- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ârif - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
- Eser Yazılış Tarihi:841/1437-38
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/03/2022
MÜRŞİDÜ’L-UBBÂD (ÂRİF)
dinî-tasavvufi manzumeÂrif (d. ? - ö. 842/1438-39’den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ârif mahlaslı şairin kaleme aldığı manzume. Eserin bir nüshası Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, İbrahim Efendi Bölümü, 355/1 numarada kayıtlı Külliyât’ın içerisinde 1a-72b sayfaları arasındadır. Milli Kütüphane, Yazma Eserler, 3529 numarada 1b-68b ve Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi, 167/1 numarada 1b-33b, 43b-69b sayfaları arasında iki nüshası daha bulunmaktadır. 841/1437-38 yılında telif edilmiştir. Mesnevi nazım şekliyle, aruzun fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün kalıbıyla kaleme alınmıştır. 2042 beyitten oluşmaktadır. Eserde tevhid, naat ve sebeb-i telif gibi bölümler yoktur. Diğer pek çok bölüm ise Arapça başlıklarla birbirinden ayrılmıştır. Metinde mesnevi nazım şekli dışında Türkçe-Arapça bir mülemma, Fahreddîn-i Irakî’ye ait Farsça bir nazım, İbni Fâriz’e ait Arapça bir kıt’a, Arabî’ye ait Arapça bir matla ve muhtemelen Ârif’e ait Farsça bir matla bulunmaktadır. Şair, eserin adını ve yazım tarihini mesnevisinin sonunda belirtmektedir (Tunç 1996: 28).
Ârif, eserini dört bölüme ayırmış ve bu bölümleri cennetin dört ırmağına teşbih etmiştir. Bu dört kısımda sâlik, meczûb, âşık ve merdûd-ı Hakk’ın hâllerini anlatır. İlk üç yolun sırat-ı müstakim, sonuncusunun ise şeytanın yolu olduğunu söyler (Tunç 1996: 25-27). Bu yolları tutanların hâllerini çeşitli temsillerle açıklar. Sâlik, Hak yüzünü görmek ister, ona ulaşmayı hedefler ve bu nedenle yola girer, çeşitli eziyetler çeker; ancak hiçbir şey onu bu yoldan alıkoyamaz. Meczûb, süluk olmadan ilâhî cezbe yoluyla vuslata ulaşır. Mürşitler içerisinde en sağlamı meczûb-ı sâliktir. Âşık bütün zorluklara katlanır, çeşitli hâlleri geçer ve Hakk’ın yüzünü açıktan görür. Allah’ın emrini tutmayanlar merdûd olur. Bütün merdûdların başı ise şeytandır. Ârif, kitabını bir mürşit ve doğru yola ulaştıran bir kılavuz olarak nitelendirir. Eser, evliyanın övüldüğü, şeyhe bağlanmanın öğütlendiği bir bölümle ve bir na’tla sona erer (Tunç 1996: 29-39; Elveren 2001: 24-28).
Mürşidü'l-Ubbâd üzerine içinde şairin diğer eserlerinin de yer aldığı bir doktora (Tunç 1996) ve bir yüksek lisans tezi (Elveren 2001) hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Ârif”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/arif-mdbir
Eserden Örnekler
Mürşidü'l-Ubbâd'dan
Dinle meczûb n’eylemişdür eydeyim
Sana vasf-i hâlini şerh ideyim
Merkeb üzre dün ü gün yürür iken
Anun ile her yana varur iken
Nâ-gehân bir katı ışk yili kopar
Seyr iderken anı merkebden kapar
Bıragup anı denize kor gider
Gözin açup anda meczûb gör n’ider
Gördi kim bir mülke gelmiş nâ-gehân
Olmadın yollarına anun revân
Çekmedin yol zahmetini ol kişi
Hâsıl olmış maksûdı bitmiş işi
Gördi bir mülkdür k’ana yokdur fenâ
Anda olan kişiye irmez anâ
Hasta olmak dahı ölmek anda yok
Egni bütün dâyimâ hem karnı tok
Ol vatanda yok durur kesb ü kazanç
Genc olur hâsıl yimedin hîç renc
Gördi ol mülki bu vech ile ol er
Turmaga anda bile baglar kemer
Didi kim hâşâ bu mülki terk kılam
Pâdişâh iken girü hem kul olam
Ol fenâdan kurtılup buldum bekâ
Halkı terk itdüm kamu irdüm Hak’a
Eyle diyüp ol denizde gark olur
Girü dönmez merkebe anda kalur
Kul iken oldı orada pâdişâh
Gitdi kulluk kaldı anda pâdişâh
Katralık gitdi hemân deryâ kalur
Bu sözi anda irişenler bilür (Tunç 1996: 479-480)
Kaynakça
Elveren, Abdurrahim (2001). XV. Yüzyıl Şairlerinden Ârif ve Hamsesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Tunç, Semra (1996). Ârif, Hayatı-Eserleri Edebî Kişiliği ve Eserlerinin Tenkidli Metni. C. I-II. Konya: Selçuk Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NÜSHA-İ ÂLEM / NÜSHATÜ'L-ÂLEM VE ŞERHÜ'L-ÂDEM (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
2 | MEVLİD / [MEVLİDÜ'N-NEBÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
3 | Mİ‘RÂC / [Mİ‘RÂCÜ'N-NEBÎ / Mİ'RÂC-I NEBÎ / Mİ'RÂC-NÂME] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
4 | VEFÂT / [VEFÂTÜ'N-NEBÎ / VEFÂT-I NEBÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
5 | [MESNEVÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
9 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |