MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ)
mizahi mesnevi
Avnî, Yenişehirli (d. 1242/1826 - ö. 1301/1883)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yenişehirli Avni’nin toplumdaki deli tiplerini hiciv yoluyla konu ettiği manzum eseri. Mesnevi nazım şekli ile yazılmış olan eser 637 beyittir. Eserin sonuç (dua) bölümü olmadan bitmesi, tamamlanmamış olduğu ihtimalini güçlendirmektedir. Eser, aruzun fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün kalıbıyla yazılmıştır.  Mesnevilerin giriş kısmında  tevhit, naat, methiye türü şiirlere yer verilmemiştir. Avnî, sebeb-i telif bölümünde eserin şeklinde biraz değişiklikler yaptığını ifade etmiştir. 

Mir’ât-ı Cünûn’da hareket, tutum ve davranışlarıyla, toplumda normal olarak kabul gören normların sınırlarının ötesine geçen kişilikler gözlemci bakış açısıyla anlatılmaktadır. Avnî, kişiliklerin tip tahlillerini yaparken kişilerin kendi ağızlarından anlattığı gibi yeri geldiğinde kendisi de o tip (deli) hakkındaki görüşlerini ifade eder. Zaman zaman da bu tiplerin düştükleri komik durumları tahkiye eder. Bu yönüyle eser, hezliyat türünün en güzel örneklerindendir. Toplumdaki normal dışı tipleri ve durumları hiciv-mizah usulü ile eleştiren Avnî, insan ruhunun her bir parçasının içten ve dıştan tanınmak için gayret ettiğini ve bunun da insanların davranışlarında tezahür ettiğini göstermeye çalışmıştır. 

Toplumun içinde yer alan normal dışı hareket ve davranışlarla toplumdan dışlanan tipler, mizahi yönden eleştirilmiştir. Olaylar, kurmacadan ibarettir. Yazar, rüyasında dışarıdan kale gibi sağlam görünen bir akıl hastanesine girer. Hastanenin kapıcısı yanına gelerek ona hastaneyi dolaştırır ve burada gördüğü kişileri konuşturmak suretiyle, bu tiplerin özelliklerini izah etmeye çalışır.  Olaylar her ne kadar rüya âleminde gelişse de şair, sebeb-i te’lif bölümünde birçok divane (deli) ile görüştüğünü ve onların davranışlarını gözlemleyerek böyle bir eser meydana getirdiğini ifade etmektedir. Avnî, üslûp olarak deli tiplerini anlatırken, ilk önce kendi yorumu doğrultusunda tipin genel özelliklerini tasvir ettikten sonra, bahis konusu olan tipi konuşturarak o tip hakkındaki genel kanaatini güçlendirmektedir. Eserde 28 deli tipine yer verilmiş olup bu tiplerin sırasıyla isimleri şöyledir: Nizâm-ı Âlem delisi, Neme lazım delisi, Nasihat delisi, Bedevi, Medeni, Kurevi (köylü), Şeci (yiğit), Süvari, Zen-dost (zampara), Gulampâre (oğlancı), Tabib, Müneccim, Keramat delisi, Vasf-ı Mecnûn-ı Şedidü’l-Cinne (Cinnet geçiren Mecnunun vasfı), Perişan duygulu şairin sıfatı, İşret delisi, Ekul (obur), Mal delisi, Havadis delisi, Tama’, İnatçı, Kuruntulu, Zevce tekazası, Geveze, Hasud, Aceleci, Tembel, Zalim.

Mirât-ı Cünûn, Osmanlı'nın sosyal ve kültürel hayatından pek çok unsur taşımakla birlikte o dönemin fikir hayatıyla ilgili çeşitli tenkitleri ihtiva etmektedir. Eserde müstehcenlik unsuru taşıyan ifadeler ve yer yer de argo tabirler kullanılmaktadır. Mesnevide hâkim anlatıcı genellikle şair olmakla birlikte, yeri geldiğinde karakterler konuşturulmakta, onların kendilerine has kelime dağarcığı ve üslubu da başarıyla metne yansıtılmaktadır. Mesnevinin genelinde, okuyucunun gözünde canlandırmak için öncelikle dış görünüşle ilgili tasvirlerle karikatürize edilen tipler, ironik bir üslupla tenkit edilmekte ve mizahi unsurlarla da onların düşüncelerindeki çelişkiler ortaya konulmaktadır. Eserdeki tiplerden bir kısmı, bir diğerinin karşısında yer alacak şekilde konumlandırılmakta, bu durum okuyucuda, zıt düşüncelerin çarpıştığı ve tarafların birbirlerini inandırma gayreti içinde oldukları bir tartışma ortamına çekilmek istendiği intibaı uyandırmaktadır. Şairin dili kullanış bakımdan eserin anlaşılabilir ve sade olduğunu söylemek mümkündür. Bazı bölümlerde mahalli ağzı da kullanan şair, kullandığı atasözü ve deyimlerle de ifade tarzını oldukça güçlendirmektedir.

Kaynaklarda, Mir'ât-i Cünûn'un hangi tarihte yazıldığına dair bir kayıt yoktur. Eserin tamamlanmamış olmasından, şairin hayatının son zamanlarında yazdığı tahmin edilmektedir.  Eseri ilim âlemine Mehmet Çavuşoğlu tanıtmıştır (1965).

Şairin biyografisi için bk. “Avni, Yenişehirli”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/avni-yenisehirli

 

Eserden Örnekler


    Nasihat Delisi

Var idi bir de nasihat delisi

Va’z dîvânesi ibret delisi

 

Ağlamış çehreli sûfi-i gazûb

Bir güleç yüzli mürâi-i kezûb

 

Bir kucak torba sakal tâ-be-miyân

Kemeri egri burun tâ-be-tavân

 

Vefk-ı mecmûaları koynunda

Nüsha-i cüzdânı dahi boynunda

 

Câhil ol rütbede nâdân budalâ

Ki dimiş hakkına bazı zurâfâ

 

Saysız tâ bu kadar cehl olmaz

Cehlin ol mertebesi sehl olmaz

 

Gerçi tahsîl olunur cehl ise de

Mümtenidir ne kadar sehl ise de

 

Âleme misl ü nazîri güyâ

Gelmemiş vakt-i cehâletden tâ

 

Kürsiye çıksa saâdetle eger

Arşa çıkmış gibi yüksekden uçar

 

O fekâhetlü nasîhatci baba

Bûriyâ üzre satıp halka riyâ

 

Elde mızrâklı müheyyâ cedele

Sarmış etrâfını hayli cehele

 

Çünki tahrîk-i zebân eyler idi

Böyle bast-ı hezeyân eyler idi

 

ati geldi kıyâmet kopacak

İşte eşrâtı  alâmet kopacak

 

O siyâh bez ne arar boynunda

O mukavvâ ne durur koynunda

 

Gör şu kör piçi o tek gözlük ile

Dolaşır âlemi bed-yüzlük ile

 

Dişini fırçalar amâ çâbi

İçi cârub-ı edeb-hâne gibi

 

Dehri üç yüz sene evvel asker

Hep alâfranga mı feth eylediler

 

Her tarafdan görünür bu tasvîr

Büt-perest oldu sagir ile kebîr

 

Bak şu melûn teresin heybetine

    Söz kabûl itmedi tu suratına (Erkal 2014: 132-134)

 


Kaynakça


Erkal, Abdulkadir (2014). Yenişehirli Avni, Mir’ât-ı Cünûn (Delilerin Aynası), İstanbul: Büyüyenay Yay.,

Levend, A. Sırrı (1988).  Türk Edebiyatı TarihiAnkara:  Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu Yay.

Turan, Lokman (2008).  "Yenişehirli Avnî Bey’in Mir'ât-ı Cünûn’u", Turkish Studies, (V): 3/2, 680-736.

Atıf Bilgileri


erkal, abdulkadir. "MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mir-at-i-cunun-avni. [Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÜRKÇE DÎVÂN (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. Lokman Turan
Görüntüle
2 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
3 ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. Lokman Turan
Görüntüle
4 ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY) Yenişehirli Avni Bey, Hüseyin Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
Görüntüle
5 NİHÂN-I KAZÂ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Yenişehirli Avnî Bey Akın ZENGİN
Görüntüle
6 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
7 MESNEVÎ TERCÜMESİ (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli ( Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
8 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
9 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
11 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
12 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
13 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
14 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
16 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
17 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle