MÜJGAN (VECİHİ)
roman
Vecihi (d. 1869 - ö. 1904)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ara Nesil olarak adlandırılan edebî devrin mensubu Vecihi’nin roman türündeki bir eseri. Kurgu evreni, devamı niteliğindeki Mesude ile beraber planlanmıştır. Dolayısıyla yazarın edebiyat âlemindeki kabulüne olanak sağlamış önceki romanlarından Mehçure ve zeyli Hikmet gibi nehir roman niteliğindedir. Ayrı başlıklarla yayımlanmış iki kitaplık serinin ilk cildi Müjgân, önce İkdam gazetesinde tefrika edilmiştir. Gazetenin 1 Eylül 1896 tarihli nüshasında ilk bölümü yayımlanmış tefrika, “Bunun tafsilatı atide Mesude’de görülebilir.” göndermesiyle 22 Kanunuevvel 1896 tarihli nüshada son bulmuştur. Akabinde aynı yıl, 714 sayfa olarak İkdam Matbaası tarafından kitaplaştırılmıştır.

Romantizmin etkisindeki yazar, vakayı esas itibarıyla sokaklarda dilenerek ölmek gibi bir cezaya maruz bırakılacak Müjgân ile onun kötülüğüne uğrayan kızı Mesude’nin hikâyeleri üzerine kurmuştur. Müjgân, bir “Mukaddime” ile başlar ve burada romanın asıl kahramanı Müjgân hakkında aktarılan kısa bilgiler, vakanın ne yolda gelişeceği yönünde okuyucuya ipuçları verir. Devamındaki bölümlerde, önce iyi ve kötü karakterleri tanıtan ve buluşturan, sonra ise heyecan ve gerilim yaratacak tarzda kurgulanmış olayları sahneleyen bir dramatik yapı gözlenir. Trajik bir sona göre kurgulanmış olayların ana ekseninde, Müjgân’ın zevk ve nefsine düşkün oluşunun kendisi ve ailesi odağında yol açtığı felaketler vardır. Ahlâk, aile, aldatma, maddiyat düşkünlüğü romanın içerdiği belli başlı izleklerdir. Özellikle iyi bir aile çevresinde yetişmiş ve iyi bir eğitim almış Müjgân’ın kötü kişiliğine sebep olarak mizacını gösteren temsiller, iyi bir ahlâk ve terbiye kazanımı için ailenin ve eğitimin her şartta tek başına yeterli olamayabileceği; mizacın da bu durumda belirleyici olduğu fikrini okura kabul ettirmek ister.

Olay örgüsü, mekân, zaman, kahramanlar gibi romanın aslî unsurları kurguda dengeli bir şekilde kullanılamamıştır. Vaka odaklı roman, okurun başta acıma olmak üzere nefret, öfke gibi duygularını harekete geçirmeyi hedeflemiştir. Olaylar, karşıtlıklar üzerinden geliştirilmiş ve metinde asıl gerilimi özellikle Müjgân’ın eşini aldatma sahneleri yüklenmiştir. Yazarın, metne cezp edicilik kazandırmak adına okurun duygularını yükseltecek bir olay yapılanmasını yeterli gören kolaycılığı, olay geçişlerindeki basitlik ve zayıflıklar, aşırı tesadüflere meyleden bağlamalar, kahramanları oluşturmadaki tek yönlülük ve yüzeysellik teknik ve estetik düzey açısından romanın başarısını azaltan yönüdür. Dil açısından ise metin, yazarın roman dili için Halit Ziya’nın söylediği “Eski resmi katiplerin ağdalı dilince yazdığı” (Uşaklıgil 1987: 536) tespitini doğrular tarzda şiirsel dilin imkânlarını genişçe kullanarak kurulmuş, süslü ve ağır bir anlatım göstermektedir.

Yazarın biyografisi için bk. "Vecihi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/vecihi

Eserden Örnekler


“Müjgân, bu âlem-i pür-mihnete güya perişan olmak için gelmiş, yetmiş dört seneden ibaret olan müddet-i ömrü zarfında yetmiş türlü maişet görmüş, yetmiş türlü tahavvüle uğramış bir Müjgân’dır ki evâil-i hayatında hab-ı seherîsini dağıtmaktan ihtiraz ile tehzîz-i zülfünden ictinab eden rüzgâr afiyetinde rahat bir nefes bile aldırmamıştır.

Müjgân, bir mahlûk-ı garibdir ki dünyaya geldiği zamân-ı şeref-kudûmü çerağ arar zulmetzedeler gibi görmeden didârına müştak yahut intizarına esir olmuş yüzlerce dîde-dûz intizarını pür-şevk ü neşat eylemiş, iltifatı aksettiği gönüllerde sabahtan münevver, nurdan parlak ziyalar vücuda getirmiş, fakat kadr-i mevki bilmemiş, kendine şehrâh tayin edememiş, bedr iken mâ’il-i noksan, baharında arzu-keş-i hazân olmuş.

Müjgân, efrâd-ı beşerden herkes gibi bir mahlûk fakat âlem-i hayata herkese müyesser olmaz bir surette doğmuş, âlem-i hayattan ise feleğin binde bir kişiye göstermek îtisafını ihtiyar edemeyeceği bir surette gitmiş ki derkâr olan ehemmiyeti hasebiyle tevellüdünden, hüviyetinden, gençliğinden evvel evâhir-i ömründen madud olan bir gününü arz edelim.” (Vecihî 1314/1896: 3-4).

Kaynakça


Karagülle, Fırat (2004). Ara Nesil Romanında Sosyal Muhteva. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi. 

Uşaklıgil, Halit Ziya (1987). Kırk Yıl. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

Vecihî (1314/1896). Müjgân. İstanbul: İkdâm Matbaası, 714 s.

Atıf Bilgileri


Karagülle, Fırat. "MÜJGAN (VECİHİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mujgan-vecihi-tees-1323. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MİHR-İ DİL (VECİHİ) Vecihi Diğer Saime Kemerci
Görüntüle
2 MEHCÛRE (VECÎHÎ) Mehmed Salih Vecîhî Bey Öğretmen Nurullah YAŞAR
Görüntüle
3 HALİME (VECİHİ) Vecihi Akın ZENGİN
Görüntüle
4 ÇOBAN KIZI (VECİHÎ) Vecihi Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
5 HİKMET YAHUT MEHCÛRE'NİN KISM-I SÂNÎSİ (VECÎHÎ) Mehmed Salih Vecîhî Bey Öğretmen Nurullah YAŞAR
Görüntüle
6 NERİME (VECİHİ) Vecihi Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
7 HÜRREM BEY (VECİHİ) Vecihi Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
8 SÂİL (VECİHİ) Vecihi Akın ZENGİN
Görüntüle
9 MALİK (VECİHİ) Vecihi Dr. Öğr. Üyesi Fırat Karagülle
Görüntüle
10 MESUDE (VECİHİ) Vecihi Dr. Öğr. Üyesi Fırat Karagülle
Görüntüle
11 NEDÂMET (VECİHȊ) Vecihî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
12 HASBİHAL (VECİHİ) Vecihi Öğretmen DENİZ POLATER
Görüntüle
13 VUSLAT (VECİHȊ) Vecihi Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
14 HARABE (VECİHİ) Vecihi Araş. Gör. TEVFİK ERGUN
Görüntüle
15 SEVDA-YI MASUMANE (VECİHİ) Vecihi Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle