- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ebüzziya Tevfik - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi YASİN YAVUZ
- Eser Yazılış Tarihi:1888 (?)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:10/09/2021
NAMIK KEMAL (EBÜZZİYA TEVFİK)
biyografiEbüzziya Tevfik (d. 1849 / ö. 27 Ocak 1913)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Namık Kemal’in ölümünün ardından yazılan biyografi türünde eser. Ekseriyetle Namık Kemal olarak geçen eserin adı esasen yalnızca Kemâl’dir. Ebuzziya Tevfik, Namık Kemal’in Tasvir-i Efkâr’ı Şinasi’den devralmasından başlayıp hızlı bir şekilde ve sadece çok önemli gördüklerini anlatarak Namık Kemal hakkında bilgi verir. Olumsuz şartlar içerisinde yazılışının etkisiyle pek düzenli yazılmamış olan eserde genel olarak Namık Kemal’in hayatı, ailesi, yetişme tarzı, sanat ve edebiyat anlayışı gibi hususlar üzerinde durulmuş, değerlendirilmesi yapılmıştır. Tevfik Bey çalışmasını bitirirken çoğunluğu Namık Kemal’in sağlığında yayımlanmış eserleri de tasnif eder ve onları birkaç sözcükle de açıklar. Ebüzziya’nın yaptığı tasnif şöyledir: 1. Âsâr-ı münteşire, 2. Gayr-i Matbû âsârı. Tevfik Bey, bu başlıklardan ilkini “Terâcim-i ahvalden”, “tiyatro ve hikâyeleri”, “risaleleri”, “makâlat-ı mütenevviası” olarak alt başlıklara ayırırken ikincisini tiyatrolarını andıktan sonra tercümelerinden bahseder.
Ebüzziya Tevfik, bir “bârika-i irfan” olarak gördüğü Namık Kemal’i tanıtmak gibi güç bir işe kalkıştığının bilincinde olmakla birlikte bu işi yaparken büyük bir titizlik gösterdiğini ifade eder. Bu itibarla ilk olarak doğumundan bahseder, sonra eğitimine ve daha sonra da sanat hayatına gelen Ebüzziya, Namık Kemal’in ilk olarak şiirde şöhrete kavuştuğunu belirtirken onun Namık Bey olarak bilindiği dönemde şiirde seçtiği mesleğin Nef’i ve Fehîm yolu olduğunu kaydeder. Daha sonraki sayfalarda şairliğini açıklamaya, değerlendirmeye çalışan Ebüzziya, onun genç kuşaklar üzerinde de hayli etkili olduğunu dile getirir.
24 sayfadan oluşan eserin yayım tarihi hususunda farklı görüşler mevcuttur. Abdülhakim Tuğluk (2018), eserin farklı tarihlerde farklı baskılarının yapıldığını ve Millî Kütüphanede yer alan nüshanın tarihsiz olduğunu ifade etmekle birlikte Rumi 1304’e yakın durmaktadır. Ayrıca Mehmet Kaplan ile Önder Göçgün de Namık Kemal ile ilgili yazdıkları eserlerinde söz konusu çalışmanın yayım tarihini 1304/1888 olarak almışlardır. Buna karşılık Hikmet Dizdaroğlu, Mustafa Can ve M. Kayahan Özgül ise 1303/1887 tarihini esas almışlardır.
Eserin birbirinden pek de farklı olmayan üç nüshası mevcuttur. 1326/1910 yılında Namık Kemal Bey’in Terceme-i Hali adıyla basılan ikinci nüsha daha sonra 1327/1911'de Merhum Namık Kemal Bey adıyla neşredilmiştir. Ebüzziya’nın bu eseri, genel biyografi yazımının ilkelerinden uzak olmasına rağmen bir dostun vefası, daha doğrusu, son görevi mahiyetindedir. Eser Namık Kemal’in ölümünün hemen ardından yazılarak Kemal’e dair düşünceleri sıcağı sıcağına vermesi bakımından hayli önemlidir.
Tuğluk, eserin incelemesini ve çeviri yazısını yayımlamıştır (2018). Ayrıca Alim Gür'ün doktora tezinde de eserle ilgili açıklamalar mevcuttur (1990).
Ebüzziya Tevfik’in biyografisi için bk. “Ebüzziya Tevfik”, Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ebuzziya-tevfik
Eserden Örnekler
Kemâl gibi bir dâhî-i irfânın terceme-i hâlini yazmak bana nasîb olacağını kim hâtıra getirirdi. Velev bir ân olsun böyle bir fikirde bulunmaklığım lâzım gelse idi beynimi pârelerdim.
(…)
Kemâl ne idi?
Bir bârika-i irfân
(…)
Tasvîr-i Efkâr’ın zuhûru devr-i cedîd edebiyyâtımızın fâtihasıdır. Üstâd-ı a’zâm-ı Kemâl olan Şinâsî’nin te’sîs-i bedî’i olan o varaka-i havâdis, iki satırdan ibâret bir vak’a-i âdiyyeye kadar kâffe-i mebâhisi bir başka tarz-ı ifâdede tahrîr ve neşirde devâm eylediğinden, pek az zamân içinde halkın fikr ü lisânı bir tavr-ı dîgere tahavvül isti’dâdını göstermeye başladı.
Kemâl, zuhûrundan irtihâline kadar şâ’ir olarak devâm etmiş olsa idi, nihâyet bu asrın idrâkât ve tecelliyâtına lâyık ve binâenaleyh Nef’î’ye fâik bir şâir olurdu, fakat şi’riyle cân ve cihânından ziyâde sevdiği milletinde, husûlünü ümîd eylediği feyz-i terakkîyi hissetmeye muvaffak olamaz idi.
(…)
Kemâl’in kalemi hiçbir vakit hiçbir sebeple vâsıta-i seyyiât olmamış ve hiçbir vakit hiçbir sûretle hilâf-ı vicdân neşriyyâtda bulunmamıştır. Devlet ve milletine olan muhabbeti ve onun azamet ve i’tilâ-yı şânına münhasır bulunan meftûniyyeti hiçbir vatanperverde görülmüş derecelerde değildir.
(…)
Kemâl’in -kabr-i muhtereminden ne-bâşâne i’tisâb-ı fazîlete cesâret edemeyeceğimiz gibi- metrukât-ı fazl u irfânı (mâl-i mîrî) kabîlinden dahi olsa onu sirkatle değil (mâl-i mîrî gibi) siyânetle mükellefiz (Ebuzziya Tevfik yty: 5, 9, 17, 22).
Kaynakça
Kaynakça
Can, Mustafa (1988). Namık Kemal Bibliyografyası. İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Dizdaroğlu, Hikmet (1995). Namık Kemal. İstanbul: Varlık Yayınları.
Ebüzziya Tevfik (yty). Kemâl. İstanbul: Ebüzziya Matbaası.
Göçgün, Önder (2009). Namık Kemal, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
Gür, Alim (1990). Ebüzziya Tevfik’in Hayatı, Dil, Edebiyat, Basın, Yayın ve Matbaacılığa Katkıları. Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
Kaplan, Mehmet (1948). Namık Kemal’in Hayatı, Sanatı ve Eserleri. İstanbul: İbrahim Horoz Basımevi.
Özgül, M. Kayahan (2014). Kemâl’le İhtimal -Namık Kemâl’in Şiirine Tersten Bakmak. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tuğluk, Abdulhakim (2018). “Ebüzziya Tevfik’in ‘Merhum Namık Kemal Bey’ Adlı Eseri (İnceleme-Metin)”. Türkiyat Mecmuası 28(1): 179-999.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DURÛB-I EMSÂL-İ OSMÂNİYYE (EBUZZİYÂ TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Doç. Dr. Tuğçe Erdal |
Görüntüle | ||
2 | ECEL-İ KAZÂ (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Öğretmen HAYRUNNİSA GÜRBÜZ |
Görüntüle | ||
3 | HABÎBE YÂHUT SEMÂHÂT-I AŞK (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziyâ Tevfik | Öğretmen HAYRUNNİSA GÜRBÜZ |
Görüntüle | ||
4 | İMSÂKİYYE-İ NEVÎN (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Araş. Gör. Dr. Cemile Odunkıran |
Görüntüle | ||
5 | MUHÂTABA (MEHMED NÂZIM) | Mehmed Nâzım | Diğer ALİ ERBAY |
Görüntüle | ||
6 | LUGAT-I EBÜZZİYÂ (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Öğr. Üyesi Feyzi Çimen |
Görüntüle | ||
7 | MUHARRERÂT-I HUSÛSİYYE-İ ÂKİF PAŞA (ÂKİF PAŞA) | Âkif Paşa | Öğr. Gör. Abdullah Ezik |
Görüntüle | ||
8 | MÜNTAHABÂT-I TASVÎR-İ EFKÂR (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
9 | NÜMÛNE-İ EDEBİYYÂT-I OSMÂNİYYE (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
10 | SURÛRÎ-İ MÜVERRİH (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
11 | TAZARRU'ÂT-I SİNÂN PAŞA (EBÜZZİYÂ TEVFÎK) | Ebüzziyâ Tevfîk, Mehmed | Doç. Dr. Muhittin Turan |
Görüntüle | ||
12 | ÜÇ YÜZLÜ BİR KARI (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
13 | MAKAME-İ TEVKİFİYE (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
14 | EZOP (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik (1849-1913) | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
15 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
17 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
18 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
19 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
21 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
22 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
23 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |