MİR'ÂTÜ'L-İBER (MEHMED SA’ÎD PAŞA)
tarih
Diyarbakırlı Said Paşa (d. 1248/1832 - ö. 1309/1891)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sa’id mahlasını kullanan divan şairi Diyarbakırlı Mehmed Sa’id Paşa’ya ait eser. Mir’âtü’l-İber, ‘‘İbretlerin (Olayların) Aynası’’ anlamına gelen ‘‘Mir’ât’’ ve ‘‘İber’’ kelimelerinden oluşan Arapça bir tamlamadır. Eser, insanlığın yaratılışından itibaren genel olayları içeriğinde barındırır ve 19. yüzyılda yazılmış dünya tarihi hüviyetinde bir eserdir. Sa’id Paşa Mir’âtü’l-İber’de, Avrupa merkezli umumi tarih anlayışına karşı yeni bir umumi tarih anlayışını geliştirmeye çalışır.

Eser, on cilt olup dokuz cildi matbu, onuncu cildi ise yazma hâlindedir. Birinci cilt, diğer umumi tarihlerde rastlayamadığımız içeriği çok farklı bir mukaddime bölümü ile başlamaktadır. Tarihin tanımı, konusu, dönemlendirme gibi bilgiler verildikten sonra, tarihe yardımcı bilimlerden coğrafya, jeoloji ve arkeoloji bilimleri hakkında bilgi verilmiştir. Mukaddime yetmiş üç sayfadır. Sonraki bölümlerde, Hilkat’ten Hz. İsa dahil olmak üzere peygamberler, Asya kıtası coğrafyası içinde Mezopotamya coğrafyası, Babil, Asur devletleri, Fars kıtası coğrafyası anlatılmıştır. İkinci ciltte Hint, Çin, Suriye, Fenike, Tataristan ve Türkistan, Hayekâniye, Küçük Asya coğrafyası, Arap yarımadasının kurûn-ı ûlâ tarihi anlatılmıştır. Üçüncü ciltte Afrika coğrafyasında kurulan devletler ile Avrupa’da kurulan kurûn-ı ûlâ’daki devletler anlatılmıştır. Dördüncü ciltte, Bizans Tarihi, İspanya tarihi, Fransa, Britanya tarihi, felsefe tarihi anlatılmıştır. Beşinci ciltte peygamberimizin hayatı ve Hz. Ömer’e kadar dört halife dönemi anlatılmıştır. Altıncı ciltte Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali’nin hilâfeti anlatılmıştır. Yedinci ciltte Emeviler, Abbasiler ve kurûn-ı vustâ’da Irak, Basra, Kûfe’de kurulan devletler anlatılmıştır. Sekizinci ciltte Diyarbakır ve civarı, Musul, Fars bölgesi, Horasan, Huzistan ve Luristan’ın kurûn-ı vustâ’da kurulan devletler anlatılmıştır. Dokuzuncu ciltte Taberistan, Fars, Kirman, Azerbaycan, Sicistan, Gazne, Türkistan ve Toharistan bölgelerinin kurûn-ı vustâ tarihine yer verilmiştir (Nakıp 2016: 85-86).

Eserde Sa’id Paşa, tarih ilmiyle ilgili düşüncelerini aktarır. Ona göre insanoğlunun düşünce dünyası geliştikçe dünyada meydana gelen olayların unutulmaması ve gelecek nesillere ibret olması için tarih ilmine değer verilmiştir. Sa’id Paşa, eserde fenn-i tarihin gelişiminden de bahseder. Son zamanlarda yetişen ilim adamlarının fenn-i tarihin ortaya çıkışından bugüne kadar geçen zamanı tufûliyet, sabâvet ve raculiyet seklinde üç kısma ayırdıklarını belirtir. Fenikeliler, alfabeyi icat edinceye kadar fenn-i tarih, cenin halindedir. Omirus’un (Homeros) ortaya çıkışından Hilanikos’un ortaya çıkışına kadar üç buçuk asırdan fazla bir süre tufûliyet dönemidir. Fenn-i tarihin sabâvet devri ise, Hicret’ten bin yüz yedi sene önce doğan Heredot zamanından başlar. Matbaanın icadıyla gelişen tarih mîlâdî on sekizinci asırda sabâvet dönemini bitirip raculiyet dönemine geçmiştir Sa’id Paşa, Heredot’u tarihi bir figür olarak önemli görse de Heredot ve Heredot’tan sonra gelen Yunan ve Rum tarihçilerin eserlerinde yaşadığı dönemin büyük adamlarını övmesi, güvenilir bilginin olmaması sebebiyle eleştirir. Yunanlı tarihçilerden Fabius Victor, Bizon ve Kanon’un Hicret’ten sekiz yüz otuz sekiz sene önce ciddi tarzda güvenilir eser yazdıklarını belirtir. Sa’id Paşa’ya göre fenn-i tarihin düzenlenmesine hizmet eden ilk kişi Hicret’ten altı yüz beş sene öne vefat eden Romalı tarihçi Titlüve’dir. Eserde Titlüve’den başka Brokobiyus, Plutarko, Emyan Brosber Aktinas gibi tarihçilerin isimleri de zikredilir. Said Paşa eserde İslamiyet öncesinde Arapların tarih ilminden habersiz olduğunu ve olayları hikâyeleştirdiklerini ve Abbasiler döneminde Ebu’l-Kasem Hammâde er-Reviye b. Meysere, Ebu Abdurrahman el-Heysem, Ebu Ubeyde Amr b. El-Müsennâ’nın Araplara dair tarih yazdıklarını belirtir. Said Paşa, Avrupalı müverrihlerin tarih-i umûmiyi Kurûn-ı ûlâ, kurûn-ı vustâ, kurûn-ı uhrâ ve asr-ı hadis olmak üzere dört döneme ayırdıklarını belirtir. Kurûn-ı ûla, Hilkat’ten mîlâdî dört yüz yetmiş altı, Roma’nın yıkılışına kadardır. Kurûn-ı vustâ, Roma’nın yıkılışından İstanbul’un fethine kadardır. Kurûn-ı uhrâ, İstanbul’un fethinden bin yedi yüz seksen dokuz tarihine kadardır. Ondan sonrası ise, asr-ı hadistir. Eserde, tarih öncesi devirler, kullanılan araç ve gerece göre bölümlere ayrılmıştır. İnsanın ortaya çıkışından devr-i tarihe kadar geçen zamanı taş devri, tunç devri ve demir devri şeklinde üçe ayrılmıştır. Bu dönemlerin aydınlatılmasında arkeoloji biliminin önemi vurgulanmıştır. Sa’id Paşa, tarihe yardımcı bilimler arasında arkeoloji ve jeolojiden eserinde bahseder. Irkların taksimi konusunda Gövye’nin taksimini kabul eder. Buna göre ırklar Kafkas (Beyaz), Moğol (Sarı), Aşyubi (Siyah) olmak üzere üçe ayrılır. Sa’id Paşa eserde ülkelerin tarihini anlatmadan önce coğrafyasını anlatacağını ve coğrafya temelli bir tarih anlayışını benimsediğini belirtir(Nakıp 2016: 85-90).

Eser toplam 3181 sayfadır. Eserde Arapça-Farsça ifadeler çoğunluktadır.1304-1306/1887-1889 yılları arasında matbu ilk dokuz cildi İstanbul Karabet ve Kasbar Matbaası’nda basılmıştır ve Atatürk Üniversitesi Seyfettin Özege Koleksiyonu 0131894, 0131895, 0131896, 0131897, 0131898, 0131899, 0131900, 0131901, 0131902 demirbaş numarasıyla kayıtlıdır. Eser üzerine dört adet yüksek lisans tez çalışması vardır (Alpkaya 2020, Ergin 2001, Kızıl 2022, Taş 2020).

Şairin biyografisi için bk. “Sa’îd Paşa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/said-pasa-divan-efendisizade-mehmed

Eserden Örnekler


Arhiyoloji (Arkeoloji)

Arkeoloji lafzı Yunanîdir. Eşyâ-yı kadîmede ale’l-husûs âsâr-ı beşeriyyeden bahs eden ilme denilir. Âsâr-ı beşeriyyeden insanın zamân-ı zuhûru hakkında Avrupa hükemâsının istidlâl eyledikleri şeyler mebhas-ı sâbıkda yazıldı. Şu makalede insanın yeryüzünde zuhûrundan devr-i târîhe kadar sebkat eden edvârından ve şu devirlere müte’allik âsâr ile memâlik ve ümem-i kadîmenin keşf edilmiş olan âsâr-ı târîhiyyelerinden bahs olunacaktır. İnsanın zuhûrundan devr-i târîhe kadar geçen ezmineyi asr-ı hacerî, asr-ı bronzî, asr-ı hadîdî nâmlarıyla üç kısım itibâr etmişlerdir. Asr-ı hacerî: Şu kısım birisi kadîm diğeri hadîs nâmlarıyla ikidir. Asr-ı hacerî-i kadîm insânın taşlardan -itkân-ı sanatdan ârı olmak üzere- edevât-ı amâl ve istimâl etdikleri zamanlardır. Nev-i beşer o zamanlarda sanat ve marifetden külliyen bî-nasîb idiler. Şu asra mahsûs olan âsâr çakıl taşlarıyla mahlût bazı arâzi-i tîniyyede bulunuyor. Asr-ı mezkûrede mamut denilen fil ve gergedan ve Fürs Nehri ve pek çok hayvânât-ı sedîye mevcûd oldukları hâlde münkariz olmuşlardır. Hayvânât-ı mezkûrenin inkırâzı hâdise-i tûfâna atf ediliyor. Asr-ı hacerî-i kadîmede Avrupa’nın cihet-i garbiyyesinde insânlar taayyüş etmiş olduğu keşf olunmuş olan kemiklerinden ve gayrı maskûl edevât-ı haceriyyelerinden istidlâl edilmişdir. O asırlarda edevât-ı hazefiyye ve madeniyyeden eser yok idi. Lakin bazı hayvanat kemikleri üzerlerinde insan eliyle yapılmış kaba saba tarzda resimler bulunduğundan insanların tümden ve meârifden bîvâye oldukları vakitlerde bile hayvanat-ı sâireye nisbetle ne derecelere kadar mezîti hâ’iz olduklarını âsâr-ı mezkûre gösteriyor. Âsâr-ı atîka keşfiyle iştigâl eden zevât-ı Yunan bilâdından Skandina ve Yaned ve Okyanus-ı Atkantikiden Rusya sahrâlarına ve Asya’dan Filistin’den Bahr-i Sefîde kadar mümted olan yerlere ve Hind’de, Japonya’da, okyanus-ı şimâlî sevâhilinde, Amerika’da Birin Boğazı’ndan Meksika’ya Kolombiya‟dan Okyanus-ı Atlantiki’ye kadar imtidâd eden mevâkide vesâir bazı mahallerde asr-ı mezkûr insanlarının istimâl eyledikleri taşdan mamûl çömlekler vesâir şeyler bulmuşlardır (Alpkaya 2020: 76-77).

Kaynakça


Ergin, Abdullah (2001). Diyarbekirli Sait Paşa’nın Hayatı, Eserleri ve Tarihçiliği. Yüksek Lisans Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.

Alpkaya, Gül Esra (2020). Mir’âtü’l-İber (I.Cilt). Yüksek Lisans Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.

Bursalı Mehmed Tahir (1972). Osmanlı Müellifleri. C.II. (hzl. A. Fikri Yavuz ve İsmail Özen). İstanbul: Meral Yayınevi.

İnal, İbnülemin Mahmut Kemal (1970). Son Asır Türk Şairleri. C. III. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Kızıl, Ayetullah (2022). Diyarbakırlı Sait Paşa’nın Mir’âtü’l-İber Adlı Eserinin 9. Cildinin Transkripti ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi

Nakıp, Tahir (2006). Osmanlı Devleti’nde Geç Dönem Tarih-i Umûmîler. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Taş, Fatma (2020). Diyarbekirli Sa’id Paşa Mir’âtü’l-İber 5. Cilt (İnceleme-Metin-Dizin).Yüksek Lisans Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.


Atıf Bilgileri


Şengül, Emre. "MİR'ÂTÜ'L-İBER (MEHMED SA’ÎD PAŞA)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mir-atu-l-iber-mehmed-sa-id-pasa. [Erişim Tarihi: 27 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (SA'ÎD) Sa'îd Paşa, Divan Efendisi-zâde Mehmed Sa'îd Paşa Prof. Dr. Kenan ERDOĞAN
Görüntüle
2 DİYARBAKIR TÂRİHİ (SA'ÎD PAŞA) Sa'îd Paşa, Divan Efendisi-zâde Mehmed Sa'îd Paşa Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
3 ENCÜMEN-İ ŞU'ARÂ (SA'ÎD PAŞA) Sa'îd Paşa, Divan Efendisi-zâde Mehmed Sa'îd Paşa Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
4 MÎZÂNÜ'L-EDEB (SA'ÎD PAŞA) Sa'îd Paşa, Divan Efendisi-zâde Mehmed Sa'îd Paşa Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
5 NUHBETÜ'L-EMSÂL (SA'ÎD PAŞA) Sa'îd Paşa, Mehmed Sa'îd Paşa Doç. Dr. Muhittin Turan
Görüntüle
6 ED-DÜRRETÜ'L-MUDÎ'E FÎ TERCEMETİ KASÎDETİ'L-BÜRDE (SA‘ÎD PAŞA) Sa‘îd Paşa, Divan Efendisi-zâde Mehmed Sa‘îd Paşa Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
7 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
8 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
9 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
11 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
12 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
13 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
14 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
15 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
16 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle