MÜNÂZARA-İ TÛTÎ VÜ ZÂG (NEV’Î)
münazara tarzında sembolik mesnevi
Nev'î, Yahyâ (d. 940/1533-34 - ö. 1007/1599)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Nev’î’nin alegorik mesnevisi. Tûtî ve karganın şahsında ruh ve nefsin karşılaştırıldığı bu ilginç eserin iki nüshası bulunmaktadır. İlki Süleymaniye Kütüphanesi Nafiz Paşa 1028 numarada kayıtlı olan bir risaleler mecmuasının içerisindedir. Eserin Hikmet İlaydın Nüshası olarak tanımlanan diğer nüshası ise Prof. Dr. Abdülkadir Gürer’in şahsi kitaplığındadır (Gürer 2005: 92). Staatsbibliotek Yazmalar Kataloğu'nda Nev’î’ye isnat edilmiş aynı adlı başka bir esere rastlayan Gürer, bu eserin Nev’î’nin mesnevisiyle aynı adı taşıyan mensur bir eser olup Şerif Ali Çelebi tarafından 1005/1596-97’de Farsçadan tercüme edildiğini tespit etmiştir (Gürer 2005: 90). Gürer, Nev’î’nin mesnevisi ile bu mensur eser arasında büyük bir benzerlik bulunduğunu ifade ederek her iki eserin de henüz tespit edilemeyen Farsça bir eserin tercümeleri olduğunu söylemiştir (Gürer 2005: 91).

Mesnevi, İlaydın nüshasının sonuna yazılan te’lif tarihine göre 996/1558-59’da yazılmıştır (Gürer 2005: 92). 23 bölüm ve 441 beyitten oluşan eser hecez bahrinin mef’ûlü mefâ’lün fe’ûlün vezniyle yazılmıştır. Nev’î eserini kimseye sunmamış, bu tercihini de hatime kısmında “El nâmına kılmadum ben anı/ Besdür ana nâm ile nişânı” (Gürer 2005: 133) beytiyle ifade etmiştir.

Tahir Olgun, Nev’î’nin bu eseri arkadaşı Bâkî’ye latife amaçlı yazdığını söylemiştir. Rivayete göre Kanûnî, esmer ve sivri burunlu bir zat olması sebebiyle “Karga Bâkî” diye tanınan şaire “Tûtî” isimli bir cariyesini vermiş, şairin bu durumdan hoşnut olmaması ise latife konusu edilmiştir (Olgun 1937:11). Aynı rivayet İlaydın nüshasının başına El-hakîr Abdülbâkî imzasıyla not düşen kişi tarafından da anılmış, aralarında rekabet olan Nev’î’nin tûtî, Bâkî’nin ise zâğ olduğu iddia edilmiştir (Gürer 2005: 92).

Münâzara-i Tûtî vü Zâğ, tevhid ve na’t konulu 20 beyitlik kısa bir girişle başlamaktadır. Şair bu girişte mesnevinin ana kahramanları dışında kebûter, hümâ, şehbâz, bülbül gibi kuşları da anmış, ayrıca doğanın renklerine (tûtî) karşı gecenin siyahlığından (zağ) bahsederek okuyucuyu asıl konuya hazırlamıştır. Girişin ardından Âgâz-ı Kitâb başlığıyla asıl konuya geçilmiştir. Tûtînin zağa, ondan üstün olduğunu söylemesiyle başlayan mesnevi ruh ve nefis ile ilgili konuların tartışılması şeklinde devam etmiştir. Eserin sonunda rûhun üstünlüğü ispatlansa da makbul olanın ruh ve nefsin birlikteliği olduğu sonucuna varılmıştır.

Mesnevi, tasavvufun ruh-nefis çatışması gibi felsefik bir konusunu, tûtî-zağ tartışması şeklinde somutlaştırıp anlaşılır hale getirmesi bakımından oldukça dikkat çekicidir.

Abdülkadir Gürer eserin iki nüshasını karşılaştırarak hazırladığı metni kısa bir incelemeyle birlikte yayımlamıştır (Gürer 2005). Hakan Taş ve Ömer Zülfe (2007) ise birlikte hazırladıkları çalışmada eserin Süleymaniye Kütüphanesi’nde bulunan nüshasının tanıtımını yapmış ve eserin metnini yayımlamışlardır. Ayrıca araştırmacıların bu çalışması Kültür ve Turizm Bakanlığı ağ sayfasında elektronik kitap olarak da yayınlanmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Nev’î, Yahyâ”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nevi-yahya 

Eserden Örnekler


Münâcât-ı Zâğ


Çün çıkmadı başa kîl ile kâl

Kaldı bu arada pây-i âmâl


Zâğ olmış idi egerçi tâlib

Tûtîye ola suhende gâlib


Bilmezdi ki şem’-i Hak söyünmez

Yüz cânib-i Hakk’a olsa dönmez


Bin şem’-i dürûğ uyarsa merdüm

Bir pertev-i subh-ı sıdk ider güm

[…]

Tûtîyile geldi bahs düşvâr

Meyl etdi salâha zâğ nâ-çâr


Terk itdi fesâd ile inâdı

Tutdu reh-i râhat ü reşâdı


Saldı ayağa ser-i rızâyı

Dâmân-ı rızâya çekdi pâyı


Kıldı günehine i’tirâfı

Mânend-i zer oldı kalbi sâfî


Ol zâğ-ı siyâh-rû vü bed-hû

Anber sıfat oldı çünki hoş-bû


Döndi hasenâta seyyi’âtı

Nûr-ı siyeh oldı vasf-ı zâtı


Tûtîye çün oldı hâl ma’lûm

Kim zâğ günehinden oldı ma’sûm

[…]

Tûtîyile zâğ kıldı ülfet

Mahv oldı hicâb-ı târ-ı zulmet (Gürer 2005: 124-126)

Kaynakça


Gürer, Abdülkadir (2005). "Nev’î’nin Kayıp Sanılan İki Eseri: “Münâzara-i Tûtî vü Zâğ” ve “Gevher-i Râz”". Türk Dilleri Araştırmaları 15: 85-179.

Olgun, Tahir (1937). Şair Nev 'i ve Sûriyye Kasidesi. İstanbul: Aydınlık Basımevi.

Taş, Hakan ve Ömer Zülfe (2007). "Nev’î’nin Münâzara-i Tûtî vü Zâğ Adlı Mesnevisi". Turkish Studies 2/3: 660-696.

Taş, Hakan ve Ömer Zülfe (2007). Nev’î Münâzara-i Tûtî vü Zâğ. KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-78439/nevi---munazara-i-tuti-vu-zag.html [Erişim tarihi: 30.03.2022].

Atıf Bilgileri


Eren Kaya, Fazile. "MÜNÂZARA-İ TÛTÎ VÜ ZÂG (NEV’Î)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/munazara-i-tuti-vu-zag-nev-i. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Tuba Durmuş
Görüntüle
2 TERCÜME-İ HADÎS-İ ERBAÎN (NEV'Î) Nev'î, Yahyâ Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
3 HASB-İ HÂL (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
4 GÜL-İ SAD-BERG (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Prof. Dr. İbrahim Çetin DERDİYOK
Görüntüle
5 TERCÜME-İ MÜNŞEÂT-I HÂCE-İ CİHÂN (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
6 NETÂYİCÜ'L-FÜNÛN ve MEHÂSİNÜ'L-MÜTÛN (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Araş. Gör. Burhan Can
Görüntüle
7 RİSÂLE-İ NEVÂ-YI ‘UŞŞÂK (NEV’Î) NEV’Î, Yahyâ Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
8 FASLUN FÎ FAZÎLETİ’L-‘IŞK (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
9 FEZÂ'İLÜ'L-VÜZERÂ VE HASÂİLÜ'L-ÜMERÂ (NEV’Î) Nev'î Yahyâ Doç. Dr. Fatih Koyuncu
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ ŞİKÂYET-İ RÛZİGÂR (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. MEHMET AKİF YALÇINKAYA
Görüntüle
11 SİNAN PAŞA’YA MEKTUP (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
12 GEVHER-İ RÂZ (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
13 LEYLÂ VÜ MECNÛN (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
14 TERCEME-İ KISSA-İ HIZR U MÛSÂ (NEV'Î) Nev'î, Yahyâ Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
15 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
16 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
18 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
19 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
20 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
22 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
24 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle