- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yahyâ Bin Bahşi - Madde Yazarı: Öğretmen DUYGU OK
- Eser Yazılış Tarihi:893 / 1488
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mevlid
- Yayın Tarihi:01/02/2022
MEVLİD-İ NEBÎ / MEVLÛDÜ'N-NEBÎ (YAHYÂ BİN BAHŞİ)
mevlidYahyâ Bin Bahşi (d. ?/? - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yahyâ bin Bahşi’nin Hz. Muhammed’in doğumunu konu edindiği mevlid türündeki eseri. Yahyâ, eserine özel bir ad vermemekle birlikte nüshaların birinde Hazâ Mevlûdü'n-Nebiyyi Aleyhi's-selâm başlığı bulunur. Eserin son bölümünde yer alan beyitte Mevlid’in “12 Rebîü'levvel 893” (Miladi 25 Şubat 1488) tarihinde yazıldığı ifadesi yer alır. Mesnevi nazım şekliyle ve aruz vezninin “fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla yazılmıştır. Esas veznin yanı sıra “mefâîlün mefâîlün feûlün” kalıbı da bazı beyitlerde ve iki kasidede kullanılmıştır. Eserde aruz ve kafiye kusurları mevcuttur.
Müellif, esere mevlid okutmanın önemini vurgulayan iki hikâye (Bağdat’ta Yaşayan Yahudi Karı Koca ve Zeydoğlu Ali) ile başlar. Ardından mevlidin beyanı, kâinatın yaratılış sebebi ve yaratılışı, müellifin özür beyanına yer verilir. Hz. Muhammed’in nurunun yaratılışı ve intikali, Hz. Amine’nin hamileliği ve hamileliği döneminde meydana gelen mucizeleri, Hz. Muhammed’in doğumu ve doğmasıyla birlikte gerçekleşen mucizeleri konu edilir. Hz. Muhammed’in büyümesi esnasındaki mucizevi olaylar, Hz. Hatice ile evlenmesi, Hz. Muhammed’e vahiy gelmesi ve bazı mevlidlerde olan, bazılarında bulunmayan mirac hadisesi yer alır. 241 beyitlik dört mucize sıralanır. Hz. Muhammed’in vefatı başlığı altında Ukkaşe hikâyesi ve Hz. Muhammed’in nasihatleri, hastalanması, ashabı için üzülmesi, vedası, vasiyeti, sünnetini tutma lüzumu, şefaati hususu bulunmaktadır. Ardından Hz. Peygamberin vefatı, defnedilmesi anlatılır. Okuyucuya birçok nasihatte bulunulur ve dua talebi ile biter.
Eser, döneminin dil özelliklerini yansıtmaktadır. Arkaik kelimeler yoğun olarak kullanılmıştır. Eserde yalın bir Türkçe hakimdir. Deyim ve atasözlerine sıkça yer verilmiştir. Eserde Vesîletü'n-Necât’tan aynen aktarılan veya kısmen alınan 25 beyit vardır. Her iki Mevlid de mesnevi şeklinde ve aruzun aynı vezninde yazılmıştır. Beyit sayısı, başlıklar, vasıta beyitleri ve muhtevada farklılıklar söz konusudur.
Yahyâ bin Bahşi Menâkıb-ı Cevâhir adlı bir diğer eserinde Mevlid telif ettiğini ifade ederek mevlidin içeriğinden bahseder. Ancak mevcut nüshalarda bahsi geçen konular bulunmadığından daha kapsamlı kamil bir nüshanın varlığı düşünülür (Ok 2020: 10). Mevlid, Beyazıt nüshasında üçüncü eser olup 75b-135a’da 60 varaktan oluşmaktadır. 13 satırlı ve çerçeveli kaleme alınmıştır. Süleymaniye’de ise yazmanın birinci eseri olup 1b-44a’da 44 varaktan oluşmaktadır. 15 satırlı ve çerçevesizdir.Beyazıt nüshasında 1524, Süleymaniye nüshasında 1275 beyit vardır.
İki nüsha üzerinden oluşturulan tenkitli metinle (Ok 2020) beyit sayısı 1769’a ulaşır. (Ayrıca Süleymaniye nüshasında tenkitli metne dâhil edilmeyen 269 beyit mevcuttur.) Beyazıt’ta iki hikâyenin yer alması, Süleymaniye’de dört mucizenin bulunması, beyit farklılıkları Mevlid’in hacminin artmasında önemli etkiye sahiptir. Beyazıt’da 8, Süleymaniye’de 9 başlık bulunmaktadır. Başlıklar Arapça olup kırmızı mürekkeple yazılmıştır. Anlatılmak istenen konuları başlıklar işaret etmiştir. Olayın akışını ve konunun değişmesini bir başlık gibi ifade eden vasıta beyitleri de üstlenmiştir. Beyazıt’da 30, Süleymaniye’de 11 vasıta beyti vardır.
Mevlid'in Beyazıt Yazma Eser Ktp. (5308/3) ve Süleymaniye Yazma Eser Ktp., Tercüman Gazetesi Ktp. Türkçe Yazmaları koleksiyonunda (Y 183/1) olmak üzere tespit edilen iki nüshası vardır. Mevlid, Tuncay Aksaray tarafından Beyazıt nüshası üzerinden mezuniyet tezi olarak hazırlanmış (1968), Ali İhsan Akçay tarafından Yahyâ ve Mevlidi çeşitli çalışmalarda tanıtılmış (2007, 2008, 2012), Şükrü Baştürk Mevlid’i kitap hâlinde yayımlamıştır (2018). Mevlid, Duygu Ok tarafından yüksek lisans tezi (2019) ardından kitap hâlinde (2020) tenkitli metin ve inceleme olarak hazırlanmıştır.
Müellifin biyografisi için bk. “Yahyâ bin Bahşî” . Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yahya
Eserden Örnekler
Fî Keyfiyeti Vilâdeti'n-nebiyy Aleyhi's-selâm
Ger denilse tâ kıyâmet bu kelâm
Bin kıyâmet olsa bu olmaz tamâm
Ger dilersiz bulasız oddan necât
Aşk_ıla derd_ile idün es-salât
Çünki hamlün ayı oldı tokuz ay
Anladılar ânı hep yohsul u bay
Pes Rebî’ü'l-evvel ayı togdı çün
On birinci gün tolundı gitti gün
On ikinci gicede togdı o nûr
Âleme dübdüz irişdürdi sürûr
Ol gice kim togdı ol Hayru'l-beşer
Gördi anda ânesi çok nesneler
Anda her ne gördiyise söyledi
Râviler yazdı rivâyet eyledi
Cümlesinden ba’zı uş bunlar durur
Uşda başlandı hemân ol söylenür
Didi kim çıkdı evümden nâgehân
Bir azîm nûr toldı ânunla cihân (Ok 2020: 134-135)
Kaynakça
Akçay, Ali İhsan (2007). “Emir Sultan’ın Halifelerinden Gönenli Yahyâ b. Bahşi ve Mevlidi”. Emir Sultan ve Erguvan: Toplumsal Bir Çağrı. (ed. E. B. Keskin). Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yay.
Akçay, Ali İhsan (2008). “Gönenli Yahyâ b. Bahşi ve Mevlidi”. Süleyman Çelebi ve Mevlid: Yazılışı, Yayılışı ve Etkileri. (ed. M. Kara ve B. Kemikli). Bursa: Uludağ Yay.
Akçay, Ali İhsan (2012). “Emir Sultan Dergâhı Müntesiplerinden Gönenli Yahyâ b. Bahşi ve Mevlidi”. Bursa’da Tarikatler ve Tekkeler. (hzl. M. Kara). Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yay.
Aksaray, Tuncay (1968). Yahya’nın Mevlidi (Metnin Transkripsiyonu ve İndeksi). Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Baştürk, Şükrü (2018). Gönenli Yahya bin Bahşî: Mevlid (Giriş-İnceleme-Tenkitli Metin-Dizin-Tıpkıbasım). Bursa: Bursa Akademi-Emin Yay.
Yahyâ bin Bahşi. Mevlid-i Nebî. Beyazıt Yazma Eser Kütüphanesi. No. 5308/3. vr. 75b-135a.
Yahyâ bin Bahşi. Mevlid-i Nebî. Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi. Tercüman Gazetesi Ktp. Türkçe Yazmaları Bölümü. No. 183/1. vr. 1b-44a.
Ok, Duygu (2019). Yahyâ bin Bahşi: Mevlid (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi.
Ok, Duygu (2020). Yahyâ bin Bahşi: Mevlid (İnceleme-Tenkitli Metin). Edirne: Edirne Gazetecilik ve Matbaacılık.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MAKTEL-İ HÜSEYN (YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
2 | MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
3 | ŞİR'ATU'L-İSLÂM ŞERHİ (YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
5 | MENÂKIB-I ŞEYH MUHAMMED BİN ÎSÂ-YI AKHİSÂRÎ (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
6 | Envâru'l-Kulûb ENVÂRU'L-KULÛB (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
7 | HÂŞİYE-İ SADRU'Ş-ŞERİ'A /YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ ENVÂRİYYE (YAHYÂ BİN BAHŞİ) | Yahyâ Bin Bahşi | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
9 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
10 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
11 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
12 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
13 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
14 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
15 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
16 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
17 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
18 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |