- Yazar Biyografisi (TEİS)
Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî - Madde Yazarı: Doç. Dr. Hasan Kaya
- Eser Yazılış Tarihi:-
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Menkıbe
- Yayın Tarihi:14/10/2021
MENÂKIB-I DERVÎŞ HÂKÎ (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ)
menâkıb-nâmeMedhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî (d. ?/?-ö.?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Dervîş Hasan Medhî tarafından yazılan Menâkıb-ı Dervîş Hâkî mensur bölümleri de bulunan manzum bir menâkıbnâme örneğidir. Medhî, Sultan I. Ahmed devrinde İstanbul’a gelen Hâkî Mehmed Dede’ye intisap etmiş ve daha sonra onun menkıbesini yazmıştır. Büyük bölümü mesnevi nazım şekliyle yazılan eser 35 bölümden oluşmaktadır. Bunların 23’ü mesnevi, 4’ü gazel, biri kıta nazım şekliyle yazılmış olup 7’si hacimleri birbirinden farklı mensur bölümdür (Kaya 2013b: 43-44).
Menâkıbnâme’de Hâkî Mehmed Dede’nin Buharalı olduğu ve kırk yıl seyahat ettiği anlatılır. Seyahatinin ilk durağı üç yıl kaldığı Hindistan’dır. Hindistan’dan sonra Buhara’ya döner. On iki dervişi ile oradan Horasan’a geçer. Horasan’daki ziyaretlerinin ardından Bağdat’a gider. Bağdat’tan Mısır’a gider ve orada Sultan Hasan Camii’ne yerleşir. Oradan Hızır Paşa ile Şam’a geçer. Bir süre sonra İstanbul’a gitmek üzere Hızır Paşa ve adamlarıyla yola çıkar. Seydişehir’de konaklarlar. III. Mehmed’in saltanat yıllarında İstanbul’a gelir ve Ali Paşa Camii’ne yerleşir. I. Ahmed döneminde saraya davet edilir. Halk arasında sevilen ve saygı duyulan bir şeyh olan Hâkî Dede’nin ölüm tarihi eserde belirtilmez ancak mezarının Ali Paşa Camii haziresinde olduğu yazılıdır. Eserde Hâkî Mehmed Dede’nin etrafında yaşanan kerametlerine de temas edilir. Menâkıb-ı Dervîş Hâkî Hâkî Mehmed Dede’nin ölüm tarihi olan 1617’den sonra yazılmıştır (Kaya 2013b: 68-79).
Menâkıbnâme’de anlatılanlar hem tarihsel gerçeklerle hem de Hâkî Mehmed Dede ile ilgili bilgi veren kaynaklardaki bilgilerle örtüşmektedir. Kaynaklarda Hâkî Mehmed Dede’nin seyyah bir derviş olup Arap ve Acem şeyhleriyle görüştüğü ve kırk yıl seyahat ettiği bilgisi yer alır (Mehmed Süreyya 1996: II/559). Ailesinin Buhara’nın seçkin ailelerinden olduğu, kendisinin yıllarca seyahat ettiği belirtilir. Bu seyahatlerinde Arap ve İran şeyhleriyle görüştüğü, hacca gittiği bilgisi yer alır. Sultan III. Mehmed (1595-1603)’in son yıllarında İstanbul’a gelip defalarca ikram ve inama mazhar olduğu, Ali Paşa Camii’ne yerleştiği ve yüce gönüllü bir derviş olduğu, Sultan I. Ahmed zamanında 1617’de vefat ettiği kaydedilmiştir (Özcan 1989: II/608; Mehmed Süreyya 1996: II/559-60).
61 varaklık eserin bilinen tek yazma nüshası Amerika’da Princeton Üniversitesi Kütüphanesi 494 numarada kayıtlıdır.
Şairin biyografisi için bk. "Medhî, Derviş Hasan". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehdi-dervis-hasan
Eserden Örnekler
Yiter Medhî yiter cürm ü günâh it
Yüri her bir günâha bin gün âh it
Varup bir pîre yit kim dil ola şâd
Dilersen olasın bir merd-i âzâd
Hudâ kıldı beni bir pîre bende
Kuyûd-ı mâsivâ kalmadı bende
Çü yüz tutdum Hudâ-yı bî-zevâle
İrişdürdi beni pîr-i kemâle
O pîrün dâsitânın eyleyem yâd
Derûnun pür-safâ olsun dilün şâd
Dede Hâkî durur ol pîr-i sâlik
Ferâgat kişverine oldı mâlik
Egerçi gûş olundı çok menâkıb
Güzel gûş it bilürsen ger merâtib
Buhârâ’dan tulû‘ itdi o meh-veş
Düşüp Rûm’a kodı sînemde âteş
Tenûr-ı sînem oldı pür-harâret
Vücûdum şehrini yakdı tamâmet
İşitdüm ben bu nutkı yanayazdum
O şevk ile kitâbı yana yazdum
Kalem al destüne kıl nazma âgâz
O pîrün evvelâ hasletlerin yaz
Seyâhat eylemiş kırk yıl tamâm ol
Seyâhat eyle sen dahı tamâm ol
Sitanbul’a gelüp âhir kodı pây
Mülâzım oldı ana yohsul u bay
Hudâ hakkı sözüm hakdur degül lâf
Kabûl itmedi 'ömri içre evkâf
Anunçün kût-ı bî-had virdi Allâh
Tevekkül bâbına yüz tutmış ol mâh
Çekerdi ni‘meti halka şeb ü rûz
Şebi Kadr idi anun rûzı nev-rûz
Müdâm olmag içün Hak’dan haber-dâr
Olurdı subha dek her gice bîdâr
İşit mümkin midür bu ey karındaş
O şeh kırk yıl komadı yasduga baş
Gerek kışdur gerek güzdür gerek yaz
Ki tâc u hırka giymezdi o şehbâz
Gezerdi baş açuk ‘uryân u biryân
Hemân dîdâr-ı yâra mest ü hayrân (Kaya 2013b: 114-116).
Kaynakça
Değirmenci, Tülün (2012). İktidar Oyunları ve Resimli Kitaplar II. Osman Devrinde Değişen Güç Simgeleri. İstanbul: Kitap Yayınevi.
Kaya, Hasan (2013a). “Derviş Hasan Medhî’nin Bilinmeyen Bir Eseri: Menâkıb-ı Dervîş Hâkî”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 6 (26): 275-297.
Kaya, Hasan (2013b). Derviş Hasan Medhî Menâkıb-ı Dervîş Hâkî (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım-Dizin). İzmir: Tibyan Yayıncılık.
Mehmed Süreyya (1996). Sicill-i Osmanî. C. I-VI. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Özcan, Abdülkadir (1989). Nev‘îzâde ‘Atâyî, Şakâyık-ı Nu‘maniye ve Zeyilleri, Hadikatü’l-Hakaik fî Tekmileti’ş-Şakaik. C. I-V. İstanbul: Çağrı Yay.
Seyhan, Nezihe (2000). Medhî Divanı (İnceleme-Transkripsiyonlu Metin) I-II. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) | Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
2 | ŞÎR-İ DİLÎR BÂ-MİHR-İ MÜNîR (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) | Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
3 | ESRÂR-I HİKMET/HİKÂYE-İ EBÛ ALÎ SÎNÂ ve EBU'L-HÂRİS (MEDHÎ, DERVÎŞ HASÂN, MEDDÂH MEDHÎ) | Medhî, Dervîş Hasân, Meddâh Medhî | Dr. Öğr. Üyesi Neslihan Polat Aktaş |
Görüntüle | ||
4 | HİKÂYE-İ RIDVÂN ŞÂH (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) | Medhî, Dervîş Hasan, Meddâh Medhî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ ŞÂH-NÂME-İ FİRDEVSÎ (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) | Medhî, Derviş Hasan, Meddâh Medhî | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
6 | KISSA-İ NEV-BÂVE/TÂRÎH-İ YEMÎNÎ TERCÜMESİ/HİKÂYET-İ ÂL-İ SÂMÂN (MEDHÎ, DERVÎŞ HASAN, MEDDÂH MEDHÎ) | Medhî, Derviş Hasan, Meddâh Medhî | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
8 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
9 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
10 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
11 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
13 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |