden Örnekler
Nüsha-i Âlem'den
Dinle dahı ol feleklerde ne var
Sende gösterem misâlin âşikâr
Gökde cennet var dahı hoş hûrîler
Sende şâzîlık dahı hoş ma‘nîler
Şâzîlık cennet misâli ma‘nîler
Oldı hûrîler misâli mu‘teber
Gussadur tamu misâli bil i yâr
Göz açup bu sırra kılgıl i‘tibâr
Yahu gökde cennet ü sende gönül
Bil ki cennetden dahı yigrekdür ol
Zîre cennetdür mahalli şehvetün
Kalb-i mü’min hod yiri ma‘rifetün
Cennetün hâzini bil Rıdvân durur
Kalb-i mü’min hâzini Rahmân durur
Var durur gökde melekler âbidûn
Kâne li’l-âsîne hûm yestagfirûn
Tesbîh iderler bular dâyim Hak’ı
Bil Hak’ı zikr itmeyen oldı şakî
Sende dahı var durur kıl bî-hisâb
Yezkürûne’l-Hakk’a havfen min azâb
İşide kıllar nice tevhîd ider
Gice gündüz ol Hak’ı temcîd ider
...
Hâtimetü'l-Kitâb
Hatm oldı burada işbu kitâb
Bu hitâbı key işit iy şeyh ü şâb
Neydügüni bunda bildürdüm sana
Kıl kerem sen de du'â gönder bana
Bil hakîkat kim du'â muhtâcıyuz
Rahmet aşınun yakîn biz acıyuz
Ârif işbu sözi çün hatm eyledi
Bil ki adın Nüsha-i Âlem kodı
Zîre âdem nüshasıdur âlemün
Anladunsa şerhidür bu âlemün
Nefs-i âdem âlem-i ekber durur
Yir ile gök âlem-i asgar durur (Tunç 1996: 659-660, 690)
Kaynakça
Elveren, Abdurrahim (2001). XV. Yüzyıl Şairlerinden Ârif ve Hamsesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Tunç, Semra (1996). Ârif, Hayatı-Eserleri Edebî Kişiliği ve Eserlerinin Tenkidli Metni. C. I-II . Konya: Selçuk Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜRŞİDÜ’L-UBBÂD (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
2 | MEVLİD / [MEVLİDÜ'N-NEBÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
3 | Mİ‘RÂC / [Mİ‘RÂCÜ'N-NEBÎ / Mİ'RÂC-I NEBÎ / Mİ'RÂC-NÂME] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
4 | VEFÂT / [VEFÂTÜ'N-NEBÎ / VEFÂT-I NEBÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
5 | [MESNEVÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
9 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |