- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mûnis, Şir Muhammed, Harezmî ( - Madde Yazarı: Doç. Dr. Hayrullah Kahya
- Eser Yazılış Tarihi:1815
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:17/09/2021
MÛNİSÜ’L-UŞŞÂK (DİVAN)
şiirlerMûnis, Şir Muhammed, Harezmî ((d. 1191/1778 - ö.1245/1829)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Orta Asya Hive (Hârezm) Hanlığının önemli tarihçi, şair ve devlet adamlarından Mûnis Hârezmî'nin eseri. Mûnis Harezmî, ilk yazdığı şiirleri 1804 yılında Divân-ı Mûnis adlı küçük bir divanda toplamış, 1815-1820’li yıllarda ise Mûnisü’l-Uşşâk “Aşıklar Dostu” adını verdiği büyük bir divan tertip etmiştir. DÎvânı'nda gazeller, müstezatlar, muhammesler, müseddesler, rübailer, tuyuğlar gibi divan edebiyatı nazım biçimleri ile yazılmış şiirler bulunmaktadır (Jumayev 2013).
Mûnis Harezmî'nin hem Fars hem de Türk şairlerinden etkilendiği anlaşılmaktadır. Çünkü şiirlerinde Nizâmî-i Gencevî'yi, Hâfız-ı Şirâzî'yi, Feridüddin Attar'ı, Firdevsî'yi, Enverî'yi, Sâdî-i Şirâzî’yi ve özellikle Ali Şîr Nevâyî’yi övdüğü, onları kendisine üstat olarak kabul ettiğini açıkça ifade etmektedir (Jumayev, 2013). Bu bakımdan Mûnis Harezmî'nin klâsik Çağatay şiirin muakkibi olduğu anlaşılmaktadır.
Mûnis, şiirlerinde divan edebiyatının ortak konularının yanında sosyal konulara da yer vermiştir. Bu bağlamda kimi şiirlerinde âlimlere yeterince değer verilmediğinden şikayet etmiş, bilgili olarak tanımladığı şairlerin durumlarının hiç iç açıcı olmadığını ifade etmiştir. Ona göre bilgisizlikle savaşmada şairlerin çok önemi vardır. Şiirlerinde zengin-fakir ve hükümdar-reâyâ ilişkisi, aşk, kanaatkârlık, zahit, şeyhlere saldırış (Eckmann, 1963: 124) ile adalet, söz, şiir, hicran, firak gibi konulara da değinmiştir (Yusupov 1980).
Divân'ın, yazma nüshaları esas alınarak 1880'li yıllardan itibaren Taşkent'te taş basma usulüyle de basıldığı (Yusupov 1980:10; Jumayev 2013) bilinmektedir. Bu kapsamda Münirov, Mûnisü’l-Uşşâk’ın beş el yazma, altı taş basma nüshasının Özbekistan’da bulunduğunu belirtmektedir (Münirov 1960: 17-18’den aktaran Tekin, 2011: 1784). Mûnisü'l-Uşşâk'ın MS 940, MS 1330, MS 1793, MS 1865 katalog numaralı yazma nüshaları Özbekistan Fenler Akademiyası Şarkşinaslık İnstituti Şark Kolyazma Eserleri Fondı'nda saklanmaktadır. Bunlardan MS 1330 numaralı nüshanın ise müellif nüshası olduğu bilinmektedir (Kahya ve DeWeese, 2017: 433).
Dîvân'ın nüshalarından derlenen şiirler, Taşkent’te Kiril harfleriyle Tanlangan Asarlar "Seçilmiş Eserler" adıyla 1957 yılında, Saylanma "Derleme, Seçki" adıyla ise 1980 yılında yayımlanmıştır. Jumayev (2013) de bunların bazılarını Latin alfabesiyle neşretmiştir. Mûnis Harezmî, divanının sonuna Sevâd-ı Ta’lîm adlı hat ve yazı sanatı ile ilgili manzum bir eserini eklemiştir (Kahya ve DeWeese, 2017).
Lugat-i Çağatay ve Türkî-i Osmânî müellifi Şeyh Süleyman Efendi Buhârî, eserinde kelimelere anlam verirken Mûnis’in birçok beytini tanık göstermiştir. Ayrıca Mûnis Harezmî’nin şiirleri Özbek Divan edebiyatı ürünleri kapsamında Özbek okul ders kitaplarında da kendine yer bulmuştur. Mûnis'in şiirleri klâsik dönem Çağatay şiirlerini yakalayamamasına rağmen önemini ve etkisini günümüze kadar sürdürmüştür.
Şairin biyografisi için bk. "Mûnis, Şir Muhammed, Harezmî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü.http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/munis-harezmi
Eserden Örnekler
Gazel
Üzeringde nûrı ayândur ayân
Ki andın kün ü ay nişândur nişân
Belâ okların atgalı cânıma
İki egme kaşnıng kemândur kemân
Rakîbingdin olmas ayân yahşılık
Ki kavli vü fi’li yamândur yamân
Hayâtımga zikr-i lebingdür sebeb
Yok irse tiriklik gümândur gümân
Minge sûd irür sûd-i ışkıng gamı
Anıng her ne gayrı ziyândur ziyân
İrürsen gehî köz gehî cân ara
Anıng singe bu yir mekândur mekân
Niçük il irür âh-ı serdim mining
Cahân bâğı andın hazândur hazân
Ciger birle könglüm kılıb kan gamıng
İki köz yolıdın revândur revân
Ulus kilse mindin figânga ni teng
İşim kiçe kündüz figândur figân
Ni teng çıkmasa Mu’nis ol köyidin
Ki ol anda gamdın amândur amân (Yusupov 1980: 188.)
Kaynakça
Cumahoca, Nusratullah Ataullahoğlu (hzl.) (1997). Şermuhammad Munis, Sevad-ı Ta’lim (Edebiyat Okıtuvcıları Üçün Kullanma). Taşkent: Okıtuvcı. https://www.ziyouz.com/books/uzbek_mumtoz_adabiyoti/Shermuhammad%20Munis.%20Savodi%20ta'lim.pdf [Erişim tarihi: 16.09.2021].
Eckmann, János (1963). “Çağatay Edebiyatının Son Devri (1800-1920)”. TDAY Belleten. (11): 121-156.
Jumayev, Nusratullo (2013). “Shermuhammad Munis (1778-1829)”. https://ziyouz.com/portal-haqida/xarita/uzbek-sheriyati/o-zbek-mumtoz-adabiyoti/shermuhammad-munis-1778-1829 [Erişim tarihi: 16.09.2021].
Kahya, Hayrullah & DeWeese, Devin (2017). “The Savâd-i Taʻlîm of Shîr-Muhammad ‘Muʼnis:’ A Chaghatay Turkic Treatise on the Craft of Writing from 19th-Century Central Asia (Introduction-Text Edition-Word Index)”. Turkish Studies. 12 (22): 431-484.
Tekin, Feridun (2011). “Hanlıklar Dönemi Çağatay Edebiyatı”. Turkish Studies. 6 (1): 1782-1788.
Münirov, K[uvomiddin]. (1960). Munis, Âgehî ve Beyânîning Tarihî Eserleri. Taşkent: Özbekistan SSR Fenler Akademiyası Neşriyatı.
Yusupov, Yunus (hzl.) (1957). Şermuhammad Munis, Tanlangan Asarlar. Taşkent: Özbekistan SSR Devlet Bedii Edebiyat Neşriyatı.
Yusupov, Yunus (hzl.) (1980). Şermuhammad Munis Harezmi, Saylanma. Taşkent: Gafir Gulam Namındaki Edebiyat ve Sanat Neşriyatı. https://www.ziyouz.com/books/uzbek_mumtoz_adabiyoti/Shermuhammad%20Munis.%20Saylanma.pdf [Erişim tarihi: 16.09.2021].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | FİRDEVSÜ’L-İKBÂL (MÛNİS) | Mûnis, Şir Muhammed, Harezmî | Doç. Dr. Hayrullah Kahya |
Görüntüle | ||
2 | SEVÂD-I TA'LÎM (MÛNİS) | Mûnis, Şir Muhammed, Harezmî ( | Doç. Dr. Hayrullah Kahya |
Görüntüle | ||
3 | ARNELER (MÛNİS) | Mûnis, Şir Muhammed, Harezmî ( | Doç. Dr. Hayrullah Kahya |
Görüntüle | ||
4 | DİBAÇE (MÛNİS) | Mûnis, Şir Muhammed, Harezmî | Doç. Dr. Hayrullah Kahya |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Feridun Tekin |
Görüntüle | ||
6 | HEFT PEYKER TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
7 | GÜLİSTÂN TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ TEZKİRE-İ MUKÎMHÂNÎ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
9 | YÛSUF VE ZÜLEYHÂ TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
10 | ŞÂH U GEDÂ TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
11 | SA‘ÂDETÜ’L-İKBÂL (AVAZ OTAR) | Avaz, Avaz Otar | Dr. Duygu Koca |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (EMÎN) | Emîn, Molla Ali Binni Molla Emîn | Prof. Dr. Adem Öger |
Görüntüle | ||
13 | DİVAN (EMÎR) | Emîr, Ömer Han | Prof. Dr. Mustafa Tanç |
Görüntüle | ||
14 | KÜLLİYÂT-I GARÎBÎ (GARÎBÎ) | Garîbî, Huşal | Doç. Dr. Fatih Bakırcı |
Görüntüle |