- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN
- Eser Yazılış Tarihi:1268/1852
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:30/04/2022
NÂFİ’Ü'L-ÂSÂR NEVBÂVE-İ SİMÂRU’L-ESMÂR (NÂFİ‘)
manzum-mensur pendnameNâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi (d.1239/1823-ö.1308/1891)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Abdünnâfi İffet Efendi tarafından ilk bölümü manzum ikincisi mensur olarak kaleme alınan nasihatname türündeki eser. Eserin üçte ikisi manzum geri kalan kısmı ise mensur olarak telif edilmiştir. Manzum bölüm mesnevî nazım şekliyle ve aruzun "feilâtün feilâtün feilün" kalıbıyla kaleme alınmış olup 2242 beyittir. Burada Filibeli Alâaddîn Ali Çelebi’nin (ö.1543) Hümâyûnnâme adlı eserinde yer alan bazı hikâyeler manzum olarak özetlenmiştir. Besmele ile başlayan bu bölümde önce manzum sonra da mensur olarak kaleme alınmış birer tevhid ve na't, sonrasında da padişah Abdülmecid Han’ın, dönemin sadrazamının ve Şeyhülislam Ârif Hikmet Bey ile bazı devlet adamlarının medhini konu alan şiirler yer alır. Sonra da eserin telif sebebinin anlatıldığı “Nesr Der-Sebeb ü Esâs-ı Nazm u Tertîb” başlıklı mensur bölüm gelir; ardından “İbtidâ-yı Nazm-ı Kitâb” başlığını taşıyan bölümle konuya giriş yapılır.
Eserde bu başlıktan sonra 28 bölüm başlığı vardır. Bu bölümlerde toplam 35 hikâyeye yer verilmiştir. Ancak bu hikâyelerin tamamı Hümâyûnnâme’de yer almamaktadır. Bunların hangi kaynaktan alındığı da eserde belirtilmemiştir. Bu 28 bölümde dedikoducu ve gammazların nifaklarından sakınmak ve nifak ehlini cezalandırmak gerektiği, birlik ve muhabbetin faydaları, aceleyle iş yapmanın zararları, düşmanın hilesinden sakınmanın gerekliliği, affetmenin fazileti, zulümden ve uygun olmayan işlerden sakınmanın yararları, yumuşak huylu, vakarlı ve kanaat sahibi olmanın fazileti, israf ve sefahatin kötülüğü, sır saklamanın ve ilim öğrenmenin değeri ve nasihat dinlemenin gerekliliği gibi çeşitli konular ele alınmış ve bunlara dair hikâyelere yer verilmiştir. Eserin manzum kısmı yayımlanmıştır (Bülbül 2012).
Eserin manzum bölümünden sonra zeyil mahiyetinde olduğu belirtilen mensur kısım gelmektedir. Bu da kendi içinde 10 bölüme ayrılmış, her bölümde de muhtevaya dair başlık konmuştur. Bu kısma insanı diğer canlılardan ayıran özellikleri ele alarak başlayan müellif daha sonra hükümdarın, vezirlerin ve diğer yöneticilerin vazifelerine, kabul gören tavırlarla hoşa gitmeyen ahlaki özelliklere, Hipokrat, Aristo ve Eflatun’un İskender’e verdiği nasihatlerle, Minûçihr’in halkına ve ordusuna verdiği öğütlere yer verir ve mensur bölümü bitirir. Eserin bu bölümü oldukça ağır bir dille kaleme alınmıştır. Müellifin birçok ayet, hadis ve kelâm-ı kibârdan alıntı yaparak söylediklerini desteklemeye çalıştığı görülür. Eserde daha sonra Abdülkadir-i Geylanî (ö. 1165-66), Mevlana Celaleddin-i Rûmî (ö.1273) ve Kuddûsî Ahmed Efendi (ö.1849)’nin medhine yer veren üç şiir yer alır. Sonrasında da şair tarafından biri eserin tamamlanması diğeri de basılması üzerine söylenmiş iki tarih manzumesiyle kadı ve Halep Meclisi üyesi Şakir Efendi’nin eserin basılması üzerine söylediği tarih manzumesi yer alır.
Eserin müellifi, adı, basım yeri ve basım yıl gibi bilgileri ihtiva eden kısa bir mensur bölümle de eser tamamlanır. Nâfi’ü'l-Âsâr Nevbâve-i Simâru’l-Esmâr, 1266/1849-50 yılında tamamlanmış ve 1268/1852 yılının Recep ayında Dârü’t-Tıbâ‘ati’l-Âmire’de basılmıştır. Basma nüshanın hem manzum hem de mensur bölümlerinde yer alan bazı kelimelerin anlamlarının haşiyelerde kaydedildiği görülmektedir. Basma nüshanın başında Ziver Efendi tarafından kaleme alınan bir de takriz bulunmaktadır.
Müellifin biyografisi için bk. “Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi ”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nafi-abdunnafi-iffet-efendi
Eserden Örnekler
Hikâye
Söyle ey kilk-i hezâr-irfân
Öyle bir kıssa ki olsun bürhân
Bir bâzergân var imiş dânâ-dil
Sâhib-i akl u tevânger kâmil
Rehber olmuşdu ana rîş-i sefîd
Emr-i rıhlet idi hâlinde bedîd
Getürüp mergden ol pîre selâm
Püşt-i ham azme ederdi ibrâm
Nezdine da‘vet edüp ferzendin
Aldı âgûşuna ol dülbendin
Evvelâ dîn ü dinâyetde hezâr
Eyledi nush u vasâyâ bisyâr
Dedi hem eyle ticâretle sefer
Hızr-ı tevfîk ola dâ’im rehber
Eyledi anın ile hatm-ı kelâm
Kıldı hem vakt-i hayâtı itmâm
Gitdi ukbâya o pîr-i zî-mâl
Kaldı ferzendine çok mâl-i helâl
Etdi icrâ-yı vasâyâ-yı peder
Eyledi râh-ı ticâretde sefer
Zîr-ı bârında iki kâv var idi
Aña Şeterbe Meterbe der idi
Geldi bir cāda Şeterbe’ye fütûr
Nâ-müyesser olup ol yerden ‘ubûr
Merg-zâr idi o me’vâ-yı tuhaf
Buldu matlûbu gibi âb u alef
Tek ü tenhâ ederek ra‘y u çerâ
Dâ’imâ zevk ile bî-çûn u çirâ
Gün-be-gün kuvveti oldu müzdâd
Hâne-i cismini etdi âbâd (Bülbül 2012).
Kaynakça
Abdünnâfi‘ İffet Efendi (1268). Nâfi‘u’l-Âsâr Nevbâve-i Simâru’l-Esmâr. İstanbul: Dârü’t-Tıbâ‘ati’l-Âmire.
Bülbül, Tuncay (2012). “Ramazân-zâde Abdünnafi İffet Efendi ve Kitâb-ı Nâfi‘u’l-Âsâr Nevbâve-i Simâru’l-Esmâr Adlı Eseri”. Turkish Studies, 7 (1): 447-609.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EL-ESERÜ’L-MU‘TEBER FÎ TERCEMETİ NUHBETİ’L-FİKER (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
2 | TERCEME-İ ÂDÂB-I GELENEBEVÎ (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
3 | TERCÜME-İ BURHÂN-I GELENBEVÎ: MÎZÂNÜ’L-BÜRHÂN (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
4 | MÜNTEHABÂT-I NAFİA-İ RİSÂLE-İ KUŞEYRİYE (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
5 | KÂMİLÜ’L-ÂSÂR HİKÂYE-İ CİHÂNDÂR (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
6 | MAHZEN-İ ESRÂR-I ŞU‘ARÂ (NÂFİ') | Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
7 | PEYÂM-I SÛR (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
8 | REHBER-İ SEYR-İ SULÛK (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÜNNÂFİ İFFET EFENDİ) | Nâfi‘, Ramazan-zâde Abdünnâfi İffet Efendi | Dr. Emrah GÜNDÜZ |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ MUKADDİME-İ İBN-İ HİŞÂM (NÂFÎ) | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Diğer Rumeysa Güven |
Görüntüle | ||
11 | MÜLTEKATAT-I HASEKÎYE (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | MİR‘ÂT-İ HAK-NÜMÂ (RA‘NÂ) | Ra‘nâ, Mustafa Efendi | Dr. Emrah GÜNDÜZ |
Görüntüle | ||
13 | EN-NEF'U'L-MUAVVEL FÎ TERCEMETİ'T-TELHÎS VE'L-MUTAVVEL (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
14 | REHBER-İ SÂLİKÂN-I SEYR Ü SÜLÛK (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
16 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
17 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
18 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
19 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
20 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
21 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
23 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |