- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali Şir Nevâyî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Vahit Türk
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Münacat
- Yayın Tarihi:05/08/2021
MÜNÂCÂT
münâcâtAli Şir Nevâyî (d. 844/1441 - ö. 906/1501)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ali Şir Nevâyî (d. 844/1441 - ö. 906/1501) tarafından yazılmış mensur bir eserş
Eserin yazıldığı tarih tam olarak bilinmiyor. Suyima Ganiyeva bu eserin Nevâyî’nin ömrünün sonlarında yazdığı eserlerden biri olduğunu belirtir.
Münacat, Tanrı’ya yakarış amacıyla yazılan mensur ve manzum metinler için kullanılan bir adlandırmadır. Nevâyî’nin başka bazı eserlerinde de yazdığı münacatlar vardır. Mesela Hayretü’l-Ebrâr mesnevisinin başlangıcında dört ayrı münacat yer alır, ancak bu mensur münacat ayrı bir eserdir ve araştırmacılara göre Çağatay nesrinin en güzel örneklerinden biri, Nevâyî eserleri içerisinde de dil ve üslup bakımından en kusursuz olanıdır.
Metin, arka arkaya sıralanan kafiyeli cümlelerle âdeta bir mensur şiir görünümündedir. Eserde Nevâyî’nin Tanrı’ya yakarışta kullandığı son derece samimi üslup ilk bakışta dikkati çeker. Eserin başlangıcında Allah’ın yüceliğinin, esirgeyicilik ve bağışlayıcılığının insanda uyandırdığı saygı, onun yaratıcılık vasfı, çeşitli sıfatlarının yansımaları, yaratılmışların var olmalarından dolayı onu övmekle meşgul oldukları zikredilir. Yazar, Tanrı’nın her bir sıfatının yeryüzüne ve insana yansımasının sonuçlarıyla ilgili düşünce ve değerlendirmesini ayetlerle ve bazı olayları tanık göstermek suretiyle ifade eder. Bu bölümün sonunda insanoğlunun Tanrı’yı ve onun gücünü idrak etmekteki âcizliği, bunu ifade etmekteki yeteneksizliği dile getirilir.
Giriş bölümünden sonra Hz. Peygamber’e söylenmiş bir naat yer alır ve burada Hz. Muhammet’in diğer peygamberlere göre farkı belirtilip miraç olayı söz konusu edildikten sonra yeni bir münacata geçilir. Bu münacatta ise Tanrı’nın ve kulun belirgin özellikleri sıralanır. Buna göre Tanrı, cömertlerin en cömerdi, kul ise günahkârdır. Tanrı, esirgeyen ve bağışlayan; kul ise kötü huyludur... Bu münacatta olan biten her şeyin ancak Tanrı’nın takdiriyle olabileceği, onun isteği dışında hiçbir şeyin olmasının mümkün olmadığı üzerinde de durulur: “İlahî, Âdem, hilafet tahtının sahibi kendisi mi oldu! Senin takdirin olmadan şeytan muhalefetinin sözü mü olur! İlahi, fısk ile fücuru, hem zühdü ve hem de takvayı veren sensin, bütün bunların töhmetini bir âcize yüklemenin ne anlamı var!” cümlelerindekine benzeyen karşılaştırmalardan sonra her şeye gücü yeten Tanrı’dan başa gelen sıkıntılara ve dünya hayatının kişi için doğuracağı sorunlara karşı yardım istenir ve ona sığınılır. “Ameller niyetlere göredir.” hadisine yönelik olduğu anlaşılan “İlahi, mizacım eğri olsa da niyetim doğrudur, bundan dolayı korkularım vardır, ancak umudum bire yüzdür. İlahi, yaptıklarıma bakarsam utancım beni öldürür, ancak senin keremini düşündüğümde ise umut, gövdeme can verir.” ifadeleriyle hem iyi niyet üzerinde durulur, hem de İslam’ın insanlara sürekli telkin ettiği Tanrı’dan umut kesilmemesi gerekliliği vurgulanır.
İbadet ve ibadette riya da münacatta üzerinde durulan hususlardandır. “İlahi, namazı kimseler olmayınca kılmıyorum, gösteriştir ve o namaz için hırka ve örtü kendini süslemektir. İlahi, o gösteriş ve süslenmeden gönlümü uzak tut ve bu tür şeytan giysilerinden yüzümü temizle. İlahi, taat için yardım edeceksen riyadan koru ve ibadet için yol göstereceksen hatadan koru.” Bu sözler, samimi bir Müslümanın gönlünü Tanrı’ya açması olarak değerlendirilebilir.
Yazar, münacatını gönlünün Tanrı düşüncesiyle avutulması, gözünün pişmanlık gözyaşlarıyla aydınlanması, dilinin nimetler için şükredici olması, kaleminin Tanrı’ya hamdı yazıcı olması, yazdıklarının insanların gönlünde kabul görmesi gibi isteklerle dua ederek ve Tanrı’ya sığınarak bitirir.
Eserin Süleymaniye Fatih 4056 ve Topkapı Revan 808 numaralarla kayıtlı külliyat nüshaları dışında da çeşitli kütüphanelerde yazma nüshaları bulunmaktadır. Eser, 1991 yılında Taşkent’te Suyima Ganiyeva tarafından Özbek Kiril harfleriyle ve aynı çalışma içerisinde hattat Seyfiddin Refiiddin hattıyla Arap harfli olarak yayımlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. "Alî Şîr Nevâî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-sir-nevai
Eserden Örnekler
ilâhî min tevbe kıldım digendin ni sûd. sin tevbe birgil ki hem tevvâb-sin ve hem ma‛bûd. ilâhî nemâzı ki il bolmagunça kılmagay-min hōd-nümâlıkdur ve ol nemâz üçün hırka vü ridâ hōd-ârâylıg. ilâhî ol nümâyiş ve ârâyişdin köŋlümni müberrâ kıl ve bu nev' şeytân libâsâtıdın peykerimni mu‛arrâ itġıl. ilâhî ṭâ‛atka tevfîk birseŋ riyâdın asra ve ibâdetka yol körgüzseŋ hatâdın asra. ilâhî ol tâ‛at ki 'ucb kiltürgey köŋlümge yavutma ve ol ma‛sıyet kim özrga yitkürgay tilimdin yırak tutma. ilâhî bî-'ilâc derdka alîl kılma ve bî-mürüvvet nâ-merdka zelîl kılma. ilâhî bî-'asllar mezelletidin asra ve bî-diyânetler töhmetidin asra. ilâhî câhil sohbetiga pâ-bend itme ve erâzil haşmetiga hâcet-mend itme.
(İlahi; ben tövbe ettim demekte ne fayda var! Sen tövbe ver, hem tevvabsın, hem mabut. İlahi; namazı kimseler olmayınca kılmıyorum, gösteriştir ve o namaz için hırka ve örtü, kendini süslemektir. İlahi; o gösteriş ve süslenmeden gönlümü uzak tut ve bu tür şeytan giysilerinden yüzümü temizle. İlahi; taat için yardım edeceksen riyadan koru ve ibadet için yol göstereceksen hatadan koru. İlahi; utanç getirecek taati gönlüme yaklaştırma ve beni özre ulaştıracak olan isyanı dilimden uzak tutma. İlahi; çaresiz derde düşürme ve insanlıktan uzak namerde muhtaç etme. İlahi; soysuzların alçaklığından ve dinsizlerin suçlamalarından koru. İlahi; cahil sohbetine mecbur bırakma ve rezillerin büyüklüğüne muhtaç etme.)
Kaynakça
Alişer Nevaiy (2011. Tola Eserler Toplami Onıncı cilt. Taşkent: Uzbekistan Matbuat ve Ahbarat Agentligi.
Ganiyeva, Suyima (1991). Ali Şir Nevaiy Münacat. Taşkent.
Kononov, A.N., A.L. Kaymov, Ş. Şükürov, vd. (1983). Ali Şer Navoiy Asarları Tilining İzohlı Lugoti. Taşkent: Özbekistan S.S.R. Fen Neşriyatı.
Levend, Agâh Sırrı (1958). "Türkiye Kitaplıklarındaki Nevai Yazmaları". Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten : 127-209.
Levend, Agâh Sırrı (1968). Ali Şir Nevaî IV. Cilt Divanlar İle Hamse Dışındaki Eserler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
Türk, Vahit (2001). “Ali Şir Nevayi’nin Münacatı”. Ege Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (Üzbek Bayçura Özel Sayısı). 10: 367-392.
Türk, Vahit (2017). Ali Şir Nevâyî Münacât-Çihil Hadis (Kırk Hadis)-Nazmü’l-Cevahir Kitâb-ı Sırâcü’l-Müslimîn. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NESÂYİMÜ’L-MAHABBE MİN ŞEMÂYİMİ’L-FÜTÜVVE | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ MÜFREDÂT-I MU’AMMÂ | ALÎ ŞÎR NEVÂÎ (ö. 906/1501) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma ŞENYÜZ |
Görüntüle | ||
3 | MÎZÂNÜ’L-EVZÂN | Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
4 | ÇİHİL HADÎS | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
5 | SİRÂCÜ’L-MÜSLİMÎN | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
6 | MAHBÛBU’L-KULÛB | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
7 | NAZMÜ’L-CEVÂHÎR | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
8 | HAMSETÜ’L-MÜTEHAYYİRÎN | NEVÂYÎ, Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Ayşehan Deniz Abik |
Görüntüle | ||
9 | HÂLÂT-I SEYYİD HASAN ERDEŞÎR BİG | Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
10 | HÂLÂT-I PEHLEVÂN MUHAMMED | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
11 | TÂRÎH-İ ENBİYÂ VE HÜKEMÂ | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
12 | TEVÂRİH-İ MÜLÛK-İ 'ACEM | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
13 | VAKFİYYE | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
14 | MÜNŞE’ÂT | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
15 | KÜLLİYÂT-I DEVÂVÎN / BEDÂYİ'Ü'L-BİDÂYE / NEVÂDİRÜ'N-NİHÂYE, HAZÂYİNÜ’L-ME’ÂNÎ (NEVÂYÎ) | Alî Şîr Nevâyî/Nevâî, Fânî | Prof. Dr. Günay Kut |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ) | Atayî, Şeyh-zâde Atayî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
17 | LEYLÂ vü MECNÛN | Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
18 | DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) | EMÎRÎ, Yusuf Emirî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
19 | BENG Ü ÇAĞIR | EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
20 | DEH-NÂME (EMÎRÎ) | Emîrî, Yûsuf Emîrî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (GEDÂYÎ) | Gedâyî | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
22 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) | HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN-I TÜRKÎ | Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî | Doç. Dr. Yaşar Şimşek |
Görüntüle | ||
24 | MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) | Haydar Tilbe, Mîr Haydar | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
25 | RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA | Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur | Prof. Dr. Talip Yıldırım |
Görüntüle |