- Yazar Biyografisi (TEİS)
Atâyî, Nev‘î-zâde - Madde Yazarı: Doç. Dr. Suat Donuk
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Münşeat
- Yayın Tarihi:03/03/2022
MÜNŞEÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)
mektuplarAtâyî, Nev‘î-zâde (d. ?/? - ö. 1045/1635)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nev‘î-zâde Atâullah Atâyî’nin mektuplarından meydana gelmiş eseri. Nev‘î-zâde Atâyî’nin İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY 4097 numarada kayıtlı yazmada sekiz adet mektubu yer almaktadır. Bu mektuplar çeşitli seçme eserler ihtiva eden mecmuanın 28b sayfasında “Münşeât-ı Nev’î-zâde Efendi” başlığıyla verilmiştir. Sekizinci mektup devam ederken 30b varağından itibaren Nev‘î-zâde’nin Sâkî-nâme’sine geçilmiştir. Mecmua boyunca eserlerin bitişinin cetvelle muntazam bir şekilde gösterilmesine rağmen Münşeât’ın cetvelinin herhangi bir sonu işaret etmemesi ilgili mektupların devamının bulunduğu, ancak sayfaların koptuğu fikrini vermektedir. Münşeât’ın eldeki varaklarında sekiz mektup yer almaktadır. Söz konusu mektupların başlıkları şu şekildedir:
1. Silistre Beglerbegisi vezir-i kişver-gîr-i memleket-güşa İskender Paşa’ya tehniyet-i gazâ içün gönderilmişdür, sene 1029 2. Kemal Efendi’ye gönderilmişdür. 3. Sadr-ı âlî-kadr Yahya Efendi Hazretlerine gönderilmişdür, sene 1027. 4. Merhum Kâfzâde Fâizi Efendi intikal itdükde kayınataları Hüseyin Efendi Hazretlerine ta‘ziye-nâmedür, sene 1031. 5. Sultan Ahmed Han Edirne’deyken Anatolı Kâzîaskeri Ganîzâde Efendi’ye mektubdur, sene 1022. 6. Yahya Efendi Hazretlerine ikinci sadâretlerinde Baba’dan gönderilmişdür, sene 1019. 7. Fasl-ı bahârda defterdarlardan birine gönderilmişdür. 8. Kibârdan birinün azlinedür.
Münşeât’taki mektupların ikisi Şeyhülislam Yahya Efendi’ye (ö. 1053/1644), diğerleri Silistre Beylerbeyi İskender Paşa (ö. 1621), Kemâl Efendi, Kaf-zâde Fâizî’nin (ö. 1031/1622) kayınpederi Hüseyin Efendi ve Ganî-zâde Efendi’ye (ö. 1036/1627) yazılmıştır. İkisinde ise mektubun alıcısı bildirilmemiş, “defterdarlardan birine” ve “kibârdan birinin azline” şeklinde genel ifadeler kullanılmıştır. Münşeât’ta yer almayan mektupların ilki Ganî-zâde’ye, ikincisi Şeyhülislam Yahya Efendi’ye, üçüncüsü ise hükümdara gönderilmiştir. Bu bağlamda Atâyî’nin en çok Şeyhülislam Yahya Efendi’ye mektup yolladığı anlaşılmaktadır.
Muhtevaya bakıldığında Nev‘î-zâde Efendi’nin çoğunlukla kendisinden üst makamdaki şahsiyetlerden mansıb talep etmek maksadıyla mektuplar kaleme aldığı anlaşılmaktadır. Nitekim Münşeât’taki 2. ve 3. mektup ile sonradan tespit edilen mektuplardan ilkini kadılık vazifesi talep etmek için yazmıştır. Bunun dışında zafer tebriği (Münşeât 1. mektup), taziye (Münşeât 4. mektup), vazife tebriği (Münşeât 6. mektup), şikâyet (Ek 2. mektup) ve izin talebi (Ek 3. mektup) gibi nedenlerle de mektup yazmıştır.
Münşeât’ın hangi tarihte tedvin edildiği bilinmemektedir. Ancak bazı mektupların başlık veya muhtevasından hangi tarihte yazıldıkları tespit edilebilmektedir. Bu bağlamda Münşeât’ın 1. mektubu 1029/1619-20, 3.’sü 1027/1617-18, 4.’sü 1031/1621-22, 5.’si 1022/1613-14, 6.’sı 1019/1610-11 senesinde kaleme alınmıştır. Sonradan tespit edilen mektupların ilki 1033/1623-24 senesinde, ikincisi 1034 Şevval’inden (Temmuz-Ağustos 1625) kısa bir süre sonra yazılmıştır.
Atâyî’nin Münşeât’ının nerede meydana getirildiği bilinmemektedir. Ancak bazı mektupların nerede yazıldığı anlaşılabilmektedir. Münşeât’ın ilk mektubu sonda yer alan imzaya bakılırsa Silistre’de yazılmıştır. 6. mektubu başlıktaki bilgiye göre Babaeski’den gönderilmiştir. Sonradan tespit edilen mektupların 2.’si Tırhala’da 3.’sü ise Hezargrad’da yazılmıştır.
Münşeât’taki mektupların dil ve üslubu oldukça külfetlidir. Klasik Osmanlı süslü nesir diliyle yazılan mektuplarda Arapça ve Farsça kelimeler ağırlıktadır. Arapça ve Farsça uzun terkipler, bu iki dildeki dekoratif manzumeler, uzun cümle yapısı ve seci, dil ve üslubu oldukça tumturaklı hale getirmiştir.
Nev’î-zâde Atâyî’nin Münşeât’ı bir yüksek lisans tezine konu olmuştur. Bu tezde Atâyî’nin mektuplarının metni kurulmuş, cümleleri mukayeseli olarak tahlil edilmiştir (Boztürk 2001). Eser, Suat Donuk tarafından da yayımlamıştır (Donuk 2020).
Yazarın biyografisi için bk. "Atâyî, Nev'î-zâde." Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atai-nevizade
Eserden Örnekler
Kemal Efendi’ye Gönderilmişdür
Veliyyü’n-ni‘am-ı âlemiyân olan fazîletlü ve merhametlü sultânum hazretlerinün gubâr-ı tûtiyâ-ayâr-ı âsitâneleri ki kuhlü’l-cevhâhir-i dîde-i cân ve rûşenâyî-bahş-ı çeşm-i eşrâf u a‘yândur, leb-i edeble telsîm ü iktihâlden sonra arza-güzârî-i müstemendânedür ki âvîze-i gûş-ı cân kılınan gevher-i şeb-çerâğ-ı va‘d-ı ihsân mânend-i kandîl-i arş-ı pertev-endâz-ı kâşâne-i bâl ve ziyâ-bahş-ı gam-hâne-i hâtır-ı pür-tılâl olup hübûb-ı nesîm-i anber-şemîm-i keremleri deryâ-yı fesîhü’l-ercâ-yı recâyı bir vech ile mütelâtım kıldı ki zevrak-ı şikeste-i dil nişeste-i sâhil-i tahayyür iken bî-minnet-i bâdbân, ser-menzil-i maksûda vusûl sureti mir’ât-ı ârzûda nümâyân oldı. Kerem gördükçe âdetdür, gedâlardan recâ artar. Hakkâ ki lücce-i pür-hurûş-ı mekrümetleri cûş itdükçe sâhil-nişîn-i nâ-murâdî olanlara asdâf-ı pür-le’âlî ile tabak tabak cevâhir nisâr itmedin hâlî degüldür. El-hamdü li’llâh, sümme el-hamdü li’llâh, tarîk-ı sa‘âdet-refîk-ı ilm ü hüner meş‘ale-i adl ü ihsânları ile münevver olalı bî-delîl ü rehber menzil-i maksûda vusûl müyesserdür. Ve reh-zenân-ı gaddâr seccâde-nişîn-i istigfâr olmağla Ka‘be-i âmâle emn-i tarîk mukarrer olup herkes nevâ-yı hoş-edâ-yı mısrâ‘-ı tesellî-gûne ile mehd-i seniyyede tıfl-ı dil-i zâra bâ‘is-i ârâm u sekîne olur.
Mısra’
دلا كى به شود حالت اگر اكنون نمى باشد
(Ey gönül, senin halin şimdi değil de ne zaman daha iyi olacak?)
El-hâletü hâzihi bu fakîr ü bî-kes ki enfâs-ı hayâtı kâ’inât-ı derd ü gam ve eczâ-yı vücûdı hâşâk-i âteş-efrûz-ı mihnet ü elem olup bir seneden mütecâvizdür ki… (İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY 4097. yk. 28b-29a)
Kaynakça
Blochet, E (1932). Catalogue des Manuscrits Turcs. Paris: Bibliotheque Nationale.
Boztürk, Ebru (2001). Gelibolulu Âlî ve Nev‘îzâde Atâ’î’nin Münşeâtları Üzerinde Mukayeseli Sentaks İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi.
Donuk, Suat (2020). “Nev‘îzâde Atâyî’nin Münşeat’ında Bulunmayan Mektupları ve Bu Mektuplardan Hareketle 17. Yüzyıl Osmanlı İlmiyesi Hakkında Tespitler”. Journal of Turkish Language and Literature 6(2): 155-179.
Gültekin, Hasan (2015). Türk Edebiyatında İnşa. Ankara: AKM Yay.
Haksever, Halil İbrahim (1995). Eski Türk Edebiyatında Münşeâtlar ve Nergisî’nin Münşeâtı. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Nev‘îzâde Atâyî. Münşeât. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY 4097.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
2 | ÂLEM-NÜMÂ /SÂKÎ-NÂME (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
3 | SOHBETÜ'L-EBKÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
4 | HEFT-HÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
5 | HİLYETÜ'L-EFKÂR (ATÂYÎ, NEV‘Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
6 | NEFHATÜ'L-EZHÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
7 | HEZLİYYÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
8 | HADÂ'İKU'L-HAKÂ'İK Fî TEKMÎLETÜ'Ş-ŞEKÂ'İK (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
9 | MÜNÂZARA-İ ZEN-İ FESÂHAT-GÜFTÂR BÂ-ŞEVHER-CİVÂN-I BELÂGAT-GİRDÂR (NEV'Î-ZÂDE ATÂYÎ) | Nev'î-zâde Atâyî | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
10 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
11 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
13 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
14 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
18 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |