NEFEHÂTÜ’L-ÜNS (MUHAMMED b. HÜSEYİN ER-REVÂNÎ)
sûfî biyografileri
Muhammed bin Hüseyin (d. 1008/1600? - ö. 1051/1642'den sonra?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


17. yüzyıl mütercimlerinden olan Muhammed bin Hüseyin er-Revânî’nin, İranlı âlim, şair ve mutasavvıf Mollâ Câmî’nin (1414-1492) Nefahâtü’l-Üns min Hadarâti’l-Kuds adlı mensur eserini Farsçadan Türkçeye tercümesi. “Sadece Hak ile hemhâl olanlardan gelen tatlı esintiler” anlamı taşıyan Nefahâtü’l-Üns isimli eser, içerik olarak çeşitli erkek ve kadın sûfîlerin hayatları hakkında bilgi verir ve onların tavsiyelerini, önemli sözlerini ve bazılarının da şiirlerini barındırır. Bu bakımdan biyografik özellik taşıyan bu eser bir nevi tezkire özelliği de taşır.

Nefahâtü’l-Üns’ü aslen bir Nakşibendî şeyhi olan İranlı mutasavvıf ve şair Abdurrahmân-ı Câmî 1478 yılında Ali Şîr Nevâyî’nin isteği üzerine kaleme almıştır. Eserin aslı, Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî’nin ilk sûfî tabakat kitaplarından olan Tabakâtü’s-Sûfiyye’sine dayanır. Hâce Abdullâh-ı Herevî aynı adı taşıyan kitabını bu eseri tercüme edip yeni biyografiler ekleyerek oluşturmuş, Câmî de Farsça’nın Herat lehçesiyle yazıldığı için anlaşılması zor olan bu tercümeyi sadeleştirip kendi dönemine kadar yetişen sûfîlerin biyografisini de ekleyerek yeniden telif etmiştir (Uludağ 2006: 521-522). Türk edebiyatında da ilk Türkçe sûfî tabakât kitapları, bu eserin ilaveli tercümeleri olarak dikkat çeker. Bunlardan ilki, Çağatay sahasında Ali Şîr Nevâyî’nin Orta Asya sûfîlerini de ilave ederek 1495’te tercüme ettiği Nesâyimü’l-Mahabbe, ikincisi de Anadolu sahasında Lâmiî Çelebi’nin Anadolu’daki sûfîleri de ilave ederek 1521’de tercüme ettiği Fütûhu’l-Mücâhidîn isimli eseridir. Mollâ Câmî’nin bu eserine Anadolu sahasındaki bilinen üçüncü tercüme ise Muhammed bin Hüseyin’e ait olan Nefahâtü’l-Üns Tercümesi’dir.

Muhammed bin Hüseyin’in Nefahâtü’l-Üns Tercümesi sûfîlerin isim ve varak numaralarının yazılı olduğu bir fihrist ile başlamaktadır. Fihrist bölümünden sonra 2a’dan itibaren sürh yazılmış beslemeyle beraber 14 varak olan mukaddime bölümü başlar. Mukaddimenin 3a’sında bulunan sebebi telif kısmında mütercim “Amma sebeb-i tercüme-i kitâb: el müstetâb nefahât-ı kesîru’l füyûzât oldur ki bu hakîr kemterîn Muhammed bin Hüseyin nice müddetler idi ki iş bu kitaba tâlib u mutâla’asına râgıb...” sözleriyle kendi ismini ve eseri tercümeye talip olma isteğini belirtmiştir. Yine sebeb-i telifte “Hâdimü’l- harameynü’ş-şerîfeyn sultan ibnü’s-sultân ibnü’s-sultân ve’l-hâkân ibnü’l-hâkân ibnü’l-hâkân es-sultân İbrâhîm Hân ibnü’s-sultân Ahmed Hân [...] hazretlerinün zemân-ı şerîflerinde tercüme olunur.” sözleriyle de eseri 1640-1648 yıllarında hükümdarlık yapan Sultan I. Ahmed’in oğlu Sultan İbrahim zamanında tercüme ettiğini belirtmiştir. Mukaddimenin 14a’sında ise Hz. Peygamber’in ve Fuzayl bin İyaz, Herevî gibi âlimlerin sözlerine ve açıklamalarına yer vermiştir. Herevî’nin “Her pirden bir söz hâtırınuzda saklanuz ve eger kâdir degülsenüz isimlerin ögrenünüz ki behre-yâb olursuz.” sözleriyle vasiyyetini aktaran müellif böylece Nefahâtü’l-Üns’ü niçin yazdığını da açıklamıştır.

Eserde mukaddime kısmından sonra 34’ü kadın toplam 583 sûfînin hayatı ve sözleri hakkında bilgi verilmiştir. Eserin özellikle mukaddime kısmı tasavvuf açısından önemlidir. Nitekim tasavvuf hakkında birçok terimin açıklanmasını ihtiva eder. Sûfîler hakkında söylenenler ve hayatları hakkında anlatılan menkıbeler dikkatle incelendiğinde tasavvufî hayatla ilgili birtakım düstûrlar barındırdığı görülmektedir. Bu bakımdan gerek mukaddimesi gerekse de sûfîlerin biyografi kısımlarında tasavvufî hayatın nasıl yaşanılacağının aktarılması sebebiyle öğretici bir eserdir.

Eserin bilinen tek nüshası Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi’ne bağlı Gaziantep İl Halk kütüphanesi 27 Hk 279/1 numarada kayıtlıdır. Nesih yazıyla yazılmış olan metin 145 varaktan oluşmaktadır. Yer yer Arapça ve Farsça ifadeler bulunsa da genel olarak sade nesirle inşâ edilmiştir.

Muhammed bin Hüseyin’in Nefahâtü’l-Üns Tercümesi üzerine Şule Kandemir tarafından doktora tezi hazırlanmaktadır.

Eserden Örnekler


Ve hazreti Mevlânâ âhir-i marazlarında ashâbına eyitdi ki “Benüm gitdügümden elem çekmegin ki Mansûr rahmetu’llâhu te’âlâ hazretlerinün yüzi yüz elli seneden sonra Şeyh Ferîdü’ddîn-i ‘Attâr rûhına tecellî idüp mürşidi oldı. İmdi her hâlde ki olursız benümle olasız ve beni yâd eylenüz. Tâ ben size meded olayım. Her ne libâsda olur isem. Ve yine buyurdı ki “Âlemde bize iki ta’alluk var; biri bedenümüz ve biri siz. Kaçanki ‘inâyet-i Hak te’âlâ ile ferd ü mücerred olup ‘âlem-i tefrîd ü tecrîd el ve beden ol dahı sizün olacakdur. Hazret-i Şeyh Sadre’ddîn kaddese sırruhû ‘ıyâdetlerine geldi. Buyurdı ki “Şifâke’llâhü şifâ’en acilen. Ref’-i derecât olup ümîddür ki sıhhat-i müyesser ola. Hazret-i Mevlânâ buyurur ki “Bundan böyle şifâke’llâh sizün olsun. ‘Âşık u ma’şûk arasında ancak bu gömlek kalmışdur. İstemez misiz ki nûr nûra ulaşa?

Mısra’:

Men şodem ‘uryân zi ten û ez-hayâl

Mîhırâmem der nihâyâtü’l-visâl

Hazret-i şeyh ashâbı ile giryân oldılar. Hazret-i Mevlânâ girü bu mısra’yı okudı.

Mısra’:

Çi dânî tû ki der bâtın çi şâhî hem-nişîn dârem

Ve Hazret-i Mevlânâ kaddese’llâhü te’âlâ ashâbına bu birkaç kelimeyi vasıyyet buyurdı ki “Ûsîkum bi-takva’llâhi fî-s-sırrı ve ‘alâniyeti ve bi-kılleti’t-ta’âmi ve kılleti’l-menâmi ve kılleti’l-kelâmi ve hicrâni’l-me’âsî ve’l-enâmi ve muvâzîti’s-siyâmi ve devâmi’l-kıyâmi ve terki’ş-şehevâti ‘ale’d-devâmi ve ihtimâli’l-cefâ’i min cemî’i’i’l-enâmi ve terki mücaleseti’s-sufehâ’i ve’l-’avâm ve musâhabeti’s-sâlihîne ve’l-ikrâm ve inne hayre’n-nâsi men yenfa’u’n-nâsi ve hayrü’l-kelâmi mâ kalle ve delle ve’l-hamdüli’llâhi vahdehu.

Ḫilâfete münâsib kimdür? diyü su’âl itdikleründe üç def’a buyurdı ki Çelebi Hüsâme’ddîn. Dördinci def’a didiler nesebün Sultân Veled içün ne buyurursız buyurdı ki ol pehlüvândur. Vasiyyete ihtiyâc yokdur. Çelebî Hüsâme’ddîn su’âl itdi ki namazunuzı kim kılsun buyurdı ki Şeyh Sadre’ddîn. (Gaziantep İl Halk kütüphanesi 27 Hk 279/1. vr. 65b-66a)

Kaynakça


Uludağ, Süleyman (2006). Nefehâtü’l-Üns. İstanbul: TDV Yay.

Karaca, Songül (2019). Lâmi’î Çelebi, Fütûhu’l-Mücâhidîn li-Tervîhi Kulûbi’l-Müşâhidîn (Nefehâtü’l-Üns Tercümesi): İnceleme, Tenkitli Metin, Sözlük, Dizin. Doktora Tezi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Kandemir, Şule. "NEFEHÂTÜ’L-ÜNS (MUHAMMED b. HÜSEYİN ER-REVÂNÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/nefehatu-l-uns-muhammed-b-huseyin-er-revani. [Erişim Tarihi: 14 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MENÂKIB-I ŞEYH-İ SAN'ÂN ? Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ
Görüntüle
2 DÎVÂN (ESÂSÎ) Esâsî, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Arif Edip AKSOY
Görüntüle
3 ZÜBDETÜ'L-BEYÂN (MEHMED LÂDİKÎ) Mehmed Lâdikî Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
4 PEND-NÂME-İ ŞEVKÎ (ŞEVKÎ) Şevkî, Namaganlı Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
5 DÎVÂN (DURAK/FÂ’İK) Muhammed Durak/Fâ’ik, Urfalı Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
6 DÎVÂN (FERDÎ) Hâfız Ömer Ferdî, Urfalı (?/1760 – ö. ?/1825) Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
7 DÎVÂN (İSMET) Beşir İsmet, Urfalı (?/1827 – ö. ?/1875) Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
8 MECMÛ’A / [DÎVÂNÇE] (KÂNÎ) Kânî, Baba Kânî, Urfalı (?/1812 – ö. 1295/1877) Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
9 CENG-NÂME-İ HUDÂYÂR HÂN (ŞEVKÎ) Şevkî, Namaganlı Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
10 CÖNK (KÜTAHYA VAHÎD PAŞA YAZMA ESERLER KÜTÜPHANESI, NU. 2480) ? Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ
Görüntüle
11 MECMÛ‘A (Süleymaniye Kütüphanesi, Kadızâde Burhaneddin Bölümü, 47) Kadızâde, Burhaneddin Prof. Dr. Ahmet Hakkı Turabi
Görüntüle
12 MECMÛ‘A (İBB Atatürk Kitaplığı, Bel_Yz_O_0037) ? Prof. Dr. Ahmet Hakkı Turabi
Görüntüle
13 TÜRKÎ HİSÂB ? Doç. Dr. Şermin KALAFAT
Görüntüle
14 DÎVÂN (ABDÎ, HİMMET-ZÂDE ŞEYH ABDULLÂH EFENDİ) Abdî, Himmet-zâde, Şeyh Abdullâh Efendi Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
15 GENCÎNE-İ İ'CÂZ (ABDÎ, HİMMET-ZÂDE) Abdî, Himmet-zâde Şeyh Abdullâh Efendi Araş. Gör. Emrah Baş
Görüntüle
16 DÎVÂN-I LUGAZ (ABDÎ, HİMMET-ZÂDE) Abdî, Himmet-zâde, Şeyh Abdullâh Efendi Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
17 DÎVÂN (BEHCETÎ HÜSEYİN EFENDİ) Behcetî Hüseyin Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
18 DÎVÂN (FASÎH, AHMED DEDE) Fasîh, Ahmed Dede Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU
Görüntüle
19 FARSÇA DÎVÂNÇE (FASÎH, AHMED DEDE) Fasîh, Ahmed Fasîh Dede Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
20 BEHİŞT-ÂBÂD (FASÎH, AHMED DEDE) Fasîh, Ahmed Dede Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
21 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (FASÎH, AHMED DEDE) Fasîh, Ahmed Dede Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU
Görüntüle
22 MÜNŞE'AT (FASÎH, AHMED DEDE) Fasîh, Ahmed Dede Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU
Görüntüle
23 DÎVÂN (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN
Görüntüle