MENÂKIB-I ŞÂH HABÎB (HASÎB)
Hz. Ali'nin kerametleri konulu mesnevi
Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi (d. ? - ö. 1166/1752-53)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Bursalı Hasîb’in (ö. 1166/1752-53) kaleme aldığı mesnevi. Üzerinde yapılan çalışmada verilen bilgilere göre (Kutlar Oğuz ve Gürbüz 2022: 999-1015) kaynaklarda Hasîb’in eserleri arasında sözü edilmeyen bu eserin, biri müellif hattı olan iki nüshası tespit edilmiştir. Nüshaların 479 beyit olanı “Kütahya Tavşanlı Zeytinoğlu İlçe Halk Kütüphanesi, Zeytinoğlu Koleksiyonu, nu. 43 Ze 545-9”da kayıtlı olup 65. yaprağı -muhtemelen 50 beyitlik kısmı- eksiktir. Eserin 554 beyitlik diğer nüshası ise “Mısır Milli Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar, Edebi Türkî 149 numara”da Mü’min-zâde Ahmed Hasîb Bursevî adına müellif hattı olarak kayıtlı olan Mecmû’atü Kasâ’id ve Gazeliyyât ve Eş’âr ve Hikâyât’ın 84b-96b sayfaları arasındadır. Mesnevinin iki nüshasında yer alan başlıklar, eserin adı olmaktan çok anlatılan hikâyenin içeriği hakkında malumat veren bilgi notu görünümündedir. Muhtevası göz önüne alınarak manzumenin Mustafâ Efendi’nin şeyhülislam olduğu Zilkade/Zilhicce 1148/Nisan 1736’dan sonra ve Şeyhoğlı/Şeyhoğlu Osmân’ın öldüğü 1150-51/1738’den önceki bir tarihte yazıldığı tahmininde bulunmak mümkündür.

Şeyhoğlı'nın Menkabet-i Penc Keştî’sinin (bk. Kutlar 2011) yeniden yazımı olan Menâkıb-ı Şâh Habîb -hacmi dışında- şekil ve muhteva özellikleri bakımından kaynak metinle uyumludur. Mesnevi nazım şekliyle ve aruzun “mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün” kalıbıyla yazılmıştır. Mesnevinin iki nüsha üzerinden kurulan tenkitli metni toplam 614 beyittir. Hasîb, kaynak metindeki beyitleri kısmen değiştirerek Menâkıb-ı Şâh Habîb’in içine yerleştirmiştir.

Metindeki bilgilere göre Şeyhülislam Mustafâ Efendi’nin oğlu Osmân Efendi, Şeyhoğlı mahlasıyla bir manzume kaleme almış, Mü’min-zâde Hasîb de Şeyhoğlı’nın kaleme aldığı manzumeyi genişleterek yeniden yazmış ve manzumeyi diğer eseri olan Silkü’l-Le’âl-i Âl-i Osmân’ı I. Mahmûd’a sunmasına aracılık etmesi talebiyle Osmân Efendi’ye sunmuştur. Nüsha farklarından Hasîb’in Menâkıb-ı Şâh Habîb’i iki kez yeniden yazdığı anlaşılmaktadır.

Hasîb, kaleme hitap ederek başladığı manzumenin ilk beyitlerinde genelde şiirin, özelde kaleme aldığı metnin sahip olması gereken içerik özellikleri ile okuyana etkisine dair düşüncelerini dile getirmiştir. Ardından Şeyhoğlı’nın Menkabet-i Penc Keştî’yi yazma konusundaki kimi tutumlarını eleştirerek onunkiyle “meâli bir ancak elfâzı mugâyir” bir eser kaleme aldığını belirtmiş ve sonra asıl hikâyeye geçmiştir..

Hikâyenin özeti şöyledir: Habîb isimli bir şahın şehzadesi, rüyasında gördüğü Hıtâ sultanının kızı Şemse Bânû’ya âşık olur. Oğlunun durumunu öğrenen Şâh Habîb beş kalyon hazırlatıp onu Hıtâ’ya gönderir. Ancak çıkan bir fırtınada gemiler girdaba kapılıp batar ve kimse kurtulamaz. Oğlundan haber alamayan Habîb üzüntüyle tacını tahtını bırakır, çölde yaşamaya başlar. Vezirinin önerisi üzerine Habîb, maiyetiyle birlikte Hz. Peygamber’in huzuruna varır ve Hz. Peygamber’den oğlunu diriltilmesini ister. Hz. Peygamber de, Hz. Alî’den şehzadeyi bulup iki âşığı evlendirmesini ister. Hz. Ali, balıklar şahı Şâh Mâhî’nin yardımlarıyla şehzadenin kemiklerini bulur ve Allah'a dua ederek şehzadenin ve askerlerinin dirilmesini sağlar. Dirilenler, Hz. Alî’nin kerametlerini görüp Müslüman olurlar. Hz. Alî, rüzgâra gemileri Hıtâ’ya ulaştırmasını emreder. Eskiden Müslüman olmuş olan Hıtâ Sultanı, maiyetiyle Hz. Alî’nin huzuruna varır. Hz. Alî, Hz. Peygamber’in emriyle iki âşığı İslami kurallara göre nikâhlar. Ardından Hz. Alî “tayy-ı merâhil” ederek Yesrib’e, Hz. Peygamber’in huzuruna gelip olanları ona anlatır.

Hasîb, daha sonra Mekkeli kâfirlerin Hz. Peygamber’in mucizesi ve Hz. Alî’nin kerameti olan bu hadiseyi de inkâr edeceklerini belirterek Şeyhoğlı’nı ve kaleme aldığı eseri metheder. Mesnevinin sonunda eseri yazma sebebinin anlatıldığı kısımda şair, Mısır nüshasında eserini dostlarına yadigâr olması için kaleme aldığını belirtip metnini okuyanlardan kendisi için dua talebinde bulunurken (551-556. beyitler); Kütahya nüshasında Şeyhoğlı Osmân Efendi ile babası Şeyhülislam Mustafâ Efendi’nin övgüsünü yapar ve Gelibolulu Mustafâ Âlî’nin Künhü’l-Ahbâr’ını Silkü’l-Le’âl adıyla nazma çektiğini belirterek bu eserini Sultan I. Mahmûd’a sunmak için Osmân Efendi’den yardım talep eder (557-609. beyitler).

Menâkıb-ı Şâh Habîb üzerine inceleme ve tenkitli metinden oluşan bir makale yayımlanmıştır (Kutlar Oğuz ve Gürbüz 2022).

Şairin biyografisi için bk. "Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hasib-muminzade-ahmed-efendi 

Eserden Örnekler


Münâcât-ı Hazret-i Kerrâr der-Nezdîk-i Habîb-i Kirdigâr

İlâhî ol habîbin hürmeti hem âli hakkıy-çün

Du‘âmı müstecâb eyle safâ-yı bâli hakkıy-çün


O demde çok du‘â itdi elin dergâha kaldırdı

Uzatdı pençe-i Hayber-güşâsın bahre taldırdı


Kalup dest-i şerîfi çok zemânlar ka‘r-ı deryâda

Çıkup her parmagında bir gemi seyr itdi şeh-zâde


Bütün mevcûd idi emvâl ü eşyâsı derûnında

Ehâlîden velâkin kimisi mürde kimi zinde


Şeh-i kişverle ferzend ile görüşdi ehibbâsı

Neye ugradıgın bilmez idi a‘lâ vü ednâsı


Te‘âlellâh ne kudretdir ki bir yıl ka‘r-ı deryâda

Yine Hallâk-ı âlem rızkını kılmışdı âmâde


Sorulsa her biri derk eylemezdi hâl-i gird-âbı

Birinin kalmamışdı hâtırında bîm-i gark-âbî


Aliyyü’l-Murtazânın zâhir oldukda kerâmâtı

Ayânen gördiler bi’l-cümle anda hâl-i emvâtı


Bırakdı her biri dîn-i Mesîhi Lât u Uzzâyı

Muhammed dînine girdi kılup tevhîd Mevlâyı


Sefâ’inden çıkanlar düşdiler dâmân-ı Kerrâra

Muvahhid oldılar anda gelüp her biri ikrâra


Der-Vasf-ı Aliyyü’l-Murtazâ Radiyellâhu Anh

Alî nûr-ı hidâyetdir Alî sırr-ı velâyetdir

Alî mısbâh-ı zulmetdir Alî ser-dâr-ı ümmetdir


Alîdir fâtih-i Hayber Alîdir sâkî-i Kevser

Alîdir sâhib-i Düldül Alîdir seyyid-i Kanber


Alî nûr-ı şerî‘atdir Alî pîr-i tarîkatdir

Güzîn-i âl ü ıtretdir Alî asl-ı hakîkatdir


Resûlün hayr-ı âlidir vasıyy-i ber-kemâlidir

Alînin ka‘bı âlîdir Alî a‘le’l-e‘âlîdir


Ne sırlar âşikâr itdi ne gevherler nisâr itdi

Bütün bahri güzâr itdi temâşâ kıl ne kâr itdi


Gör imdi n’eyledi n’itdi Alî çok kenz feth itdi

Resûlün meslekin tutdı habîbin isrine gitdi


Zihî tevfîk-i Rabbânî zihî te’yîd-i Rahmânî

Musahhar itdi ekvânı o dem ol Şîr-i Yezdânî


Buyurdı rûzgâra ol çıkan keştîleri der-hâl

Hatâya irmedin mülk-i Hatâya eyleye îsâl


Alînin oldı fermânı o beş fülk-i Müselmânı

Hatâ iklîmine gönderdi berrânî vü bahrânî


Biri birine peyveste hatâdan oldı vâreste

Gelüp mülk-i Hatâya ber-hevâ âheste âheste (Kutlar Oğuz ve Gürbüz 2022: 1058-1059).

Kaynakça


Kutlar, Fatma Sabiha (2011). “Menkabet-i Penc Keştî”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (58): 21-48.

Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha ve M. Gürbüz (2022). “Şeyhoğlu’nun Menkabet-i Penc Keştî’sinin Yeniden Yazımı: Bursalı Hasîb’in Menâkıb-ı Şâh Habîb’i”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 14 (29): 997-1069.

Atıf Bilgileri


Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha ve Mehmet Gürbüz. "MENÂKIB-I ŞÂH HABÎB (HASÎB)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/menakib-i-sah-habib-hasib. [Erişim Tarihi: 16 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 SİLKÜ'L-LE'ÂL-İ ÂL-İ OSMÂN Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi Dr. Göker İnan
Görüntüle
2 RAVZATÜ'L-KÜBERÂ (HASÎB) Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi Dr. Göker İnan
Görüntüle
3 DÎVÂN (HASÎB) Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
4 MECMÛ'A-İ TEVÂRÎH Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
5 DERGEH-NÂME (HASÎB) Hasîb, Mü'min-zâde Ahmed Efendi Araş. Gör. Zehra Öztürk
Görüntüle
6 HİKÂYE-İ MANZÛME (HASÎB) Hasîb, Mü’min-zâde Ahmed Efendi Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Mehmet Gürbüz
Görüntüle
7 MİYÂHİYYE (HASÎB) Hasîb, Mü'minzâde Ahmed Efendi Dr. Göker İnan
Görüntüle
8 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
9 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
10 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
11 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
12 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
13 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
14 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
15 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
16 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
17 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle