- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Mehmet Gürbüz - Eser Yazılış Tarihi:Zilkade/Zilhicce 1148/Nisan 1736'dan sonra, 1150-51/1738'dan önce ?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Menkıbe
- Yayın Tarihi:08/01/2023
MENÂKIB-I ŞÂH HABÎB (HASÎB)
Hz. Ali'nin kerametleri konulu mesneviHasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi (d. ? - ö. 1166/1752-53)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Bursalı Hasîb’in (ö. 1166/1752-53) kaleme aldığı mesnevi. Üzerinde yapılan çalışmada verilen bilgilere göre (Kutlar Oğuz ve Gürbüz 2022: 999-1015) kaynaklarda Hasîb’in eserleri arasında sözü edilmeyen bu eserin, biri müellif hattı olan iki nüshası tespit edilmiştir. Nüshaların 479 beyit olanı “Kütahya Tavşanlı Zeytinoğlu İlçe Halk Kütüphanesi, Zeytinoğlu Koleksiyonu, nu. 43 Ze 545-9”da kayıtlı olup 65. yaprağı -muhtemelen 50 beyitlik kısmı- eksiktir. Eserin 554 beyitlik diğer nüshası ise “Mısır Milli Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar, Edebi Türkî 149 numara”da Mü’min-zâde Ahmed Hasîb Bursevî adına müellif hattı olarak kayıtlı olan Mecmû’atü Kasâ’id ve Gazeliyyât ve Eş’âr ve Hikâyât’ın 84b-96b sayfaları arasındadır. Mesnevinin iki nüshasında yer alan başlıklar, eserin adı olmaktan çok anlatılan hikâyenin içeriği hakkında malumat veren bilgi notu görünümündedir. Muhtevası göz önüne alınarak manzumenin Mustafâ Efendi’nin şeyhülislam olduğu Zilkade/Zilhicce 1148/Nisan 1736’dan sonra ve Şeyhoğlı/Şeyhoğlu Osmân’ın öldüğü 1150-51/1738’den önceki bir tarihte yazıldığı tahmininde bulunmak mümkündür.
Şeyhoğlı'nın Menkabet-i Penc Keştî’sinin (bk. Kutlar 2011) yeniden yazımı olan Menâkıb-ı Şâh Habîb -hacmi dışında- şekil ve muhteva özellikleri bakımından kaynak metinle uyumludur. Mesnevi nazım şekliyle ve aruzun “mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün” kalıbıyla yazılmıştır. Mesnevinin iki nüsha üzerinden kurulan tenkitli metni toplam 614 beyittir. Hasîb, kaynak metindeki beyitleri kısmen değiştirerek Menâkıb-ı Şâh Habîb’in içine yerleştirmiştir.
Metindeki bilgilere göre Şeyhülislam Mustafâ Efendi’nin oğlu Osmân Efendi, Şeyhoğlı mahlasıyla bir manzume kaleme almış, Mü’min-zâde Hasîb de Şeyhoğlı’nın kaleme aldığı manzumeyi genişleterek yeniden yazmış ve manzumeyi diğer eseri olan Silkü’l-Le’âl-i Âl-i Osmân’ı I. Mahmûd’a sunmasına aracılık etmesi talebiyle Osmân Efendi’ye sunmuştur. Nüsha farklarından Hasîb’in Menâkıb-ı Şâh Habîb’i iki kez yeniden yazdığı anlaşılmaktadır.
Hasîb, kaleme hitap ederek başladığı manzumenin ilk beyitlerinde genelde şiirin, özelde kaleme aldığı metnin sahip olması gereken içerik özellikleri ile okuyana etkisine dair düşüncelerini dile getirmiştir. Ardından Şeyhoğlı’nın Menkabet-i Penc Keştî’yi yazma konusundaki kimi tutumlarını eleştirerek onunkiyle “meâli bir ancak elfâzı mugâyir” bir eser kaleme aldığını belirtmiş ve sonra asıl hikâyeye geçmiştir..
Hikâyenin özeti şöyledir: Habîb isimli bir şahın şehzadesi, rüyasında gördüğü Hıtâ sultanının kızı Şemse Bânû’ya âşık olur. Oğlunun durumunu öğrenen Şâh Habîb beş kalyon hazırlatıp onu Hıtâ’ya gönderir. Ancak çıkan bir fırtınada gemiler girdaba kapılıp batar ve kimse kurtulamaz. Oğlundan haber alamayan Habîb üzüntüyle tacını tahtını bırakır, çölde yaşamaya başlar. Vezirinin önerisi üzerine Habîb, maiyetiyle birlikte Hz. Peygamber’in huzuruna varır ve Hz. Peygamber’den oğlunu diriltilmesini ister. Hz. Peygamber de, Hz. Alî’den şehzadeyi bulup iki âşığı evlendirmesini ister. Hz. Ali, balıklar şahı Şâh Mâhî’nin yardımlarıyla şehzadenin kemiklerini bulur ve Allah'a dua ederek şehzadenin ve askerlerinin dirilmesini sağlar. Dirilenler, Hz. Alî’nin kerametlerini görüp Müslüman olurlar. Hz. Alî, rüzgâra gemileri Hıtâ’ya ulaştırmasını emreder. Eskiden Müslüman olmuş olan Hıtâ Sultanı, maiyetiyle Hz. Alî’nin huzuruna varır. Hz. Alî, Hz. Peygamber’in emriyle iki âşığı İslami kurallara göre nikâhlar. Ardından Hz. Alî “tayy-ı merâhil” ederek Yesrib’e, Hz. Peygamber’in huzuruna gelip olanları ona anlatır.
Hasîb, daha sonra Mekkeli kâfirlerin Hz. Peygamber’in mucizesi ve Hz. Alî’nin kerameti olan bu hadiseyi de inkâr edeceklerini belirterek Şeyhoğlı’nı ve kaleme aldığı eseri metheder. Mesnevinin sonunda eseri yazma sebebinin anlatıldığı kısımda şair, Mısır nüshasında eserini dostlarına yadigâr olması için kaleme aldığını belirtip metnini okuyanlardan kendisi için dua talebinde bulunurken (551-556. beyitler); Kütahya nüshasında Şeyhoğlı Osmân Efendi ile babası Şeyhülislam Mustafâ Efendi’nin övgüsünü yapar ve Gelibolulu Mustafâ Âlî’nin Künhü’l-Ahbâr’ını Silkü’l-Le’âl adıyla nazma çektiğini belirterek bu eserini Sultan I. Mahmûd’a sunmak için Osmân Efendi’den yardım talep eder (557-609. beyitler).
Menâkıb-ı Şâh Habîb üzerine inceleme ve tenkitli metinden oluşan bir makale yayımlanmıştır (Kutlar Oğuz ve Gürbüz 2022).
Şairin biyografisi için bk. "Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hasib-muminzade-ahmed-efendi
Eserden Örnekler
Münâcât-ı Hazret-i Kerrâr der-Nezdîk-i Habîb-i Kirdigâr
İlâhî ol habîbin hürmeti hem âli hakkıy-çün
Du‘âmı müstecâb eyle safâ-yı bâli hakkıy-çün
O demde çok du‘â itdi elin dergâha kaldırdı
Uzatdı pençe-i Hayber-güşâsın bahre taldırdı
Kalup dest-i şerîfi çok zemânlar ka‘r-ı deryâda
Çıkup her parmagında bir gemi seyr itdi şeh-zâde
Bütün mevcûd idi emvâl ü eşyâsı derûnında
Ehâlîden velâkin kimisi mürde kimi zinde
Şeh-i kişverle ferzend ile görüşdi ehibbâsı
Neye ugradıgın bilmez idi a‘lâ vü ednâsı
Te‘âlellâh ne kudretdir ki bir yıl ka‘r-ı deryâda
Yine Hallâk-ı âlem rızkını kılmışdı âmâde
Sorulsa her biri derk eylemezdi hâl-i gird-âbı
Birinin kalmamışdı hâtırında bîm-i gark-âbî
Aliyyü’l-Murtazânın zâhir oldukda kerâmâtı
Ayânen gördiler bi’l-cümle anda hâl-i emvâtı
Bırakdı her biri dîn-i Mesîhi Lât u Uzzâyı
Muhammed dînine girdi kılup tevhîd Mevlâyı
Sefâ’inden çıkanlar düşdiler dâmân-ı Kerrâra
Muvahhid oldılar anda gelüp her biri ikrâra
Der-Vasf-ı Aliyyü’l-Murtazâ Radiyellâhu Anh
Alî nûr-ı hidâyetdir Alî sırr-ı velâyetdir
Alî mısbâh-ı zulmetdir Alî ser-dâr-ı ümmetdir
Alîdir fâtih-i Hayber Alîdir sâkî-i Kevser
Alîdir sâhib-i Düldül Alîdir seyyid-i Kanber
Alî nûr-ı şerî‘atdir Alî pîr-i tarîkatdir
Güzîn-i âl ü ıtretdir Alî asl-ı hakîkatdir
Resûlün hayr-ı âlidir vasıyy-i ber-kemâlidir
Alînin ka‘bı âlîdir Alî a‘le’l-e‘âlîdir
Ne sırlar âşikâr itdi ne gevherler nisâr itdi
Bütün bahri güzâr itdi temâşâ kıl ne kâr itdi
Gör imdi n’eyledi n’itdi Alî çok kenz feth itdi
Resûlün meslekin tutdı habîbin isrine gitdi
Zihî tevfîk-i Rabbânî zihî te’yîd-i Rahmânî
Musahhar itdi ekvânı o dem ol Şîr-i Yezdânî
Buyurdı rûzgâra ol çıkan keştîleri der-hâl
Hatâya irmedin mülk-i Hatâya eyleye îsâl
Alînin oldı fermânı o beş fülk-i Müselmânı
Hatâ iklîmine gönderdi berrânî vü bahrânî
Biri birine peyveste hatâdan oldı vâreste
Gelüp mülk-i Hatâya ber-hevâ âheste âheste (Kutlar Oğuz ve Gürbüz 2022: 1058-1059).
Kaynakça
Kutlar, Fatma Sabiha (2011). “Menkabet-i Penc Keştî”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (58): 21-48.
Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha ve M. Gürbüz (2022). “Şeyhoğlu’nun Menkabet-i Penc Keştî’sinin Yeniden Yazımı: Bursalı Hasîb’in Menâkıb-ı Şâh Habîb’i”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 14 (29): 997-1069.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SİLKÜ'L-LE'ÂL-İ ÂL-İ OSMÂN | Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi | Dr. Göker İnan |
Görüntüle | ||
2 | RAVZATÜ'L-KÜBERÂ (HASÎB) | Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi | Dr. Göker İnan |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (HASÎB) | Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
4 | MECMÛ'A-İ TEVÂRÎH | Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
5 | DERGEH-NÂME (HASÎB) | Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi | Araş. Gör. Zehra Öztürk |
Görüntüle | ||
6 | HİKÂYE-İ MANZÛME (HASÎB) | Hasîb, Mü’min-zâde Ahmed Efendi | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz Mehmet Gürbüz |
Görüntüle | ||
7 | MİYÂHİYYE (HASÎB) | Hasîb, Mü'minzâde Ahmed Efendi | Dr. Göker İnan |
Görüntüle | ||
8 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
9 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
13 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
15 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
16 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |