METÂLİ'ÜL-İMÂN (AHİ EVREN)
dinî-tasavvufî-ahlaki eser
Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin (d. 566/1171 - ö. 653/1261)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Anadolu Selçukluları devrinin çok yönlü ve âlimlerinden olan ve Danişmend-i Rûmî diye şöhret bulmuş, Ahî teşkilatının baş mimarı Ahi Evren Şeyh Nasîrü’d-dîn Mahmud el-Hoyî’nin metâli’ül-İman (İmanın boyutları) adıyla bilinen daha çok tasavvuf ve itikat konularının ele alındığı Farsça eseridir.

Ahi Evren bu eseri, Ahi Teşkilâtı’nın yapısı içerisindeki esnaf ve sanatkârlar zümresinin manevi dünyalarını tarif, inanç dünyalarını inşa etmek ve onlara belli bir inanç formasyonu kazandırmak için kaleme almıştır. İman esaslarının ilmihali niteliğindeki eser, Somuncu baba diye tanınan Hamidü’d-din el-Aksarayî’nin oğlu şair Yusuf Hakikî tarafından Türkçeye tercüme edilmiştir. Müellif, eserin önsözünde yaşadığı yüzyılda iman ve itikat esaslarının zayıfladığını, bu zayıflayan inançları daha da kuvvetlendirmek için bu eseri kaleme aldığını belirtir (Bayram 1996: 35). Eser; giriş (Fatiha), üç doğuş (matla) ve sonuç (hatime) olmak üzere üç bölümden meydana gelir. Fatiha bölümünde insanların iki kısma ayrıldığını, bunlardan bir kısmı peygamberlere tabi olduğunu, diğer kısmının ise, aklî güçleriyle kurtuluşa erdiğini anlatır. Birinci matla’ bölümünde Allah’a iman hakkında olup üç kevkebeye ayrılır. İkinci matla’ bölümünde, peygamberlere iman konusunda olup iki kevkebede mütalaa edilir. Üçüncü matla bölümünde ise, ahiret gününe iman konusu ele alınır ve iki kevkebede izah edilir. Hatime bölümünde, mü’min için iki yolun olduğunu, biri müctehidlerin ortaya koyduğu kitap, sünnet, kıyas ve icmanın prensiplerine uymak, diğeri ise tasavvuf yolu olduğunu belirtir. Bu yolda peygamberlerin ümmetlerini kurtuluşa vesile oldukları gibi içinde bulundukları şeyhlere uymanın zorunlu olduğundan bahsedilir (Ahi Evren 1262: 32-49).

Eserde ele alınan konuları özetlemek gerekirse; Cenab-ı Allah’a hamd ve övgü, Hz. Muhammed’e salat ve selam, kötülüklerden, cehaletten, inançsızlığın artmasından şikâyet, adeletsizliğin çoğalmasından bahseder. Eserin devamında hak ve batıl mücadelesinin bitmeyeceği; Allah’a, rasulüne, Kuran’a ve ahirete imân etmenin gerekliliği üzerinde durulur. Peygamberin sünnetine bağlı kalınmasının gerekliliğine vurgu yapılarak kurtuluşun ancak sünnete ve icma-ı ümmete uymakla mümkün olacağı dile getirilir. Bu sebeple de tasavvuf yolunun önemine işaret edilir (Bayram 1995: 88). Ahi Evren, Metali’ül-İman adlı eserinde sünni bir anlayışla iman esaslarını öz bir biçimde aktarmaya çalışmış ve anlaşılır bir üslup kullanmıştır. Müellif eserinde ayet-i kerime, hadis-i şerif, Tevrat ve İncil nakilleri ve Arapça nakillerden de faydalanmıştır. Yine eserde, çevresindeki esnaf ve sanatkârların manevi duygularını tarif etmiş, belli bir duygu ve düşüncede birleştirmeyi amaçlamıştır (Altuğ 2021).

Eserin şimdiye kadar çeşitli kütüphanelerde biri Türkçe tercüme, diğerleri Farsça olmak üzere yedi nüshası bulunmaktadır. Nüshalar şunlardır: 1. Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Bölümü Nr. 2974; 2. İstanbul Üniversitesi Yazma Eserler Kütüphanesi Emanet Hazine Bölümü Nr. 1772; 3. Süleymaniye Kütüphanesi Halet Efendi İlavesi Nr. 92/2; 4. Konya Yusufağa Kütüphanesi Nr. 4866; 5. Süleymaniye Kütüphanesi Reşit Efendi Nr. 333; 6. Topkapı Sarayı Müzesi Emane Hazine Nr. 1772; Süleymaniye Kütüphanesi Petev Paşa Nr. 606’da kayıtlıdır (Bayram 1996: 44-47).

Ahi Evren’in biyografisi için bk. “Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahi-evren-nasireddin-seyh-nasireddin

Eserden Örnekler


Birinci Matla' (Doğuş) 

İlk temel esas olan “Allah’a iman” ın hakikatları hakkında olup üç “Kevkeb” (Yıldız)dan oluşacaktır. I.Kevkeb, Allah’ın zatının tarifi, II. Kevkeb, sıfatlarının tarifi, III. Kevkeb, fiillerinin tarifi hakkındadır. Allah doğruyu söyleyen ve doğru yola yönlendirendir.

I . Kevkeb (Yıldız)

 Allah’ın zâtının tarifi hakkındadır. Bil ki, Yüceler yücesi Allah’ın varlığı kendiliğinden var olan mutlak varlıktır. Onun yüce varlığı karşısında yokluk mümkün değildir. Şartsız bir ve ebedî olan varlık Allah’dır. Hiç bir şey ona eş olamaz. Ebedî olarak kalıcı olacak olan O’dur. Ondan başka hiç bir vaılık devam olamayacaktır. “Ondan başka tanrı yoktur. Ondan başka herşey yok oolacaktır”. (Kasas suresi, 88)

 Şi'r

Allah’ın varlığından başka bir varlık olamaz. Kapı, dergâh ve bekçi laftan ibarettir. Her cihetten tecelli eden ve fakat hiçbir cihetten görünmeyen Allah’ı tesbih ederiz. Hangi yönden bakarsan ön ve arka var. Gördüğün gibi cihet olmadan da varlık tarif edilemez. Görünmez olan ulu varlık, onun varlığı olup, Ona “Yüce zât” (Hazreti zat) denir. Hiçbir mukarreb melek ve hiçbir peygamber o zâta ulaşamaz. “Hakkıyla bilinmeyen ve idrak olunamayan Allah’ı tesbih ederiz” Varlıkla ilgisi bulunan, sonradan var olmuşluk vasfı olan herkes ister alim, ister cahil, ister üstün insan, ister basit insan olsun hepsi Allah’ın zatını anlayamamakta eşittirler. Allah’ın zatı hususunda varlıkların hepsi ahmaktır.”

 Şi'r

Ey cihanı yaratan, seni olduğun şekliyle tanımak mümkün olur mu? Sıddık-ı Ekber Hz.Ebu Bekir’den Allah razı olsun. Bu konuya ne güzel bir işarette bulunmuşlar: “Varlıkların kendisini anlamaları için çaresizliklerini (aczlerini) itiraf etmekten başka bir yol yaratmamış olan Allah’ı tesbih ederiz.” Allah, insanların aklına ve zihnine sığan ve hayallerinden geçen şeylerden münezzehtir. Hiçbir şey ona benzemez o bunlardan ayrıdır. Gerçek hükümran olan Allah her şeyin üstündedir (Bayram 1996: 77-78).

Kaynakça


Ahi Evren (1262). Metâli’ül-İman. Süleymaniye Kütüphanesi Halet Efendi İlavesi. Nr. 92/2.

Ahi Evren (1275). Metâli’ül-İman. Konya Yusufağa Yazma Eserler Kütüphanesi Nr. 4866.

Altuğ, Murat. Metâli’ül-Îmân Tercümesi. https://e-sehir.aksaray.edu.tr/2021/07/01/metaliul-iman-tercumesi/ Erişim tarihi: 10.01.2022.

Bayram, Mikail (1996). İmanın Boyutları (Metâli’ül Îmân, Ahi Evren Hace Nasîrü’d-din Mahmud el-Hoyî). İstanbul: Kidega Yay.

Bayram, Mikail (çev.) (1995). Ahi Evren Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.

Bayram, Mikail (1991). Ahi Evren ve Ahi Teşkilatı’nın Kuruluşu. Konya: Damla Matbaası.

Atıf Bilgileri


Ünal, Mehmet. "METÂLİ'ÜL-İMÂN (AHİ EVREN)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/metali-ul-iman. [Erişim Tarihi: 14 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MENAHİC-İ SEYFİ (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
2 LETÂİF-İ GİYÂSİYYE (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
3 LETÂİF-İ HİKMET (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
4 ÂĞÂZ U ENCAM/VASİYET (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
5 MÜRŞİDÜ'L KİFÂYE (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
6 TUHFETÜ'Ş-ŞEKÛR (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok
Görüntüle
7 ULÛM-İ HAKÎKİ (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok
Görüntüle
8 İLMÜ'T-TEŞRİH (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
9 YEZDAN ŞİNAHT (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
10 MÜSARİÜ'L-MÜSARİ (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
11 MEDH-İ FAKR U ZEMMİ-İ DÜNYA (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
12 TERCÜME-İ EL-ELVÂHU'L-İMÂDİYYE (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
13 TERCÜME-İ EN-NEFSÜ'N-NÂTIKA (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
14 TERCÜME-İ KİTÂBU'L-HAMSİN Fİ USULİ'D-DİN (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
15 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
16 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
17 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
18 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
19 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
20 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
21 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
22 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
23 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
24 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle