NEVÂDİRÜ'Z-ZARÂ'İF (ÇAYLAK TEVFÎK)
latife mecmuası
Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî (d.1259/1843 - ö.1310/1892-93)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yayımladığı mizah gazetesi ve fıkra derlemeleriyle Türk mizahına önemli katkıları olan gazeteci “Çaylak/Çopur” lakaplı Mehmed Tevfîkʼin eseri. 32 sayfadan oluşan Nevâdirüʼz-Zarâ'if bir cüz hâlinde 1299/1881-82ʼda yayımlanmış, fakat tamamlanmamıştır. Risale bir mukaddime ve bunu takip eden tek bölümden ibarettir. Yazar (Mehmed Tevfîk 1299: 2-5) mukaddimede; mecmua olarak nitelediği kitabı "tabiatları, fikirleri, ahlakları, zarafetleriyle sıradan insanlara benzemeyen meşhur insanlarımızın, özellikle şair ve ediplerimizin latifelerinin unutulmaması" amacıyla kaleme aldığını belirtmiştir. Ona göre bu tür hikâyeler insanların hafızalarındadır. Ancak medenî milletlerde olduğu gibi unutulmamaları için bizim de bunları yazıya geçirmemiz, kolayca erişilmelerini sağlamak için de bastırmamız gerekir. Nitekim meşhur kimselere ait latifeleri toplayan eserler Arap ve Acem’de mevcuttur. Ancak bizde bu tür eserler yoktur. Tercüme-i hâllerde görülen fıkralar ise ancak yeri geldiğinde kaleme alınmaktadır. Dolayısıyla bunlar, bu yazılma usulleri nedeniyle şahsî olayları içermeye uygun değillerdir. Kaleme aldıklarının meşhurlar hakkında işittiği, hafızasında tuttuğu ya da özel mecmuasına kaydettiği bazı sözler, ahvale ve işlere dair latifeler olduğunu belirten Mehmed Tevfîk, kaynakları hakkındaki bilgileri eserin ana bölümünde düzenli olarak vermemiş, hatta bunlardan zaman zaman sadece genel ifadelerle söz etmiştir. Dolayısıyla risaledeki kimi yanlış bilgilerin nereden kaynaklandığını belirlemek mümkün değildir.  

Nevâdirü'z-Zarâ'if'in ana bölümünde başlık yoktur. Yazar (Mehmed Tevfîk 1299: 5-32), bu kısma eserine dâhil ettiği anlatıların hangi toplumsal kesimlerle ilgili olduğundan ve bunun nedeninden söz ederek başlamıştır. Latifeye/letâife rağbet etmenin önemine değindikten sonra düşüncelerini önce dinî nitelikteki örnekle güçlendirmeye çalışmıştır. Bu nitelikteki anlatı Hz. Muhammed'le Hz. Dıhye arasında geçen ve kısaca anlatılan bir olayla ilgilidir. Daha sonra halifeler dönemine, ardından Hint, Asya ve Acem saraylarındaki meşhurlara ait örnekler sıralanmıştır. Mehmed Tevfîkʼin, mecmuasını bizim meşhurlarımıza ait latifeleri toplamak amacıyla yazdığı, bu özelliği haiz ilk latifenin ise Ahmedî ile Timur arasında Rûm’da geçen olayla ilgili olduğu görülmektedir. Ardından kronolojik olarak "Murâd-ı Evvel, Emîr Süleymân, Çelebi Sultan Mehmed, Fâtih, Bâyezîd-i Sânî ve Yavuz Sultan Selîm" asırlarına göre düzenlenen metinde her döneme ait latife mevcut değildir. Beyit örneklerine de yer verilen mecmuada zaman zaman dönemin edebî ve sosyal durumuna ilişkin kısa değerlendirmeler yapılmıştır. Nitekim bu özelliği Nevâdirü'z-Zarâ'if'i klasik latife mecmualarından ayırmıştır. Ayrıca ihtiva ettiği yaygın olmayan kimi latifeler de risaleye Türk mizah edebiyatına katkı sağlayacak bir metin olma özelliği kazandırmıştır.

Nevâdirü'z-Zarâ'if üzerine yapılan çalışma yayımlanmıştır (Kutlar Oğuz 2012: 443-465).

Yazarın biyografisi için bk. “Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tevfik-mehmed-tevfik-caylak-tevfik

Eserden Örnekler


Nevâdirü'z-Zarâ'if'ten

Timur, o kadar hûn-rîz ve zâlim olmakla berâber ulemâ vü şu'arâyı tevkîr ve zurefâ ile ülfetden aşırı hazz edermiş. Ez-cümle bir gün Şîrâz'da Hâce Hâfız'ı huzûruna celb edip “Vatan-ı me'lûfum olan Semerkand şehrini ki ancak oranın mamûriyyeti içün bu kadar şehrler harâb ediyorum. Sen onu mahbûbun bir hâline bahş ediyormuşsun.” diye itâb edince Hâfız “Kulunuzu bu hâl-i zarûrete getiren o bahşişler değil mi?” demiş ve Timur'un bu cevâb aşırı hoşuna gidip birçok ihsân vermişdir.

Ahmed Paşa ile Hazret-i Fâtih'in vekâyi'i ba'zı husûsî târîhlerimizde dahi mukayyeddir. Ez-cümle Ahmed Paşa eliyle sakalını yolarmış. Hazret-i pâdişâh, paşayı bundan vazgeçirmek içün birkaç günler ellerinin bağlanmasını emreder. Paşa, elleri bağlı huzûr-ı pâdişâhîde musâhib iken hazret-i pâdişâh bi'l-münâsebe paşaya “Niçün hükûmetden istignâ edersin? Nerenin hükûmetini ister isen söyle vereyim.” der. Paşa, hemân yer öpüp “Sakalıma icrâ-yı hükûmetimi emrederseniz kulunuzu yeni başdan çerâg ü ihyâ buyurursunuz.” demişdir.

Paşanın sakalı pek genç iken ağarmağla boyarmış. Pâdişâh, bir gün “Nûru zulmete niçün tercîh ediyorsun?” diye sorar. Paşa, “Yalancının yüzünü karalıyorum.” deyip genç iken sakalı[nın] kendisini ihtiyâr gösterdiğini îmâ eylemişdir. 

Priştineli Ahmed Çelebî şâhid-i şîrîn-edâ-yı nazmın âşinâlarından değil iken İbrâhîm isminde ehibbâsından birine yazdığı İştiyâk-nâme'sinde kıt'a-i âtîyi keşîde-i silk-i sutûr eylemişdir:

                                                 Kıt'a

                            Gönlümi azar azar İbrâhîm

                            Yakdun ammâ ki ihtiyârî degül

                            Beni bir âteşe bırakdun ki

                            Nâr-ı Nemrûd anun şerârı degül (Kutlar Oğuz 2012: 453, 454, 458-459).


Anadolu seferi esnâsında hazret-i pâdişâh vilâyet-i Karaman dâhilinde bir gün Mevlânâ İbn Kemâl ile hem-inân imişler. Yolda birden bire bir gird-bâd zuhûr etmiş. Hazret-i hünkâr “Monlâ bu gird-bâd nedir?” deyince Mevlânâ Kemâl “Pâdişâhım, burası Cenâb-ı Monlâ'nın merkad-i münevveri bulunduğu vilâyet dâhilindedir. Taşı toprağı semâ' eder.” demişdir. 

Mevlânâ İbn Kemâl'e bir gün “Fülân zât şarâbı besmele ile içiyor.” dediklerinde, “Benim bildiğim zât ise suyu içerken besmele hâtırına gelmez. Nerede kaldı ki şarâbı içsin.” diye zarîfâne def' etmişdir. (Kutlar Oğuz 2012: 453, 454, 458-459, 460, 461).

Kaynakça


Akün, Ömer Faruk (1993). “Çaylak Tevfik”. İslâm Ansiklopedisi. C. 8. İstanbul: TDV Yay. 240-244.

Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha (2012). "Mehmed Tevfik'in Nevâdirü'z-Zarâ'ifʼi". Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (4): 443-465.

Mehmed Tevfik (1299).Nevâdirü'z-Zarâ'if. İstanbul: Mihrân Matbaası.

Atıf Bilgileri


Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha. "NEVÂDİRÜ'Z-ZARÂ'İF (ÇAYLAK TEVFÎK)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/nevadiru-z-zara-if-caylak-tevfik. [Erişim Tarihi: 20 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LETÂ’İF-İ İNŞÂ (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
2 NİZÂMÜ’L-ÂLEM Lİ-CENÂBİ AKHİSÂRî (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
3 KÂFİLE-İ ŞU‘ARÂ (ÇAYLAK TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
4 İSTANBUL'DA BİR SENE (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
5 İKİ GELİN ODASI (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
6 LETÂ’İF-İ HİKÂYÂT ve GARÂ’İB-İ RİVÂYÂT (TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Akın ZENGİN
Görüntüle
7 ÂSÂR-I PERİŞAN (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
8 LETÂ’İF-İ NASREDDÎN (TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Akın ZENGİN
Görüntüle
9 BU ÂDEM (MEHMET TEVFİK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Doç. Dr. Adem BALKAYA
Görüntüle
10 HAZÎNE-İ LETÂ’İF (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
11 TAHRÎC-İ HARÂBÂT (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
12 MEŞÂHÎR-İ OSMÂNİYYE - TERÂCİM-İ AHVÂL-İ KAPUDÂN-I DERYÂ MEŞHÛR GÂZÎ HAYREDDÎN PAŞA BARBAROS (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
13 TÂRÎH VEYA SENE 1171 CİNÂYETLERİ (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
14 YÂDİGÂR-I MACARİSTÂN ASR-I ABDÜLHAMÎD HAN (TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
15 USÛL-İ İNŞÂ VE KİTÂBET (ÇAYLAK TEVFİK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
16 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
17 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
18 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
19 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
20 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
21 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
22 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
23 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
24 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
25 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle