MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)
alegorik mesnevî
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541-ö. 1008/1600)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mihr(güneş) ile Mâh(ay)'ın aşkını anlatan alegorik mesnevi. Eser aruzun fe'ilâtün mefâ'ilün fe'ilün kalıbıyla kaleme alınmış olup 1173 beyitten meydana gelmektedir. Mesnevi içerisinde yer alan gazeller de mesnevi ile aynı kalıpla yazılmıştır. Mihr ü Mâh 1561 yılında tamamlanarak Kanunî Sultan Süleyman'ın Şehzâdesi Selim'e sunulmuştur (Fleischer 2021: 471). Gelibolulu Mustafa Âlî'nin, tamamlanmış metin bağlamında ilk çalışması olan bu eserin yazımı sonrasında bürokratlığa adım attığı belirtilmektedir (Fleischer 2021: 66).

Mihr ü Mâh, klâsik mesnevi tertibine uygun tevhit, münacat, naat, miraciye, medh-i çehar yar-ı güzin, medhiye, fahriye, sebeb-i telif, agaz-ı destan, hatime ve dua gibi bölümleri barındırmaktadır. Konunun işlendiği bölümün de kendi içinde başlangıç, arayış-yolculuk ile kavuşma/sonuç bölümleri vardır. Mâh'ın Mihr'e ulaşma serüveni, rakibin araya girmesi, ayrılık ve nihayetinde vuslatın gerçekleştiği anlatıda göksel öğeler ve göksel olaylar şahıs kadrosunu oluşturmaktadır. Mesnevideki kurmaca unsurların gök cisimlerinden (Güneş, Ay) veya göksel olaylar soncu oluşan (Ay tutulması gibi) durumlardan seçildiği görülmektedir.

Hikâyenin kısa özeti şöyledir: Güneş (Mihr) adlı bir sultan/yönetici vardır. Jüpiter (Bircis) onun kadısı ve en önemli yardımcısıdır. Mars (Mirrih) sultanın savaş işlerini yöneten silâhdârı; Merkür (Utarit) kâtibi, Satürn (Zühal) kapıcısı; Venüs (Zühre) de onun kültür ve sanat işleri ile ilgilenen mutribi/çalgıcısıdır. Süslenerek gezintiye çıkan Güneş, elindeki aynayla güzellinin farkına varmış olmanın verdiği bir gururla Allahtan bu güzelliğe vurgun bir âşık ister. Ay (Mâh), bir gezintideyken Güneşe âşık olur ve ona kavuşmayı arzular. Güneşe doğru yolculuğa girişen Ay, ona aşkını anlatır. Güneş de sevgisini belirtir ama nazlanır ve Ayı bırakıp ondan uzaklaşır. Bir çıkmazda kalan Ay, Hüsuf (Ay Tutulması) tarafından yakalanır ve Bircis'e teslim edilir. Verilen karar sonrası Mâh şehirden ayrılmak zorunda kalır. Ancak aşkı günden güne artar. Karşılaştığı Subh-ı Sâdık'ın yardımıyla sadece gece vakti buluşma şartıyla affedilir. Ancak Mihr'i arzulayan başka bir âşık olan Zerre, Mâh'ın bu aşk ve birlikteliği her yerde aşikâr bir şekilde anlattığı ve hakiki âşık özelliği taşımadığı gerekçesiyle Mihr'e bilgi verir. Mihr, bu haber karşısında Mâh'ı yanından kovar. Mâh, Mihr'in dostlarından yardım ister. Ancak kimse bu konuda ona destek veremez. Bu sırrı başkalarına açtığından dolayı pişman olan Mâh, Allah'a yalvarmaktan başka çaresi kalmadığının farkına varır. Yaptığı dua kabul olur. Mihr, Mâh'ın masum olduğunu anlar, yakarışları ve feryatlarına cevap verir. Zerre'yi yanından kovar. Mihr ve Mâh, kavuşmuş âşıklar olarak varlıklarını devam ettirirler.

Hikâyedeki olay örgüsü, Güneş ve Ay arasında geçen bir aşk hikâyesi olmakla birlikte, eril ve dişil unsurların kimlikleri net olarak belirtilmemiştir. Ancak arayıştaki Mâh'ın eril bir kahramana ait hususları barındırması, Mihr'in ise dişil unsurlar bağlamında sunulması, Mâh'ın eril, Mihr'in dişil unsur olabileceğini de düşündürmektedir. Mesnevinin teması Mâh ve Mihr'in aşkları izleğinde şekillenmiştir. Anlatı Batlamyus Kozmogonisi bağlamında, doğa olayları ve gök cisimlerinin hareketlerini sembolik bir dille işlemektedir. Mesnevide her sembolik değerin, Divan Edebiyatında gök cisimleri ve onlar etrafında oluşan benzetmelikler bağlamında değerlendirildiği görülmektedir. Bu yönüyle eser, göksel nesnelerin, olayların ve olguların bireylerle olan benzeşimleri noktasında sunulduğu alegorik bir eserdir. Bu bağlamda eserin üst ve alt metin şeklinde teşekkül eden bir yapıda olduğu görülür. Üst metinde gök cisimlerinin hareketleri, alt metinde bireylerin olgunlaşmaları, tasavvufi manada insan-ı kâmil olma yolculuğu ve tüm insanlığın ortak mirası olarak kahramanın kendini bulma macerasını işleyen bir metin olarak değerlendirilebilir. Mihr ü Mâh, müellifinin de bahsettiği üzere Hakikat (Mihr)i arayışı yolculuğundaki bireyin (Mâh) yolculuğunu konu edinmektedir. Tasavvufî remizlerle desteklenen eser, bir kahraman olarak Mâh'ın hakikate ulaşma yolculuğunda yaşadığı deneyimleri, kat ettiği aşamaları, karşılaştığı zorlukları ve mücadelesini konu edinmektedir. Alegorik tarzda kaleme alınan eserdeki diğer kişiler ve mekânlar; olgunlaşma sürecindeki bireyin geçmesi gereken merhaleler ve aşması gereken olumlu veya olumsuz süreçlerin simge değeridir. Buna göre birey, hakikat yolculuğunda sürekli bir arayışta olmalı, karşısına çıkabilecek engelleyici problemlerle/süreçlerle mücadele etmelidir.

Eser üzerinde; tek nüsha esaslı okumayla biri lisans, (Eskitütüncü 1981), biri yüksek lisans (Sabuncu 1983), diğeri de üç nüshanın karşılaştırmalı metin ve içerik analizinin bulunduğu doktora (İçli 2009) çalışması olmak üzere üç farklı tez yapılmıştır.

Şairin biyografisi için bkz. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü.  http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa 

Eserden Örnekler


Birgün ol âftâb-ı hüsn ü bahâ

Seyre azm eyledi tek ü tenhâ


Aldı başına tâc-ı zerrînin

Ham idüp ebruvân-ı pür-çînin


Giydi egnine câme-i dîbâ

Bî-nazîr ü şebîh ü bî-hem-tâ


Tağıdup sırma saçların yüzine

Nâz ile çekdi sürmesin gözine


Rûh-ı rengînin itdi perde-güşâ

Bilmeyenler şafak sanur yârâ


Ele mirât alup o dem nâ-gâh

Germ olup gün yüzine itdi nigâh


Gördi irmiş kemâle hüsn ü cemâl

Naks yok behcetinde bir miskâl

[...]

Beni kim hüsn ile idüp mümtâz

Eyledün pâdşâh-ı milket-i nâz


Oldı Haddüm ki bir gül-i handân

Yok mıdur ana bülbül-i nâlân


Zülfümi çünki eyledün zencîr

Acabâ kim olupdur ana esîr


Leb-i şîrînime kanı Ferhâd

Yok mı mürğ-i cefâya bir sayyâd


Görse Leylâ olur bana meftûn

Kanı zencîr-i aşkuma Mecnûn


Mâh-ı hüsni anun tamâm olmaz

Ana kim âşık-ı be-nâm olmaz


Dest-i sarrâfa girmeyince güher

İtibâr olmaz ana zerre kadar


Bilünür mi derûnı bîrûnı

Meheke urmayınca altunı

[...]

Bu tarîk ile çün o ferruh-zâd

Cânib-i Hakka eyledi feryâd


Hakk anun hâcetin devâ itdi

Mâhı ol Mihre mübtelâ itdi


Yanî kim var idi bir üftâde

Yoğ idi misli dâr-ı dünyâda


İlm bir kân idi ol anda güher

Marifet gülşeniydi ol gül-i ter


Mâh idi nâmı ol dil-ârânun

Şem-i bezmiydi ehl-i irfânun


Meger ol gün o Mâh-ı bî-çâre

Geşt iderken cihânı âvâre


Nâ-gehân çeşmi Mihre tûş oldı

Aklı gitdi biraz hamûş oldı


Hâb-ı hayretden oldı çün bîdâr

Gördi bir âftâb-ı hoş-reftâr


Nûr-ı Hakka tabiati mazhar

Ârızı âleme ziyâ-güster


Bî-nazîr ü şebîh ü bî-mânend

Misli yok dehr içinde bir ferzend


Taht-ı behcetde pâdşâh imiş ol

Hüsrev-i âsmân-penâh imiş ol


İremez burcına kemend-i ukûl

İdemez menziline kimse duhûl


Nergisini mükahhal eylemiş ol

Zînetini mükemmel eylemiş ol


Farkına zer külâhını almış

Ruhına sırma saçların salmış


Giymiş engine hilât-ı zerrîn

Âlemi seyr ider o şâh-ı güzîn


Mâh çün gördi gün cemâlin anun

Ârzu eyledi visâlin anun


Düşdi sevdâsına olup fil-hâl

Aşkı ile derûnı mâl-â-mâl     (İçli 2009: 406-409)

Kaynakça


Arslan, Mehmet ve İsmail Hakkı Aksoyak (hzl.)(1998). Gelibolulu Âlî Riyâzü's-Sâlikîn. Sivas: Dilek Matbaacılık

Atsız, Hüseyin Nihal (1968). Âlî Bibliyografyası. İstanbul: MEB Yay.

Birnbaum, Elazaar (1960). “Notes And Communications, The Date of Âli's Turkish Mesnevi Mihr ü Mâh”. Bulletin of the School of Oriental an African Studies 23 (1): 138-139.

Eskitütüncü, Figen (hzl.)(1981). Mihr ü Mâh Gelibolulu Mustafa Âlî. Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.

Fleischer, Cornell H. (2021) Osmanlı İmparatorluğunda Aydın Ve Bürokrat Tarihçi Mustafa Âli. Çev. Ayla Ortaç. İstanbul: Doğu Batı Yay.

Gelibolulu Âlî. Mihr ü Mâh. İngiltere British Museum Or. 7475. 1b-33a.

Gelibolulu Âlî. Mihr ü Mâh. İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi İsmihan Sultan Nu: 342. 1b-43b.

Gelibolulu Âlî. Mihr ü Mâh. Kütahya Tavşanlı Zeytinoğlu Kütüphanesi. Nu: 43 Ze 587. 1b-34b.

İçli, Ahmet (hzl.)(2009). Mihr ü Mâh, Gelibolulu Mustafa Ali, İnceleme-Metin. Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.

İçli, Ahmet (hzl.)(2017). Gelibolulu Mustafa Âlî Mihr ü Mâh. KTB (e-kitap). https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56080,mihr-u-mahpdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 24.12.2021].

Sabuncu, Zeynep (hzl.)(1983). Mihr ü Mâh: A Mathnawi of Mustafa Âlî. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


İÇLİ, Ahmet. "MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/mihr-u-mah-ali-cesmi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
2 CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Doç. Dr. Mehmet ÖZDEMİR
Görüntüle
3 DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
4 DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
5 GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
6 HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
7 MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
8 HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
9 MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
10 MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
11 NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
12 RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
13 SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
14 SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
15 TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
16 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
18 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
19 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
20 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
22 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
25 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle