- Yazar Biyografisi (TEİS)
Feyzî, Dursun-Zâde Abdullah Feyzî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Güler
- Eser Yazılış Tarihi:1004/1595-1596
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:11/10/2022
NAZM-I ECVED (ABDULLAH FEYZÎ)
manzum feraiz tercümesiFeyzî, Dursun-Zâde Abdullah Feyzî Efendi (d. ?/? - ö. 1019/1610)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Dursunzade/Tursunzade Abdullah Feyzi’nin feraiz konusunda kaleme aldığı manzum eseri. Manzumeye ait bazı nüshaların kütüphane kayıtlarında eser adı “Manzume fi'l Ferâid, Terceme-i Ferâ'iz-i Sirâciyye, Terceme-i Ferâ'iz, Terceme-i Ferâ'izü's-Sevacendî” gibi farklı isimlerle kaydedilmiş olsa da eserin asıl isminin Nazm-ı Ecved olduğu, yazarı tarafından -manzumenin son kısmında yer alan 449. beyitte- özellikle belirtilmiştir. Yazarın bu beyitte yer alan “Nâm u târihi Nazm-ı Ecveddir” şeklindeki ifadesi hem eserinin adını hem de yazılış tarihini aynı tamlama içerisinde dile getirdiğini göstermektedir. Buna göre Nazm-ı Ecved tamlamasının Osmanlı Türkçesiyle yazılış şeklinde yer alan -nun: 50, zı: 900, mim: 40, elif: 1, cim: 3, vav: 6, dal: 4- haflerinin ebced değerleri toplanarak hesaplandığında 1004 sayına ulaşılmakta ve dolayısıyla eserin hicri takvime göre 1004, milâdî olarak ise 1595-1596 tarihinde yazıldığı anlaşılmaktadır.
Mesnevi nazım şekliyle yazılan eserin beyit sayısı 450 olup bu sayıya, maznumeye ait en fazla beyit ihtiva eden iki nüshanın karşılaştırılması sonucunda ulaşılmıştır. Aruz vezniyle yazılan eserde, hafif bahrinin Türk aruzunda görülen tek şekli olan “fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün” kalıbı kullanılmıştır. Muhteva açısından bakıldığında ise manzumenin besmeleyle başladığı ve ardından hamdele ve salvele ihtiva eden Arapça 4 beyitle devam ettiği görülmektedir. Sonrasında ferâizle ilgili bir hadisin Arapça metni ve bu hadisin anlamını içeren beyitler yazılmıştır. Bu beyitlerde Hz. Peygamber’in insanları ferâiz ilmine teşvik ettiği, bu ilmin öğrenilip öğretilmesini istediği ve ferâizin ilmin yarısı olduğunu belirttiği dile getirilmektedir. Eserin henüz başlangıcında yer alan bu beyitler; yazarın, bu emir ve tavsiyeleri yerine getirme isteğini gösterdiği gibi yazılış sebebinin dolaylı olarak ifade edilmesi şeklinde de değerlendirilebilir. Bunların ardından “fî tertîbi’l-huhûki’l-erba‘ati’l-müta‘allakati bi-tereketi’l-meyyit” başlığı altında feraizle ilgili konuların anlatımına geçilmiş ve manzumenin bundan sonraki kısmında feraizle ilgili hususlar müstakil başlıklar altında işlenmiştir. Konuların tamamlanmasının sonra mahlas, dua, eser adı ve yazılış tarihini içeren beyitlerle manzume sona ermiştir. Ayrıca son bölümde sebeb-i telifle doğrudan ilgili bir beytin de bulunduğu görülmektedir. Yazar, -447 numaralı- bu beyitte eserini “tâlibine -yani isteklilere, öğrencilere- hediyye ettiği söylemekte ve Allah rızasını kazanmak için yazdığını belirtmektedir.
Eserin şu an için farklı isimlerde kayıtlı 8 nüshası tespit edilmiş olup bunlar arasından en hacimli ikisi, metin neşrinde kullanılmıştır. Bu nüshalardan biri İstanbul Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesinin Şehit Ali Paşa koleksiyonunda bulunurken diğeri Edirne Selimiye Yazma Eser Kütüphanesinde yer almaktadır. Feraiznameler üzerine hazırlanmış akademik bir çalışmada eserle ilgili ayrıntılı bilgi verilmiştir. Mehmet Güler tarafından hazırlanan “Türk Edebiyatında Manzum Feraiz-nameler” başlıklı doktora tezinde, bu manzumenin tanıtımı, incelemesi ve tenkitli metin neşri bulunmaktadır (Güler 2015: 68-131).
Müellifin biyografisi için bk. "Feyzî, Dursun-Zâde Abdullah Feyzî Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/feyzi-dursunzade-abdullah-feyzi
Eserden Örnekler
Fasl fi’l-mefkûd
Kendi hakkında hay durur mefkûd
Olımaz vâris ana bir mevcûd
Hıfz olur mâlı tâ bula sıhhat
Haber-i mevti yâ geçe müddet
Oldı müddetde ihtilâf hemân
Budur evlâ ki kalmaya akrân
Sadr-ı mezhebden oldı nakl-i hasen
Geçe mefkûd togdugı günden
Yüz yigirmi sene bilâ noksân
Dir Muhammed yüz on yıl ola hemân
Dir Ebû Yûsuf ola yüz beş sâl
Didi toksan yıl ola ba‘z-ı ricâl
Didiler yine bunda ba‘zı imâm
Oldı mevkûf-ı ictihâd-ı İmâm
Hükm-i mefkûd bil olur mevkûf
Gayri hakkında tâ olınca vukûf
Olsa bir mûrisi anın meselâ
Ola mevkûf sehmi haml-âsâ
Ba‘d-ez-ân geçse müddet-i sâbık
Mevtine hükm-i şer‘ olup lâhik
İder ol demde bulınan verrâs
Mâl-ı mefkûdı kısmet-i mîrâs
Mûrisi mâlı kim bu hükme degin
Anı mevkûf tutdılar di hemîn
Vâris-i mûrise vir anı o dem
Vakt-i fakdından ol ki ola adem
Gel bu asl-ı asılı sen gûş it
Ola mefkûd hayy u yâ meyyit
Eyle tashîhin iki farzla gel
Hamle mânend ola bakiyye amel (Güler 2015: 127-128)
Kaynakça
Güler, Mehmet (2015). Türk Edebiyatında Manzum Ferâiz-nâmeler. Doktora Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
Mirza Can (yty). Resail-i Feraiz. Edirne Selimiye Yazma Eser Kütüphanesi, Selimiye Yazma Eser Kütüphanesi Koleksiyonu, Demirbaş Numarası: 22 Sel 538.
Tursunzade Abdullah Feyzi b. Tursun b. Murad el Üsküdari (yty). Manzume fi'l Feraid. İstanbul Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Şehit Ali Paşa Koleksiyonu: Demirbaş Numarası: 01108 (001).
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ FETHU'L-GAZÂ (FEYZÎ) | Feyzî, Dursun-zâde Abdullah Feyzî Efendi | Araş. Gör. Fatih UĞUR |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE FÎ BEYÂNİ MU'CİZÂT-I ENBİYÂ (FEYZÎ) | Feyzî, Dursun-zâde Abdullah Feyzî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (FEYZÎ) | Feyzî, Dursun-zâde Abdullah Feyzî Efendi | Araş. Gör. Hanım Yılmaz |
Görüntüle | ||
4 | HAŞİYE ALÂ ŞERHİ'L-FETTAH (FEYZÎ) | Feyzî, Dursun-zâde Abdullah Feyzî Efendi ( | Dr. Öğr. Üyesi MÜZEKKİR KIZILKAYA |
Görüntüle | ||
5 | RİSALE-İ KALEMİYYE (FEYZÎ) | Feyzî, Dursun-zâde Abdullah Feyzî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi MÜZEKKİR KIZILKAYA |
Görüntüle | ||
6 | Şerh-i Tefsîr-i Şerîf (Feyzî) | Feyzî, Dursun-zâde Abdullah Feyzî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi MÜZEKKİR KIZILKAYA |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
8 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
9 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
10 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
11 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
13 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
16 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |