- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zarîfî, Çorlulu - Madde Yazarı: Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU
- Eser Yazılış Tarihi:966 /1588
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:29/08/2022
MİHR Ü MÂH (ZARİFÎ)
âşıkâne mesneviZarîfî, Çorlulu (d. ?/?-ö. 1013/1604’ten sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Çorlulu Zarîfî’nin İran edebiyatının mesnevi sahasındaki ünlü şairi Nizâmî (ö. 1214?)’yi örnek alarak hamse sahibi olabilmek maksadıyla vücuda getirdiği çift kahramanlı aşk mesnevisi.
Anadolu sahasında yazılan eser, 966 /1588 senesinde tamamlanmış ve Sultan III. Murad (ö. 1595)’a sunulmuştur. Aruzun mefâ‘îlün/mefâ‘îlün/fe‘ûlün kalıbıyla 1150 beyit olarak kaleme alınan mesnevi bölüm başlıkları ile beraber toplam 1217 beyit hacmindedir. Şair eserinde, asıl konuya geçmeden evvel, hazırlık bölümünde ilki 12, ikincisi 35 ve sonuncusu 20 beyitten müteşekkil 3 kaside; babasının vefatına ilişkin 7 beyitlik bir kıta kaleme almıştır. Mesnevi içerisinde yer alan gazeller ise Gazel, Gazel-i Münâsib ve Gazel-i Hasb-i Hâl başlıklarıyla nazmedilmiştir.
Klasik mesnevi tertibine uygun olarak yazılan eserde bölüm başlıkları manzum olup, tevhid, tahmid ve natlarda nispeten ağdalı bir dil hâkimken, diğer bölümlerin dili sade ve anlaşılırdır. Zarîfî, kullandığı halk söyleyişleri, atasözleri ve deyimler ile Türkçeye hakimiyetini eserine yansıtırken hayal ve tasvirlerde nazımdaki gücünü ortaya koymuştur.
Şairin, eserin 24 beyitlik sebeb-i telif bölümünde, babasının vasiyeti doğrultusunda değersiz ve fani olan bu dünyada kalıcı bir eser bırakabilmek maksadıyla yazdığını söylediği mesnevi, birbirini seven ve kavuşmak için mücadele veren Mihr ile Mâh’ın aşkı etrafında gelişen olayları konu edinmektedir. Mâh, Hilâl adlı bir İslam hükümdarının oğlu, Mihr ise Pervîn adlı bir Gayrimüslim hükümdarın kızıdır. Mesnevi, iki aşığın kısa süreli vuslatı sonrasında ölümleri ile sonlanmaktadır. Mesnevide Mihr ve Mâh aslî kahramanlar olarak yer alırken Hilâl, Pervîn, Mâh’ın arkadaşı Yüz yiğit, Hilâl Şâh’ın dostu Hoten Han ve Pervîn Şâh’ın veziri olaylara yön veren diğer kahramanlardır. Dinî, mitolojik, tarihî unsurlar yanında büyük oranda kozmik âleme dair unsurlarla (Felek, Kamer, Utarid, Zühre, Şems, Mirrih, Müşteri, Zuhal, Süha, Süheyl, Süreyyâ) zenginleştirilen eser tasavvufî ve alegorik mahiyetten uzak beşeri bir aşkı konu edinmektedir.
Mesnevî’nin, Atatürk Üniversitesi Seyfettin Özege Kütüphanesi Agâh Sırrı Levent Yazmaları No. 147, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi Yazmaları No. 673/2, Vatikan Ms. Vat. Turco 262 ve Almanya Millî Kütüphanesi Ms. or. oct. 2390 ve Leiden Akademi ktp. No. 1286 (Atatürk Üniversitesi Seyfettin Özege Kütüphanesi 651/ASL –fotokopi) olmak üzere toplam 5 nüshası bulunmaktadır. Zarîfî’nin Mihr ü Mâh mesnevisi üzerinde 1983 senesinde Güner Amasyalı tarafından bir lisans bitirme çalışması, 1995 senesinde ise Vedat Nuri Turhan tarafından bir yüksek lisans tez çalışması yapılmıştır.
Şairin biyografisi için bk. "Zarîfî, Çorlulu". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zarifi-corlulu
Eserden Örnekler
Felek her kime virmek istese genc
Havâle eyler evvelden aŋa renc
Yidürmez kimseye balın belâsuz
Komaz gencînesini ejdehâsuz
Bu gülzâruŋ güli bî-hâr olmaz
Bulınmaz bir hezârı zâr olmaz
Gülün ger olmasa hâr-ı belâsı
Bilinmezdi anuŋ kadr ü safâsı
İden hârı belâsına tahammül
Bu gülşenden kopardı Meh gibi gül
Gör imdi valsına irince Mihrüŋ
Ne yüzden çekdi Meh cevrin sipihrüŋ (Turhan 1995: 115)
Eger var ise sende 'akl u dâniş
Bilenden bilmeseŋ bu kârı danış
Her işi kılmadın fikr it öŋünde
Nedâmet çekmeyem dirseŋ soŋunda
Cihânda şol ki 'akl ıssı kişidür
Bu kârı pîşe idinmek işidür
Sehergeh çünki bu cellâd-ı eflâk
Meh üzre çekdi tîg-i mihri bî-bâk
Görüp destinde tîg-i mihri nâgâh
Katı çaldurdı ol dem beŋzini mâh
O gün mehden turup almag içün kîn
Siyâset tahtına oturdı Pervîn (Turhan 1995: 121)
Kaynakça
Amasyalı, Güner (hzl.) (1953). Zarîfi'nin Mihr ü Mah Mesnevisi. Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.
İçli, Ahmet (2014). "Zarîfî’nin Mihr ü Mâh’ının Nüshalarının Tanıtımı ve Nüshalar Üzerinde Bazı Değerlendirmeler". Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks 6 (2): 227-243.
Tanrıbuyurdu, Gülçin (hzl.) (2018). Cebrî Mihr ü Mâh. İstanbul: Kriter Yay.
Turhan, Vedat Nuri (hzl.) (1995). Zarîfî ve Mihr ü Mâh Mesnevisi'nin Tenkitli Metni İle İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ZARÎFÎ) | Zarîfî, Çorlulu | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
2 | RÂHATÜ'L-ERVÂH (ZARÎFÎ) | Zarîfî, Çorlulu | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
5 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
7 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
9 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
12 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |