- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:1306/1889
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:27/01/2022
MİR’ÂTU’T-TURUK
tasavvufi risaleAhmed Münib, Bandırmalı-zâde (d. 1275/1858 - ö. 1336/1918)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Celvetî tarikatının Haşimiyye kolunun kurucusu Bandırmalı-zâde Mustafa Haşim Efendinin torunu ve tarikatın şeyhlerinden olan Ahmed Münib Efendi’nin tarikatlar hakkında bilgi verdiği risalesidir.
Tarihi bilgi, gelecek kuşaklara yazı ile kayıt alınırsa ulaşabilir. Ahmet Münib Efendi (Albayrak 1996: 92), yaşadığı dönemin sosyal ve siyasi, maddi ve manevi her çeşit sıkıntısına rağmen, halka tasavvufun bozulmamış aslının ne olduğunu anlatmayı görev addetmiş; yaşadığı toplumda aidiyeti pekiştiren unsurlardan biri olan tasavvufi tarikatların kendi zamanına kadar yaptığı seyri kaleme almış ve döneminin maarifine ve okurun hizmetine sunmuştur (Ünal 2017: 116). Tarikatlar, onların şubeleri ve kollarının tanıtımını konu alan eserler Osmanlının son yüzyılında çoğalmıştır. Bu eserlerden birisi de Ahmed Münib Efendi tarafından kaleme alınan muhtasar ve müfid denilebilecek Mir’âtu’t-Turuk (Ünal 2014: 428) adlı mensur eseridir. Eserin muhtevasını tasavvufun nazari ve pratik gelişiminde öne çıkan ekoller hakkında verilen bilgiler oluşturur. Müellif bu risale ile tasavvufun öncü/kurucu şahsiyetleri hakkında halkı bilgilendirmeyi amaçlamıştır. İçeriğinden tasavvufun o dönemde organik ve tabii bir biçimde toplumun her katmanına nüfuz ve hitap ettiğini gösterir. Halkın tekke ve tarikat kültürü hakkında bilgisi, kitabi bir dille yazıya geçirilir. Tarikatlar, şubeleri ve kolları kurucularına nispet edilerek isimlendirilir. Son derece saygılı bir dille önce tarikatın veya şubenin nispet edildiği silsile ile Peygamber Efendimize nasıl ulaştığı açıklanır. Gerek duyulan yerde kurucusunun hayatından kesitler sunulur. Kimi uluların varsa kendilerinden sudur eden olağan dışı hallerden örnekler verilir. Vefat yaşları ve nereye defnedildikleri belirtilir. Verdikleri nasihatlerden birkaçı aktarılır. Varsa tarikatın şube veya kolları verilir (Ünal 2016: 949).
Eserde adı geçen tarikat ve şubeler sırasıyla şunlardır: Kâdiriyye, Rifâiyye, Medyeniyye, Kübreviyye, Sühreverdiyye, Şâzeliyye, Mevleviyye, Bedeviyye, Düsûkiyye, Sa‘diyye, Bektâşiyye, Nakşibendiyye, Bayrâmiyye, Zeyniyye, Rûşeniyye, Ahmediyye, Sünbüliyye, Gülşeniyye, Sinâniyye, Şa‘bâniyye, Uşşâkiyye, Celvetiyye, Mısriyye, Cerrâhiyye, Bekriyye, Selâmiyye, Hakkıyye, Fenâiyye, Hâşimiyye (Şimşek 2007: 151). Tanıtılan tarikat ve şubelerin listesi, iki tarikat ve Celvetiyye’nin birkaç şubesi dışında, telif tarihinden çok sonra neşredilen Hüseyin Vassaf’ın Sefine-i Evliya’sında serdedilen liste ile aynıdır. Eserde her ekolün kurucularının hayatı vefat tarihi sırasına göre ele alınmış, nerede doğduklarını ve yaşadıklarını, özellikle de kabirlerinin yerlerini ayrıca belirtilmiştir. Her bir tarikat için yukardaki düzen takip edilmiş fakat bazı tarikatlara daha uzun yer ayrılmıştır. Bunlar içinde o dönemde bile silsilesi, ayin, erkân ve bağlıları kalmamış olan Ekberiyye, Zeyniyye ve Bayramiyye gibi ekollere de yer verilmiş, fakat özetlenen tarikatların toplum katında ne ölçüde yaygın olduklarından söz edilmemiştir. Müellif ayrıca incelediği yirmi dokuz tarikat ile ilgili yararlandığı kaynaklardan da bahsetmiştir (Ünal 2016:167). Eser, Marmara Üniversitesi Nadir Eserler Koleksiyonu 01785/014866 numaralı demirbaşa kayıtlı, 1306/1889 yılında İstanbul’da Cemal Efendi matbaasında matbu olarak kırk yedi sayfa olarak basılmıştır (Ünal 2017: 22).
Eserde Türkçe kusursuz biçimde kullanılmakta ve 19. yüzyılda tasavvufi metinlerde kullanılan Türkçenin söz varlığı ve yapısı hakkında ipuçları sunulmaktadır. Eserin dilindeki “ahz-ı nisbet ve iktisab-ı feyz ve rif’at; terk-i nüzhetgâh-ı cihan ve azm ü gülşen-seray-ı cinan; terk-i dünya-yı nâ-payidar ile azm-i gülşen-seray-ı bekâ; zamir-i ilhâm-semîri” gibi çok sayıdaki Farsça ve Arapça terkip, halk dilindeki zenginliği ve dönem Türkçesinin düzeyi konusunda fikir vermektedir.
Ahmed Münib Efendi’nin biyografisi için bk. “Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-munib-bandirmalizade
Eserden Örnekler
Allah Teâla’ya hamd ü sena ve rasülullah sallahü Teâla aleyhi ve selleme salavat getirdikten ve âl-i ve ashâb-ı kirâma tarziye ettikten sonra dua edelim padişah-ı âlem-penah hazretlerine ki zıllullah-i fi’l mezkûrdir ve ehl-i İslam penahıdır Allah tebâreke ve Teâla bina-yı ömrünü kaim ve unvan saadetini daim ve asâkir-i İslam’ı mansur ve muzaffer ve a’dâ-yı dini makhur ve münhezim eyleye, âmin. Cümle tâlib-i esrâr-ı ilâhiyenin malumları ola ki (et-turuk-ı ilallah biadedi enfâsü’l halâyık) mukteza-yı münîfi üzere ser-defter-i kâinat ve şah-beyt-i kaside-i mevcudât aleyhi efdalü’s salavat ve ekmelü’t tahiyyat Efendimiz Hazretlerinin senen ü minhâc müni’-i risalet-penâhilerine süluk ve iktiza ile Cenab-ı Kâdir-i Mutlak Hazretlerine vusul için yol pek çok ve adedi nâ-mahdut olup ancak bedraka-i râh-ı hüda ve kaşif-i Tarîk-i hüda olan pirân ve azîzân efendilerimizden buralarca ayinleri malum ve meşhur olanlarının tarih-i irtihalleri sırasınca esâmi-i sâmiyeleriyle bazılarının menâfib-i celile ve vilâdet-i aliyyeleri ve mahal-i rıhlet ve medfen-i saadetleri meyanında bir eser tertip ve tahriri, bu abd-i aciz yani Bandırmalı-zade Eş-Şeyhü’s Seyyid Mehmed Galib Efendinin mahdumu Evkaf-ı Hümayun Nezaret-i celilesi Cihât Kalemi ketebesindenden Seyyid Ahmed Münîb’in nuhbe-i âmâl ve akdem-i emâni’-i sıdk-ı iştimâli olup çünkü Tarîkat-ı aliyyede nisbetim ammim reşâdetlü Seyyid Mehmed Fahreddin Efendi İbnü’l Şeyh Seyyid Abdurrahim Selamet bin Şeyh Seyyid Safi bin Şeyh Seyyid Mehmed bin Şeyh Seyyid Mustafa Haşim hazretlerinedir ki mumaileyh Fahreddin Efendi Hz. Fenâî “kutsüllah-i Teâlâ” dergâh-ı şerîfi post-nişini merhum Şeyh Mehmed Efendiden ve onlar da Bandırmalı-zade Hafîdi eş-şeyhü’l hac Mehmed Galib Efendiden ve onlar da cenab-ı Seyyid Mustafa Haşimü’l Üsküdârî Efendi hazretlerinden ahz-ı yed-i inâbet ve kesb-i feyz Tarîkat buyurmuşlardır. İşte zevat-ı müşarun ileyhim hazerâtının himemât-ı rûhâniyât-ı aliyyelerinden tevessül ve iltica ile şu vecihle maksada şuru’ olunur (Ahmed Münib 1306/1889: 4-5).
Kaynakça
Albayrak, Sadık (1996). Son Devir Osmanlı Uleması V. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı Yayınları.
Bandırmalı-zâde Ahmed Münib (1306/1889). Mir’âtu’t-Turuk, İstanbul: Cemal Efendi Matbaası.
Şimşek, Selami (2007). “Son Dönem Celvetî Şeyhlerinden Bandırmalı-zâde Ahmed Münib Efendi’nin Hayatı Eserleri ve Mecmûa-yı Tekâyâ’sı”. Konya: Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. Sayı: 21. s. 135-172.
Ünal, Mehmet (2014). “Celvetî Tarikatında Çocuk Hukuku İle İlgili Bir Risâle: Hukûk-ı Veled”. Tarih Okulu Dergisi (Journal of History School), Yıl 7, Sayı XIX, s. 423-442.
Ünal, Mehmet ve Çalışkan, Nurettin (2016). “Tarikatlar Hakkında Ansiklopedik Bir Risale: Mir’âtu’t-Turûk”. Tarih Okulu Dergisi (Journal of History School), Yıl 9, Sayı XXV, s. 917-950.
Ünal, Mehmet (2017). Ahmed Münib Efendi’nin Risaleleri. Isparta: Fakülte Kitabevi.
Ünal, Mehmet (2016). “Bandırmalızâde Ahmed Münib Efendi”. DİA, C. Ek:1, İstanbul: Diyanet Vakfı Yay., s. 167.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MECMÛA-YI TEKÂYÂ | Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
2 | HUKÛK-I VELED | Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLE-İ AKÎKA | Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
4 | TA‘RÎFU’L-HİTÂN | Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
5 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
6 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
7 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
8 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
9 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
14 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |