- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
- Eser Yazılış Tarihi:1029/1620
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:02/04/2022
MİNHÂCU’L-FUKÂRÂ (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ)
Mevlevî usûl ve erkânına dair risaleRüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi (d. ?/? - ö. 1041/1631)
ISBN: 978-9944-237-87-1
17. yüzyıl Mevlevî şeyhi İsmâîl Rüsûhî Efendi’nin Mevlevîlik usûl ve erkânına dair kaleme aldığı risale. Tarîkat-nâme olarak da bilinen bu eser, Rüsûhî Efendi’nin en önemli eserlerindendir. Eser 1026/1617’de yazılmaya başlanmış 1028/1619’da tamamlanmıştır. Ancak müellif 1029/Mayıs 1620’de kitabı bir daha gözden geçirmiş ve genişletmiştir.
Bu esere tasavvuf ıstılahları kitabı demek mümkündür. Rüsûhî Efendi, mukaddime kısmında bu eserin yazılış sebebini açıklarken Mevlevîlerin eğitiminde kendini irşat görevi yapan bir memur olarak tanımlar. Vazifesi çevresindeki dervişleri eğitmek, tarîkatın aslî yapısını sistematik bir yapıya büründürmektir. Tarîkatın özünden uzaklaşmış kişileri, sülûkün lezzetinden nasipsiz kalanları, meyvesiz ağaç gibi ilim ve ma’rifetten yoksun olanları, nefis ve şeytanın yönlendirmesiyle selefin sözlerinden uzaklaşıp ilhâda kayanları, iyi niyetli oldukları halde tarîkatın inceliklerinden, ilim ve ma’rifet hakikatlerinden habersiz kalanları eğitmek amacıyla bu eseri vücuda getirdiğini belirtir. Ayrıca Mevlevî geleneğini Hz. Peygamber’in şeriatından ayrı düşünen mübtedilere cevap vermek de onun kendine görev bildiği bir diğer husustur (Tanyıldız 2010:22).
Minhâcul-Fukarâ, üç ana bölümden meydana gelmektedir. Her bölüm kendi içerisinde 10 baba ayrılır. Birinci bölümde Mevlevî tarîkatının mahiyeti ve tarîkat âdâbı (tarîkat, hilâfet, meşihat, mürşide intisâb, hırka giyip şeyhe teslim olma, tekke sâkinlerinin âdâbı, sefer ve seyahat, musâhabet ve ülfet, semâ ve âdâbı, mukâbele ve devr-i Veledî gibi kavramlar) ele alınır. İkinci bölüm, şeriat sırlarına (müridin şeriattan alması gerekenler, temizlik, kelime-i tevhid ve esmâ zikri, namaz, zekât, oruç, hacc, bekârlık ve evlilik, emek ve tevekkül, cihat ve şehitlik gibi kavramlara) değinilir. Üçüncü bölümde ise sülûk mertebeleri ve mertebelerin içerdiği derecelere ayrılmıştır. Bu bölümde de onlu tasnif devam eder. 10 bâb altında 10’ar derecede seyr ü sülûkun mahiyeti ele alınır. Bu şekilde 100 tasavvuf kavramı açıklanır (Ceyhan 2005: 196-197).
Sâde ve akıcı bir dille kaleme alınan Minhâcu’l-Fukarâ’da Mesnevî, Fütûhât-ı Mekkiye, Avârifü’l-Maârif, Menâzilü’s-Sâirîn ve İhyâ-ı Ulûmü’d-Dîn gibi tasavvufun temel eserlerinden alıntılar yapılmıştır. Konu anlatılırken pek çok kez sözün desteklenmesi için âyet ve hadislerden deliller getirilmiş (Gültekin 2006: 84).
Çeşitli kütüphanelerde birçok nüshası bulunan eser, eski yazıyla Bulak’ta (1256) ve İstanbul’da (1286) basılmıştır. Son dönemlerde ise Erhan Yetik doktora tezinde müellifin tasavvufî görüşlerini Minhâcu’l-Fukarâ’yı esas alarak yorumlamıştır (1993). Minhâcu’l-Fukarâ sadeleştirilmiş hâliyle yayımlanmış veya mukayeseli çalışmalarla değerlendirilmiştir (Ekinci ve Kuzu 1996; Tektaş 2004). Eser son olarak Safi Arpaguş tarafından yayımlanmıştır. Bu özenli çalışmanın takdîm kısmında yazar Ankaravî’ye ve eserlerine değinmiş, asıl bölümde ise Minhâcu’l-Fukarâ’nın metnine ve dizinine yer vermiştir (2008).
Şairin biyografisi için bkz. “Rüsûhî, Şeyh İsmail Rüsûhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rusuhi-seyh-ismail-efendi
Eserden Örnekler
Bâb-ı Sânî: Hilȃfet-i İlâhiyye'yi ve hilȃfet-i Nebeviyye'yi ve hilȃfet-i Mevleviyye’yi beyȃn ider. Ve adȃleti ve merȃtib-i istivȃyı ayȃn ider.
Kȃlellâhu Teȃlȃ “Ve iz kȃle Rabbuke li’l-melȃiketi innȋ cȃ‘ilun fȋ’l-arzi halifeten”. Yani “Zikr eyle yȃ Muhammed ol vakti, Rabbin melȃikeye didi ki ben yerde halife kılmak isterem.”
Halîfe bir kimsenin makȃmına kȃ’im ve menȃbına nȃ’ib olan kimseye dirler. Aslı halîfdir, ber-vezn-i fa‘ȋl. Tâ mübâlağa içündür, dirȃyet ve rivȃyetdeki tȃ gibi. Fa‘ȋl be-ma’nî-yi fȃ‘il ve yȃhȗd be-ma’nî-yi mef‘ȗldür. Ma’nȃsı bir kimsenin ardınca gelici ve bir kimsenin ardınca gelinmiş demekdir. Nitekim Fahr-ı Rȃzȋ tefsirinde der ki: "El-halîfetu men yahlefu gayrehu ve yekûmu makâmehu". İmȃm Ragıb der ki: Lafz-ı halife vâhidihi ve cem‘ihi itlȃk olunur. Bu mahallde maksȗd olan cem‘ manȃsıdır. Zȋrȃ halifeden murȃd Âdem ve evlȃd-ı Âdem’dir. Ve Teysîr’de der ki halifeden murȃd evlâd-ı Âdem’dir ki anın ardınca geldi ve ba‘zısı ba‘zısına kȃ’im-makȃm oldular. Nitekim bu ȃyet-i kerȋme şehȃdet eyler ki “ve huve'llezi ce‘alekum halȃ’ife fȋ'l-arzi”. Ve kezȃ kȃle “sümme ce‘alnȃkum halȃ’ife fȋ'l-arzi”. Ve kȃle eyzan “ve'zkurȗ iz ce‘alekum halâ’ife”. Bu cümlesi evlȃd-ı Âdem’in halife olmasına delȃlet ider. Ve beyne'l-müfessirȋn olan kavl-i esahh dahi budur. İmam Fahr-ı Rȃzȋ der ki: Âdem'e ve evlȃdından halîfe-i Hakk oluna anunçün halîfe tesmiye kılındı ki: halkın nüfȗsını tekmȋlde ve anlara siyȃset ü te’dȋbde ve evȃmür ü ahkȃmı tenfȋzde ve bunun emsȃli şeylerde Hakk'ın halifesi ve kȃim-makȃmıdur. (İsmâîl Rusûhî-i Ankaravî 1286: 20)
Kaynakça
Arpaguş, Safi (2008). Minhâcü’l-Fukarâ-İsmail Rusûhî Ankaravî. İstanbul: Vefa Yay.
Ceyhan, Semih (2005) İsmail Ankaravȋ ve Mesnevȋ Şerhi. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
Ekinci Sadettin-Kuzu Meral (1996). İsmâîl Rusûhî-i Ankaravî, Minhâcu’l-Fukarâ-Fakirlerin Yolu. İstanbul: İnsan Yay.
Gültekin, Ayşe (2006). İsmail Ankaravȋ’nin Mesnevȋ Şerhi Mecmȗatu’l-Letȃyif ve Matmȗretu’l-Ma’ȃrif’inde Hadis (Altıncı Cilt Örneği). Doktora Tezi. Konya. Selçuk Üniversitesi.
İsmail Rüsȗhȋ Efendi. Minhȃcü’l-Fukȃrȃ. Süleymaniye Kütüphanesi. İzmirli Hakkı Kitaplığı 1260.
İsmâîl Rusûhî-i Ankaravî (1256). Minhâcu’l-Fukarâ. Bulak: Bulak Matbaası.
İsmâîl Rusûhî-i Ankaravî (1286). Minhâcu’l-Fukarâ (Semâ’ Risâlesi ile). İstanbul: Rıza Efendi Matbaası.
Tanyıldız, Ahmet (2010) İsmâîl Rusûhî-yi Ankaravî Şerh-i Mesnevî (Mecmû’atu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Ma’ârif) (I. Cilt): İnceleme-Metin-Sözlük. Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Tektaş, Afif (2004). Şeyh İsmail Ankaravî’nin Minhâcu’l-Fukarâ Adlı Eserinin Özü: Fukarânın Yolu. İstanbul: Eren Yay.
Yetik, Erhan (1993). İsmail-i Ankaravî, Hayatı Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. İstanbul: İşaret Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE FÎ HAKKI'S-SEMÂ (RÜSÛHî, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
2 | HUCCETU'S-SEMÂ' (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLETÜ'T-TENZÎHİYYE FÎ ŞE'Nİ'L-MEVLEVİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-Yİ USÛL-I TARÎKAT VE BEY’AT (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
5 | SÜLÛKNÂME-Yİ ŞEYH İSMÂÎL (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
6 | DERECÂTU’S-SÂLİKÎN (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE-Yİ UYÛN-I İSNÂ AŞERE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
8 | MAKÂSIDU’L-ALİYYE FÎ ŞERHİ’T-TÂİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ KASÎDE-İ MÎMİYYE EL-HAMRİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂ'İL ANKARAVÎ EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâ'il Ankaravî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET İNCE |
Görüntüle | ||
10 | HİKEMU’L-MUNDERİCE FÎ ŞERHİ’L-MUNFERİCE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
11 | İZÂHU’L-HİKEM/ŞERHU HEYÂKİLİ’N-NÛR (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
12 | ZUBDETÜ'L-FUHÛS FÎ NAKŞİ'L-FUSÛS (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
13 | FUTÛHÂT-I AYNİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
14 | MİSBÂHU’L-ESRÂR (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ EHÂDÎS-İ ERBA’ÎN (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |