MÎRAÇ-NÂME (HÂKİM SÜLEYMAN ATA)
dini-tasavvufi eser
Hakîm Süleymân Ata (Süleymân Bakırganî) (d. ?/? - ö. ?/1186)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmed Yesevi’nin meşhur dört halifesinin üçüncüsü olan ve daha çok Hâkim Ata adıyla anılan Süleyman Bakırgan Hâkim Ata’nın (d. ?/?-ö. ?/1186) kaleme aldığı ve Hz. Muhammed’in Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksâ’ya, Mescid-i Aksâ’dan Sidretü’l-Müntehâ’ya ve nihayet Allah’ın huzuruna varan yolculuğunu konu edinen manzume. Mîraç-nâme, toplam 117 (yüz on yedi) beyitten ibarettir (Eraslan 1979: 243, Güzel 2007: 96).

Kur’an-ı Kerim’de ve hadis kitaplarında anlatılan Hz. Muhammed’in miracı, İslamiyet etkisinde gelişen Türk edebiyatında işlenmiş önemli konulardan biridir. Yesevi halifelerinden Hâkim Ata da bu konuyu işleyen Miraçnâme adında kısa bir eser kaleme almıştır. Hece ölçüsünün14'lü kalıbıyla (7+7) yazılan Mîraç-nâme’de vezin ve anlatım bozuklukları dikkati çeker (Eraslan 1979: 247). Ayrıca günümüze ulaşan nüshalardaki farklılıklarda önemli boyuttadır (Eraslan 1979: 246). Hâkim Ata eserde “Kul Süleyman” mahlasını kullanmıştır.

Hâkim Ata, esere Allah’ın Hz. Muhammed’i peygamberlik makamına seçmesi konusuyla başlar. Onun peygamberliğine erişenlerin kurtuluşla müjdelendiğini, erişmeyenlerin ise helâk olacağını ifade eder. Allah’ın Hz. Muhammed’i nurundan yarattığı ve ona “Habibim” yani “Sevgilim” dediği geleneksel İslami bilgiyi aktarır. Ardından Hz. Muhammed’in çektiği eziyetleri ele alır. Ebu Cehil, yanında seksen kişi ile mescitte yatsı namazını kılan Hz. Muhammed’i taciz eder, onu büyücülükle suçlar ve daha birçok kötü söz söyler. Bu durumdan incinen Hz. Muhammed, Ümmühan’ın evine geçerek ibadetine orada devam eder. Allah, Cebrail’e emir vererek cennetten Burak’ı almasını ister. Cebrail, Burak’ı alarak Hz. Muhammed’in yanına gider. Hâkim Ata bu noktada Burak’ın tasvirini yapar ve olağanüstü özelliklerini sıralar. Ancak Burak Hz. Muhammed’den kaçar. Cebrail’in uyarısıyla uysallaşır. Hz. Muhammed, dizginini Cebrail’in tuttuğu Burak’a biner. Sağ yanında Cebrail, sol yanında Mikail, önünde İsrafil ve ardında Azrail olduğu halde yola çıkar. Böylece miraç başlamış olur. Hâkim Ata, bundan sonra Hz. Muhammed’in Mescid-i Aksa’ya geldiğini ve burada bütün peygamberleri ve velileri gördüğünü söyler. Hz. Muhammed, peygamberlere ve velilere Mecsid-i Aksa’da imamlık yapar ve namaz kıldırır. Namazdan sonra beliren nurdan merdivenleri takip ederek yedi göğü tek tek geçer ve hepsinde değişik olaylar yaşanır. Hz. Muhammed, yedinci gökten dokuzuncu göğe adım atar ve bu kattan sonra Sidre makamına ulaşır. Cebrail Ufk makamına kadar ona eşlik eder. Buradan ileri geçemediği için özür beyan eder. Hz. Muhammed burada bir minbere biner ve sayısız perdeden geçtikten sonra Allah’ın huzuruna varır. Burada Allah’la vasıtasız şekilde konuşur. Ardından miraç yolculuğundan dönerek henüz sıcak olan yatağına ulaşır. Eserde cennet ve cehennem tasvirleri de ayrıntılı şekilde yer alır (Eraslan 1979: 243-304, Güzel 2007: 368-378, Sever 2017: 276-293).

Mîraç-nâme’yi Türkiye’de ilk defa neşreden kişi Kemal Eraslan’dır. Eraslan, "Hakîm Ata ve Mîrac-nâme'si" adlı makalesinde iki nüsha üzerinden karşılaştırmalı olarak eserin neşrini yapmıştır (1979: 243-304). Mîraç-nâme’nin neşrini yapan bir diğer kişi, Abdurrahman Güzel’dir. Güzel, 2007 yılında günümüz Türkçesine aktardığı Mîraç-nâme’yi, Hz. Muhammed’in Mir’acı adıyla, Süleyman Hâkim Ata’nın Bakırgan Kitabı Üzerine Bir İnceleme adlı çalışmasının içinde yayımlamıştır (2007: 368-378). Mîraç-name’nin Türkiye’deki bir başka neşri, 2017 yılında Mustafa Sever tarafından yapılmıştır. Sever, Mîrâç-nâme’nin çeviri yazısını ve günümüz Türkçesine aktarılmış metnini karşılıklı sayfalara gelecek şekilde Ahmed Yesevî’nin III. Halifesi Hakîm Süleymân Ata Hikmetler ve Kıssalar adlı eserinde yayımlamıştır (2017: 276-293).

Yazarın biyografisi için bk. "Hâkim Ata, Süleyman Bakırgan". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakim-ata-suleyman-bakirgan 

Eserden Örnekler


Otdın na‘leyn kiyüben katrandın hem tonları

Yıglab Resûl’ni körüp köp zarılıklar kıldı ya


“Bizni otda koymagıl Hazret’indin tilegil

Mahrûm koyup kitmegil eyâ ferzend” tidi ya


Resûl bu sözni işitdi köngli yavlak agrıdı

Hak’dın nidâ kildi: “Bizni sevgil” tidi ya


“İki sevgilük sıgmas bir köngülning içinde

Ata anangnı sevgil ya ümmeting” tidi ya


“Atamdın hem kiçermin anamdın hem kiçermin

Ümmetlerim yazukın Kiçre birgil” tidi ya


Resûl bulardın ötdi ong kolıga evrildi

Sekkiz ucmah körindi şâdmânlıklar boldı ya


Ucmah taba yüridi huriler hem karşu kilid

Mustafâ’nıng başıga dürr mercân saçdı ya


Resûl ucmahga kirdi közi alarnı kördi

Tört arıknı körürban anga karap turdı ya


Bir anıng suv irdi biri anıng engübin

Biri anıng üring şehd ü şeker irdi ya


Bir anıng kâfûrdın küpeçleri zümrüd

Tahtı anıng ‘anberdin köşki nûrdın irdi ya


Her bir ucmah içinde elvân elvân köşkler

Her bir köşk içinde yitmiş ming hûr irdi ya


Mü’min üçün Buraklar firdevs otını otlar

Kevser suyını sular cevlân kılur irdi ya


Resûl bulardın ötdi makâmıga evrildi

Mekke şehri içige inübeni kildi ya


Resûl inüben kildi öküş ‘özrler koldı

Burak tizginin tutup kaytubanı kirdi ya


Resûl hücrege kirdi kendi urınıga kiçd

Resûl’ning yatkan urını henüz ısıg irdi ya


Subh oldı tang atdı Resûl mescidge kirdi

Cümle razını eydi barça “Belî” tidi ya


Barça “Belî” tidiler mutî’ bolup turdılar

Bütmegen münâfıklar yüzi kara boldı ya


‘Abdullah İbn ‘Abbâs su‘al kıldı Resûl’din:

“Kördüngüz mü didârın?” Resûl “Belî” tidi ya


Resûl mi’râcın işit kendi îmânıng yarut

Zâhir batınıng arıt nûr-(ı) safâ kildi ya


Kul Süleymân hoş aydı Resûl mi‘râcın yaydı

Resûl mi‘râcın aytıp dostıga yâdkâr koydı ya (Sever 2017: 290-292).

Kaynakça


Eraslan, Kemal (1979). "Hakîm Ata ve Mirâc-nâme'si". Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi 10: 243-304.

Güzel, Abdurrahman (2007). Süleyman Hâkim Ata’nın Bakırgan Kitabı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Öncü Kitap.

Sever, Mustafa (2017). Ahmed Yesevî’nin III. Halifesi Hakîm Süleymân Ata Hikmetler ve Kıssalar. Ankara: Hoca Ahmed Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi Yay.


Atıf Bilgileri


Özdemir, Özlem. "MÎRAÇ-NÂME (HÂKİM SÜLEYMAN ATA)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mirac-name-hakim-suleyman-ata. [Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 HAZRETİ MERYEM KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA) Hakîm Süleymân Ata (Süleymân Bakırganî) Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
2 ÂHİR ZAMAN KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA) Hakîm Süleyman Ata (Süleymân Bakırganî) Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
3 BAKIRGAN KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA) Hakîm Süleymân Ata (Süleymân Bakırganî) Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
4 ŞERHÜ'L-MİSBAH (MUSANNİFEK) Musannifek, Şeyh Alî b. Muhammed b. Mes‘ûd el-Bistâmî eş-Şahrûdî Araş. Gör. AHMET SAYAR
Görüntüle