MENÂKIB-I ALİ SEMERKANDÎ
menâkıbnâme
Hüsâmeddîn Bursevî (d. ?/? - ö. 1042/1631)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hüsâmeddîn Bursevî’nin mensubu olduğu Semerkandiyye tarikatının piri/kurucusu olan Şeyh Alâeddin Alî bin Yahyâ es-Semerkandî’nin (d. ?- ö. 860/ 1456) menkıbelerini içeren eseri.

Kütüphane kayıtlarında Şeyh Alî Semerkandî’nin menkıbelerini ihtiva eden yedi yazma nüshadan bahsedilmekle birlikte Bursalı Mehmed Tâhir’in (d. 1861/ ö. 1925) Osmanlı Müellifleri adlı eserinde, Hüsâmeddîn Bursevî’ye ait olduğunu söylediği ve İstanbul Üniversitesi Kitaplığı TY n. 640’da kayıtlı olan nüshada, eserin yazarı ve derleyeni hakkında herhangi bir bilgiye rastlanmamaktadır.

Hüsâmeddîn Bursevî’ye atfedilen bu nüshada eserin adı “Hâzâ Menâkıb-ı Şeyh ‘Alî Semerkandî” şeklinde olup metinde; Alâeddin Semerkandî’nin doğum yeri, adı, Hz. Peygamberin ahfadından olduğu, Ehl-i Beyt’e olan sevgisi ve saygısı, gençliği ve tahsili, hocaları, mürşidi, seyahatleri, Anadolu’ya gelip Karaman’ın Zeyne kasabasına yerleşmesi, vefatı ve medfun olduğu yer, çocukları, halifeleri, müridlerinin eğitim ve irşadı, gizli ve açık tasavvufî halleri, kerametleri, tarihî şahsiyeti ve tarikatı, dinî ve fikrî muhiti hakkında bilgi veren menkıbeler yer almaktadır.

İmam Gazzâlî’nin İhyâü Ulûmi’d-dîn, Muhyiddîn İbnü’l-Arabî’nin Füsûsü’l-Hikem ve Semerkandî’nin kendisine ait Netâyicü’s-Sülûk adlı eserlerinin kaynaklık ettiği Menâkıb-ı Alî Semerkandî bu yönüyle daha ziyade bir ahlak ve nasihat kitabı olarak değerlendirilebilir. 72 varaktan müteşekkil olan Menâkıb-ı Alî Semerkandî’de, menkıbeler bazen Şeyh Alî Semerkandî’nin bazen de müridlerinin ve halifelerinin ağzından nakledilmektedir. 17 menkıbenin olduğu eserde yer yer hikâye içinde başka bir hikâye anlatılmıştır.

Menâkıb-ı Alî Semerkandî, mensur olarak kaleme alınmış olup sadece 67b varağında Şeyh Alî Semerkandî’nin ağzından söylenmiş bir beyti Farsça olan 5 beyitlik bir şiir yer almaktadır. Mısraları arasında vezin uyuşmazlığı olan bu şiirdeki Farsça beyitte Alâeddin Semerkandî’nin adı Alâeddin Attâr şeklinde yanlış yazılmıştır. Ayet ve hadislerden iktibasların da bulunduğu Menâkıb-ı Alî Semerkandî’de müellif metni oluştururken Türkçe kelimelerin imlasında zaman zaman uyumsuzluk yapmıştır. Bu da kelimelerin fonetik bakımdan değerlendirilmesini güçleştirmektedir. Eser, zincirleme tamlamalarla dolu olmasına rağmen dili ve üslubu genel olarak sade ve anlaşılır niteliktedir (Mercan 1996).

Çalışmamıza konu olan nüsha da dahil Şeyh Alî Semerkandî’nin yedi yazma nüshasının tenkidli metni üzerine İsmail Hakkı Mercan tarafından bir doktora tezi hazırlanmıştır (Mercan 1996).

Şairin biyografisi için bk. “Hüsâmeddîn Bursevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/husameddin-bursevi

Eserden Örnekler


Menkıbe:

Rivâyetdür; Hz. Şeyhin zamânında bir hâtunun bir sâhib-kemâl kitâbet ve kırâ’at ider oglı vardı. Gazâya gider, Frengistân’da esîr olup hâtun Lârendeli imiş. Hz. Şeyhin evsâfın işidüp hemân bir pîr kocası vardı önüne bıragup Hz. Şeyhin huzûr-ı âlîlerine irişür. Feryâd u zârı idüp yüzin Hz. Şeyhin ayagına sürer. “Elbette Sultânım [12b] hâk-i pâyinüze geldüm beni mahrûm gönderme. Oglım esîr oldı bi-izni halâsına çâre yine sizden olur.” deyücek Hz. Şeyhin bu hâtuna özi açdı “Dua idelüm hâtun Allâhu Teâlâ halâslık vire.” didi. Hâtun eydür “Benim sultânım ceddin rûhiçün olsun ben garîbüni mahrûm göndermen. Oglım ile bile gönderin.” didi. Hz. Şeyh eydür “Var imdi kocan ile yatsu namazından sonra yine bana gelin.” didi. Vardılar akşama degin ârâm iderler Ahşam oldıkda yatsu namazın kıldıktan sonra gelürler. [13a] Hz. Şeyhin tenhâsına dâhil olurlar. Hz. Şeyh anları göricek “Gelün yanıma oturun.” dir. Gelür Şeyhin yanına cülûs iderler. Şeyh hâtuna eydür “Oglın ne hâldedür görmek diler misin?” "Belî” dir. Şeyh mübârek eliyle gözlerün siler. Hâtun, bakar görür oglı zindân içinde. Boynında zincîr elinde kelebcek ayagında tomruk. Bir azîm siyâsetde kim dille vasf olmaz. “Meded ogıl sen böyle hâl içinde misin?” deyü üstüne düşer. Nâgehân divâr iki şakk olur. Bir el zâhir olup ol yigidin [13b] kuşağından kapar alur. Yigit gâib olur. Hâtun “Vâveylâ” deyüp feryâd idüp kulagına âvâz gelür. “İy hâtun firâr (feryâd) itme üşde oglın yanında turır” deyü gözin açar. Kendözin Şeyh huzûrında oglın gördügi heyetde Şeyhin nazarında turur görür. Hz. Şeyh mübârek parmagıyla işâret ider. Elinden ayagından boynından bendler dökülür. Hâtun acebe kalup Hz. Şeyhin ayagına düşer ve oglı ile görüşür. Pîr dahi bu ahvâle vâleh u hayrân olur. Oglun alur Lârende’ye gelür. [14a] Bu ahvâli şerh ider. Hz. Şeyhin kerâmâti âleme pür olup cümle âlem gelüp andan dest-i tevbe alurlar. Ve Sallallahu alâ Seyyidinâ Muhammedin ve âlihi ecmâin (Mercan 1996: 401).

Kaynakça


Bursalı Mehmed Tâhir (2000). Osmanlı Müellifleri. Ankara: Bizim Büro Yay. I/60.

Kara, Mustafa (1998). “Hüsâmeddin Bursevî”. İslâm Ansiklopedisi. C. XVIII. Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 511-512.

Kara, Mustafa (2012). Bursa’da Tarikatlar ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.

Mercan, İsmail Hakkı (1996). Şeyh Alaeddin Ali b. Yahya es-Semerkandî ve Menâkıb-nâmesi’nin Transkribe, Tahlil ve Tenkidi. Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Yılmaz, Osman (1998). Bursa’da Semerkandiyye Kültürü ve Menâkıb-ı Ali Semerkandî. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Atıf Bilgileri


Akatay, Kübra. "MENÂKIB-I ALİ SEMERKANDÎ". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/menakib-i-ali-semerkandi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MÜHİMMÂTÜ’L-MÜ’MÎN FÎ UMÛRİ’D-DÜNYÂ VE’D-DÎN / CEVÂHİR-İ MÜHİMMÂT (HÜSÂMEDDÎN BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN
Görüntüle
2 ESRÂRU’L-ÂRİFÎN ve SİYERÜ’T-TÂLİBÎN (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
3 DÜRERÜ’L-HADÎS (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
4 ZÜBDETÜ’L-MENÂKIB ve GÜZÎDETÜ’L-METÂLİB (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
5 MENÂKIB-I ABDAL MURAD (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
6 MENÂKIB-I BABA SULTÂN (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
7 MENÂKIB-I HAZRETİ ÜFTÂDE Hüsâmeddîn Bursevî Araş. Gör. Kübra Akatay
Görüntüle
8 MENÂKIb-I ŞEYH EBÛ İSHÂK (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
9 FEZÂİLÜ'L-CİHÂD (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
10 MİFTÂHU’L-MUĞLAKÂT (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
11 ŞERHU’L-ERBAÎN Fİ’L-HADÎS (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
12 ADALETNÂME (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
13 FEZÂİLÜ'S-SÜLÛK (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
14 MECMU’A Fİ’N-NEVÂDİ (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
15 MUNTEHABÂTÜ TERVÎHİ’L-ERVÂH (BURSEVÎ) Hüsâmeddîn Bursevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
16 TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ)  Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
17 DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid Öğretmen Kevser Kıroğlu
Görüntüle
18 TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN
Görüntüle
19 ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi Araş. Gör. Emrah Baş
Görüntüle
20 VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) Lâmekânî, Hüseyin Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Akın ZENGİN
Görüntüle
22 RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle
23 RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
24 RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
25 ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle