- Yazar Biyografisi (TEİS)
Osman Şâkir Bozokî, Şâkir, Şâkirî - Madde Yazarı: Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
- Eser Yazılış Tarihi:1226/1811
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Sefaretname
- Yayın Tarihi:09/10/2021
MUSAVVER İRAN SEFÂRET-NÂMESİ
resimli İran sefaretnamesiOsman Şâkir Bozokî, Şâkir, Şâkirî (d. 1184/1770-71 - ö. 1232/1817)
ISBN: 978-9944-237-87-1
İran’a büyükelçi olarak giden Yasinci-zâde Abdülvehhâb Efendi’nin (ö. 1833) yanında tercüman olarak görev yapan Osman Şâkir’in kaleme aldığı resimli sefâret-nâme.
II. Mahmud (1808-1839) döneminde İran’la ilişkileri sıcak tutmak ve dış politikaya dair bazı sorunları çözmek maksadıyla İran’a bir sefaret heyeti gönderilmiştir. 19 Ekim 1810’da İran’a gönderilen heyette Abdülvehhâb Efendi büyükelçi, Bozoklu Osman Şâkir de Farsça tercüman olarak görev almıştır (Önal 2018:16). Gönderilen heyet diplomatik bazı görüşmeler için öncelikle Tahran’a ardından Tebriz’e gitmiş, lakin olumlu netice elde edilememiştir. Musavver İran Sefâret-nâmesi de İstanbul’dan Tahran’a kadar süren bu yolculuğu anlatmaktadır.
Osman Şâkir eserinde, İstanbul’dan İran’a süren yolculuk boyunca uğradıkları otuz bir yerleşim yerinin tasvirini yapmış; bu yerlerin tarihi, o günkü durumları, çevresi hakkında bilgiler vermiştir. Resimlerdeki canlılık, gerçekçi üslup ve uygulanan kompozisyon tekniği dikkat çekicidir (Kavak 2016: 37; Önal 2018:17-18). Suluboya tekniğiyle yapılan resimlerin Osmanlı klasik resminin son örneklerinden olduğu söylenmektedir (Öztürk 2018: 134). Tamamlanamadığı anlaşılan eser bu haliyle de Anadolu’dan İran’a kadar geçilen yerlerin fizikî ve sosyolojik yapısı hakkında bilgi vermesi sebebiyle kıymetlidir. Ayrıca döneminde kullanılan Türkçenin durumunu göstermesi bakımından dikkat çekicidir (Uluocak 2011).
Sefaret heyeti yolculuğuna İstanbul Dolmabahçe’den başlamıştır. Sırasıyla Üsküdar, Kartal, Gebze, Hereke Hanı, İzmit, Sapanca, Geyve, Taraklı, Göynük, Mudurnu, Bolu, Köroğlu Çeşmesi, Gerede, Bayındır, Çerkeş, Karacalar, Karacaviran, Koçhisar, Tosya, Hacı Hamza/Sarmaşıkkaya, Osmancık, Derbend, Merzifon, Amasya, Zencan, Siyahdihân, Ebher, Kazvin, Kışlak geçilerek Tahran’a ulaşılmıştır (Kavak 2016: 39-49; Öztürk 2018: 139-149). Eserin başında Osman Şâkir Efendi neden İran’a gittiklerini anlatır. Karşılaştığı mekânlara ve olaylara tahkiye üslubuyla değinmiştir. Eser, halkın konuşma dili, yapısı; coğrafyanın ve mimari eserlerin durumu hakkında bilgiler verir (Önal 2018:19-20).
Eserin müellif nüshası Fatih Millet Kütüphanesi, Ali Emiri Tarih, Nu. 822’de kayıtlıdır. Eser hakkında Gülnur Kavak (2016) yüksek lisans tezi hazırlamış, Yakup Öztürk (2018) ve Güray Önal (2018) da eseri yayımlamıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Osman Şâkir, Bozokî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/osman-sakir-bozoki.
Eserden Örnekler
Andan dahı ale’s-seher esb-i serkeşe süvâr ve semt-i Çerkeş’e ibtidâr olundı. Feres-rân ve râha revân olarak Çerkeş’e gelindi. Eğerçi Çerkeş bir kasaba-i sagîredür; ammâ bir çemen-zâr-ı behişt-âsâr ve ravza-i zâtü’l-ezhârdur ki rûganı ve aseli gibi şîrîn bir kasaba-i mânend-i huld-i berîndür. Ahâlîsi dahı mihmân-nüvâz ve derd-i merd-i garîbe çâre-sâzlardur. Anda bir iki sâ‘at ecsâmımıza ârâm u râhat ve resm-i Çerkeş’e bu minvâl üzere sûret virilüp râhımıza ric‘at ve cânib-i maksûda sür‘at olundı... Andan dahı sehergâhda ve hengâm-ı intibâhda kürend-i bâlâ-bülend üzre râkib ve Karacavîrân ta‘bîr olınan kasabada menzilhâne olmagıla ana vürûdımız ve istirâhat içün bir mikdâr ku‘ûdımız vâki‘ oldı. Kasaba-i mezkûre haylice hoş-nümâ ve çârsû vü bâzârı oldukca zîbâ olup ahâlîsi dahı ehibbâ-yı garîbân ve eviddâ-yı edîbân oldıgı nümâyân ve ta‘rîf u tavsîfe gayr-ı lâzım-ı beyândur (Önal 2018: 131 ve 139).
Kaynakça
Kavak, Gülnur (2016). Yasincizâde Abdülvehhâb Efendi ve Musavver İran Sefaretnamesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Osman Şâkir. Musavver Sefâretnâme-i İran, Fatih Millet Kütüphanesi, Ali Emiri Tarih. Nu. 822.
Önal, Güray (2019). Musavver Sefâretnâme-i İran Resimli İran Sefâretnâmesi. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay.
Uluocak, Mustafa (2011). “İmlâsı Yönüyle Dikkat Çeken Bir Eser: Resimli İran Sefaretnamesi”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20: 111-149.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜSELLES-NÂME | Osman Şâkir Bozokî, Şâkir, Şâkirî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
2 | NAZM-I DİL-ÂRÂ | Osman Şâkir Bozokî, Şâkir, Şâkirî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
3 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
4 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
10 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
11 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |