- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:1815
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:26/01/2022
NİKÂTÜ'L-HİKEM (ŞEYHÎ)
seyr ü sülûke dair meselelerŞeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi (d. 1163/1749-1750- ö. 1235/1819-1820)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Âlim, şâir, hukukçu ve yöneticilik vasıflarına da sahip, Nakşbendîliğe müntesip Şeyhî'nin seyr ü sülûka dair meseleler ve vahdet-i vücûd üzerine didaktik eseri.
Müellif, eserini daha önce okuduğu kitap ve risaleler ışığında elde ettiği bilgilerden, akla gelen bazı zor meselelerin çözülmesi, daha açık ve net bir şekilde anlaşılması için yazmıştır. Müellifin asıl amacının tarikata yeni dahil olmuş müridlerin müşkil meseleleri daha asan bir şekilde anlayabilmelerini ve seyr ü sülûk sürecinde zihinlerin karışmamasını sağlamaktır (Yıldırım 2016: 94).
Eserde ağırlıklı olarak vahdet-i vücûd konusu işlenmiştir. Ele alınan konuların birçoğu vahdet-i vücûd açısından değerlendirilmiş ve buna göre örnekler verilmiştir. Müellifin Nakşbendîliğe mensubiyetine rağmen eserde beyân ettiği fikirlerden, İbn-i Arabî ekolüne daha yakın olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca, tasavvufî eserlerde görülen meseleler, âyet ve hadislerle açıklanan konular hikâyelerle anlatılmaya çalışılmıştır. Müellif, mebde’, meâd, kader, kaza, ihtiyâr, insân-ı kâmil, seyr ü sülûk gibi konuları birbiriyle bağlantılı anlatmaya çalışmıştır. Metinde yer yer sorular sorulmuş ve bu yöntemle okuyucuya öğretici cevaplar verilmiştir (Doğan 2008: 51).
Nikâtü’l-Hikem, giriş, mukaddime, asl-ı evvel, asl-ı sânî, asl-ı sâlis ve hâtime bölümlerinden meydana gelmiştir. Giriş bölümünde müellif, eserini akla gelen müşkil sorular ve konular hakkında, velîlere duyduğu sevginin, onlardan gelen feyzin bereketiyle, kalbine doğan cevapları, yolun başında olan taliplere kolaylık sağlamak amacıyla yazdığını ifade etmiştir (Şeyhî vr. 2b/3a). Mukaddime kısmında insan-ı kâmil ve mürşid-i kâmilin önemi vurgulanmış ve şeriat, tarikat, marifet, hakîkat konuları açıklanmıştır. Ayrıca Şeyhî, tenzîh-i sırf, teşbîh-i sırf, fark, cem, fark-ı ba’de’l-cem, cem’u’l-cem, fark-ı evvel, fark-ı sânî gibi vahdet-i vücûd kavramlarından da bahsetmiştir (Doğan 2008:52). Eserin birinci bölümünde, Mebde başlığı altında insanın Allah’a kavuşmasının manevi bir durum olduğu, Allah’ın varlığından başka varlık bulunmadığı ele alınmıştır. İkinci bölümün Meâş başlığı altında insanın dünyaya gelişi ve aslına dönmesi gerekliliği üzerinde durulurken bunun da mürşid-i kâmilin terbiyesinden geçmekle mümkün olacağını anlatılmıştır. Üçüncü bölümde ise Meâd konusu işlenirken kişi kendisinde mevcut cevheri ortaya çıkartarak kemâl sahibi olması meselesine yer verilir. Böylece Hakk’a dönerek aslını bilmiş olur. Sonuç bölümde ise yine çeşitli nüktelerle beraber, Ehl-i Sünnet akidesine uygun olan sufiliğin dini ve ilmi açıklaması, kader ve insanın iradesi, insanın kendini ve Allah’ı bilmesi, rüya ve öldükten sonra dirilme konularına yer vermiştir (Şeyhî vr. 13b-32b). Eserin sonunda 44 beyitlik bir şiir bulunmaktadır. Bu şiir oldukça sade bir dille yazılmış olup tasavvufla alakalıdır. Eserin sonunda verdiği şiir, kitabın özeti niteliğindedir. Şeyhî, şiirinde herkesin kendi yeteneği ölçüsünde sözlerini anlayacağını, ancak münafık ve inkârcının bunlara inanmayacağını ifade etmiştir (Şeyhî vr. 102b-103b).
Süleyman Şeyhî’nin Nikâtü’l-Hikem adlı eserinin tespit edilebilen; Süleymaniye Kütüphanesi, Serez No: 1510, vr. 102; Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi, No: 2510 vr. 110; Tercüman Gazetesi Türkçe Yazma Eser Kütüphanesi, No: Y 302, vr. 69; Almanya Milli Kütüphanesi, Ms. or. quart 1402, vr. 88; Dil Tarih Coğrafya Fakültesi, Yazmalar Bölümü, No: 1750 numaralarında olmak üzere beş yazma nüshasına ulaşılmıştır (Yılmaz 1989: 257-264; Öksüz, 2010, ss. 28-29). Ayrıca, eser üzerinde bir yüksek lisans tezi (Doğan 2008) hazırlanmıştır. Nikâtü’l-Hikem, 18. yüzyılın sonu ile 19. yüzyılın başında yaşamış, bir tarikat şeyhinin, vahdet-i vücûd hakkındaki görüşlerini ve yorumlarını yansıtması bakımından önemlidir.
Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin biyografisi için bk. “Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-mollazade-seyh-suleyman-seyhi
Eserden Örnekler
Fî Beyân-ı İnsân-ı Kâmil
Ey birâder! Bil ve âgâh ol ki, insân-ı kâmilin vücûdu, bu âlemde, illet-i gāiye-i ma’rifetullâhdır. Ve insân-ı nâkıs ve âvâma inâyet-i bi-gāyet-i zâtullâhdır. Zîrâ enbiyâ-yı izâm hâtemü’l-enbiyâ ile hâtm olup emr-i hilâfet-i Rabbânî hitâm bulmakla bu ümmet-i merhûmeye vücûd-i evliyâ ihsân ve inâyet olup, insân-ı kâmil vâris-i enbiyâ-yı izâm ve delîl-i râh-ı hidâyet-i âvâm olmakla, her biri enbiyâ-yı izâmdan bir nebînin sırrına mazhar olup, kutub ve gavs ki, mecmû’-ı evliyâ kutbun mişkâtından feyz iktisâb ederler. Nitekim mecmû’-ı enbiyâ-yı izâm, fahr-i âlem Muhammed Mustafasallalâhu teâlâ aleyhi ve sellem hazretlerinin mişkâtından feyz iktisâb ettikleri gibi. Binâenaleyh aktâb olmaz, illâ bizim peygaberimiz Resûl aleyhisselâmın sırrına mazhar olmalıdır. Ve aktâb dediğimiz, eğer ki kutublar çoktur. Meselâ, kutb-ı iklîm-i seb’a ve kutb-ı garb ve şark ve cenûb ve şimâl ve aktâb-ı medâyin ve bilâd ve aktâb-ı bihâr ve cezâyir ve sâir. Bunların her biri resûl aleyhissalâtü vesselâm hazretlerinin kademi üzere olması lâzım değildir.
Ammâ kutbu’l-aktâb ki, ona gavs dahî derler. O her asırda münferittir, ya’nî birdir. İki olmak bir asırda olmaz. Ve o elbette fahr-i kâinât aleyhi etemmü’s-salât ve ekmeli’t-tahiyyât hazretlerinin kalbi üzerine olmalıdır. Ve mec’mû’-ı evliyâya feyz-i kemâl onun yüzünden hâsıldır ve cümlesi ondan fayızdırlar. Meğer ba’zı ve ba’zı ümenâ ve büdelâ ve sâir ki, onlara kutbun müdâhalesi yoktur. Ammâ şu ki umûr-ı kâinât ve ahvâl-i halâyık ile me’mûrlardır. Onlar cümlesi kutbu’l-aktâbın taht-ı tasarrufundadırlar. Ve kâffe-i umûr ve ahvâlleri kutub ve gavsın ma’rifetiyle idâre eder. Nitekim seb’a-i seyyâre ki, müdebbirât-ı seb’adırlar ki, yedi felektir ve levh ve kalem ve kürsî, arş-ı a’zamın taht-ı tasarrufundadırlar ve eşyâ-yı mümkinâtta me’mûriyyetleri ve tasarrufları arşın ma’rifetiyledir ve cümlesi taht-ı tasarruf-ı Rabbânîdedir (Süleyman Şeyhî vr.3a-3b).
Kaynakça
AY, Kevser (2018). Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin “Kitâb-I Tâlia Fî Esrâri’l İlâhiyyeti’s-Sermediyye” İsimli Eseri. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
Ceyhan, Semih (2010). “Süleyman Şehyî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 38. İstanbul: TDV Yay. 108-109.
Doğan, Gönül (2008). Köstendilli Süleyman Şeyhî'nin Nikâtü'l-Hikem İsimli Eseri (İnceleme ve Metin). Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
Heyet (2007). “Köstendili Süleyman Şeyhî”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. VIII. Ankara. 105.
Öksüz, Haticetül Kübra (2010). Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin Mektûbât-ı Erbaîn, Terkîbât-ı Erbaîn ve Te’vîlât-ı Erbâin İsimli Eserleri İnceleme ve Metin. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Süleyman Şeyhî (1815). Nîkâtü’l-Hikem. Süleymaniye Kütüphanesi. Serez Bl. No:1510. vr.103.
Yıldırım, Birol (2016). Köstendilli Süleyman Şeyhî Efendi'nin Hayatı, Eserleri ve Tasavvufi Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Yıldırım, Birol (2019). Kesret Çarşısında Bir Hikmet Dükkanı: Köstendilli Süleyman Şeyhî Efendi'nin Hayatı, Eserleri ve Tasavvufi Görüşleri. Büyüyen Ay Yay.
Yılmaz, Ali (1989). Köstendilli Süleyman Şeyhî. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LEME’ÂT-I NAKŞİBENDİYYE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Diğer Şule Kandemir |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN-I ŞEYHÎ (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Dr. LATİFE ÖZCAN |
Görüntüle | ||
3 | ZÜBDETÜ NEFEHÂTİ'L-ÜNS (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ KELÂM-I KİBÂR (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ |
Görüntüle | ||
5 | MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
6 | MEKTÛBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
7 | TERKÎBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
8 | TE'VÎLÂT-I HADÎS-İ ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
10 | MEDÂR-I SÂLİKÂN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
11 | ETVÂR-I HÂCEGÂN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Diğer Şule Kandemir |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Kevser Ay |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ KELİMÂT-I BEDREDDÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ KELÂM-I CA'FER-İ SÂDIK (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ |
Görüntüle | ||
16 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
17 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
18 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
19 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
22 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
25 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |