MİFTÂHU'L-GAYB (SADREDDİN KONEVÎ)
dinî-tasavvufî ahlaki eser
Konevî, Sadreddin (d.?-ö. 673/1274)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sadreddin Konevî’nin (ö. 673/1274) metafiziğin ana meselelerini tasavvuf ekseninde ele aldığı en önemli eseri. Tam adı Miftâhu gaybi’l-cemʿi ve’l-vücûd fi’l-keşfi ve’ş-şühûd olan eser, Miftâhu’l-gayb şeklinde şöhret bulmuştur. Miftâhu’l-gayb, İbnü'l-Arabî’nin Fusûsu’l-hikem’i ile birlikte, yeni tasavvuf anlayışının etrafında şekillendiği temel metindir. Konevî’nin bu kitabı hangi tarihte kaleme aldığı tam olarak bilinmemekle birlikte, hayatının son otuz yılını geçirdiği Konya’da yazmış olması muhtemeldir. Bir mukaddime, giriş, on bir bölüm ve bir hâtimeden meydana gelen kitabın amacı, tasavvufu subjektif yorumlara kapatarak ona çelişkilerden uzak tutarlı bir disiplin hüviyeti kazandıracak çerçeveyi ortaya koymaktır. Konevî bu iddiasını yansıtabilmek için, metafiziğin temel meselelerini tasavvuf ekseninde yorumlar ve kitabın mukaddimesinde tasavvufu “ilm-i ilâhî” (metafizik) olarak niteler. Bu ilim, tasavvuf yoluna intisap eden kişilerin kişisel yargı ve yorumlarına dayanmaktan ziyade, ölçüleri ve kuralları (mi‘yâr) olan nesnel bir ilimdir. Bu çerçevede tasavvuf, konusu Tanrı’nın varlığı, meselesi Tanrı-âlem-insan irtibatı, ilkeleri ise ilahi isimler şeklinde ifade edilebilecek bir metafiziktir. Konevî bu eserinde bilgi yöntemleri konusunda felsefeyi yetersiz, kelam ilmini ise tutarsız bularak eleştirir ve hakikate ulaşmada aklî yöntemlerle sınırlı kalınamayacağını; riyazet ve mücahedeye dayalı müşahede yöntemi ile bilgilere kesinlik kazandırılacağını savunur. Ardından giriş bölümünde eserin içeriğinden bahseden Konevî, ilm-i ilâhînin mahiyetini ve bu ilimde doğru ve yanlış bilgileri birbirinden ayırmayı temin edecek ölçüleri ve kuralları izah etmiştir. “Genel Sırrın Açıklanması ve Asıl Konunun İzahı” başlığını taşıyan on bir bölümlük esas kısımda Konevî, birlik-çokluk ilişkisi, birlik ve hakikat türleri gibi metafiziğin temel meselelerinin yanı sıra amâ, nefes-i rahmânî, a‘yân-ı sâbite, arş, kürsî, akıl, nefis, levha, kalem gibi kavramlar çerçevesinde yaratılış konusunu ele almakta; ayrıca duanın anlamı, hükümleri, şartları, Hakk’ın âlemle ve insanla irtibatı, bilgi-amel ilişkisi gibi konular üzerinde durmaktadır. Kitabın üçte birlik kısmını oluşturan hâtime kısmında ise insan-ı kâmilin özelliklerine yer vermiş, insanın hakikatinin ne olduğu, nereden, nerede ve niçin var olduğu, onu kimin var ettiği, bu âleme gelişindeki gayenin ne olduğu ve nereye gideceği gibi toplam on yedi sorunun cevabını vermeye çalışmaktadır. Miftâhu’l-gayb tasavvuf literatürünün en çok şerh edilen eserlerinden biridir. Bunlar arasında Molla Fenârî’nin (ö. 834/1431) Misbâhü’l-üns adıyla yazdığı şerh en önemlisi kabul edilir. Miftâhu’l-gayb, Muhammed Hâcevî tarafından Fenârî’nin şerhiyle birlikte tahkikli olarak yayımlanmış (Tahran 1995), Ekrem Demirli tarafından Tasavvuf Metafiziği adıyla Türkçeye kazandırılmış (İstanbul 2002), ayrıca Farsçaya ve kısmen Fransızcaya da çevrilmiştir.

Müellifin biyografisi için bk. "Konevî, Sadreddin", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/konevi-sadreddin

Kaynakça


Demirli, Ekrem (2008). “Sadreddin Konevî”, TDV İslâm Ansiklopedisi. İstanbul. 35: 420-425.

Demirli, Ekrem (2015). Sadreddin Konevî’de Bilgi ve Varlık. İstanbul: Kapı Yay.

Sadreddin Konevî (2014). Tasavvuf Metafiziği: Miftâhu’l-gayb. (çev. E. Demirli). İstanbul: Kapı Yay.

Atıf Bilgileri


DEMİRLİ, EKREM. "MİFTÂHU'L-GAYB (SADREDDİN KONEVÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/miftahu-l-gayb-sadreddin-konevi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
2 İ'CâZÜ'L-BEYÂN FÎ TEFSÎRİ ÜMMİ'L-KUR'ÂN (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
3 El-FÜKÛK FÎ ESRÂRİ MÜSTENİDÂTİ HİKEMİ'L-FUSÛS (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
4 ŞERHU'L-ERBAÎNE HÂDİSEN (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
5 EN-NUSÛS Fİ TAHKÎKİ TAVRİ'L-MAHSÛS (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
6 EN-NEFEHÂTÜ'L-İLÂHİYYE (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
7 EL-MÜRÂSELÂT BEYNE SADRİDDÎN EL-KONEVÎ VE NASÎRUDDÎN ET-TÛSÎ (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
8 ŞERHU ESMÂ 'İLLÂHİ'L-HÜSNÂ (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
9 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
10 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
11 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
12 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
13 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
14 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
15 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
16 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
17 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
18 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle