- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâmık Kemal - Madde Yazarı: Cansu Arslanoğlu
- Eser Yazılış Tarihi:1297/1880
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:29/05/2022
MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL)
diğerNâmık Kemal (d. 21 Aralık 1840 - ö. 2 Aralık 1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Namık Kemal'in Celâleddîn Harzemşah tiyatrosunun önsözü olarak kaleme aldığı eser. Yazar, Celâleddîn Harzemşah Mukaddimesi'nde Türk edebiyatındaki eski-yeni tartışmasını kendi bakış açısından yorumlar, aynı zamanda yeni bir tür olan tiyatro üzerinde durur. Mukaddime dokuz bölümden oluşur. Birinci bölümde milletin yükselmesi için edebiyattan faydalanmak gerektiğine değinen Namık Kemal, eski şiiri de “hakikat ve tabiat alemlerinden uzak olması” nedeniyle eleştirir.
İkinci bölümde yeni edebiyatın ortaya çıkmasıyla birlikte üç şubenin meydana geldiği belirtilir: Siyasi makaleler, roman ve tiyatro. Eski şiiri ve halk masallarını tenkit ederek Batı edebiyatından gelen yeni türleri tarihçeleriyle açıklar. Türk edebiyatında tür olarak roman yoktur. Halk hikayeleri ise olağanüstü olay ve kahramandan oluşur. Aynı zamanda eski edebiyatın nesir örnekleri romanın sahip olduğu ahlak, geleneklerin açıklanması ve hislerin açıklanması gibi geleneksel koşulların bütününden mahrum olduğu için Namık Kemal onları “koca karı masalı” olarak nitelendirir. Zira ona göre roman gerçekleşmiş veya gerçekleşmesi mümkün olan olayların detaylı bir şekilde anlatılmasıdır.
Mukaddimenin üçüncü ve dördüncü bölümünde tiyatronun hikâyeden ileri bir seviyede olduğu açıklanır. Geleneksel seyirlik oyunların neden tiyatro olarak kabul edilemeyeceğini açıklayan Namık Kemal’e göre güzel bir oyun izlemek roman okumaktan üstündür. Nitekim tiyatro eğlencenin en faydalısıdır. Klasik ve romantik olarak oyunları ikiye ayıran Namık Kemal, Türk edebiyatında tiyatro eserlerinin çoğunlukla romantik tarzda yazıldığına değinir. Klasik tarzı tercih eden tiyatro yazarının da “üç birlik kuralı”na uyması gerektiğini belirtir. Ancak oyunu tabiiliğinden uzaklaştırdığı için üç birlik kuralına karşı gelir. Kaleme aldığı oyunların konusunu tarihi veya hayali bir vakadan seçtiğini belirterek mukaddimenin yer aldığı Celâleddîn Harzemşah tiyatrosunun konusunu açıklar. Mukaddimenin son bölümlerinde ise şiirin tarifini yapar.
Namık Kemal, Celâleddîn Harzemşah Mukaddimesi'ni ilk kez 1880 yılında Şerh Mecmuası’nda kaleme almış; eserin 1897 yılında Kahire’de baskısı yapılmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Namık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal
Eserden Örnekler
Roman kısmını da millete nev-zuhûr addettiğimize ta'accüb olunmasın! Âsâr-ı kadîmede İbret-nümâ gibi, Muhayyelât gibi, Aslı ile Kerem gibi Ferhad ile Şirin gibi birtakım hikayeler var idi. Fakat kütübhâne-i âdâbımızda mevcûd olan birkaç tercümeden de anlaşılacağı vechile, romandan maksad güzerân etmemişse bile güzerânı imkân dahilinde olan bir vak'ayı ahlâk ve âdât ve hissiyât ve ihtimâla müte'allik her türlü tafsîlâtıyla beraber tasvir etmektir (Enginün-Emil 1993: 347).
Tiyatro eğlencedir, fakat eğlencelerin en fâidelisidir. Çünkü teblîğ-i merâmda havass-ı zâhirenin şiddet-i infi’al ve kuvvet-i intikalde cümlesine fâik olan nazarı sâmi’aya teşrîk ettiği için fikir ve vicdana iki vasıta ile tesirini icrâ eder. Bu cihetlerle tiyatrolar eğlencelik mahiyetinden ayrılmamakla beraber memâlik-i mütemeddinenin inkılabât ve terakkiyâtına neşriyâtın cümlesinden ziyade hizmetler eylemiştir (Enginün-Emil 1993: 352).
Kaynakça
Akyüz, Kenan (2016). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri 1860-1923. İstanbul: İnkılâp Kitabevi Yayınları.
Enginün, İnci-Birol Emil (1993). Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi II. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayın.
Enginün, İnci (2019). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (2009). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Ünsal, Kubilay (2009). “Nâmık Kemâl: Celâleddin Harzemşah”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15 (39): 113-117.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
2 | BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. BİLAL DEMİR |
Görüntüle | ||
3 | BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
4 | CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
5 | CEZMİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
6 | DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) | Namık Kemal | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
8 | EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
9 | GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
10 | İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
11 | KANİJE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
12 | İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Diğer Cansu Hin |
Görüntüle | ||
13 | MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Kamil Parın |
Görüntüle | ||
14 | MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA |
Görüntüle | ||
15 | RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |