- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âlî, Hüseyin Âlî Çelebi - Madde Yazarı: Öğr. Gör. İpek Dağlıoğlu
- Eser Yazılış Tarihi:17. Yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:29/10/2021
MİFTÂHÜ'R-RAHME (ÂLÎ, HÜSEYİN ÇELEBİ)
dinî-ahlakî mensur eserÂlî, Hüseyin Âlî Çelebi (d. ?/? - ö. 1050/1640 veya 1058/1648)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hüseyin Âlî Çelebi’nin Firavun’un imanı hakkında kaleme aldığı mensur bir eserdir. Eserin yazıldığı tam tarih belli olmamakla birlikte nüshalar içinde en eski istinsah kaydı 1154/1741 olarak karşımıza çıkmaktadır.(Cambaz 2020: 20)
Eser mukaddime, sekiz bölüm ve hâtimeden oluşur. Metinde mukaddimeye geçmeden besmele-hamdele-salveleye yer verilmiş ve bu bölümler süslü nesir ile kaleme alınmıştır. İlk bölümde ifadeye güç katmak, anlatımı süslemek amacıyla yazar Kaside-i Bürde’den ve Örfî’nin bir gazelinden alıntılar yapmıştır. Hatta aynı beyitleri yazarın Kayseri Raşid Efendi 102 numarada kayıtlı Ravzatü’r-Rahme adlı eserinin hamdele bölümünde de görmek mümkündür.
Eserin birinci bölümü, Hz. Mûsâ’nın Firavun hakkındaki duasını içermektedir. İkinci bölüm, Firavun’un helak olmasıyla ilgilidir. Üçüncü bölümde “Firavun boğulacağını anladığı vakit iman edeceği sırada Cebrâil denizden bir miktar balçık alıp onun ağzını kapatmıştır” şeklindeki Zemahşeri’den alıntılanan hadis ile Meryem suresi, 64. ayet ve Nahl suresi, 50. ayet delil gösterilerek Cebrâil’in Firavun’un iman etmesine engel olması konusu tartışılmıştır. Cebrâil’in Firavun’un ağzına balçık atmasının hikmetini anlamayanlar hadis-i şerife çeşitli itirazlarda bulunmuştur. Enbiyâ suresi 23. ayet, İbrahim suresi 27. ayet ve Mâide suresi 1. ayet delil gösterilerek bu itirazlara cevap verilmiştir. Bu konular dördüncü bölümde anlatılır. Beşinci bölümde Firavun’un hırsından dolayı iman ettiğini üç defa söylemesi izah edilir. Altıncı bölüm, Firavun’un helak oluşundaki hikmet ve ibretler hakkındadır. Yedinci bölüm, Firavun’un suda boğularak helak olmasını anlatır. Sekizinci yani son bölüm Firavun’un imanının kabulüyle ilgilidir. Bu bölümde çoğunlukla Fusûsü’l-hikem’den alıntılar yapılmıştır. Hâtimede Hüseyin Âlî, Allah’ın sonsuz rahmeti ile ilgili ayet ve hadislere yer vermektedir. Hâtimeden sonra “Râviyân-ı sahîh-gûyân” başlığı altında Veysî’nin Şehâdet-nâme adlı eserinden alınmış, orucun faziletlerinden bahseden bir hikâye yer almaktadır. Allah’ın sonsuz rahmetini örneklendirmek ve ispatlamak amacıyla bu hikâyeye yer verilmiştir. Hikâyede çirkin ve günahkâr bir zenci, Ramazan ayı boyunca oruç tutar. Öldüğünde günahkâr biri olduğu için kimse onun yüzüne bakmaz, mezarını kazmazken oruca hürmetinden dolayı Cebrâil, bu kişinin salih bir kula yakışacak güzel bir şekilde defnedilmesini emretmiştir. Bu hikâye vesilesiyle Allah’ın rahmetinin sonsuzluğuna atıfta bulunularak eser tamamlanmıştır. (Cambaz 2020: 15)
Bir çok bilinen kaynağa başvurarak ve alıntılar yaparak hazırladığı eserinde Âlî Çelebi kendi görüşlerini geri planda tutmuştur. Çünkü bazı muteber kaynaklar Firavun’un imanına güvenilebileceğini belirtirken bazıları ise onun cehennem azabıyla cezalandırılacağını yazmaktadırlar. Âlî Çelebi de bu yorumlardan sonra en doğrusunu Allah’ın bileceğine işaret eder. Âlî’nin yazdıklarını kaynak ve belgelere dayandırması, anlattıklarında tarafsız kalması eserin önemli bir üslup özelliğidir.
Eser üzerine Nursel Cambaz (2020) yüksek lisans tezi yapmıştır..
Müellifin biyografisi için bk: Âlî, Hüseyin Âlî Çelebi. Türk Edebiyaı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-huseyin-ali-celebi
Eserden Örnekler
Hamdele'den
Gül-deste-i hamd u sitâyiş ki gülzâr-ı şâd-âb-ı ihlâsdan ber-çîde-i dest-i ta‘zîmdür ber-efşânde-i dergâh-ı rahmet-penâh-ı Perverdigârî olur ki gülşen-âbâd-ı lutf-ı ‘amîminden inna’llâhe yaġfiru’z-zunûbe cemî‘â nesîm-i ‘inâyet-şemîmi meşâmm-ı ümîd-i günâhkârâna hemîşe ‘ıtr-sây-ı teselliyetdür…” (Cambaz 2020: 28)
Sebeb-i telif’ten
Ammâ-ba‘d cûyende-i feyz-i lâ-yezālî ser-mest-i sühan Hüseyin ‘Âlî gencîne-i tefsîrden bu gûne güher-senc-i ta‘bîr olur ki bir gice niçe yârân ile güft u gûde ve ġonçe-i gülzâr-ı hâtır nesîm-i sohbetleri ile güşûde idi. Beyân-ı vüs‘at-ı deryâ-yı rahmet ve zuhûr-ı esrâr-ı hikmet ü ‘ibreti mutazammın ġark-ı Fir‘avna müte‘allik ba‘zı ahbâr u âsârdan şikeste vü beste ta‘bîr ile takrîr eyledügümüzde perâkende-i pîşgâh-ı sâmi‘aları olan cevâhir-i girân-kadr-ı güftâr keşîde-i silk-i tahrîr olunmak iltimâs eyledüklerinde nigâşte-i kilk-i gevher-bâr u rakam-zede-i hâme-i mu‘ciz-nigâr kılınup der-i zulmet-hâne-i hurmâta mûcib-i sedd olmaġ-ıla Miftâhü’r-Rahme ismi ile nâmzed kılındı” (Cambaz 2020: 29)
Kaynakça
Arıkoğlu, İsmail (1999). Âlî (Edirneli Hüseyin Efendi) Hayatı, Sanatı, Eserleri ve Divanının Tenkitli Metni. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
Cambaz, Nursel (2020). Miftâhü'r-Rahme (İnceleme-Tenkitli Metin-Sözlük-Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi.
Cengiz, Merve (2017). Ali Hüseyin Çelebi Edirnevî’nin “Kafiye ve Nazire” İsimli Eserinin Tahkik ve Değerlendirmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Uzun, Aysun (2019). Edirneli Âlî Hüseyin Çelebi’nin Ukûdü’l-Ukûlü (Tahkik-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ÂLÎ, HÜSEYİN ÇELEBİ) | Âlî, Hüseyin Çelebi | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
2 | MÜNŞE'ÂT (ÂLÎ, HÜSEYİN ÇELEBİ) | Âlî, Hüseyin Çelebi | Öğr. Gör. MEHMET ALTINOVA |
Görüntüle | ||
3 | RİYÂZÜ’R-RAHME (HÜSEYİN ÂLÎ EFENDİ) | Hüseyin Âlî Efendi | Doç. Dr. Gülay Karaman |
Görüntüle | ||
4 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
5 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
6 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
7 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
8 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
11 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |