- Yazar Biyografisi (TEİS)
Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
- Eser Yazılış Tarihi:1299/1881-82
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Letayifname
- Yayın Tarihi:11/10/2021
NEVÂDİRÜ'Z-ZARÂ'İF (ÇAYLAK TEVFÎK)
latife mecmuasıTevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî (d.1259/1843 - ö.1310/1892-93)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yayımladığı mizah gazetesi ve fıkra derlemeleriyle Türk mizahına önemli katkıları olan gazeteci “Çaylak/Çopur” lakaplı Mehmed Tevfîkʼin eseri. 32 sayfadan oluşan Nevâdirüʼz-Zarâ'if bir cüz hâlinde 1299/1881-82ʼda yayımlanmış, fakat tamamlanmamıştır. Risale bir mukaddime ve bunu takip eden tek bölümden ibarettir. Yazar (Mehmed Tevfîk 1299: 2-5) mukaddimede; mecmua olarak nitelediği kitabı "tabiatları, fikirleri, ahlakları, zarafetleriyle sıradan insanlara benzemeyen meşhur insanlarımızın, özellikle şair ve ediplerimizin latifelerinin unutulmaması" amacıyla kaleme aldığını belirtmiştir. Ona göre bu tür hikâyeler insanların hafızalarındadır. Ancak medenî milletlerde olduğu gibi unutulmamaları için bizim de bunları yazıya geçirmemiz, kolayca erişilmelerini sağlamak için de bastırmamız gerekir. Nitekim meşhur kimselere ait latifeleri toplayan eserler Arap ve Acem’de mevcuttur. Ancak bizde bu tür eserler yoktur. Tercüme-i hâllerde görülen fıkralar ise ancak yeri geldiğinde kaleme alınmaktadır. Dolayısıyla bunlar, bu yazılma usulleri nedeniyle şahsî olayları içermeye uygun değillerdir. Kaleme aldıklarının meşhurlar hakkında işittiği, hafızasında tuttuğu ya da özel mecmuasına kaydettiği bazı sözler, ahvale ve işlere dair latifeler olduğunu belirten Mehmed Tevfîk, kaynakları hakkındaki bilgileri eserin ana bölümünde düzenli olarak vermemiş, hatta bunlardan zaman zaman sadece genel ifadelerle söz etmiştir. Dolayısıyla risaledeki kimi yanlış bilgilerin nereden kaynaklandığını belirlemek mümkün değildir.
Nevâdirü'z-Zarâ'if'in ana bölümünde başlık yoktur. Yazar (Mehmed Tevfîk 1299: 5-32), bu kısma eserine dâhil ettiği anlatıların hangi toplumsal kesimlerle ilgili olduğundan ve bunun nedeninden söz ederek başlamıştır. Latifeye/letâife rağbet etmenin önemine değindikten sonra düşüncelerini önce dinî nitelikteki örnekle güçlendirmeye çalışmıştır. Bu nitelikteki anlatı Hz. Muhammed'le Hz. Dıhye arasında geçen ve kısaca anlatılan bir olayla ilgilidir. Daha sonra halifeler dönemine, ardından Hint, Asya ve Acem saraylarındaki meşhurlara ait örnekler sıralanmıştır. Mehmed Tevfîkʼin, mecmuasını bizim meşhurlarımıza ait latifeleri toplamak amacıyla yazdığı, bu özelliği haiz ilk latifenin ise Ahmedî ile Timur arasında Rûm’da geçen olayla ilgili olduğu görülmektedir. Ardından kronolojik olarak "Murâd-ı Evvel, Emîr Süleymân, Çelebi Sultan Mehmed, Fâtih, Bâyezîd-i Sânî ve Yavuz Sultan Selîm" asırlarına göre düzenlenen metinde her döneme ait latife mevcut değildir. Beyit örneklerine de yer verilen mecmuada zaman zaman dönemin edebî ve sosyal durumuna ilişkin kısa değerlendirmeler yapılmıştır. Nitekim bu özelliği Nevâdirü'z-Zarâ'if'i klasik latife mecmualarından ayırmıştır. Ayrıca ihtiva ettiği yaygın olmayan kimi latifeler de risaleye Türk mizah edebiyatına katkı sağlayacak bir metin olma özelliği kazandırmıştır.
Nevâdirü'z-Zarâ'if üzerine yapılan çalışma yayımlanmıştır (Kutlar Oğuz 2012: 443-465).
Yazarın biyografisi için bk. “Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tevfik-mehmed-tevfik-caylak-tevfik
Eserden Örnekler
Nevâdirü'z-Zarâ'if'ten
Timur, o kadar hûn-rîz ve zâlim olmakla berâber ulemâ vü şu'arâyı tevkîr ve zurefâ ile ülfetden aşırı hazz edermiş. Ez-cümle bir gün Şîrâz'da Hâce Hâfız'ı huzûruna celb edip “Vatan-ı me'lûfum olan Semerkand şehrini ki ancak oranın mamûriyyeti içün bu kadar şehrler harâb ediyorum. Sen onu mahbûbun bir hâline bahş ediyormuşsun.” diye itâb edince Hâfız “Kulunuzu bu hâl-i zarûrete getiren o bahşişler değil mi?” demiş ve Timur'un bu cevâb aşırı hoşuna gidip birçok ihsân vermişdir.
Ahmed Paşa ile Hazret-i Fâtih'in vekâyi'i ba'zı husûsî târîhlerimizde dahi mukayyeddir. Ez-cümle Ahmed Paşa eliyle sakalını yolarmış. Hazret-i pâdişâh, paşayı bundan vazgeçirmek içün birkaç günler ellerinin bağlanmasını emreder. Paşa, elleri bağlı huzûr-ı pâdişâhîde musâhib iken hazret-i pâdişâh bi'l-münâsebe paşaya “Niçün hükûmetden istignâ edersin? Nerenin hükûmetini ister isen söyle vereyim.” der. Paşa, hemân yer öpüp “Sakalıma icrâ-yı hükûmetimi emrederseniz kulunuzu yeni başdan çerâg ü ihyâ buyurursunuz.” demişdir.
Paşanın sakalı pek genç iken ağarmağla boyarmış. Pâdişâh, bir gün “Nûru zulmete niçün tercîh ediyorsun?” diye sorar. Paşa, “Yalancının yüzünü karalıyorum.” deyip genç iken sakalı[nın] kendisini ihtiyâr gösterdiğini îmâ eylemişdir.
Priştineli Ahmed Çelebî şâhid-i şîrîn-edâ-yı nazmın âşinâlarından değil iken İbrâhîm isminde ehibbâsından birine yazdığı İştiyâk-nâme'sinde kıt'a-i âtîyi keşîde-i silk-i sutûr eylemişdir:
Kıt'a
Gönlümi azar azar İbrâhîm
Yakdun ammâ ki ihtiyârî degül
Beni bir âteşe bırakdun ki
Nâr-ı Nemrûd anun şerârı degül (Kutlar Oğuz 2012: 453, 454, 458-459).
Anadolu seferi esnâsında hazret-i pâdişâh vilâyet-i Karaman dâhilinde bir gün Mevlânâ İbn Kemâl ile hem-inân imişler. Yolda birden bire bir gird-bâd zuhûr etmiş. Hazret-i hünkâr “Monlâ bu gird-bâd nedir?” deyince Mevlânâ Kemâl “Pâdişâhım, burası Cenâb-ı Monlâ'nın merkad-i münevveri bulunduğu vilâyet dâhilindedir. Taşı toprağı semâ' eder.” demişdir.
Mevlânâ İbn Kemâl'e bir gün “Fülân zât şarâbı besmele ile içiyor.” dediklerinde, “Benim bildiğim zât ise suyu içerken besmele hâtırına gelmez. Nerede kaldı ki şarâbı içsin.” diye zarîfâne def' etmişdir. (Kutlar Oğuz 2012: 453, 454, 458-459, 460, 461).
Kaynakça
Akün, Ömer Faruk (1993). “Çaylak Tevfik”. İslâm Ansiklopedisi. C. 8. İstanbul: TDV Yay. 240-244.
Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha (2012). "Mehmed Tevfik'in Nevâdirü'z-Zarâ'ifʼi". Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (4): 443-465.
Mehmed Tevfik (1299).Nevâdirü'z-Zarâ'if. İstanbul: Mihrân Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LETÂ’İF-İ İNŞÂ (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
2 | NİZÂMÜ’L-ÂLEM Lİ-CENÂBİ AKHİSÂRî (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
3 | KÂFİLE-İ ŞU‘ARÂ (ÇAYLAK TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
4 | İSTANBUL'DA BİR SENE (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
5 | İKİ GELİN ODASI (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
6 | LETÂ’İF-İ HİKÂYÂT ve GARÂ’İB-İ RİVÂYÂT (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
7 | ÂSÂR-I PERİŞAN (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
8 | LETÂ’İF-İ NASREDDÎN (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
9 | BU ÂDEM (MEHMET TEVFİK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Doç. Dr. Adem BALKAYA |
Görüntüle | ||
10 | HAZÎNE-İ LETÂ’İF (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
11 | TAHRÎC-İ HARÂBÂT (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
12 | MEŞÂHÎR-İ OSMÂNİYYE - TERÂCİM-İ AHVÂL-İ KAPUDÂN-I DERYÂ MEŞHÛR GÂZÎ HAYREDDÎN PAŞA BARBAROS (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
13 | TÂRÎH VEYA SENE 1171 CİNÂYETLERİ (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
14 | YÂDİGÂR-I MACARİSTÂN ASR-I ABDÜLHAMÎD HAN (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
15 | USÛL-İ İNŞÂ VE KİTÂBET (ÇAYLAK TEVFİK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
17 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
18 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
19 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
20 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
21 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
22 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
24 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
25 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |