- Yazar Biyografisi (TEİS)
Avnî, Yenişehirli - Madde Yazarı: Doç. Dr. Abdulkadir Erkal
- Eser Yazılış Tarihi:1301?/1884?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:16/06/2021
MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ)
mizahi mesneviAvnî, Yenişehirli (d. 1242/1826 - ö. 1301/1883)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yenişehirli Avni’nin toplumdaki deli tiplerini hiciv
yoluyla konu ettiği manzum eseri. Mesnevi nazım şekli ile yazılmış olan eser
637 beyittir. Eserin sonuç (dua) bölümü olmadan bitmesi, tamamlanmamış olduğu
ihtimalini güçlendirmektedir. Eser, aruzun fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün
kalıbıyla yazılmıştır. Mesnevilerin giriş kısmında tevhit,
naat, methiye türü şiirlere yer verilmemiştir. Avnî, sebeb-i telif bölümünde
eserin şeklinde biraz değişiklikler yaptığını ifade etmiştir.
Mir’ât-ı Cünûn’da hareket, tutum ve davranışlarıyla,
toplumda normal olarak kabul gören normların sınırlarının ötesine geçen
kişilikler gözlemci bakış açısıyla anlatılmaktadır. Avnî, kişiliklerin tip
tahlillerini yaparken kişilerin kendi ağızlarından anlattığı gibi yeri
geldiğinde kendisi de o tip (deli) hakkındaki görüşlerini ifade eder. Zaman
zaman da bu tiplerin düştükleri komik durumları tahkiye eder. Bu yönüyle eser,
hezliyat türünün en güzel örneklerindendir. Toplumdaki normal dışı tipleri ve
durumları hiciv-mizah usulü ile eleştiren Avnî, insan ruhunun her bir
parçasının içten ve dıştan tanınmak için gayret ettiğini ve bunun da insanların
davranışlarında tezahür ettiğini göstermeye çalışmıştır.
Toplumun içinde yer alan normal dışı hareket ve
davranışlarla toplumdan dışlanan tipler, mizahi yönden eleştirilmiştir. Olaylar, kurmacadan ibarettir. Yazar, rüyasında dışarıdan kale gibi sağlam
görünen bir akıl hastanesine girer. Hastanenin kapıcısı yanına gelerek ona
hastaneyi dolaştırır ve burada gördüğü kişileri konuşturmak suretiyle, bu
tiplerin özelliklerini izah etmeye çalışır. Olaylar her ne kadar
rüya âleminde gelişse de şair, sebeb-i te’lif bölümünde birçok divane (deli)
ile görüştüğünü ve onların davranışlarını gözlemleyerek böyle bir eser meydana
getirdiğini ifade etmektedir. Avnî, üslûp olarak deli tiplerini anlatırken, ilk
önce kendi yorumu doğrultusunda tipin genel özelliklerini tasvir ettikten
sonra, bahis konusu olan tipi konuşturarak o tip hakkındaki genel kanaatini
güçlendirmektedir. Eserde 28 deli tipine yer verilmiş olup bu tiplerin
sırasıyla isimleri şöyledir: Nizâm-ı Âlem delisi, Neme lazım delisi, Nasihat
delisi, Bedevi, Medeni, Kurevi (köylü), Şeci (yiğit), Süvari, Zen-dost
(zampara), Gulampâre (oğlancı), Tabib, Müneccim, Keramat delisi, Vasf-ı Mecnûn-ı
Şedidü’l-Cinne (Cinnet geçiren Mecnunun vasfı), Perişan duygulu şairin sıfatı,
İşret delisi, Ekul (obur), Mal delisi, Havadis delisi, Tama’, İnatçı,
Kuruntulu, Zevce tekazası, Geveze, Hasud, Aceleci, Tembel, Zalim.
Mirât-ı Cünûn, Osmanlı'nın sosyal ve kültürel
hayatından pek çok unsur taşımakla birlikte o dönemin fikir hayatıyla ilgili
çeşitli tenkitleri ihtiva etmektedir. Eserde müstehcenlik unsuru taşıyan
ifadeler ve yer yer de argo tabirler kullanılmaktadır. Mesnevide hâkim anlatıcı
genellikle şair olmakla birlikte, yeri geldiğinde karakterler konuşturulmakta,
onların kendilerine has kelime dağarcığı ve üslubu da başarıyla metne
yansıtılmaktadır. Mesnevinin genelinde, okuyucunun gözünde canlandırmak için
öncelikle dış görünüşle ilgili tasvirlerle karikatürize edilen tipler, ironik
bir üslupla tenkit edilmekte ve mizahi unsurlarla da onların düşüncelerindeki
çelişkiler ortaya konulmaktadır. Eserdeki tiplerden bir kısmı, bir diğerinin
karşısında yer alacak şekilde konumlandırılmakta, bu durum okuyucuda, zıt
düşüncelerin çarpıştığı ve tarafların birbirlerini inandırma gayreti içinde
oldukları bir tartışma ortamına çekilmek istendiği intibaı uyandırmaktadır.
Şairin dili kullanış bakımdan eserin anlaşılabilir ve sade olduğunu söylemek
mümkündür. Bazı bölümlerde mahalli ağzı da kullanan şair, kullandığı atasözü ve
deyimlerle de ifade tarzını oldukça güçlendirmektedir.
Kaynaklarda, Mir'ât-i
Cünûn'un hangi tarihte yazıldığına dair bir kayıt yoktur. Eserin
tamamlanmamış olmasından, şairin hayatının son zamanlarında yazdığı tahmin
edilmektedir. Eseri ilim âlemine Mehmet Çavuşoğlu tanıtmıştır (1965).
Şairin biyografisi için bk. “Avni, Yenişehirli”. Türk
Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/avni-yenisehirli
Eserden Örnekler
Nasihat
Delisi
Var idi bir de nasihat delisi
Va’z dîvânesi ibret delisi
Ağlamış çehreli sûfi-i gazûb
Bir güleç yüzli mürâ’i-i kezûb
Bir kucak torba sakal tâ-be-miyân
Kemeri egri burun tâ-be-tavân
Vefk-ı mecmû’aları
koynunda
Nüsha-i cüzdânı dahi boynunda
Câhil ol rütbede nâdân budalâ
Ki dimiş hakkına bazı
zurâfâ
Sa’ysız tâ bu kadar cehl olmaz
Cehlin ol mertebesi sehl olmaz
Gerçi tahsîl olunur cehl ise de
Mümtenidir
ne kadar sehl ise de
Âleme misl ü nazîri güyâ
Gelmemiş vakt-i cehâletden tâ
Kürsiye çıksa saâdetle
eger
Arşa çıkmış gibi yüksekden uçar
O fekâhetlü nasîhatci baba
Bûriyâ üzre satıp halka riyâ
Elde mızrâklı müheyyâ cedele
Sarmış etrâfını hayli cehele
Çünki tahrîk-i zebân eyler idi
Böyle bast-ı hezeyân eyler idi
Sâati
geldi kıyâmet kopacak
İşte eşrâtı alâmet
kopacak
O siyâh bez ne arar boynunda
O mukavvâ ne durur koynunda
Gör şu kör piçi o tek gözlük ile
Dolaşır âlemi bed-yüzlük ile
Dişini fırçalar amâ çâbi
İçi cârub-ı edeb-hâne gibi
Dehri üç yüz sene evvel asker
Hep alâfranga mı feth eylediler
Her tarafdan görünür bu tasvîr
Büt-perest oldu sagir ile kebîr
Bak şu mel’ûn teresin heybetine
Kaynakça
Erkal,
Abdulkadir (2014). Yenişehirli Avni, Mir’ât-ı Cünûn (Delilerin
Aynası), İstanbul: Büyüyenay
Yay.,
Levend,
A. Sırrı (1988). Türk
Edebiyatı Tarihi, Ankara: Atatürk
Kültür, Dil ve Tarih Kurumu Yay.
Turan, Lokman (2008). "Yenişehirli
Avnî Bey’in Mir'ât-ı Cünûn’u", Turkish Studies, (V): 3/2, 680-736.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÜRKÇE DÎVÂN (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. Lokman Turan |
Görüntüle | ||
2 | FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
3 | ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. Lokman Turan |
Görüntüle | ||
4 | ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY) | Yenişehirli Avni Bey, Hüseyin | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
5 | NİHÂN-I KAZÂ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Yenişehirli Avnî Bey | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
6 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
7 | MESNEVÎ TERCÜMESİ (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli ( | Dr. LATİFE ÖZCAN |
Görüntüle | ||
8 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
9 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
11 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
12 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
13 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
14 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
16 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |