- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nev'î, Yahyâ - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
- Eser Yazılış Tarihi:996 /1558-59
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:04/04/2022
MÜNÂZARA-İ TÛTÎ VÜ ZÂG (NEV’Î)
münazara tarzında sembolik mesneviNev'î, Yahyâ (d. 940/1533-34 - ö. 1007/1599)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nev’î’nin alegorik mesnevisi. Tûtî ve karganın şahsında ruh ve nefsin karşılaştırıldığı bu ilginç eserin iki nüshası bulunmaktadır. İlki Süleymaniye Kütüphanesi Nafiz Paşa 1028 numarada kayıtlı olan bir risaleler mecmuasının içerisindedir. Eserin Hikmet İlaydın Nüshası olarak tanımlanan diğer nüshası ise Prof. Dr. Abdülkadir Gürer’in şahsi kitaplığındadır (Gürer 2005: 92). Staatsbibliotek Yazmalar Kataloğu'nda Nev’î’ye isnat edilmiş aynı adlı başka bir esere rastlayan Gürer, bu eserin Nev’î’nin mesnevisiyle aynı adı taşıyan mensur bir eser olup Şerif Ali Çelebi tarafından 1005/1596-97’de Farsçadan tercüme edildiğini tespit etmiştir (Gürer 2005: 90). Gürer, Nev’î’nin mesnevisi ile bu mensur eser arasında büyük bir benzerlik bulunduğunu ifade ederek her iki eserin de henüz tespit edilemeyen Farsça bir eserin tercümeleri olduğunu söylemiştir (Gürer 2005: 91).
Mesnevi, İlaydın nüshasının sonuna yazılan te’lif tarihine göre 996/1558-59’da yazılmıştır (Gürer 2005: 92). 23 bölüm ve 441 beyitten oluşan eser hecez bahrinin mef’ûlü mefâ’lün fe’ûlün vezniyle yazılmıştır. Nev’î eserini kimseye sunmamış, bu tercihini de hatime kısmında “El nâmına kılmadum ben anı/ Besdür ana nâm ile nişânı” (Gürer 2005: 133) beytiyle ifade etmiştir.
Tahir Olgun, Nev’î’nin bu eseri arkadaşı Bâkî’ye latife amaçlı yazdığını söylemiştir. Rivayete göre Kanûnî, esmer ve sivri burunlu bir zat olması sebebiyle “Karga Bâkî” diye tanınan şaire “Tûtî” isimli bir cariyesini vermiş, şairin bu durumdan hoşnut olmaması ise latife konusu edilmiştir (Olgun 1937:11). Aynı rivayet İlaydın nüshasının başına El-hakîr Abdülbâkî imzasıyla not düşen kişi tarafından da anılmış, aralarında rekabet olan Nev’î’nin tûtî, Bâkî’nin ise zâğ olduğu iddia edilmiştir (Gürer 2005: 92).
Münâzara-i Tûtî vü Zâğ, tevhid ve na’t konulu 20 beyitlik kısa bir girişle başlamaktadır. Şair bu girişte mesnevinin ana kahramanları dışında kebûter, hümâ, şehbâz, bülbül gibi kuşları da anmış, ayrıca doğanın renklerine (tûtî) karşı gecenin siyahlığından (zağ) bahsederek okuyucuyu asıl konuya hazırlamıştır. Girişin ardından Âgâz-ı Kitâb başlığıyla asıl konuya geçilmiştir. Tûtînin zağa, ondan üstün olduğunu söylemesiyle başlayan mesnevi ruh ve nefis ile ilgili konuların tartışılması şeklinde devam etmiştir. Eserin sonunda rûhun üstünlüğü ispatlansa da makbul olanın ruh ve nefsin birlikteliği olduğu sonucuna varılmıştır.
Mesnevi, tasavvufun ruh-nefis çatışması gibi felsefik bir konusunu, tûtî-zağ tartışması şeklinde somutlaştırıp anlaşılır hale getirmesi bakımından oldukça dikkat çekicidir.
Abdülkadir Gürer eserin iki nüshasını karşılaştırarak hazırladığı metni kısa bir incelemeyle birlikte yayımlamıştır (Gürer 2005). Hakan Taş ve Ömer Zülfe (2007) ise birlikte hazırladıkları çalışmada eserin Süleymaniye Kütüphanesi’nde bulunan nüshasının tanıtımını yapmış ve eserin metnini yayımlamışlardır. Ayrıca araştırmacıların bu çalışması Kültür ve Turizm Bakanlığı ağ sayfasında elektronik kitap olarak da yayınlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Nev’î, Yahyâ”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nevi-yahya
Eserden Örnekler
Münâcât-ı Zâğ
Çün çıkmadı başa kîl ile kâl
Kaldı bu arada pây-i âmâl
Zâğ olmış idi egerçi tâlib
Tûtîye ola suhende gâlib
Bilmezdi ki şem’-i Hak söyünmez
Yüz cânib-i Hakk’a olsa dönmez
Bin şem’-i dürûğ uyarsa merdüm
Bir pertev-i subh-ı sıdk ider güm
[…]
Tûtîyile geldi bahs düşvâr
Meyl etdi salâha zâğ nâ-çâr
Terk itdi fesâd ile inâdı
Tutdu reh-i râhat ü reşâdı
Saldı ayağa ser-i rızâyı
Dâmân-ı rızâya çekdi pâyı
Kıldı günehine i’tirâfı
Mânend-i zer oldı kalbi sâfî
Ol zâğ-ı siyâh-rû vü bed-hû
Anber sıfat oldı çünki hoş-bû
Döndi hasenâta seyyi’âtı
Nûr-ı siyeh oldı vasf-ı zâtı
Tûtîye çün oldı hâl ma’lûm
Kim zâğ günehinden oldı ma’sûm
[…]
Tûtîyile zâğ kıldı ülfet
Mahv oldı hicâb-ı târ-ı zulmet (Gürer 2005: 124-126)
Kaynakça
Gürer, Abdülkadir (2005). "Nev’î’nin Kayıp Sanılan İki Eseri: “Münâzara-i Tûtî vü Zâğ” ve “Gevher-i Râz”". Türk Dilleri Araştırmaları 15: 85-179.
Olgun, Tahir (1937). Şair Nev 'i ve Sûriyye Kasidesi. İstanbul: Aydınlık Basımevi.
Taş, Hakan ve Ömer Zülfe (2007). "Nev’î’nin Münâzara-i Tûtî vü Zâğ Adlı Mesnevisi". Turkish Studies 2/3: 660-696.
Taş, Hakan ve Ömer Zülfe (2007). Nev’î Münâzara-i Tûtî vü Zâğ. KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-78439/nevi---munazara-i-tuti-vu-zag.html [Erişim tarihi: 30.03.2022].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Tuba Durmuş |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME-İ HADÎS-İ ERBAÎN (NEV'Î) | Nev'î, Yahyâ | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
3 | HASB-İ HÂL (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
4 | GÜL-İ SAD-BERG (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Prof. Dr. İbrahim Çetin DERDİYOK |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ MÜNŞEÂT-I HÂCE-İ CİHÂN (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
6 | NETÂYİCÜ'L-FÜNÛN ve MEHÂSİNÜ'L-MÜTÛN (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Araş. Gör. Burhan Can |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE-İ NEVÂ-YI ‘UŞŞÂK (NEV’Î) | NEV’Î, Yahyâ | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
8 | FASLUN FÎ FAZÎLETİ’L-‘IŞK (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | FEZÂ'İLÜ'L-VÜZERÂ VE HASÂİLÜ'L-ÜMERÂ (NEV’Î) | Nev'î Yahyâ | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ ŞİKÂYET-İ RÛZİGÂR (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. MEHMET AKİF YALÇINKAYA |
Görüntüle | ||
11 | SİNAN PAŞA’YA MEKTUP (NEV'Î) | Nev’î, Yahyâ | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
12 | GEVHER-İ RÂZ (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
13 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (NEV’Î) | Nev'î, Yahyâ | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
14 | TERCEME-İ KISSA-İ HIZR U MÛSÂ (NEV'Î) | Nev'î, Yahyâ | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
16 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
18 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
19 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
20 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
24 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |