- Yazar Biyografisi (TEİS)
Abdî, Sarı Abdullâh Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Bardakçı
- Eser Yazılış Tarihi:16 Cemâziyelâhir 1059/27 Haziran 1649
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:09/10/2022
NASÎHATÜ’L-MÜLÛK TERGÎBEN Lİ-HÜSNİ’S-SÜLÛK (ABDÎ, SARI ABDULLÂH EFENDİ)
siyaset-nâme ve nasihat-nâme türünde eserAbdî, Sarı Abdullâh Efendi (d. 29 Safer 992/12 Mart 1584 - ö. 22 Safer 1071/27 Ekim 1660)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mesnevî şârihi Sarı Abdullâh’ın devlet adamlarını zulüm ve hatadan korumak amacıyla yazdığı ve IV. Mehmed (1648-1687)’e takdim ettiği manzum-mensur karışık şekilde kaleme alınmış nasihat-nâme türündeki eseri. Eser, 16 Cemâziyelâhir 1059/27 Haziran 1649 tarihinde manzum-mensur karışık şekilde kaleme alınmış ve dönemin padişahı IV. Mehmed (sal. 1058/1648-1099/1687)’e takdim edilmiştir. Eser Arapça yazılmış besmele, hamdele ve salvele ile başlamıştır. “Ammâ ba’d” ifadesinin devamında müellif adını “…şârih-i Mesnevî Abdullah es-Seyyid Muhammed el-Bayramî…” olarak belirtmiş ve eserin sunulduğu IV. Mehmed’in adını zikredip övgüsünü yapmıştır. “Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb” başlığı altında eserin tertibi, yazılış sebebi ve adı, “…işbu risâle-i latîfe tefâsîr-i şerîfe ve kütüb-i nefîse-i münîfeden cem’ ü te’lîf ve iki bâb ve her bâbı iki fasıl üzere tasnîf olunup ‘adl ü ihsâna tergîb ve zulm ü tugyândan terhîb içün tasnîf olunduğuna binâen Nasîhatü’l-Mülûk Tergîbün li-Hüsni’s-Sülûk tesmiyesiyle tavsîf kılındı...” cümleleriyle açıklanmıştır. Anlaşıldığı üzere müellif eseri, adalet ve ihsanı isteklendirmek, zulüm ve taşkınlıktan uzak durulmasını nasihat etmek amacıyla kaleme almıştır. Devamında eserin fihristi mahiyetinde “bâb” ve “fasl” başlıkları verilmiş, bu kısım “Mesnevî” başlıklı beş beyitlik şiir ile tamamlanmıştır.
Eser iki bâb (bölüm) ve bu bâblar altında yer alan iki fasıl (kısım) üzerine tertip edilmiştir. Birinci bâb (bölüm) “Der-İntizâm-ı Umûr-ı Dünyâ ve Ehlihâ ve Lüzûm-ı Vücûd-ı Halîfe-Rabbü’l-Erbâb” (Dünya işlerinin düzeni, Allah’ın halifesinin gerekliliği) ana başlığını taşımakta ve altında yer alan birinci fasılda (kısım) ”Der-Zikr-i Hilâfet-i Âdem ve Mûsâ ve Yûsuf ve Dâvûd ve Süleymân aleyhimü’s-selâm, bi-Mevâ’izihâ” (Hilâfet-i Âdem, Mûsâ, Yûsuf, Dâvûd ve Süleymân aleyhimü’s-selâm ve nasîhatler) ve ikinci fasılda “Der-Zikr-i Hilâfet-i Hulefâ-i Râşidin a’nî Çehâr-yâr-ı Güzîn ve Nesâyihü’l-mülûk ve’t-Terhîbü mine’z-Zulmi ve’t-Tergîbü ilâ-Hüsni’s-sülûk ve Ba’zı Hikâyât u ‘İber” (Hulefâ-i Râşidîn, meliklere nasihatler, zulümden korkutma, iyi yola rağbet ettirme ve bazı hikâyeler) siyasetname türüne uygun olarak konular işlenmiştir. İkinci babın (bölüm) başlığı “Der-Beyân-ı Ahvâl-i ‘Ukbâ” (Âhiretin ahvâli hakkında) olup birinci fasılda (kısım) “Der-Zikr-i Mevt ve Hakîkat-ı Mevt ve Kabz-ı ‘Azrâil-i Ervâh-râ ve Ahvâl-i Berzah” (Ölüm, ölümün hakikati, ruhları Azrâil'in kabzı, Berzah ahvâli) ve ikinci fasılda “Der-Kıyâmü’s-sâ’ati ve Nefh-i Sûr ve Haşr-ı Ecsâd me’a’l-Ervâh ve Ahvâl-i ‘Arasât ve Cehennem ve Havf ve Cennet ve Recâ Vüs’at-i Rahmet-i Hudâ” (Kıyamet saati, sûrun üflenmesi, ruhların haşredilmesi, Arasat ahvâli, cehennem ve korku, cennet ve ümit, Hudâ’nın rahmetinin genişliği) başlıkları altında nasihat-nâme mahiyetinde konular anlatılmıştır.
Eser genel itibariyle bir nasihat-nâme olsa da birinci babı (bölüm) tam bir siyaset-nâme, ikinci babı (bölüm) ise nasihat-nâme mahiyetindedir. Müellif, eserini sistematik bir anlayışla tertip ederek başlıklandırmış ve anlattığı konuya uygun olarak sık sık âyet, hadîs, kelâm-ı kibâr, Farsça ve Arapça beyitler ile Senâyî, Attâr, Mahmûd Şebüsterî, Ferezdak, Mevlânâ, Mollâ Câmî, İbn-i Arabî, Gazzâlî, Ebû Tâlib Mekkî, Hasan-ı Basrî, Hz. Ali başta olmak üzere birçok klasik kaynaktan iktibaslarla anlattığı konuyu delillendirmeye çalışmıştır. Yine her başlıkta konuya uygun olarak Mesnevî’den beyitler kullanmıştır. Eserde Türkçe dokuz mesnevî (3-18 beyit arası), üç beyit, üç nazım, biri kıt’a-i kebire olmak üzere iki kıt’a, 12 beyitlik bir müstezad ve üç gazele de yer verilmiştir. Eserin Osmanlı nesrinde “süslü nesir” olarak adlandırılan üslupla kaleme alındığı söylenebilir. Genel olarak siyaset-nâmelerde görüldüğü üzere eserde Arapça, Farsça kelime ve terkiplere sıkça yer verilmiştir. Eser yer yer secilerle de süslenmiş, bu bakımdan öğreticiliğinin yanında sanat endişesini de gözeten bir dil kullanılmıştır.
Nasîhatü'l-Mülûk'un 21 nüshası tespit edilmiştir. Süleymaniye Kütüphanesi Hekimoğlu 0679 numarada kayıtlı nüsha müellif nüshasıdır.
Eserin, Osman-zâde Ahmed Tâ’ib (d. 1070/1659-1660-ö. 1136/1724) tarafından dili sadeleştirilerek Telhîsü’n-Nesâyih (Telhîsü'l-Hikem) adıyla telhisi yapılmış ve Sultan III. Ahmed (ö. 1149/1736)’e sunulmuştur. Ahmed Tâ’ib’in eseri Rûznâme-i Cerîde-i Havâdîs Matbaasında basılmıştır (1283). Metnin farklı varakları üzerine Murat Bütün (2019) ve Funda Öztürk (2018) tarafından iki yüksek lisans tezi hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Abdî, Sarı Abdullah Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/abdi-sari-abdullah-efendi
Eserden Örnekler
Fî-Muhâsebeti’n-Nefs: İmdi ârifân-ı âgâh ve âlimân-ı bi’llâh! Herkese isâbet iden cevr u eziyyet nefs-i kirâmın şenâ’atinden oldugın bilüp kimseden şikâyet itmezler. Belki elem ye’ni li’llezine âmenû en tehşe’a kulûbühüm li-zikri’llâh fehvâsınca kemâl-i huzû’ u huşû’ ile zikr-i Hakka müdâvemet ve ber-fehvâ-yı ku enfüseküm ve ehlîküm nâran mûcibince evvelâ kendü nefslerini ihtisâba bezl-i himmet ve sarf-ı dikkat idüp, yâ eyyühe’llezîne âmenu’tteku’llâhe ve’l-tenzur nefsün mâ kaddemet ligadin fermân-ı şerîfine itâ’at ile belde-i bedende olan cevârih u kuvâyı teftîşe mübâşeret itdikde ‘ilm-i yakîn ile bilür ki nüfûsdan âhirete takdîm olunacak ameldir. ‘Amel ise ya hasenât yâhûd seyyi’âtdır. Pes ber-mûcib-i ve’t-teku’llâh mahv-ı seyyi’ât içün tevbe vü nedâmet ile a’mâl-i haseneye azîmet idüp hîç bir nefes mekr-i nefsden gâfil olmazlar. Zâlike bi-enne’llâhe lem yekü mugayyiren ni’meten en’amehâ ‘alâ-kavmin hattâ yugayyirû mâ bi-enfusihim âyet-i kerîmesinin tefsîrine nazar itdikde İbn-i Abbâsdan rivâyet olunan: İza en’ame’llâhu ‘alâ-kavmin bi-ni’metin yeşkurûhâ ve lem-yekfurûhâ zâde lehüm ve ademehâ ‘aleyhim ve izâ lem yeşkuruhâ ve yülguhâ bi’l-kufrâni selebehâ ‘anhüm ve’btelâhüm bidi’ddihâ kavlinin ma’nâsın fehm itmekle ni’meti fitneden fark içün ber-vefk-i hâsibû kable en tuhâsebu kendüleri muhâsebeye çeküp Hak Sübhânehu ve Te’âlânın mahz-ı fazl u inâyeti olan ni’met ile nefisden südûr iden cinâyeti mukâyese idüp görürler ki, ni’metin hakkı şükr iken nefs küfrân eylemiş. Pes şükr-i ni’metden olan hasenâtı küfrândan olan seyyi’ât ile vezn idüp kankısı agleb ve ne cânibin kefesi ercahdır nazar itdiklerinde görürler ki, nefs-i hevâ-yı tabî’ate muvâfakat ile şerre ragbet idüp hâlisan li-vechi’llâh bir amele himmet itmemiş. Pes inne’n-nefse le emmâretün bi’s-sû’i mazmûnı üzere nefs-i mekkâre emmâre-i ma’siyyet idügin bilüp i’timâd itmezler (Bütün 2019: 250-251).
Kaynakça
Bütün, Murat (2019). Sarı Abdullah Efendi, Nasîhatü'l-mülûk Tergîbün li-Hüsni's-Sülûk (1b-109b): İnceleme-Metin-Sözlük-Dizin. Yüksek Lisans Tezi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Osmân-zâde Ahmed Tâ’ib (1283). Telhîsü’n-Nesâyih. İstanbul: Rûznâme-i Cerîde-i Havâdis Matbaası.
Öztürk, Funda (2018). Sarı Abdullah Efendi, Nasîhatü'l-Mülûk Tergîbün li-Hüsni's-Sülûk (110a-218b): İnceleme-Metin-Sözlük-Dizin. Yüksek Lisans Tezi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÜLŞEN-İ RÂZ (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
2 | CEVÂHİR-İ BEVÂHİR-İ MESNEVÎ (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | AHMET CAHİD HAKSEVER |
Görüntüle | ||
3 | MESLEKÜ'L-UŞŞÂK (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
4 | SEMERÂTU'L-FUÂD Fİ'L-MEBDE VE'L-MEÂD (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
5 | MİR'ÂTÜ'L-ASFİYÂ FÎ SIFÂTİ'L-MELÂMİYYETİ'L-AHFİYÂ VE ULUVVİ ŞÂNİ'L-EVLİYÂ (ABDÎ) | Abdî, Sarı Abdullah Efendi | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
6 | MERÂTİBÜ'L-VÜCÛD (ABDÜLKERÎM EL-CÎLÎ) | Abdülkerîm el-Cîlî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
7 | RİCÂLÜ'L-GAYB (?) | ? | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ MAKÂSIDI'L-AYNİYE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Abdülmecid Sivâsî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
9 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
10 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
11 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
12 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
13 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
14 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
18 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |