- Yazar Biyografisi (TEİS)
KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi - Madde Yazarı: Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE
- Eser Yazılış Tarihi:907 (1501/1502) ( İstinsah Tarihi Bilinen En Eski Nüsha)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/01/2022
MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL)
mesneviKAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kaygusuz Abdal'ın dinî-tasavvufî konulu mesnevisi. Kaygusuz Abdal’ın eserlerinin bulunduğu yazmalarda, “mesnevî” başlığı altında üç şiiri kaydedilmiştir. Bunlar “Mesnevî-i Baba Kaygusuz” adı altında verilmiş, ikinci ve üçüncü mesneviler, “Mesnevî-i Sâni” ve “Mesnevî-i Sâlis” şeklinde adlandırılmıştır (Güzel 2021: 98). Mesnevî-i Baba Kaygusuz, bazı yazmalarda Mesnevî-i Sânî ve Mesnevî-i Sâlis ile bir arada bulunmaktadır. Abdurrahman Güzel’in “Birinci Mesnevi” ismini verdiği bu mesnevinin Mesnevî-i Baba Kaygusuz olarak isimlendirilmesinin sebebi, eserin sekiz nüshasından dördünde bu isimle geçmesidir. Bazı kaynaklarda eserin beyit sayısı 1017 (Ayaz 2020; Azamat 2002: 76; Güzel 2004: 117) olarak belirtilse de Zeynep Oktay, yaptığı incelemede eserin beyit sayısını 1033 olarak vermiştir.
Eser, dize sayısı ve kafiye düzeni bakımından mesnevi tipindedir. Vezni mefâîlün mefâîlün feûlün ve fâilâtün fâilâtün fâilün vezinlerine yer yer uymakla birlikte iki vezne göre de imale, zihaf ve hata fazladır. Eserin ilk beyti mefâîlün mefâîlün feûlün veznine uymaktadır (Oktay 2010: 99). Bazı beyitler ise iki vezne de uymadığı için eserin hecenin 11’li kalıbına uygun düştüğü söylenebilir. Ancak bu durumda da beyit düzeninde söylenmiş, yani dörtlük olmayan bir şiir tipiyle karşılaşılmaktadır. Eserde Arapça ve Farsça kelime ve terkipler az olup eser, sade bir dille yazılmıştır (Oktay 2010: 100).
Mesnevî-i Baba Kaygusuz, Türkçe sözcüklerin ağırlıkta olduğu sade bir dile ve açık bir üsluba sahiptir. Bu üslup kendini en çok ahlaki öğütlerin verildiği beyitlerde gösterir. Bu beyitlerde Kaygusuz Abdal; atasözleri, deyimler ve yemek adları, çeşitli halk söyleyişleri gibi kültürel ögeleri sıkça kullanır (Oktay 2010: 100). Eserde anlatılan tek bir hikâye yoktur; konu bütünlüğünü vahdet-i vücûd öğretisi sağlamaktadır. Eserde aynı konu ve kavramlar çok kez tekrar edilir ve konudan konuya geçişte belli bir düzen takip edilmez.
Mesnevî-i Baba Kaygusuz, tasavvufi konuları işlemektedir. Vahdet-i vücûd inancı ve batın-zahir ikiliği üzerine kurulmuş, didaktik vurguları olan bir eserdir. Eserde, Allah’ın varlığı ve sıfatları, peygamber mucizeleri, dünyanın faniliği, ilahi aşk, nefsin terbiye edilmesi, insân-ı kâmil, şerî’at, tarîkat, hakîkat, ma’rifet kapıları vb. tasavvufi konulara ve nasihatlere yer verilmiştir. Sözün öneminden bahsedilmiş, ene’l-hakk kavramına yer verilmiş, bir iş bitmeden diğerine başlamak, kimsenin ayıbını meydana çıkarmamak, düşenin elini tutmak, kibri terk etmek, hakkı batıldan ayırt etmek, her işi ilm ile işlemenin gerektiği konularına temas edilmiş, dünyanın geçiciliği, birlik ve beraberlik, gönül, nefis gibi mevzular işlenmiştir.
Mesnevilerde lirizmin zirvesine ulaşan Kaygusuz Abdal ile ilgili Abdurrahman Güzel, bütün şiirleri içinde en yüksek heyecanın mesnevilerinde, bilhassa birinci mesnevide bulunduğunun söylenebileceğini ifade eder (Güzel 2004: 460). Mesnevi, münâcâtla başlar. Bu kısımda vahdet-i vücûd görüşüne göre Allah’ın peygamberlerde tecelli etmesi şeklinde ifade edilerek bu yolla peygamberlerin adları sayılır. Vahdete dair konulardan sonra Attâr’ın Mantıku’t-Tayr’ına değinilir. Bu eserde, Sîmurg adlı kuşun Kaf Dağı’nda mekân tuttuğu ve cümle kuşların sultanı olduğu ifade edilmiştir. Otuz bin kuş Sîmurg’u arayıp giderler. Sadece biri ona ulaşır ve aynada cemâli görür. Fakat gördüğü kendi nakşıdır (Oktay 2010: 146; Güzel 2004: 118). Mesnevide daha sonra bir pîre bağlanmanın gerekliliğine işaret edilir. Şeriât, tarîkat, ma’rifet ve hakîkat’a (merâtib-i erbaa) ancak pîrin yol göstermesiyle ulaşılır. Konu edinilen mevzulardan biri de “nefs”tir. İnsanın nefsine uymaması tavsiye edilir. Çünkü bir gönüle iki sevgi sığmaz. O halde nefsi bırakmalı ve ona uymamalıdır. İnsanın hayvan olmadığı, dolayısıyla dünya lezzetine gafil olmaması gerektiği belirtilerek bu dünyanın geçiciliği, akıllı olanın dünyayı terk etmesi gerektiği hakkında öğütler verilir. Dünyaya gelmekten murat, mal sahibi olmak değil, Hakk’ı bilmektir. Etraftaki her şeyde Allah tecellî etmiştir. Tekrar öğüt verici beyitlerden sonra Allah’ın her yerde tecellî ettiği anlatılır. Herkesin kendine uygun olan işi yaptığını ifade edilir. Eserde yemek adlarının geçtiği kısım ise oldukça dikkat çekicidir. Bal, yağ, soğan, helva, keşkek, herise, paluze, boranı, çörek, kaygana, yahni gibi isimlerin eserde geçmesi, dönemin beslenme anlayışı hakkında da fikir vericidir. Daha sonra mesnevide her şeyin yerli yerinde olması gerektiğine dair bilgiler verilir.
Mesnevinin 1029. beytinde geçen “Rum ilinde Bekdâşîdür ol ‘âşık/ Abdâl olmış cümle ‘âlemden fârık” (Oktay 2010: 218) ibaresi, Kaygusuz’un Bektaşîlikle olan ilişkisi hakkında bilgi vermektedir. Mesnevi, Resul’ün ruhuna selam verilerek sonlandırılır. Kaygusuz Abdal’ın Mesnevî-i Baba Kaygusuz isimli mesnevisi, Zeynep Oktay tarafından Kaygusuz Abdal’ın Mesnevî-i Baba Kaygusuz’u: Tenkitli Metin ve İnceleme adıyla yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır.
Kaygusuz Abdal’ın biyografisi için bk. “Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi.” Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kaygusuz-abdal-alaeddin-gaybi
Eserden Örnekler
Mesnevi
...
Gözlegil kalya pilavı kandadur
Kanda pilav olsa sen de anda dur
Bal u yağ olsa soğandan ne hâŝıl
Halva gibi nesne mi var iy ‛âkil
Eti semiz olucagaz keşkegün
Ne dadı vardur yemege düglegün
Herîse hoşdur yemege tanlacak
Üstine pâlûde yise tatlucak
Sarı pilavun çok olsa samsası
Bugranun kalaba olsa kalyası
Togrusı hoşdur boranı yimege
Her kişiye bir ulu keres dege
Saklagıl her bir naşiden biryânı
Etün etmegün cânı vardur cânı
Tograma darı çöregin ayrana
Ayrandan yegdür bal ile kaygana (Oktay 2010: 208, 209).
Kaynakça
Ayaz, Berna (2020). Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kaygusuz-abdal-alaeddin-gaybi. [Erişim Tarihi: 09.01.2022].
Azamat, Nihat (2002). "Kaygusuz Abdal", TDV İslâm Ansiklopedisi. C. 25. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 74-76.
Güzel, Abdurrahman (2004). Kaygusuz Abdal (Alaaddin Gaybi). (2. Baskı). Ankara: Akçağ Yay.
Güzel, Abdurrahman (2021). Şehzâde Alaâddin Gaybî Kaygusuz Abdâl Külliyatı: (Hayatı-Eserleri-Metin-Sözlük-Kaynaklar). Ankara: TDK Yay.
Oktay, Zeynep (2010). Kaygusuz Abdal’ın Mesnevî-i Baba Kaygusuz’u: Tenkitli Metin ve İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
2 | GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
3 | GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
4 | MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
5 | BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
7 | VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
8 | MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
9 | DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
10 | SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
11 | MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
12 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
15 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
16 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
17 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
18 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
20 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
21 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |