- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şemsî, Şemseddîn Sivasî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahat Üstüner
- Eser Yazılış Tarihi:Recep 996/ Mayıs 1586
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:04/01/2022
MİR'ÂTÜ'L-AHLÂK (ŞEMSÎ)
dinî-ahlâkî mesneviŞemsî, Şemseddîn Sivasî (d. 926/1520 - ö. 1006/1597)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şemseddîn Sivasî’nin dinî - tasavvufî-ahlâkî mesnevisi. Ahlâkla ilgili öğütlere yer verdiği için “manzum nasihat-nâme” özelliği de gösteren Mir'âtü'l-Ahlâk, 996/1586'da tamamlanmış ve dönemin padişahı Sultan III. Murad (ö. 1595)’a sunulmuştur. Şair, eserine doğru ahlâkı gösteren bir ayna olmasını istediği için “ahlâkın aynası” anlamında Mir’âtü’l-Ahlâk adını verdiğini ifade eder. Eserin adı hâtime bölümünde Farsça tamlama şeklinde yazılmıştır. Şair Mirkât-i Eşvâk adının da eserine yakışacağını söyler. Bu farklı adlandırmalar kütüphane kataloglarına ve şairin eserleriyle ilgili bilgilere de yansımıştır.
Mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün kalıbıyla yazılan Mir'âtü'l-Ahlâk, 1 beyit Farsça, 19 beyit Arapça ve 4500 beyit Türkçe olmak üzere 4520 beyitten oluşmaktadır. Şaire göre insanda bulunan akıl ve nefs sürekli mücadele halindedir. Hangisinin galip geleceği insanın ahlâkının derecesini gösteren bir ayna sayesinde, kendi ahlâkının özelliklerini bilmesine ve aklın kazanması için gerekenleri yapmasına bağlıdır. Kendi kitabının da bir ayna gibi insanlara ahlâkını göstereceğini, bu ayna ile kişinin ahlâkî durumunu öğreneceğini söyler. Eser tevhid ve naat konulu ikisi farklı vezinle söylenmiş üç kaside, dört halife ve ashâbın övgüsü ve eserin tanıtıldığı mukaddime ile başlar. Eserde ahlâk-ı hamide on bab, evsâf-ı zemime on fasıldan oluşur. Kötü huyların anlatıldığı evsâf-ı zemime bölümlerinde bu huylardan kurtulmanın yolları da anlatılır. Her bab ve faslın sonunda münacat türünde beyitler bulunur. Eserin sonunda da naat konulu bir kaside ve hâtime yer alır.
Eserde vücut çeşitli dükkânların bulunduğu bir çarşıya benzetilir. Sağdaki ahlâk-ı hamide dükkânlarında ilim ve hikmet, soldaki evsâf-ı zemime dükkânlarında kötülük ve cehalet alınıp satılır. Ahlâk-ı hamidenin başında akıl ve ruh, evsâf-ı zemimenin başında ise nefs ve hevâ komutanlık yapar. Her komutanın hizmetinde onar bey bulunur. Ahlâk-ı hamide “zikrü’l-mevt, kanâ’at, tevbe ve mücahede, tevâzu, rızâ, ihlâs, şükr, cûd u sehâ, muhabbet ve şevk, muhâsebetü’n-nefs”; evsâf-ı zemime “tûl-i emel, hırs, şehevât, ucb, hased, riya, küfrân-ı ni’met, buhl, adâvet-i Hak, ihmâl” bölümlerinden oluşur. Yazar bu huyları bir aynada görür gibi anlatacağını, aynaya bakanın kendini göreceğini, memnun olmayanların huylarını düzeltmeleri gerektiğini söyler. Düşüncelerini hikâyelerle, ayet ve hadislerden iktibaslarla kuvvetlendirir. Şair, eserini yazarken İmâm-ı Gazalî, Fahreddin-i Râzî, Enes, İbn-i Şirin, Mevlânâ gibi isimlerden de yararlanmıştır.
Şemseddîn Sivasî halkı eğitmek, halk tarafından anlaşılmak düşüncesiyle açık, anlaşılır bir dil kullanmıştır. Dili 16. yüzyıl tekke edebiyatının özelliklerini taşır. Mir’âtü’l-Ahlâk’ın dilinde Eski Anadolu Türkçesi söz varlığı ve morfolojik özellikleri bulunmaktadır. Şair, Arapça ve Farsçaya da hâkim olduğu için eserinde Arapça, Farsça unsurlar, konuşma diline yerleşmemiş sözcükler, dinî- tasavvufî alıntı terimler çokça yer almaktadır. Bölümlerin sonunda nasihat ederken hitaplardan, kalıplaşmış ifadelerden, atasözlerinden faydalanır. Sayısı az olan sade bir dille söylenmiş beyitlere oranla ağır bir dille söylenmiş beyitler daha fazladır.
Eserle ilgili Ömer Aldanmaz’ın (2000) ve Eşref Biçen’in (1996) yüksek lisans çalışmaları ile Birgül Toker’in (2003) doktora çalışması bulunmaktadır. Mir’âtü’l-Ahlâk’ın tenkitli metnini yayınlayan Birgül Toker, eserin çeşitli kütüphanelerde pek çok ve iyi korunmuş nüshalarının bulunduğunu, metni 16 nüshadan yararlanarak hazırladığını bildirmektedir (Toker 2009: 159-162).
Şairin biyografisi için bk. “Şemsî, Şemseddîn Sivasî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsi-semseddin-sivasi
Eserden Örnekler
Kaside-i Diger
Cemâlün nûrına nisbet cihân şemsi degül zerre
Denizler bahr-i cûdundan sayılmaz kemterîn katre
Şular kim mezra’-ı dilde mahabbet tohmını ekmez
Yimez mahsûl-ı ömrinden o âtıl bir şinik behre
Der ü dîvârınun taşın idinse bir gedâ mesned
Bulur kalbinde istignâ baş eğmez âr idüp dehre
Kanâ’at Kâfına Anka olupdur sâ’il-i bâbun
Ne turfe ger temellük itmese anlar seg-i şehre
Beriyye kumları addınca suret hâcısın saymaz
Hisâba Ka’be-i kuyında bir kerre iden umre
Gedâyiken şehâ hûn-ı Halîle ide mi reşki
İrenler hırmen-i irfânuŋ içre dâne-i bürre
Habîbâ âsitânuŋ seglerinden kim olur ma’dûd
İrişüp kadr-i vâlâya mü’ebbed şâh olur asra
Şehâ bahr-i ulûmundan nevâle irişen âşık
Akar mı su gibi her kûy kenârından akan nehre
Keremler eyle sultânum kapun kıtmîridür Şemsî
Anı redd itme bâbundan rübûde olmasun gayra (Mir’âtü’l-Ahlâk. TDK Ktp. Nu: A/471. 7b-8a)
El-Bâbü’t-Tâsi’ Mine’l-Hamîdetü’l-Mahabbet ve’ş-Şevk
Eger atan anan evlâd ü ehlün
Ticârât u mesâkin cümle mâlun
Hudâdan sevgülü olsa ol âgâh
Murâkıb ol ne emri der gör Allâh
Haberde hem ne dir ol fahr-i âlem
Dürüst olmaz bilün îmân-ı âdem
Hudâ vü hem resûli mâ-sivâdan
Ana olmasa mahbûb tuy edâdan
Dimiş âsârda hem Bû Bekr-i Sıddîk
Ki bir kimse Hudâyı sevse tahkîk
Anun dünyâya olmaz iştigâli
Bu halkdan nefret üzre ola hâli (Toker 2009: 512)
Kaynakça
Aksoy, Hasan (1984). Şemseddin Sivasî, Hayatı, Eserleri ve Mevlidi: Tenkitli Neşir. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Aksoy, Hasan (2005). “Şemseddin Sivasî, Hayatı, Şahsiyeti, Tarikatı, Eserleri”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9: 1-43.
Aksoy, Hasan (2010). “Şemseddin Sivasî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 39. Ankara: TDV Yay. 523-526.
Aldanmaz, Ömer (hzl.)(2000). Şemseddin Sivasî’nin Mir’âtü’l-Ahlâḳ ve Mirkâtü’l-Eşvâk Adlı Mesnevisi (İnceleme -Metin). Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
Aşkun, Vehbi Cem (1948). Sivas Şairleri. Sivas.
Biçen, Eşref (1996). Şemseddin Sivasî’nin Mir’âtü’l-Ahlâk Mesnevisi Üzerine Bir Gramer İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
Çelebioğlu, Amil (1998). “Türk Edebiyatında Manzum Dinî Eserler”. Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları. İstanbul: MEB Yay.
Çöm, Erol (hzl.)(2007). 16. Yüzyıl Ahlâkî Mesnevîleri ve Şemseddîn-i Sivâsî’nin İbret-nümâ Adlı Mesnevîsi (İnceleme – Metin). Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
Gölpınarlı, Abdülbaki (1970). “Şemsiyye”. İslâm Ansiklopedisi . C. 11. İstanbul: MEB Yay.
Şemseddîn-i Sivasî. Mir’âtü’l-Ahlâk. TDK Ktp. Nu: A/471
Toker, Birgül (2003). Şemseddin-i Sivasî - Mir’âtü’l-Aḫlâḳ. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi
Toker, Birgül (hzl.)(2009). Şemseddin-i Sivasî - Mir’âtü’l-Aḫlâḳ (İnceleme – Tenkitli Metin). Ankara: TDV Yay.
Yüksel, Hasan (1990). “Sivas’ta Bir Şeyh Ailesinin Ortaya Çıkışı ve Vakıflar Üzerine Bir Deneme (Şeyh Şemseddin Ailesi)”. Revak 1: 38-53.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ŞEMSÎ) | ŞEMSÎ, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. Mehmet Halil Erzen |
Görüntüle | ||
2 | SÜLEYMÂNİYYE (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Dr. okan doğan |
Görüntüle | ||
3 | İBRET-NÜMÂ (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Dr. okan doğan |
Görüntüle | ||
4 | MEVLİD (ŞEMSÎ) | ŞEMSÎ, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
5 | GÜLŞEN-ÂBÂD (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. Fatih Ramazan Süer |
Görüntüle | ||
6 | HEŞT BİHİŞT (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Dr. Duygu KAYALIK ŞAHİN |
Görüntüle | ||
7 | MENÂKIB-I İMÂM-I A‘ZAM (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Dr. okan doğan |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ GAZELİYYÂT-I SULTÂN MURÂD-I SÂLİS (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Dr. UĞUR ÖZTÜRK |
Görüntüle | ||
9 | TERCEME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
10 | MENÂKIB-I ÇEHÂR-YÂR-İ GÜZÎN (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. yusuf yıldırım |
Görüntüle | ||
11 | İRŞÂDÜ'L-AVÂM (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Dr. Öğr. Üyesi Ayşe PARLAKKILIÇ MUCAN |
Görüntüle | ||
12 | UMDETÜ'L-HUCCÂC (ŞEMSEDDİN SİVÂSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. Fatih Ramazan Süer |
Görüntüle | ||
13 | MENÂZİLÜ'L-ÂRİFÎN (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. yusuf yıldırım |
Görüntüle | ||
14 | EMR-İ İLÂHÎ VE HÜCCET-İ İLÂHÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Doç. Dr. yusuf yıldırım |
Görüntüle | ||
15 | DÂİRETÜ'L-USÛL (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) | Dr. Fatih Çınar |
Görüntüle | ||
16 | NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) | Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
17 | TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) | Atâ, Üsküplü Atâ | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) | Halvetî Muhyî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (NEBÂTÎ) | Nebâtî, Nebâtî Çelebi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
21 | SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) | Nebâtî, Nebâtî Çelebi | Dr. Ahmet UĞUR |
Görüntüle | ||
22 | GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Prof. Dr. Nuran ÖZTÜRK |
Görüntüle | ||
23 | ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) | Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
24 | KIRK HADİS (RIHLETÎ) | Rıhletî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
25 | ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) | Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle |