NAZMÜ’L-CEVÂHÎR
dinî-ahlaki eser
Ali Şîr Nevâyî (d. 844/1441 - ö. 906/1501)

ISBN: 978-9944-237-87-1


890/1485 tarihinde  Ali Şîr Nevâyî tarafından  yazılan manzum bir eser.

Eserin yazılış amacı, Hz. Ali’nin Nesrü’l-Le’âlî’ adlı eserde toplanmış olan hikmetli sözlerinin Çağatay Türkçesiyle dörtlükle hâlinde yazılması ve Arapça, Farsça bilmeyen Türklerin de bu sözleri okuyup yararlanabilmeleri, onlardan nasiplenmeleridir. Eserde bu durum şöyle ifade edilir: “Perişan gönle ve karışık benliğe Nesrü’l-Le’âlî’yi Türkçe ile süslemek arzusu çok vesvese verdi ve Moğol üslubunu ben de süsleyeyim davası onu çok tereddüde düşürdü. Ta ki zamanımızın yeni gelini süslü giysilerini o değerli taşlarla taçlandıracak ve böylece ondan Türk ulusuna da şefaat vermenin hazzı ve daha sayısız yarar gelmesi mümkün olacaktır.

 Eserde, çeşitli konularla ilgili düşüncelerini aktardığı uzunca bir giriş bölümü vardır. Mensur olan giriş bölümünde yirmi sekiz dörtlük yer alır. Daha sonraki bölüm bütünüyle dörtlüklerden oluşur. Her dörtlüğün başında Hz. Ali’nin sözü Arapça olarak yazılmış ve o sözün anlamına uygun bir dörtlük söylenmiştir. Tanrı’ya hamt ve övgüyle başlayan eser, Hz. Peygamber’e ve dört halifeye, özellikle de Hz. Ali’ye bağlılık ifadeleri ve övgüyle devam eder. Tanrı’ya, Hz. Peygamber’e, dört halifeye övgü için birer de dörtlük yazılmıştır. Bu bölümde sık sık ayetlere göndermeler yapılır.

Girişte geleneğe uygun olarak devrin hakanına, yani yazarın dostu ve mektep arkadaşı olan Hüseyin Baykara’ya, özellikle adalet kavramına vurgu yapılmak suretiyle bir övgü de yer alır. Giriş bölümünde insanın diğer varlıklara göre farkı üzerinde durulmuş, konuşma melekesinin insanı diğer varlıklardan ayırdığına vurgu yapılmıştır. Sözün değeri üzerinde durulmuş ve üç çeşit söz olduğu belirtilip açıklanmıştır. Giriş kısmının sonunda çalışmanın nasıl yapıldığı açıklanmakta ve eserin adının Nazmü’l-Cevâhir konulduğu belirtilmektedir.

Eserde yer alan 265 dörtlükte, dost, dostluk, kardeşlik, konuşma, söz, sadaka, zekât, cömertlik, bağış, bilgi, bilgin, sabır, sabırsızlık, doğruluk, yalancılık, kulluk, ibadet, zalim, zulüm, mazlum, cimrilik, kibir, riya, akıl, dünyayı terk, dünya, ahiret, iyi ve kötü huy, hayat ve ölüm, yaşlılık, iman, şükür ve küfür, edep, iyilik yapmak, din, kanaat, haset, kıskançlık, mal sevgisi, öfke, güven, kadın, aç gözlülük, alçak gönüllülük, gönül, gönül zenginliği, çocuk ve çocuk yetiştirme, borç ve borç ödeme, ana-baba, Tanrı korkusu, tevekkül, güzellik ve çirkinlik, konuk, soyluluk-soysuzluk, nefis, vefa ve sözünde durma, zenginlik ve fakirlik, sevgi, övünme, Kur’an okuma, oruç, cahil, öğüt ve ayrılık, düşman, umut ve umutsuzluk, iyi amel, rızk, dedikodu, sövme, erdem, korkaklık, çok yeme, zaman, bela, günah ve günahkâr, saygı ve tevazu, emanet, sanat ve meslek, affetme, Tanrı’ya itaat, evliya, padişahlara yakın olma, huzur, geçim, süslenme, gurur, merak, iyi ve kötü kişi, namaz, dalalet, acı söz, para, nasip, kin ve kindar, zorluk, okuma, felek, insan, tatlı söz, dost meclisi, yalnızlık, sıkıntı  gibi konuların işlenmiştir. Dörtlüklerde özellikle dostluk ve kardeşlik (17 dörtlük), konuşma, az konuşma, sözün değeri gibi konular (16 dörtlük), zekât, sadaka ve yardım (11 dörtlük), bilgi ve bilgin (11 dörtlük), sabır (10 dörtlük), doğruluk ve doğru sözlülük (8 dörtlük) gibi konular üzerinde durulduğu görülür. Eserin hem giriş bölümünde, hem de Hz. Ali’nin sözlerinin çevirisi ya da bu sözlerden yazarın zihninde oluşan anlamları ifade etmek üzere yazılan dörtlüklerde ideal insanların oluşturduğu ideal bir topluma ulaşmanın amaçlandığı anlaşılmaktadır. Böyle değerlendirildiğinde Nazmü’l-Cevâhir, iyi insan ve iyi toplum amacına ulaşma düşüncesiyle yazılmış bir öğüt kitabı (pendname) sayılabilir. Nazmü’l-Cevâhir’in giriş bölümündeki mensur kısımlarda ağır bir dil kullanılmış, ancak girişteki dörtlükler nispeten anlaşılır bir dille yazılmış, eseri oluşturan asıl bölümdeki dörtlüklerde ise daha yalın bir dile başvurulmuştur. Eserin 1999 yılında Taşkent’te yayımlanan nüshasında 255 dörtlük,  İstanbul kütüphanelerindeki yazma nüshalarda ise 265 dörtlük vardır.

Eserin Türkiye kütüphanelerinde pek çok nüshası bilinmektedir. Süleymaniye ve Topkapı Kütüphanelerinde bulunan Nevâyî’nin bütün eserlerinin bir araya toplandığı külliyat nüshalarında Nazmü'l-Cevâhir de vardır. Ayrıca Topkapı ve Süleymaniye Kütüphaneleri dışında da eserin nüshaları bulunmaktadır.

Yazarın biyografisi için bk. "Alî Şîr Nevâî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-sir-nevai

Eserden Örnekler


Söz bâgı aceb gülistânî durur kim, anda cân-bahş ıtrlık eşcâr-ı mevzûn ve rûh-perver râyihalık reyâhîn-i gûn-â-gûn bisyâr durur, velîkin fâyidesiz hass ü hâşâkı belki zararlık hâr helâki hem bar durur.


Rübâ‘iyye; Lîkin çü bahâr cilve âgâz kılur

Bustân ara gül-i şûhları nâz kılur

Bülbül barı gül-bergige pervâz kılur

Ger zâg tiken ara vatan sâz kılur

(Söz bahçesi, içerisinde can bağışlayacak (kadar güzel) düzgün ağaçlar ve ruha ferahlık veren türlü türlü çiçek kokularının bolca bulunduğu şaşılacak bir gül bahçesidir. Aynı zamanda faydasız çerçöpü hatta zarar verici ve yok edici dikenleri de vardır.)

(Rubai: Bahar kendisini göstermeye başladığında bahçe içindeki şuh güller nazlanır. Karga dikenler içinde yuva yapsa da bülbüllerin hepsi gül yaprağına uçar.)


Coz cûd u sehâ üyini menzil kılma

İmsâki sehâ yüzige hâyil kılma

Kıl yahşılıg vü dimekni dâhil kılma

Minnet bile yahşılıknı bâtıl kılma


İhsân ki birevge sîret ü san kildi

Eşkâl-i sipihr ileyide âsân kildi

İhsân her niçe zîb-i insân kildi

İhsânda tarab ikkinçi ihsân kildi

(Cömertlik evinden başka yerde oturma ve cömertliğin yüzünü cimrilikle (iyilikten sonra bir şey beklemekle) karalama! İyilik yap, ancak anlatma; minnet ile iyiliği kötülüğe çevirme. Yardım etmek bir insanın âdeti olmuşsa, bu huyu ona feleğin zorlukları önünde kolaylık getirir. Yardım etmekten keyif alan kişiye, yardımseverliğin verdiği keyif de bir bağıştır.)


Könglünge hıred yolın bedîdâr eyle

Bu nakdka cânıngnı harîdâr eyle

Her işde hıredni özüngge yâr eyle

Cürmüng terkidin hıred izhâr eyle.


Ta‘zîmde ol ki ihtimâmı bolgay

Ol mûcib-i ‘izz ü ihtirâmı bolgay

Her kim ki tevâzu‘ emri kâmı bolgay

Ol fi‘l ile halk ara kirâmı bolgay

(Gönlüne akıl yolunu açık et ve akıl için canını dahi gözden çıkar. Aklı her işte kendine kılavuz kıl ve günahı terk ederek akıllılık göster. Kibirlenme konusunda dikkat gösteren kişinin o hareketi kendisini yüceltip saygıdeğer kılacaktır. Alçak gönüllülük gösteren her kişinin bu tavrı halk arasında onu yüceltecektir.)

Kaynakça


Alişer Nevaiy (2011). Tola Eserler Toplami Onınçı cilt. Taşkent: Uzbekistan Matbuat ve Ahbarat Agentligi.

Kononov, A.N., A.L. Kaymov, Ş. Şükürov, vd. (1983). Ali Şer Navoiy Asarları Tilining İzohlı Lugoti. Taşkent: Özbekistan S.S.R. Fen Neşriyatı.

Levend, Agâh Sırrı (1958). "Türkiye Kitaplıklarındaki Nevai Yazmaları". Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 1958: 127-209.

Levend, Agâh Sırrı (1968). Ali Şir Nevaî IV. Cilt Divanlar İle Hamse Dışındaki Eserler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.

Sultan, İzzat; A. Kayumov; G. Hazarov; vd. (1999). Ali Şer Navoiy Hamsetü’l-Mütahoyyirin – Halati Sayyid Hasan Ardeşer–Halati Pahlavan Muhammed – Nazmü’l-Cavahir. Taşkent.

Türk, Vahit (2017). Ali Şir Nevâyî Münacâ-Çihil Hadis (Kırk Hadis)-Nazmü’l-Cevahir Kitâb-ı Sırâcü’l-Müslimîn. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.

Atıf Bilgileri


Türk, Vahit. "NAZMÜ’L-CEVÂHÎR". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/nazmu-l-cevahir-tees-1. [Erişim Tarihi: 17 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 NESÂYİMÜ’L-MAHABBE MİN ŞEMÂYİMİ’L-FÜTÜVVE Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
2 RİSÂLE-İ MÜFREDÂT-I MU’AMMÂ ALÎ ŞÎR NEVÂÎ (ö. 906/1501) Dr. Öğr. Üyesi Fatma ŞENYÜZ
Görüntüle
3 MÎZÂNÜ’L-EVZÂN Ali Şir Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
4 MÜNÂCÂT Ali Şir Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
5 ÇİHİL HADÎS Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
6 SİRÂCÜ’L-MÜSLİMÎN Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
7 MAHBÛBU’L-KULÛB Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
8 HAMSETÜ’L-MÜTEHAYYİRÎN NEVÂYÎ, Ali Şir Nevâyî Prof. Dr. Ayşehan Deniz Abik
Görüntüle
9 HÂLÂT-I SEYYİD HASAN ERDEŞÎR BİG Ali Şir Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
10 HÂLÂT-I PEHLEVÂN MUHAMMED Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
11 TÂRÎH-İ ENBİYÂ VE HÜKEMÂ Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
12 TEVÂRİH-İ MÜLÛK-İ 'ACEM Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
13 VAKFİYYE Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
14 MÜNŞE’ÂT Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
15 KÜLLİYÂT-I DEVÂVÎN / BEDÂYİ'Ü'L-BİDÂYE / NEVÂDİRÜ'N-NİHÂYE, HAZÂYİNÜ’L-ME’ÂNÎ (NEVÂYÎ) Alî Şîr Nevâyî/Nevâî, Fânî Prof. Dr. Günay Kut
Görüntüle
16 DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ) Atayî, Şeyh-zâde Atayî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
17 LEYLÂ vü MECNÛN Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca
Görüntüle
18 DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) EMÎRÎ, Yusuf Emirî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
19 BENG Ü ÇAĞIR EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) Doç. Dr. rabia şenay şişman
Görüntüle
20 DEH-NÂME (EMÎRÎ) Emîrî, Yûsuf Emîrî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
21 DÎVÂN (GEDÂYÎ) Gedâyî Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR
Görüntüle
22 YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca
Görüntüle
23 DÎVÂN-I TÜRKÎ Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî Doç. Dr. Yaşar Şimşek
Görüntüle
24 MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) Haydar Tilbe, Mîr Haydar Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR
Görüntüle
25 RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur Prof. Dr. Talip Yıldırım
Görüntüle