MİFTÂHÜ’L-FEREC (CEMÂLÎ)
mesnevî
Cemâlî, Bâyezîd (d. 813-15?/1410-12? - ö. 913-15?/1510-12?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Müellifin dinî, tasavvufi ahlâkî konularda bilgi ve öğüt veren mesnevi şeklinde yazılmış, 4954 beyitlik bir eseri. Miftâhü’l-Ferec, Sadi’nin Bostan ve Gülistân’ı, Mevlânâ'nın Mesnevi’si, Âşık Paşa’nın Garîb-nâme’si gibi insanlara hayatta karşılaşabilecekleri sıkıntılar hakkında dersler veren yol gösterici hikâyelerden oluşur. Hikâyelerde gözlem gücü, anlatımdaki canlılık ve güncelliği koruma dikkat çekicidir.

Mürettep divanlarda olduğu gibi eserde tevhid, münâcât, na’t, cihâr-yâr-ı güzîn, devrin padişahına methiye, hatime kısımları bulunmaktadır. Eser Allah'ın sıfatlarını, Esmâ-yı Hüsnâ'yı anarak öven 75 beyitlik mesnevi tarzında kafiyelenmiş bir tevhidle başlayıp yine Allah'ın sıfatlarını öven 18 beyitlik “Kaside” başlığını taşıyan bir manzumeyle devam eder. İlk beyiti mukaffa olmayan bu kısım, daha çok kıt’aya benzer. 15 beyitlik mesnevi tarzında bir münâcâttan sonra anlatılan durumlara uygun düşen altı hikâye gelir. Bu hikâyelerin içerisinde şâirin doğrudan öğüt verdiği de görülür. Sonra 38 ve 88 beyitlik peygamberin niteliklerini öven na’tler ve bir cihâr-yâr-ı güzîn ile kaside şeklinde 43 beyitlik bir na’t gelir. Bundan sonra Peygamber’e hitap eden 21 beyitlik bir kıt’a yer alır. Taç beyitin de bulunduğu bu bölüm, kıt’adan ziyade kaside şeklinde yazılmış na’tın devamı gibi görünmektedir. Bu kaside, Miftâhü’l-Ferec’in sebeb-i te’lif kısmında yer alır. Mesnevi tarzında kafiyelenmiş bu bölümün ilk beyitlerinde Cemâlî’nin kendi durumu ve hayata bakışı hakkında ipuçları bulunur.

Eserin bundan sonraki beyitlerinde her ne kadar bağ, bahçe tasviri görülse de ders alıcı bir bakış vardır. Cemâlî, burada Gülşen-i Uşşâk (Hümâ ile Hümâyûn), acayip sanatlarla dolu olduğunu bildirdiği Resâ’il adlı eserlerinden de söz eder.

Şair, “Anı terkîb eyledün Sultân içün / Bunı terkîb it Mehemmed Hân içün” beyitiyle Miftâhü’l-Ferec’i Sultan Mehmet Han, yani Fâtih için yazdığını belirtir. 37 beyitlik Fâtih’i öven methiyeden sonra 41 beyitlik sebeb-i te’lifin tamamlandığını bildiren bir kısım gelir. Methiyede Cemâlî divanındaki 86 beyitlik Fâtih Sultan Mehmet kasidesi de yer alır. Kasidenin içerisinde bir tegazzül ve padişaha hitap da bulunmaktadır. Bundan sonra 1168. beyitte asıl mesnevinin başladığı bölüme kadar, duruma ve sözlere uygun düşen hikâyeler anlatılarak hayat ve dünyayla ilgili uyarılarda bulunulur. Ayrıca Cemâlî’nin şiirle ilgili düşünceleri yer alır.

Cemâlî, altı beyitlik, gaflet içinde bulunan insanlara seslenen bir girişten sonra Tanrı’nın insanlara verdiği emanetleri altı başlık altında toplayarak öğütte bulunur. Emânet-i Evvel, Emânet-i Sâniye, Emânet-i Sâlise, Emânet-i Râbi’a, Emânet-i Hamise, Emânet-i Sâdise başlıkları altında sırasıyla Tanrı’nın insana vermiş olduğu baş, göz, kulak, dil, el, ayak gibi organların özelliklerinden ve iyi yolda Tanrı’nın emirlerine uygun şekilde kullanılmaları gerektiğinden söz eder.

Şair, öğütler verirken de her duruma uygun hikâye anlatır. Tanrı yolundan uzaklaşanlara Şeyh Basri ve Râbi’a’nın karşılaşmaları anlatılır. Başka bir hikâyede dünya malına tamah eden bir kişinin öteki dünyada fareye dönüşmesi anlatılır. Yine Sultan Mahmud’un toprak kazma işinde çalışan bir işçiyi zengin etmesinden sonra, işçinin toprak kazma işinde çalışmaya devam etmesine şaşırması, işçinin mutluluğu bu işte bulması anlatılır. Kısacası mesnevide dünyanın kötülüğü ve gerçek mutluluğun yolu çeşitli hikâyelerle anlatılarak gafletteki insanlar uyandırılmaya çalışılır.

“Fî-Nasâ’ihi’l-Müfîdeti’l-’Âmmet” başlığı altında yine doğrudan nasihatler ediliyor. Burada biri Arapça, üçü Farsça olmak üzere dört beyit ve Arapça Farsça mülemmâ bir kıt’anın yer aldığı da görülür. Burada birçok mesnevide yer alan biri Musevî, biri Hristiyan ve diğeri Müslüman Türk olan üç arkadaşın yolda giderken bir para bulmaları, bu parayla helva almaları, anlatılır.

Eserde daha sonra İnsanda Bulunmaması Gereken 10 Kötü Özellik, “Matla’-ı Kelâm” başlıklı bir girişten sonra Sıfat-ı Evvelî, Sıfat-ı Sâniye, Sıfat-ı Sâlise, Sıfat-ı Râbi’a, Sıfat-ı Hâmise, Sıfat-ı Sâdise, Sıfat-ı Sâbi’a, Sıfat-ı Sâmine, Sıfat-ı Tâsi’a, Sıfat-ı Aşire başlıkları altında sırasıyla 1. Hasislik, 2. Uzun süreli emel, 3. Kibir ve kin, 4. Başkasınm ayıbını görmek, 5. Bir işi düşünerek yapmamak, 6. Şarap içmek, 7. Namaz kılıp oruç tutmamak, 8. Hayâsızlık, 9. Zina, l0. Riyâ konularında bilgi ve öğüt verilmektedir. On kötü sıfatın zararlarının çeşitli hikâyeler, sözler, âyet ve hadislerle anlatıldığı bu bölüm, bir bakıma mesnevinin asıl kısmını oluşturur. Şair, burada bu sıfatların kötülüğünü anlattığı gibi, tersi durumdan da söz ederek iyiliğin yararlarını belirtmektedir.

Eserin sonunda 56 beyitlik bir Hâtime kısmı vardır. Şair, bu kısımda eserini tamamladığı için Tanrıya şükreder; boş söze yer vermediğini, adeta kılı kırk yardığını, çok dikkatli yazdığını belirterek eserini över. Yine eserin sonunda yer alan tarih kaydına göre eser, 860/1455, 1456 yıllarına rastlar.

Şair, kitabın sonundaki 12 beyitlik münâcâtta eserin okuyanlara yararlı olmasını diler. Ayrıca 16 beyitlik kendisine hitap ettiği kısımda kendisine “boş sözleri bırakmayı, tevazu sahibi olmayı, susmayı, kusurunu sabırla tamamlamayı öğütler. Ayrıca Firdevsî’nin başından geçen bir olayı anlatarak şiir ve sözün gücünü belirtir. Cemâlî, duruma uygun üç hikâye anlattıktan sonra, “Çün bu du’â ile temâm oldı kelâm / Hak kabûl itsün keremden ve’s-selâm” beyitiyle eserini bitirir.

Miftâhü’l-Ferec, klasik mesnevi biçimine uygun olarak yazılmış, âyet ve hadislere telmihte bulunarak dinî, tasavvufî, ahlâkî konularda öğütler veren yüz kadar hikâyenin yer aldığı, hayat tecrübelerinin anlatıldığı, rahat ve huzurlu bir hayat için yol gösteren, dersler veren bir eserdir.

Şairin biyografisi için bk. "Cemâlî, Bâyezîd". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-bayezid

Eserden Örnekler


HİKÂYET DER-ÎN MAKÂL

Kim meger üç kişi bir gün ittifâk

Yoldaş olurlar idüp ‘azm-i ‘Irak

Birisi müslim ki sevmez kâfiri

Biri Mûsâyî vü ‘Îsâyî biri

Kalmamış azıklarından hîç eser

Kim yiyeler ne olursa mâ-hazar

H79-b

1865


Meyl idüp bin cân ile bir lokmaya

Biri isterdi ki birinsüz yiye

Ü 59-a, T 61-a


Giceden giderler idi gam yiyüp

Ne yiyevüz iy ‘aceb irte diyüp

Gördiler bir yirde bir akça yatur

İkisi didi birine kim getür

Aldılar ol akçayı vü gitdiler

Gider iken bu hisâbı itdiler

Kim biz üçüz akça birdür nidelüm

Ne olacakdur gelün fikr idelüm

1870


Türk nâzük-tab’ idi fikr eyledi

Kendüye kendüsi gönlinde didi

s. 162


Kim inen hoşdur bu fikri eylemek

Yemek aldurup yalunuz ben yimek

Kim toyam ben yolda olmayam zebûn

Bunlara olurlar ise tün-be-tün

‘Aklumun ne assısı olur bana

Ger bu müşrikler şerîk ola ana

Pes hitâb itdi dönüp tersâlara

Kim gelün varup konalum bir yere

1875


Kim bize anda içecek su ola

Anda kim su ola ne kaygu ola

K 71-b


İl içidür kûya varup birümüz

Yiyecek alup kıla tedbîrümüz

Nice bir acıkmag ola işümüz

Karnumuz toyup gide teşvîşümüz

H 80-a Ü 59-b, T 61-b


Toymaz isevüz dahı olmaz komak

Olmaya mı bâri bir sedd-i ramak

Yoksa üç bahş eylemek bir akçayı

Nice olur kim ola bundan eyi (Derdiyok 1998: 161-162).

Kaynakça


Sadettin Nüzhet (Ergun)(1935-1945). Türk Şâirleri. C.3. İstanbul (yyy). 980-981.

Timurtaş, Faruk K. (1951). “Fâtih Devri Şâirlerinden Cemâlî ve Eserleri”. TDED. C.4. S.3. İstanbul.

Derdiyok, İ. Çetin (1988).  Cemâlî Dîvânı (İnceleme-Metin). Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.

Derdiyok, İ. Çetin (1994). Cemâlî, Hayatı, Eserleri ve Dîvânı (İnceleme-Tenkidli Metin Tıpkıbasım). Harvard University.

Derdiyok, İ. Çetin (1995). Miftahü'l-Ferec'in İki Yeni Nüshası. BİR, Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. S. 4. İstanbul.

Derdiyok, İ. Çetin (1988). “Cemâlî ve Eserleriyle İlgili Çalışmalar”. Dumlupınar Üniversitesi. 4- 5 Haziran Kütahya.

Horata, Osman (1991). “XV. Yüzyıl Şairlerinden Cemâlî’nin Hayatı ve Eserleri”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. C.8. S.1-2. s.70.

Okuyucu, Cihan (1998). "Cemâlî ve Miftahü'l-Ferec'i". Kütahyalı Şairler sempozyumu-I (4-5 Haziran). Kütahya: Duplupınar Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


DERDİYOK, İbrahim Çetin. "MİFTÂHÜ’L-FEREC (CEMÂLÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/miftahu-l-ferec-cemali. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (CEMÂLÎ) Cemâlî, Bâyezîd Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
2 HÜMÂ VÜ HÜMÂYÛN / GÜLŞEN-İ UŞŞÂK (CEMÂLÎ) Cemâlî, Bâyezîd Prof. Dr. Osman HORATA
Görüntüle
3 ZEYL-İ HUSREV Ü ŞÎRÎN (CEMÂLÎ) Cemâlî, Bâyezîd Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
4 ER-RİSÂLETÜ’L-ACÎBE Fİ’S-SANÂYİ’ VE’L-BEDÂYİ’ (CEMÂLÎ) Cemâlî, Bâyezîd Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
5 DER-BEYÂN-I MEŞAKKAT-İ SEFER VE ZARÛRET Ü MÜLÂZEMET (CEMÂLÎ) Cemâlî, Bâyezîd Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
6 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
7 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
8 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
9 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
10 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
11 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
12 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
13 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
15 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle