- Yazar Biyografisi (TEİS)
Abdî, Şarkîkarahisarlı - Madde Yazarı: Öznur ÖZER
- Eser Yazılış Tarihi:1287/1872
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:30/03/2022
NEV-PEYDÂ / NUTK-I BÎ-PERVÂ İLE AKL-I DÂNÂ BEYNİNDE MUHÂVERE (ABDÎ)
manzum-mensurAbdî, Şarkîkarahisarlı (d. ?/? - ö. 1302/1884)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şarkîkarahisarlı Abdî’nin diyalog şeklinde kaleme aldığı eseri. Asır gazetesinde tefrika edildikten sonra 1287/1872 yılında İstanbul Terakki Matbaası’nda basılan eser 76 sayfadır. Eserin başında yer alan Nev-peydâ ifadesinden dolayı bu isimle meşhur olmuştur. Bazı kaynaklarda eserin adı Münâzara-i Nutk-ı Bî-pervâ ile Akl-ı Dânâ, Nev-peydâ / Nâ-peydâ vb. şekillerde geçmektedir. İki hayalî kahramandan oluşan eser, Nutk-ı Bî-pervâ’nın Akl-ı Dânâ’ya sorduğu 15 adet 48 felsefi ve ahlaki sorular ve cevaplardan oluşmaktadır. Ancak bazı kaynaklarda soru sayısı 17 olarak geçmektedir. Döneminin sosyal ve siyasal tenkitlerini de içeren eser yazarının tenkitçi üslûbu hakkında bilgiler vermektedir. Genellikle mensur olarak yazılan eserde manzum kısımlar da bulunmaktadır. 16 şiirden oluşan bu kısım şairin kendisine ait olan veya başka şairlerin müstakil şiirlerinden oluşmaktadır. Bu şiirler; ikisi Farsça olmak üzere 8 beyit, 3 mesnevi, 1 kıt'a, biri Farsça olmak üzere 3 nazm ve 1 taşirdir. Bu manzum kısımlar verilmeden önce her bir şiirin hangi vezne ait olduğu gösterilmiştir.
Eserin mukaddime bölümünde, besmele, hamdele ve salveleden sonra dönemin padişahı Abdülmecid Han’ın mensur ve manzum olarak methi verilmiştir. Ardından eserin yazılış sebebi, Allah’a hamd edilerek yaratma kudreti, insanın yaradılışı gibi konulara değinilmiştir. Sonrasında ise dosta ve düşmana karşı sergilenmesi gereken tavırları anlatan Farsça bir beyit ile asıl konuya giriş yapılmış ve Nutk-ı Bî-pervâ’nın soru sorduğu ve Akl-ı Dânâ’nın bu sorulara cevap verdiği bölümler gelmiştir. Eserin olay örgüsünde belli bir kronoloji yoktur. Hâtime bölümünde ise Nutk-ı Bî-pervâ sorduğu soruların ve aldığı cevapların bir araya getirilerek risâle şeklinde bir eserin oluşturulmasını teklif etmektedir. Akl-ı Dânâ’nın da bu teklifi kabul etmesiyle bölüm sonlandırılmaktadır.
Dili oldukça ağır ve ağdalı olan eserin içine hikmetli sözler ve beyitler serpiştirilmiştir. Eserde anlamı daha zengin kılabilmek ve kuvvetlendirmek için eş ve zıt anlamlı kelimelere ve ikilemelere de yer verilmiştir. Ayrıca secilere ve aliterasyonlara rastlanmaktadır.
Eserin Ankara Millî Kütüphane Yazmalar Koleksiyonu’nda 06 Mil Yz A 8971 ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları koleksiyonunda Nu. OE_Yz_1287/759 arşiv numaralarıyla kayıtlı iki nüshası bulunmaktadır. Gülsen Hıra (2017) tarafından yüksek lisans tezi olarak çalışılmış, Mesut Ayar ve Nazlı Altunsoy tarafından yayımlanmıştır (2017).
Yazarın biyografisi için bk. “Abdî, Şarkîkarahisarlı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/abdi-sarkikarahisarli
Eserden Örnekler
Suâl-i Nutk-ı Bî-Pervâ
Ey akl-ı dânâ sen şu ehil ve erbâb maddelerini bir sûretde vâdî-i taassub ve taassüre düşürdün ki senin mâ-sadak-ı ta‘rîf ü beyânın olur yani tesviye-i umûr u temşiyet mesâlih-i cumhûra tevkîl kılınur âdem bulunmak îcâb eder. Hâlbuki yine mesâlih-i i‘bâd ve ra‘iyyet görülmekde ve hiç bir iş geri kalmamakda olduğuna göre bu bâbda şimdiye kadar hâme-i cünbân-ı beyân ü imlâ olduğunun mukaddemâta lafz-ı ni‘amla nasıl dehengüşâ-yı tasdîk u i‘tirâf olayım.
Cevâb-ı Akl-ı Dânâ
Ey nutk-ı bî-pervâ şu vechile safha-pîrâ-yı îrâd olduğun i‘tirâzına ser fürû-kerde-i belî olur idim be-şart-ı an-ki ben bütün bütün umûr-ı âlem-i mu‘attal ve bi’l-cümle esbâb-ı emn ü asâyiş-i cihân-ı bî-huzûrî ve adem-i emniyete münkalib ve mübeddel oldu gibi birtakım lakırdılar söylemiş olaydım benim ehil ve nâ-ehil haklarında bu vechile tas‘îbâta düşmekliğim büsbütün bir iş görülmüyor ve eser-i hakkaniyet ve semere-i sıdk u istikamet külliyen mahv oldu demek ma‘nâsına olmayub kâffe-i bendegân-ı devlet ve vazife hârân-ı saltanat-ı ebed-müddet harekât-ı vâkı‘a ve evzâ‘-ı hâzırlerini bâlâda keşîde-i silk-i sutûr ü imlâ kılınan ahkâm fî’l-cümle tatbîk ve subh u mesâ ibrâz-ı müessir bir güzîde-i gayret ve hamiyyete sarf-ı yârâ-yı vesîk eyleseler şimdiki ser-mâye-i kudret ve miknetin iz‘âf ve muzâ‘fı çehre-nümâ-yı mir‘ât-ı husûl ve refte refte esbâb-ı şevket ve saltanat derece-i matlûbeye mevsûl olurdu dimekdir. Yoksa cemî‘-i zamanda i‘tibâr-ı mevcûduñ aslah ve ehvenine masruf ve lehü’l-hamdü ve’l-minne devletimizde bu usûle hakkı ve lâyıkı üzre ri‘âyet buyrulmakda idüğü emr-i ma‘rûf olduğuna ve tali‘a-i tevfîk-i bârî bedreka-i teveccühât-ı bâhirü’l-füyûzât-ı cenâb-ı şehriyârî ile bundan böyle dahî ehil ve erbâbı yetişdikce bi-lütfihi ve keremihi te‘âlâ kazâ müdîrlerine ve belki giderek kurâ ve mahallât imâm ve muhtârlarına kadar erbâb-ı hüner ve maarifden mühezzebü’l-ahlâk ve zî-rahm u eşfâk bendegânın nasb u ta‘yîn buyrulacağı eltâf-ı nâmütenâhiye-i ilahiyyeden mes’ûl ve mütemennâ olduğuna göre bu bâbda aşırı müteselli olurum. (Ayar ve Altunsoy 2017: 107-108).
Kaynakça
Abdî (1287). Nutk-ı Bî-pervâ ile Akl-ı Dânâ Beyninde Muhâvere. İstanbul: Terakkî Matbaası.
Abdî (1287/1870). Nutk-ı Bî-pervâ ile Akl-ı Dânâ Beyninde Muhâvere. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları. OE_Yz_1287/759.
Ayar, Mesut ve Nazlı Altunsoy (2017). Dil ile Akıl Arasında Söyleşi: Nutk-ı Bî-pervâ ile Akl-ı Dânâ Beyninde Muhâvere. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
Babacan, İsrafil (2007). “XIX. Asır Osmanlı Belagatı’nda Milliyetçilik Düşüncesinin Gelişimi ve Şebinkarahisarlı Abdî Bey’in Türklükle İlgili Bir Manzumesi”. Karadeniz Araştırmaları Dergisi. (12): 1-14.
Hıra, Gülsen (2017). XIX. Yüzyıl Şahsiyetlerinden Abdî Efendi ve Münâzara-i Nutk-ı Bî-Pervâ ile Akl-ı Dânâ’sı (İnceleme-Tenkitli Metin-Sözlük-Dizin-Tıpkıbasım).Yüksek Lisans Tezi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Sağlam, Hacer (2011). Abdî-i Karahisârî ve Divanı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle | ||
2 | ERZURUM LEHÇESİ SÖZLÜĞÜ (ABDÎ) | Abdî, Şebinkarahisarlı | Prof. Dr. İsrafil Babacan |
Görüntüle | ||
3 | KASİDE-İ OSMANİYE (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle | ||
4 | SÂKÎ-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle | ||
5 | RÛS-NÂME (ABDÎ) | Abdî | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle | ||
6 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
7 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
8 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
9 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
10 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
11 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
12 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
15 | TEDRİSÂT-I EDEBİYYE (ABDURRAHMAN FEHMÎ) | Abdurrahman Fehmî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle |