- Yazar Biyografisi (TEİS)
Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
- Eser Yazılış Tarihi:1287/1870
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Siyasetname
- Yayın Tarihi:16/09/2022
NİZÂMÜ’L-ÂLEM Lİ-CENÂBİ AKHİSÂRî (MEHMED TEVFÎK)
siyaset-nâmeTevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî (d. 1259/1843-ö. 1310/1892-93)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hasan Kâfî Akhisârî’nin (ö. 1024/1615) 1004/1596’da Sultan III. Mehmed’e (slt. 1595-1603) sunmak üzere önce Arapça kaleme alıp 1005/1597’de Türkçeye tercüme ettiği Usûlü’l-Hikem fî Nizâmi’l-Âlem adlı siyasetnâme türündeki meşhur eserinin Mehmed Tevfik (Çaylak) tarafından hazırlanan muhtasar ve dili sadeleştirilmiş neşri/tercümesi. 40 sayfadan oluşan Nizâmü’l-Âlem li-Cenâbi Akhisârî ilk olarak 1287/1870 tarihinde Asır gazetesinde tefrika edilmiş ve aynı yıl İstanbul’da kitap olarak basılmıştır.
Nizâmü’l-Âlem li-Cenâbi Akhisârî sebeb-i te’lîf, mukaddime, dört fasıl ve hâtime olmak üzere yedi ana bölümden oluşur. Her bölüm kendi içinde alt başlıklara ayrılmış ve bu alt başlıklarda değinilen konular kimi zaman çeşitli hikâye, hadis ve beyitlerle örneklenerek açıklanmıştır. Sebeb-i te’lîf kısmında eserin yazılma sebebi 16. yüzyıl sonlarında Osmanlı’da görülen bozulma ve karışıklıkların sebeplerini tespit etmek ve bunlara çözüm yolları bulmak olarak açıklanmıştır. Bu bölümün sonunda müellif (Hasan Kâfî Akhisârî) eserin kaç bölümden oluştuğuna ve eserin ismine dair bilgi verir. Mukaddime bölümünde insanlar “ehl-i seyf”, “ehl-i kalem”, “ehl-i zirâ‘at” ve “ehl-i ticâret” olmak üzere dört gruba ayrılarak bu gruplara kimlerin dâhil olduğu açıklanır. Eserin ana bölümlerinin ilkinde bir saltanatın uzun ömürlü olmasını sağlayacak sebepler üzerinde durulur. İkinci bölümde doğru düşünme ve karar verme yetisine zararlı olan belli başlı sebeplerden bahsedilir. Üçüncü bölüm savaş âletlerinin kullanılması ve askerlerin savaşa teşvik edilmesi konusuna ayrılmıştır. Dördüncü bölümde zafer ve yenilgiye yol açan sebeplere ayrıntılı olarak yer verilir. Hâtime bölümünde ise çok mühim meseleler olarak nitelendirilen barış ve antlaşmanın usûl ve kaidelerine dair açıklamalar yapılır. Eser Mehmed Tevfik’in tercümede nasıl bir yol izlediğini açıkladığı, kaynak eserin ve kendi tercümesinin tarihlerini verdiği kısa bir bölümle sona erer.
Oldukça sade bir dil kullanılan Nizâmü’l-Âlem li-Cenâbi Akhisârî, kaynak eser olan Usûlü’l-Hikem fî Nizâmi’l-Âlem’in tertibine uygun bir şekilde düzenlenmiştir. Bununla birlikte Mehmed Tevfik’in eserin sonunda da açıkladığı üzere eğer ayrıntılarıyla şerh edilse her bölümü ayrı bir kitap olacak bu eser muhtasar bir şekilde tercüme edilmiş ve yeri geldikçe mütercim tarafından esere ufak tefek ilaveler yapılmıştır (Mehmed Tevfik 1287/1870: 40). Esere mütercim tarafından yapılan ilaveler ayrı başlıklar açılarak ana bölümlerden ayrılmıştır. Bu kısımlarda Mehmed Tevfik eserde değinilen meselelerin tercümenin yapıldığı dönemde geçerliliğini yitirmesi ve benzeri sebeplerden çıkarıldığı gibi çeşitli açıklamalara yer vermiş ya da bahis konusu meseleye dair kendi düşüncelerini açıklayıp tartışmıştır.
Kaynak metin Usûlü’l-Hikem fî Nizâmi’l-Âlem üzerine hazırlanmış çeşitli çalışmalar bulunmakla birlikte (İpşirli 1981: 245-246; Aruçi 1997: 328-329) Mehmed Tevfik’in tercümesi üzerine hazırlanmış herhangi bir çalışma tespit edilememiştir.
Yazarın biyografisi için bk. “Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tevfik-mehmed-tevfik-caylak-tevfik
Eserden Örnekler
Sebeb-i te’lîf-i kitâb
Mü’ellif der ki vaktâ ki hicretin bin dördüncü senesi nizâmü’l-‘âlem ve intizâm-ı ahvâl-i benî Âdem’de fesâd ve husûsan memâlik-i İslâmiyye’de adem-i ittihâd gördüm. Bunun üzerine bir gece sünnet ve fürûzı kazâdan sonra işbu zülel ve halelin sebebini anlamak içün Cenâb-ı âlemü’l-sırr ve’l-hafâya teveccüh-i tâm ile teveccüh eylemiş idim. Cenâb-ı Hak bana mahzâ fazl ve ihsânından şu hikmeti tefhîm ve şu ilmi telhîm eyledi. Tahkîk Cenâb-ı Hak bir kavmde olan ni‘met ve âfiyeti tağyîr eylemez ve bozmaz, tâ ki ol kavm kendülerinde olan ef‘âl ve ahlâk-ı hasenelerini fenâ hâllere döndürmeyeler. Ya‘nî mâdâm ki bir millet aralarında hak üzere adâlet ve istikâmetle mu‘âşeret iderler Hak te‘âlâ hazretleri dahı işbu intizâm ve nizâmları sebebiyle aralarında hâsıl olan ni‘meti bozmaz [...]
Mütercim
Mü’ellif burada evâ’ilde ehl-i zirâ‘at ve kurrâ ve kasabât halkının harbe sevk olunmasının mazarratı hakkında pek çok söz söylemiş ise de zamânımızda usûl-i askeriyye bütün bütün tarz-ı âhere dökülmüş ve zamân-ı sâbıkanın fenâlıklarından hîç biri kalmamış olduğundan tercemeden sarf-ı nazar olunmuş ve şu kadar ki yalnız kânûn-ı tenâsülün hüsn-i vikâyesine bir ilâve-i fâ’ika olmak üzere Hıristiyân’dan asker almak usûlünün icrâsı kalmıştır (Mehmed Tevfik 1870: 2-3, 7-8).
Kaynakça
Akün, Ömer Faruk (1993). “Çaylak Tevfik”. İslâm Ansiklopedisi. C. VIII. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: 240-244.
Aruçi, Muhammed (1997). “Hasan Kâfî Akhisârî”. İslâm Ansiklopedisi. C. XVI. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: 326-329.
İpşirli, Mehmet (1981). “Hasan Kâfî El-Akhisarî ve Devlet Düzenine Ait Eseri: Usûlü’l-hikem fî Nizâmi’l-âlem ”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Enstitüsü Dergisi, (10-11): 239-278.
Mehmed Tevfik (1287/1870). Nizâmü’l-Âlem li-Cenâbi Akhisârî. İstanbul: y.y.
Yildirim, Haluk Emrah (2013). Folklorcu Kimliğiyle Mehmet Tevfik Çaylak Eserleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Kars: Kafkas Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LETÂ’İF-İ İNŞÂ (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
2 | KÂFİLE-İ ŞU‘ARÂ (ÇAYLAK TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
3 | İSTANBUL'DA BİR SENE (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
4 | İKİ GELİN ODASI (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
5 | LETÂ’İF-İ HİKÂYÂT ve GARÂ’İB-İ RİVÂYÂT (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
6 | ÂSÂR-I PERİŞAN (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
7 | NEVÂDİRÜ'Z-ZARÂ'İF (ÇAYLAK TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz |
Görüntüle | ||
8 | LETÂ’İF-İ NASREDDÎN (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
9 | BU ÂDEM (MEHMET TEVFİK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Doç. Dr. Adem BALKAYA |
Görüntüle | ||
10 | HAZÎNE-İ LETÂ’İF (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
11 | TAHRÎC-İ HARÂBÂT (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
12 | MEŞÂHÎR-İ OSMÂNİYYE - TERÂCİM-İ AHVÂL-İ KAPUDÂN-I DERYÂ MEŞHÛR GÂZÎ HAYREDDÎN PAŞA BARBAROS (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
13 | TÂRÎH VEYA SENE 1171 CİNÂYETLERİ (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
14 | YÂDİGÂR-I MACARİSTÂN ASR-I ABDÜLHAMÎD HAN (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
15 | USÛL-İ İNŞÂ VE KİTÂBET (ÇAYLAK TEVFİK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
17 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
18 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
19 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
20 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
21 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
22 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
24 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
25 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |