MİR'ÂTÜ'L-KULÛB (SÛFÎ MUHAMMED DÂNİŞMEND)
Dinî-ahlaki
Sûfî Muhammed Dânişmend (d. ?/? - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mir’âtü’l-kulûb, Sûfî Muhammed Dânişmend’in kaleme aldığı Türkçe eser. Mir'âtü'l-kulûb'un yazarı Sûfî Muhammed Dânişmend Zernûkî, Ahmed Yesevî’nin önde gelen mürid ve halifelerindendir. Bu eserin, İsveç’in Uppsala şehri ile Taşkent ve Almatı’da yazma nüshaları vardır. Mir’âtü’l-kulûb, Ahmed Yesevî’nin tasavvufî görüşlerini derlemek gayesiyle yazılmış bir eserdir. Ancak eserde Necmeddîn Kübrâ (ö. 618/1221) ve diğer bazı sûfîler ile müellif Sûfî Muhammed Dânişmend’in kendi görüşleri de bulunmaktadır. Mir’âtü’l-kulûb’de Necmeddîn Kübrâ’nın isminden sonra “rahimehullâh” ifadesi kullanıldığına göre, eser bu zatın vefatından sonra yani XIII. yüzyılın ortalarına doğru kaleme alınmış olmalıdır. Bu yönüyle eser, Ahmed Yesevî’nin görüşlerini günümüze aktaran en eski eserlerden biri olarak kabul edilebilir. 

Mir’âtü’l-kulûb, üç bölümden oluşmaktadır: Şeriat, tarikat ve hakikat. Birinci bölümde İslamî ve tasavvufî ahlak, ikinci bölümde tarikat adabı, üçüncü bölümde ise marifetullah konularına temas edilmiştir. Birinci bölümde Sûfî Muhammed Dânişmend şöyle der: “Hangi şeyh yetmiş makamdan geçmeden şeyhlik ve önderlik iddiasında bulunsa iddiası bâtıl (geçersiz) olur”. Eserin “tarikat” hakkındaki ikinci bölümünde şu cümleler yer alır: “Keşfu’l-kubûr (kabrin içindekileri görmek) ve keşfu’l-kulûb (kalbin içindekileri görmek) tasavvuf yolunda erişilen mertebelerdendir. Bunlar [diğer makâmlardan] daha küçüktür”. Eserin “hakîkat” hakkındaki üçüncü bölümünde müellif, Hoca Ahmed Yesevî’den şu sözleri aktarır: “Âhir zamanda bizden sonra öyle şeyhler zuhûr edecek ki şeytan aleyhi’l-la‘ne onlardan ders alacak ve onlar şeytanın işini yapacaklar. Halka dost olup halk ne isterse onu yapacaklar. Müritlerine yol gösterip onları maksada ulaştıramayacaklar. Dış görünüşlerini süsleyip müritten çok hırs sahibi olacaklar ve içleri (bâtınları) harâb olacak. Küfür ile imanı farklı görmeyecekler, âlimleri sevmeyecek ve onlara iltifat etmeyecekler. Ehl-i Sünnet ve cemaatı düşman görüp ehl-i bidat ve dalaleti sevecekler. Kötülüklerini öne çıkarıp Hak Teâlâ’dan iyilik umacak ve şeyhlik iddiasında bulunacaklar”.

Mir’âtü’l-kulûb’un Uppsala nüshası ilk defa Necdet Tosun tarafından hem Latin harflerine hem de Türkiye Türkçesine aktarılarak 1997’de yayımlanmıştır. Daha sonra Dosay Kencetay tarafından Kazakçaya (2000) ve Nadirhan Hasan tarafından da Özbekçeye (2004) aktarılarak neşredilmiştir.

Şairin biyografisi için bk. "Ahmed Yesevi", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-yesevi


Eserden Örnekler


Mir'âtü'l-Kulûb

Sultânü’l-ârifîn (Ahmed Yesevî) der ki: “Şerîat, zâhiren uzuvlarla amel (ve ibâdet) etmek; tarîkat, kalp ile (ihlâs ve huşû ile) amel etmek; hakîkat ise sır (kalbin içindeki cevher, gönül) ile amel etmektir…”

Sultânü’l-ârifîn (Ahmed Yesevî) der ki: “Kendisine uyulan önder insanlar üç kısımdır: Şerîat önderleri âlimler ve pâdişahlardır, tarîkat önderleri şeyhler ve sûfîlerdir, hakîkat önderleri de ârifler ve Hakk Teâlâ’ya yakın olan velîlerdir”…

Sûfî Muhammed Dânişmend, Sultânü’l-ârifîn’den (Ahmed Yesevî’den) nakleder ki: “Bir kimsenin şerîatı tamam olmadan tarîkat yoluna girmesi (doğru) olmaz. Kişi benlikten yani kibirden vaz geçip yokluğa (fenâ makâmına) erişse, ölmeden önce ölse (nefsini terbiye etse), sonra tarîkata girse (câiz ve uygun) olur”... (Sûfî Muhammed Dânişmend 2020: 73-100).



Kaynakça


Hasan, Nadirhan (2004). Hoca Ahmed Yesevi Divan-ı Hikmet (Yeni Bulunan Hikmetler) içinde Sufi Muhammed Danişmend Miratul-kulub (Kalpler Közgüsi). Taşkent.

Kencetay, Dosay (2000). Könildin Aynası (Mirat-ul kulub). Ankara: Bilig Yay.

Sûfî Muhammed Muhammed (yty). Mir'âtü'l-kulûb. İsveç: Uppsala Üniversitesi Kütüphanesi, nr. 472: 158b-177a.

Sûfî Muhammed Dânişmend (yty). Mir'âtü'l-kulûb. Taşkent, Özbekistan Fenler Akademisi Şarkiyat Enstitüsü Ktp. Süleymanov Yazmaları bölümü, nr. 3004: 1b-17a.

Sûfî Muhammed Dânişmend (2020). Mir'âtü'l-kulûb (hzl. N. Tosun). Ankara: Ahmed Yesevi Üniversitesi Yay.

Tosun, Necdet (1997). “Yesevîliğin İlk Dönemine Âid Bir Risâle: Mir’âtü’l-kulûb”. İLAM Araştırma Dergisi, II/2:  41-85.




Atıf Bilgileri


Tosun, Necdet. "MİR'ÂTÜ'L-KULÛB (SÛFÎ MUHAMMED DÂNİŞMEND)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mir-atu-l-kulub. [Erişim Tarihi: 17 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN-I HİKMET (AHMED YESEVÎ) Ahmed Yesevî Dr. HAYATİ BİCE
Görüntüle
2 RİSÂLE DER ÂDÂB-I TARÎKAT (AHMED YESEVÎ) Ahmed Yesevî Prof. Dr. Necdet Tosun
Görüntüle
3 FAKRNÂME (AHMED YESEVİ) Ahmed Yesevi Prof. Dr. Necdet Tosun
Görüntüle
4 RİSÂLE DER MAKÂMÂT-I ERBA'ÎN (AHMED YESEVİ) Ahmed Yesevi Prof. Dr. Necdet Tosun
Görüntüle
5 NESÂYİMÜ’L-MAHABBE MİN ŞEMÂYİMİ’L-FÜTÜVVE Ali Şîr Nevâyî Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
6 NEYNÂME-İ MEVLÂNÂ (YAKUB-I ÇERHÎ) Yakub-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
7 RİSÂLE-İ ÜNSİYYE (YAKUB-I ÇERHÎ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
8 RİSÂLE-İ EBDÂLİYYE (YAKUB-I ÇERHÎ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
9 CEMÂLİYYE HAVRÂİYYE-ŞERH-İ RUBAÎ-İ EBÛ SAÎD EBU'L-HAYR (YAKUB-I ÇERHÎ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
10 ŞERH-İ ESMÂ-İ HÜSNÂ (YAKUB-I ÇERHÎ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
11 TARİKA-İ HATM-İ AHZÂB (YAKUB-I ÇERHİ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
12 TEFSİR-i YA'KÛB-I ÇERHÎ (YAKUB-I ÇERHÎ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
13 EL-EHÂDÎSÜ'L-ERBA'ÛN (YAKÛB- ÇERHÎ) Ya'kûb-ı Çerhî AHMET CAHİD HAKSEVER
Görüntüle
14 KISSA-I YETÎMNÂME (ŞEMS-İ ÂSÎ) Şems-i Âsî Doç. Dr. Fatih Bakırcı
Görüntüle