- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet İÇLİ
- Eser Yazılış Tarihi:1561
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:04/01/2022
MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)
alegorik mesnevîÂlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541-ö. 1008/1600)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mihr(güneş) ile Mâh(ay)'ın aşkını anlatan alegorik mesnevi. Eser aruzun fe'ilâtün mefâ'ilün fe'ilün kalıbıyla kaleme alınmış olup 1173 beyitten meydana gelmektedir. Mesnevi içerisinde yer alan gazeller de mesnevi ile aynı kalıpla yazılmıştır. Mihr ü Mâh 1561 yılında tamamlanarak Kanunî Sultan Süleyman'ın Şehzâdesi Selim'e sunulmuştur (Fleischer 2021: 471). Gelibolulu Mustafa Âlî'nin, tamamlanmış metin bağlamında ilk çalışması olan bu eserin yazımı sonrasında bürokratlığa adım attığı belirtilmektedir (Fleischer 2021: 66).
Mihr ü Mâh, klâsik mesnevi tertibine uygun tevhit, münacat, naat, miraciye, medh-i çehar yar-ı güzin, medhiye, fahriye, sebeb-i telif, agaz-ı destan, hatime ve dua gibi bölümleri barındırmaktadır. Konunun işlendiği bölümün de kendi içinde başlangıç, arayış-yolculuk ile kavuşma/sonuç bölümleri vardır. Mâh'ın Mihr'e ulaşma serüveni, rakibin araya girmesi, ayrılık ve nihayetinde vuslatın gerçekleştiği anlatıda göksel öğeler ve göksel olaylar şahıs kadrosunu oluşturmaktadır. Mesnevideki kurmaca unsurların gök cisimlerinden (Güneş, Ay) veya göksel olaylar soncu oluşan (Ay tutulması gibi) durumlardan seçildiği görülmektedir.
Hikâyenin kısa özeti şöyledir: Güneş (Mihr) adlı bir sultan/yönetici vardır. Jüpiter (Bircis) onun kadısı ve en önemli yardımcısıdır. Mars (Mirrih) sultanın savaş işlerini yöneten silâhdârı; Merkür (Utarit) kâtibi, Satürn (Zühal) kapıcısı; Venüs (Zühre) de onun kültür ve sanat işleri ile ilgilenen mutribi/çalgıcısıdır. Süslenerek gezintiye çıkan Güneş, elindeki aynayla güzellinin farkına varmış olmanın verdiği bir gururla Allahtan bu güzelliğe vurgun bir âşık ister. Ay (Mâh), bir gezintideyken Güneşe âşık olur ve ona kavuşmayı arzular. Güneşe doğru yolculuğa girişen Ay, ona aşkını anlatır. Güneş de sevgisini belirtir ama nazlanır ve Ayı bırakıp ondan uzaklaşır. Bir çıkmazda kalan Ay, Hüsuf (Ay Tutulması) tarafından yakalanır ve Bircis'e teslim edilir. Verilen karar sonrası Mâh şehirden ayrılmak zorunda kalır. Ancak aşkı günden güne artar. Karşılaştığı Subh-ı Sâdık'ın yardımıyla sadece gece vakti buluşma şartıyla affedilir. Ancak Mihr'i arzulayan başka bir âşık olan Zerre, Mâh'ın bu aşk ve birlikteliği her yerde aşikâr bir şekilde anlattığı ve hakiki âşık özelliği taşımadığı gerekçesiyle Mihr'e bilgi verir. Mihr, bu haber karşısında Mâh'ı yanından kovar. Mâh, Mihr'in dostlarından yardım ister. Ancak kimse bu konuda ona destek veremez. Bu sırrı başkalarına açtığından dolayı pişman olan Mâh, Allah'a yalvarmaktan başka çaresi kalmadığının farkına varır. Yaptığı dua kabul olur. Mihr, Mâh'ın masum olduğunu anlar, yakarışları ve feryatlarına cevap verir. Zerre'yi yanından kovar. Mihr ve Mâh, kavuşmuş âşıklar olarak varlıklarını devam ettirirler.
Hikâyedeki olay örgüsü, Güneş ve Ay arasında geçen bir aşk hikâyesi olmakla birlikte, eril ve dişil unsurların kimlikleri net olarak belirtilmemiştir. Ancak arayıştaki Mâh'ın eril bir kahramana ait hususları barındırması, Mihr'in ise dişil unsurlar bağlamında sunulması, Mâh'ın eril, Mihr'in dişil unsur olabileceğini de düşündürmektedir. Mesnevinin teması Mâh ve Mihr'in aşkları izleğinde şekillenmiştir. Anlatı Batlamyus Kozmogonisi bağlamında, doğa olayları ve gök cisimlerinin hareketlerini sembolik bir dille işlemektedir. Mesnevide her sembolik değerin, Divan Edebiyatında gök cisimleri ve onlar etrafında oluşan benzetmelikler bağlamında değerlendirildiği görülmektedir. Bu yönüyle eser, göksel nesnelerin, olayların ve olguların bireylerle olan benzeşimleri noktasında sunulduğu alegorik bir eserdir. Bu bağlamda eserin üst ve alt metin şeklinde teşekkül eden bir yapıda olduğu görülür. Üst metinde gök cisimlerinin hareketleri, alt metinde bireylerin olgunlaşmaları, tasavvufi manada insan-ı kâmil olma yolculuğu ve tüm insanlığın ortak mirası olarak kahramanın kendini bulma macerasını işleyen bir metin olarak değerlendirilebilir. Mihr ü Mâh, müellifinin de bahsettiği üzere Hakikat (Mihr)i arayışı yolculuğundaki bireyin (Mâh) yolculuğunu konu edinmektedir. Tasavvufî remizlerle desteklenen eser, bir kahraman olarak Mâh'ın hakikate ulaşma yolculuğunda yaşadığı deneyimleri, kat ettiği aşamaları, karşılaştığı zorlukları ve mücadelesini konu edinmektedir. Alegorik tarzda kaleme alınan eserdeki diğer kişiler ve mekânlar; olgunlaşma sürecindeki bireyin geçmesi gereken merhaleler ve aşması gereken olumlu veya olumsuz süreçlerin simge değeridir. Buna göre birey, hakikat yolculuğunda sürekli bir arayışta olmalı, karşısına çıkabilecek engelleyici problemlerle/süreçlerle mücadele etmelidir.
Eser üzerinde; tek nüsha esaslı okumayla biri lisans, (Eskitütüncü 1981), biri yüksek lisans (Sabuncu 1983), diğeri de üç nüshanın karşılaştırmalı metin ve içerik analizinin bulunduğu doktora (İçli 2009) çalışması olmak üzere üç farklı tez yapılmıştır.
Şairin biyografisi için bkz. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa
Eserden Örnekler
Birgün ol âftâb-ı hüsn ü bahâ
Seyre azm eyledi tek ü tenhâ
Aldı başına tâc-ı zerrînin
Ham idüp ebruvân-ı pür-çînin
Giydi egnine câme-i dîbâ
Bî-nazîr ü şebîh ü bî-hem-tâ
Tağıdup sırma saçların yüzine
Nâz ile çekdi sürmesin gözine
Rûh-ı rengînin itdi perde-güşâ
Bilmeyenler şafak sanur yârâ
Ele mirât alup o dem nâ-gâh
Germ olup gün yüzine itdi nigâh
Gördi irmiş kemâle hüsn ü cemâl
Naks yok behcetinde bir miskâl
[...]
Beni kim hüsn ile idüp mümtâz
Eyledün pâdşâh-ı milket-i nâz
Oldı Haddüm ki bir gül-i handân
Yok mıdur ana bülbül-i nâlân
Zülfümi çünki eyledün zencîr
Acabâ kim olupdur ana esîr
Leb-i şîrînime kanı Ferhâd
Yok mı mürğ-i cefâya bir sayyâd
Görse Leylâ olur bana meftûn
Kanı zencîr-i aşkuma Mecnûn
Mâh-ı hüsni anun tamâm olmaz
Ana kim âşık-ı be-nâm olmaz
Dest-i sarrâfa girmeyince güher
İtibâr olmaz ana zerre kadar
Bilünür mi derûnı bîrûnı
Meheke urmayınca altunı
[...]
Bu tarîk ile çün o ferruh-zâd
Cânib-i Hakka eyledi feryâd
Hakk anun hâcetin devâ itdi
Mâhı ol Mihre mübtelâ itdi
Yanî kim var idi bir üftâde
Yoğ idi misli dâr-ı dünyâda
İlm bir kân idi ol anda güher
Marifet gülşeniydi ol gül-i ter
Mâh idi nâmı ol dil-ârânun
Şem-i bezmiydi ehl-i irfânun
Meger ol gün o Mâh-ı bî-çâre
Geşt iderken cihânı âvâre
Nâ-gehân çeşmi Mihre tûş oldı
Aklı gitdi biraz hamûş oldı
Hâb-ı hayretden oldı çün bîdâr
Gördi bir âftâb-ı hoş-reftâr
Nûr-ı Hakka tabiati mazhar
Ârızı âleme ziyâ-güster
Bî-nazîr ü şebîh ü bî-mânend
Misli yok dehr içinde bir ferzend
Taht-ı behcetde pâdşâh imiş ol
Hüsrev-i âsmân-penâh imiş ol
İremez burcına kemend-i ukûl
İdemez menziline kimse duhûl
Nergisini mükahhal eylemiş ol
Zînetini mükemmel eylemiş ol
Farkına zer külâhını almış
Ruhına sırma saçların salmış
Giymiş engine hilât-ı zerrîn
Âlemi seyr ider o şâh-ı güzîn
Mâh çün gördi gün cemâlin anun
Ârzu eyledi visâlin anun
Düşdi sevdâsına olup fil-hâl
Aşkı ile derûnı mâl-â-mâl (İçli 2009: 406-409)
Kaynakça
Arslan, Mehmet ve İsmail Hakkı Aksoyak (hzl.)(1998). Gelibolulu Âlî Riyâzü's-Sâlikîn. Sivas: Dilek Matbaacılık
Atsız, Hüseyin Nihal (1968). Âlî Bibliyografyası. İstanbul: MEB Yay.
Birnbaum, Elazaar (1960). “Notes And Communications, The Date of Âli's Turkish Mesnevi Mihr ü Mâh”. Bulletin of the School of Oriental an African Studies 23 (1): 138-139.
Eskitütüncü, Figen (hzl.)(1981). Mihr ü Mâh Gelibolulu Mustafa Âlî. Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Fleischer, Cornell H. (2021) Osmanlı İmparatorluğunda Aydın Ve Bürokrat Tarihçi Mustafa Âli. Çev. Ayla Ortaç. İstanbul: Doğu Batı Yay.
Gelibolulu Âlî. Mihr ü Mâh. İngiltere British Museum Or. 7475. 1b-33a.
Gelibolulu Âlî. Mihr ü Mâh. İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi İsmihan Sultan Nu: 342. 1b-43b.
Gelibolulu Âlî. Mihr ü Mâh. Kütahya Tavşanlı Zeytinoğlu Kütüphanesi. Nu: 43 Ze 587. 1b-34b.
İçli, Ahmet (hzl.)(2009). Mihr ü Mâh, Gelibolulu Mustafa Ali, İnceleme-Metin. Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
İçli, Ahmet (hzl.)(2017). Gelibolulu Mustafa Âlî Mihr ü Mâh. KTB (e-kitap). https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56080,mihr-u-mahpdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 24.12.2021].
Sabuncu, Zeynep (hzl.)(1983). Mihr ü Mâh: A Mathnawi of Mustafa Âlî. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
2 | CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Doç. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
Görüntüle | ||
3 | DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
9 | MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
14 | SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |