- Yazar Biyografisi (TEİS)
Süleyman Nazif - Madde Yazarı: Mert KIZILASLAN
- Eser Yazılış Tarihi:1897
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:17/10/2021
NAMIK KEMAL (SÜLEYMAN NAZİF)
BiyografiSüleyman Nazif (d. 29 Ocak 1869 - ö. 4 Ocak 1927)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Süleyman Nazifʼin Abdülahrâr Tâhir takma adıyla 1897 yılında Parisʼte yayımladığı eseri. “Bir millette en nazik duygular, en ince fikirler, en yüksek emeller âsâr-ı edebiyeden doğar.” cümlesiyle başlayan eser üç bahse ayrılmıştır. İlk bahiste Türk edebiyatındaki Doğu tesirinden söz edilir ve Divan edebiyatının toplumun ihtiyaçlarına cevap vermeyen bir edebiyat olduğu söylenir. Türk edebiyatındaki ilk yenilik adımlarını atan üç şahsiyetten (Âkif Paşa, Şinasi, Namık Kemal) bahsedilerek bunlar içinde en başarılı ve en etkili olanın Namık Kemal olduğu ifade edilir. İkinci bahiste Namık Kemalʼin, kalemini hürriyet yolunda kullanan cesur ve yılmaz bir yazar olduğu anlatılır. Üçüncü bahiste ise Namık Kemalʼin ölüm haberinin İstanbulʼdaki birçok gazetede sıradan bir haber gibi verildiği söylenerek bu tercihte bulunan matbuat âlemi ve buna sebep olan istibdat idaresi eleştirilir. Bunun yanı sıra kalemini istibdat idaresinin sevkiyle susturmamış olanların Namık Kemal için ciltler dolusu mersiye yazdıkları da dile getirilir.
Eser; Süleyman Nazifʼin büyük ölçüde etkilendiği şahsiyet olan Namık Kemalʼden bahsetmesi, istibdat devrinde kaleme alınmış olması ve yazarın ilk devre eserlerinden biri olması sebebiyle coşkulu ifadeler ve birtakım abartılı yorumlar barındırmaktadır. Yazarın burada dile getirdiği bazı görüşlerinin ilerleyen devirlerde belli ölçülerde değiştiği görülecektir. Örneğin eserde J. J. Rousseau ile Nedîm -isimleri açıkça belirtilmeden- karşılaştırmaya tâbi tutulur ve Nedîmʼin birtakım “müstehcenatı halife saraylarıyla sadrazam konaklarının pencerelerinden ahlâk ve adab-ı umumiyenin suratına doğru fırlatmakla eğleniyor” olduğu dile getirilir. Esasen Namık Kemal de Nedîmʼin şiirlerini -maharetlerini teslim etmekle birlikte- “müfsid-i ahlâk” olarak nitelendirmiş idi. Bu eserinde Namık Kemalʼin düşüncesini benimsemiş görünen Süleyman Nazif, ilerleyen yıllarda kabahatin Nedîmʼde değil, yaşadığı devirde olduğundan bahsederek, ahlâk kaygısıyla Nedîmʼi eleştirmiş olan Namık Kemalʼe katılamadığını ifade edecektir.
Eserde Namık Kemalʼin daha ziyade nesirde tuttuğu yoldan bahsedilmiş, bu sebeple her satırını hürriyet yolunda yazdığı şeklinde abartılı bir yorumda bulunulmuştur. Namık Kemalʼin bir dönem zindana atılmış olduğuna da değinilmiş, yazıları karşısında halkın gözünün kamaştığı söylenmiştir. Esasında Namık Kemal Magosaʼdayken sadece üç gün zindanda kalmış, eserleriyle alakalı hükümlerde de kişiliği etrafında oluşan efsanenin ve ona duyulan hürmetin tesiriyle mübalağalara varılabilmiştir. Özetle denilebilir ki Süleyman Nazifʼin Namık Kemal isimli bu ilk eseri, onun gençlik dönemlerinde Namık Kemalʼi nasıl değerlendirdiğini göstermesi bakımından önem taşıyorsa da yazarın sonraları ortaya koyduğu eserlere ve Namık Kemal hakkında yapılan ilmî birtakım çalışmalara müracaat edilmeden okunduğunda yanılmalara sebep olabilecek hükümler barındırmaktadır.
Süleyman Nazifʼin o dönemde bu biyografiyi kaleme alması sadece Namık Kemalʼe duyduğu hürmet kaynaklı değil, o zamanki fikirleri ve mücadelesiyle de doğrudan ilişkili bir tercihtir. Yazarın o devrede yazdığı eserler, hep yaşanan ızdırapların, zulüm ve fenalıkların baş sorumlusu bildiği istibdadı hedef almıştır. Devrinde “ahrârın pîri” ve “Edib-i Azam” olarak görülen Namık Kemal de fikir ve aksiyon yönünden Jön Türklere ideal bir örnek teşkil ettiği için bu esere konu olmuştur (Gür 2020: 494-495). Eserin Latin harfli neşri -yazarın 1922'de yayımladığı diğer Namık Kemal kitabı ve Namık Kemal'le ilgili diğer bazı eserleri ile birlikte- Mehmet Samsakçı tarafından hazırlanmıştır (2017).
Süleyman Nazifʼin biyografisi için bkz. “Süleyman Nazif”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/suleyman-nazif
Eserden Örnekler
Bu esas [Acem edebiyatı] üzerine teessüs eden edebiyatımız Leylâ ve Mecnûn gibi bir iki bedia-i her dem taze yetiştirmekle beraber yine bir heyet-i içtimaiye için şerait-i hayatiyeyi tevlid ve idame edebilecek derecede feyyaz değildi.
Faziletlerinin müstefid ve minnettarı olduğumuz dehât-ı eslâfa ihtiram-ı tam ile arz edelim ki eserlerinde tecelli eden şey, milletin âmâl ve ihtiyacı değil, kendi garam ve ihtiraslarıdır.
Mesela bir Garp hakîmi şerait-i içtimaiyenin esaslarını tayin ile “İnsan hür doğar; hâlbuki her yerde giriftar-ı zincir-i esarettir” gibi hakikatleri -meslek ve vazife namına tercihen ihtiyar etmiş olduğu- fakr ve iğtirab köşelerinden teşrihatıyla ümmetlerin sem‘-i intibahına isal ederek hikmeti pâ-mâl-i tahakküm olmaktan kurtarmakla uğraşırken muasırı bulunan bir Şark şairi
Kız oğlan nâzı nâzın şehlevend âvâzı âvâzın
Belâsın ben de bilmem kız mısın oğlan mısın kâfir!...
gibi müstehcenatı halife saraylarıyla sadrazam konaklarının pencerelerinden ahlâk ve adab-ı umumiyenin suratına doğru fırlatmakla eğleniyordu.
Bu vadilere düşmüş olan edebiyatımızın reftârı mestane, ilhamatı şehvet-perestane idi. O kadar müterakki iken bu kadar tedenni etmekliğimize sebep ihtimal ki bunlardır!...
(...)
Tarz-ı edebi zamanın ihtiyacatına tevfik için -kuvve-i natıkaya kahramanların asab-ı iktidarını ilave edebilecek- bir kudret-i âliye sahibinin vüruduna intizar olunuyordu. Kemal geldi. O zinciri kırdı. O perdeyi yırttı. Efrad-ı ümmete kuzuların fevkinde bir mevki‘-i mümtazları olduğunu haber verdi! ... (Süleyman Nazif [Abdülahrâr Tâhir] 1314/1897: 4-6, 8 / Süleyman Nazif 2017: 118-119).
Kaynakça
Göçgün, Önder (2010). Süleyman Nazif: Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği ve Eserlerinden Açıklamalı, Sadeleştirilmiş Seçmeler. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
Gür, Muhammet (2020). Kendi İçinde ve Kendine Göre Süleyman Nazif. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Karakaş, Şuayb (1988). Süleyman Nazîf. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Namık Kemal (27 Cemaziyelahir 1283 / 6 Kasım 1866). “Cevap” [Redd-i İtiraz], Tasvîr-i Efkâr, 434.
Özgül, M. Kayahan (2014). Kemâlʼle İhtimâl / Nâmık Kemâlʼin Şiirine Tersten Bakmak. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Süleyman Nazif (Abdülahrâr Tâhir) (1314/1897). Namık Kemal. Paris.
_____ (12 Cemaziyelevvel 1329 / 11 Mayıs 1911). “Nazif Beyefendiʼnin Âsâr-ı Kemalʼe Dair Bir Mektubu -II-”, Mecmua-i Ebüzziya, 10 (95), 527-534.
_____ (2017). Namık Kemal (2. baskı). hzl. Mehmet Samsakçı. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Yetiş, Kâzım (1996). Nâmık Kemalʼin Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları (2. baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BAHRİYELİLERE MEKTUP (SÜLEYMAN NAZİF) | Süleyman Nazif | Diğer Mert KIZILASLAN |
Görüntüle | ||
2 | MA‘LÛMU İ‘LÂM (SÜLEYMAN NAZİF) | Süleyman Nazif | Diğer Mert KIZILASLAN |
Görüntüle | ||
3 | ELCEZİRE MEKTUPLARI (SÜLEYMAN NAZİF) | Süleyman Nazif | Diğer Mert KIZILASLAN |
Görüntüle | ||
4 | SERGÜZEŞT-İ KALYOPİ (T. ABDİ) | T. Abdi | Araş. Gör. Dr. Gülçin Oktay Erkoç |
Görüntüle | ||
5 | SEYR-İ SERVİNAZ (T. ABDİ) | T. Abdi | Araş. Gör. Dr. Gülçin Oktay Erkoç |
Görüntüle | ||
6 | MURAD BEY (SÜLEYMAN NAZİF) | Süleyman Nazif | Diğer Mert KIZILASLAN |
Görüntüle | ||
7 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
8 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
9 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
11 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
12 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
13 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
14 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |