- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hüsâmeddîn Bursevî - Madde Yazarı: Araş. Gör. Kübra Akatay
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Menkıbe
- Yayın Tarihi:04/10/2022
MENÂKIB-I HAZRETİ ÜFTÂDE
menâkıbnâmeHüsâmeddîn Bursevî (d. ?/? - ö. 1042/1631)
ISBN: 978-9944-237-87-1
17. yüzyılda menâkıbnâme türündeki eserlerinin çokluğu ile dikkat çeken Hüsâmeddîn Bursevî’nin, Türk tasavvuf kültürünün önemli simalarından biri olan Celvetiyye tarikatının piri Mehmed Muhyiddin Üftâde’nin (d. 895/1490 - ö. 989/1581) tasavvufî kıssalarını ve nice ahvalinin anlatıldığı menkıbelerini ihtiva eden eseri.
Menâkıb-ı Üftâde’de; Muhyiddin Üftâde’nin doğum yeri, babası, çocukluğu, mesleği, adı ve lakabı, mensubu olduğu tarikat ve bu tarikatın kolları, şeyhi Hızır Dede vasıtasıyla silsilesinin Hz. Peygambere kadar ulaşması, küçük yaşlardan itibaren zahiri ilimleri öğrenmesi, Bayramî şeyhlerinden Hızır Dede’ye intisabı, onun teşvikiyle tasavvuf yolunun sırlarına vakıf olması ve yine onun vesilesiyle rüya tabiri ilmine aşina olması, ilimde belli bir mertebe edinmesi ve şeyhinin ölümünden sonra uzun bir süre Bursa Ulu Camii ve Doğan Bey Camilerinde müezzinlik yaparak halka vaaz vermesi ve onları irşad etmesi, Farsça bilmemesine rağmen Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî’nin rüyasında yanına gelerek “Benim kitabım Mesnevî’yi vaazda naklediniz” demesi üzerine onun himmetiyle Mesnevî’yi talim edip marifete hâsıl olması, Emîr Sultân’ın manevî işaretiyle Emîr Sultân Camii’nde hatipliğe başlaması, günlük hayatta gönlüne doğan manevî halleri, zahirin altında yatan batını görmesi, riyazeti, halka örnek olması, yetiştirdiği talebeleri, Kanûnî Sultân Süleymân ve III. Murâd ile münasebeti, vefatı, vasiyeti üzerine küçük oğlu Şeyh Muhammed’in postnişin olması ve vefatından sonra vuku bulan kerametlerinin yanı sıra İstanbul ve Bursa çevresindeki siyasî, tarihî ve sosyal olaylar da ele alınmıştır (Yünal 1996).
Menâkıb-ı Üftâde, mensur olarak kaleme alınmakla birlikte eserde yer yer Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden kıtalar ile Muhyiddin Üftade’nin ve müridanlarının dilinden söylenmiş dörtlük ve beyitlere de yer verilmiştir. Eserin dili, yazıldığı döneme nazaran bugün bile rahatlıkla anlaşılabilecek ölçüde sadedir. Kullanılan tamlamalar ile arkaik kelimeler devrin dil özelliklerini aksettirmektedir. Akıcı bir üslubun hâkim olduğu eserde, düşünceler ayet ve hadislerden yapılan iktibaslar ile desteklenmiştir.
Menâkıb-ı Üftâde’nin bilinen iki nüshasından biri Mustafa Kara’nın özel kitaplığında diğeri ise Üftâde soyundan gelen Hayrettin Algın’ın şahsî kütüphanesinde yer almaktadır. Osmanlı arşivi araştırmacısı Muhammed Safi tarafından Osmanlıcadan transkripsiyonun yapıldığı Hayrettin Algın’ın kütüphanesinde bulunan nüsha, Abdurrahman Yünal tarafından yayımlanmıştır (1996).
Şairin biyografisi için bk. “Hüsâmeddîn Bursevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/husameddin-bursevi
Eserden Örnekler
Menkıbe:
Merhûm Sultân Süleymân Hân hazretlerinin zamân-ı saltanatlarında meşâyih-i kirâm müzâkere olunup sonra merhûm efendi hazretleri yâdolunup, “Hayli dervişânı vardır.” derler. Merhûm Sultân Süleymân hazretleri bir kapıcı tayîn ederler. Mezbûr Hazret-i Şeyhe davete geldikte, “Siz gidin, ben de varırım.” diye cevâb verirler. Kapıcı mukaddem gelip ba’dehû merhûm Üftâde Efendi Hazretleri üç dört derviş ile İslâmbul’a dâhil olup saraya varıp geldiklerini pâdişâh hazretlerine ilâm ettiklerinde içeriye davet olunup merhûm Vezîr İbrâhîm Paşa alıp gider. Hemân ki pâdişâh hazretleri gördüklerinde tahtından kalkıp yedi adım istikbâl ederler. Biraz musâhabet ettiklerinden sonra, “Sizlerden bir murâdımız vardır. Bizi oğulluğa kabul edin.” dediklerinde kabûl buyurup ba’dehû müfârakat ettiklerinden sonra İbrâhîm Paşa, “Pâdişâhım, bu Şeyh Efendi Hazretlerine ettiğiniz tevkîri meşâyihden birine emrediniz.” dedikte, pâdişâh hazretleri buyurdular ki, “Arkasında bir arslan var ki, eğer istikbâl etmeseydim beni tahtım ile yutardı.” der. Ve “Bunlar sâir meşâyihe kıyâs olunmaz. Sâir meşâyih altın ve akça isterler. Bunlar târik-i dünyâdır. Tekkesine bir iki köy vakfetmek murâd ettim. “Ben kabûl etmem. Tekkemiz çink (?) olur” diye imtinâ ettiler. Ya bunlar sâir meşâyihe kıyâs olunur mu?” diye cevap buyururlar (Yünal 1996: 111).
Kaynakça
Kara, Mustafa (1998). “Hüsâmeddin Bursevî”. İslâm Ansiklopedisi. C. XVIII. Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 511-512.
Kara, Mustafa (2012). Bursa’da Tarikatlar ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
Öcalan, Hasan Basri (2000). Bursa’da Tasavvuf Kültürü. Bursa: Gaye Kitabevi.
Yünal, Abdurrahman (1996). Menâkıb-ı Hazret-i Üftâde. İstanbul: Seçil Ofset.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜHİMMÂTÜ’L-MÜ’MÎN FÎ UMÛRİ’D-DÜNYÂ VE’D-DÎN / CEVÂHİR-İ MÜHİMMÂT (HÜSÂMEDDÎN BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
2 | ESRÂRU’L-ÂRİFÎN ve SİYERÜ’T-TÂLİBÎN (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
3 | DÜRERÜ’L-HADÎS (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
4 | ZÜBDETÜ’L-MENÂKIB ve GÜZÎDETÜ’L-METÂLİB (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
5 | MENÂKIB-I ALİ SEMERKANDÎ | Hüsâmeddîn Bursevî | Araş. Gör. Kübra Akatay |
Görüntüle | ||
6 | MENÂKIB-I ABDAL MURAD (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
7 | MENÂKIB-I BABA SULTÂN (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
8 | MENÂKIb-I ŞEYH EBÛ İSHÂK (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
9 | FEZÂİLÜ'L-CİHÂD (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
10 | MİFTÂHU’L-MUĞLAKÂT (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
11 | ŞERHU’L-ERBAÎN Fİ’L-HADÎS (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
12 | ADALETNÂME (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
13 | FEZÂİLÜ'S-SÜLÛK (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
14 | MECMU’A Fİ’N-NEVÂDİ (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
15 | MUNTEHABÂTÜ TERVÎHİ’L-ERVÂH (BURSEVÎ) | Hüsâmeddîn Bursevî | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
16 | TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ) | Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) | Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid | Öğretmen Kevser Kıroğlu |
Görüntüle | ||
18 | TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle | ||
19 | ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) | Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
20 | VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) | Lâmekânî, Hüseyin | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
21 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
22 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
23 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
24 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
25 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle |