NAZMU’L-LE’ÂLÎ/MANZÛME-İ AKA’İD (RIZÂYÎ/İSHÂK)
dinî mesnevî
Rızâyî, İshâk b. Hasan-ı Tokadî (d. ?/? - ö. 1100/1689)

ISBN: 978-9944-237-87-1


İslâm’ın temel esaslarını anlatan, manzum akaid-nâme. Eserin adı; “İslâm’ın akidelerini sıralamak”, İshâk b. Hasan’a göre “incileri ipe dizmek” olduğundan “Nazmu’l-Le’âlî”dir. Eser “mefâ’îlün mefâ’îlün fe'ûlün” kalıbıyla yazılmış 327 beyitten müteşekkildir ve klâsik mesnevî tertibine göre düzenlenmiştir. İlk altı beyit içerisinde işlenen besmele, hamdele ve salveleyle başlayan eserde, yazılış sebebi ve türü gibi bilgileri ihtiva eden giriş kısmından sonra konunun işlendiği asıl bölüme geçilir. Burada konular beyânlar hâlindeki 38 müstakil başlık altında işlenir. Tamamlanış tarihi (1098/1687, Şaban ayı), yeri (Sivas) gibi bilgileri; eserinde noksan varsa affedilme, okuyandan dua alma ve Cennet’e gitmeye dair temennileri içeren üçüncü ana bölüm olan “hâtime” ile eser nihâyete erer.

Metnin dînî akîdelerin anlatımının yapıldığı esas bölümünde her konu hakkında bilgiler, İslâmî kaynaklara dayanarak ve delillerle temellendirilerek işlenmiştir. Eserin kaynakları ve dayanakları arasında başta Kur’ân ve hadis külliyâtı sayılabilir. Metinde kullanılan kaynaklar içinde Ebû Hanife’nin (ö. 150/767) el-Fıkhu’l-Ekber, Sadeddin Teftazânî’nin (ö. 792/1390) Şerhu’l-Makâsıd ve Seyyid Şerif Cürcânî’nin (ö. 816/1413) Şerhu’l-Mevâkıf adlı telifleri başta olmak üzere muhtelif akâid ve kelâm kitapları zikredilmektedir.

İshâk Efendi dînî mahiyetteki didaktik eserine sosyal hayatı yansıtıcı anekdotlarla yaşanmışlık da katmıştır. Eserin “hâtimerü’r-risâle” bölümünde Celâlî isyancıları ve onlara katılan ehl-i sünnet haricindeki Türkmen Türklerinden oluşan vurguncuların çadırları; köy, kasaba ve şehirleri; Budin kalesi gibi muhkem bir kaleye sahip memleketi Tokat’ı bile yağmaladıklarından, hiçbir yerde âsâyişin kalmadığından, Anadolu insanının perişanlığından bahsetmiş ve halkın zor günlerini anlatmıştır.

Rızâyî üslûbu itibariyle de başarılıdır. Nazmu’l-Le’âlî bir akâid kitabı olmasına rağmen tasvirlerle ve söz sanatlarıyla zenginleştirilmiş bir anlatımı vardır. Örnekler verilirken gereksiz uzatmalara gidilmemiş, konuyla ilgili can alıcı noktalar örnek alınmıştır (Özfırat 2015: 12). Eserde belirgin şiir kabiliyetinin yanı sıra ilmî derinlik de (Bayram 2018: 26) beğenilmiş ve övülmüştür. 

Matbu nüshalar hariç 77 nüshasının bulunması ve bunlara yurtiçi yazma eser kütüphanelerinin hemen hepsinde ulaşılabilmesi okunurluk bakımından esere rağbeti gösterir. Türkçe’nin yanı sıra Arapça olmak üzere en az 6 şerhinin bulunması da eser nâmına başka bir değerdir. Bu risalesiyle Sadreddin el-Ûşî ve Hızır Bey’in geleneğini de sürdürmüş olan müellif onlar kadar şöhrete ulaşamamış ve eserine onların manzûmesine yazıldığı ölçüde şerhler yazılmamış olsa bile Nazmu’l-Le’âlî, ilim âlemine, özellikle de Mâtürîdiyye dünyasına önemli bir katkı sunmuştur (Bayram 2018: 27). Eser Bayram Özfırat tarafından çalışılmıştır (2006).

Şairin biyografisi için bk. “Rızâyî/İshâk b. Hasan-ı Tokadî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rizayi-ishak-ishak-hasani-tokadi


Eserden Örnekler


Cihân cümle usanmışdı özinden

Yerin altı hayırlıydı yüzünden


Cihân kâfir olup dolsa Cahîme

Zarar gelmez Hudâvend-i Kerîm’e


Hudâ kâdir üşütmez kar içinde

Sovukluk halk ider ol nâr içinde


‘Akâid incüsinden bir kılâde

İdem zînet ‘arûs-ı i’tikâde


Tarîkatde olan her bir ‘akîde

Ola beytümde bir mihr-i harîde


Bu nazmından Rızâyî’nün murâdı

Beyân-ı ehl-i sünnet i’tikâdı


Şerîki yok İlâhî vâhidümdür

Bütün dünyâ bu hükme şâhidümdür


Cehennem köprüsi var kıldan ince

Kılıcdan dahı keskindür netîce


Tenâhîden berî olmaz digergûn

Ta’âlâ şânuhu “’ammâ yakûlûn”


Bu da’vâda delîlüm nass-ı âyet

Yigirmi bir sahâbîden rivâyet (Özfırat 2006)

Kaynakça


Akçay, A. İhsan (2011). Türk Edebiyatında Manzûm Akâidnâmeler: İnceleme Metin. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.

Bayram, İbrahim (2018). “İshak b. Hasan et-Tokâdî’nin Akaid Manzumesindeki Mâtürîdî Kimliği ve Diğer Mezheplere Bakışı”. Uluslararası Geçmişten Günümüze Tokat’ta İlmî ve Kültürel Hayat Sempozyumu. (ed. H. Vural vd.). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi. 283-312.

Deniz, Rasim (1987). “İshak bin Hasan Tokadi”. Türk Tarihinde ve Türk Kültüründe Tokat Sempozyumu. (hzl. S. H. Bolay vd.). Ankara: Gelişim Matbaası. 603-612.

Kılavuz, Ahmet Saim (1989). “Akaid”. İslam Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: TDV Yay. 212-215.

Korkmaz, Seyfullah (2002). “Tokatlı Şâir İshâk b. Hasan’ın Bir Mersiyesi”. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 (12): 185-202.

Özfırat, Bayram (2006). Tokatlı İshâk Efendi’nin Nazmu’l-Ulûm, Nazmu’l-Le’âlî Ve Manzûme-i Keydânî Adlı Mesnevileri (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.

Özfırat, Bayram (2015). “Tokatlı İshâk Efendi ve Nazmu’l-Le’âlî Adlı Mesnevisi”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 1 (15): 315-376.

Pak, Süleyman (2018). “17. Yüzyılda Yaşamış Tokatlı Âlim İshak Efendi’nin Manzum Eserlerinde Ayetleri Delil Olarak Kullanması ve Tefsire Dair Görüşleri”. Uluslararası Geçmişten Günümüze Tokat’ta İlmî ve Kültürel Hayat. (ed. H. Vural vd.). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi. 262-282.

Atıf Bilgileri


Yarar, Yeşim. "NAZMU’L-LE’ÂLÎ/MANZÛME-İ AKA’İD (RIZÂYÎ/İSHÂK)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/nazmu-l-le-ali-manzume-i-aka-id-rizayi-ishak. [Erişim Tarihi: 30 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 NAZMU’L-ULÛM (RIZÂYÎ, İSHÂK) Rızâyî, İshâk b. Hasan-ı Tokadî Diğer Yeşim Yarar
Görüntüle
2 FIKH-I KEYDÂNÎ TERCÜMESİ (RIZÂYÎ, İSHÂK) Rızâyî, İshâk, İshâk b. Hasan-ı Tokadî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
3 EL-METÂLİBÜ'L-MUSALLÎ/ŞERH-İ FIKH-I KEYDÂNÎ (RIZÂYÎ/İSHÂK) Rızâyî/İshâk, İshâk b. Hasan-ı Tokadî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
4 ZİYÂU'L-KULÛB FÎ ŞERH-İ CİLÂU'L-KULÛB (RIZÂYÎ, İSHÂK) Rızâyî/İshâk, İshâk b. Hasan-ı Tokadî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
5 USTURLAB HÂŞİYESİ (RIZÂYÎ, İSHÂK) Rızâyî, İshâk b. Hasan-ı Tokadî Diğer Yeşim Yarar
Görüntüle
6 DÎVÂN (RIZÂYÎ, İSHÂK) Rızâyî, İshâk b. Hasan-ı Tokadî Diğer Yeşim Yarar
Görüntüle
7 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
8 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
9 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
10 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
11 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
12 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
14 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
15 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle