- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:660/1262 (istinsah tarihi)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Farsça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Akaidname
- Yayın Tarihi:02/03/2022
MENAHİC-İ SEYFİ (AHİ EVREN)
Akaid ile ilgili risaleAhi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin (d. 566/1171 - ö. 653/1261)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Anadolu Selçukluları devrinde yaşayan, debbağların/dericilerin piri olan, devrinin çok yönlü âlimlerinden, Danişmend-i Rûmî diye bilinen, Ahî teşkilatının baş mimarı Ahi Evren Şeyh Nasîrü’d-dîn Mahmud el-Hoyî’nin Kırşehir Emiri Seyfü’d-dîn Tuğrul adına kaleme aldığı iman ve İslam dininin esaslarını anlatan ilmihal niteliğindeki Farsça eseridir.
Ahi Evren, yirmi beş kadar eseriyle ve ortaya koyduğu teşkilatçılık özelliğinden güçlü bir fıkir adamı olduğu söylenebilir. O, teşkilatçı bir halk filozofu olması yanında, güçlü bir düşünce ve aksiyon insanıdır. Velud ve çok yönlü bir yazar olan müellifin hiçbir eserinde adını söylemediği gibi intisap ettiği Melâmet meşrebindeki iyilikleri gizli tutma anlayışı ve alçak gönüllülüğünden dolayı eserlerinde adının gizli kalmasına özen göstermiştir. Bundan dolayı bazı eserleri başka kişilere mal edilmeye çalışılmış, bazıları da anonim bir eser olarak el yazması nüshaları günümüze kadar geldiği anlaşılmaktadır (Bayram 1991: 66).
Ahi Evren’in adının belirtilmediği eserlerinden biri olan ve Menâhic-i Seyfî adını verdiği eserinde, iman ve İslâm dininin esaslarını, itikatta Eş’ârî, amelde Şâfiî mezhebine göre ortaya koymaya çalışmıştır. Bu eseri daha önce Ahmet Ateş, “Konya Kütüphanelerinde bazı mühim yazmalar” adlı makalesinde anonim bir eser olarak tanıtmıştır. Araştırmalar neticesinde Ahi Evren’in eserlerinden biri olduğu anlaşılmıştır (Bayram 1995: 76).
Yazar, eserinin önsözünde arkadaşlık bağı bulunan Kırşehir Emiri olan Seyfü’d-dîn Tuğrul’a ithaf ettiğini belirterek eserin bir mukaddime, beş menâhic ve bir hatimeden müteşekkil olduğunu söylemektedir. Mukaddime bölümünde, insanın yaratılışı hakkında bilgiler vermektedir. Daha sonra eser, beş yöntemde (minhacda) incelenmiştir. Birinci minhac; imanın kısımlarına dair bilgiler içerir ve yine beş temhid (hazırlık) safhasından meydana gelmektedir. Birincisi, Allah’ı bilmek; ikincisi, Allah’ın sıfatlarını bilmek; üçüncüsü, Allah’ın fiilleri; dördüncüsü, nübüvvet; beşincisi ise ahiret hakkındadır. İkinci minhac; abdest ve taharet adabı hakkında olup, yine beş temhîd’den meydana gelmiştir. Birincisi, temizliğin fazileti, iç ve dış temizlik; ikincisi, ihtiyacı def etmenin adabı; üçüncüsü, abdestin adabı; dördüncüsü, guslün adabı; beşincisi ise, teyemmüm ve mesh hakkındadır. Üçüncü minhac; namazın rükunlarını ve adabı hakkındadır ve dört temhîd’den oluşur. Birincisi, farz namazların faziletleri; ikincisi, namazın rekâtları; üçüncüsü, namazın görünüşü; dördüncüsü, namzazın şartları hakkındadır. Dördüncü minhac; orucun adap ve sırları hakkındadır ve üç temhîd’e ayrılır. Birincisi, orucun faziletleri; ikincisi, orucun derecelerinin açıklanması; üçüncüsü, orucun farz ve sünnetleri hakkındadır. Beşinci minhaç; zikir ve dua hakkında olup üç temhîd’e ayrılır. Birincisi, kelime-i tevhidin fazileti ve zikrin sırrı; ikincisi, nakle dayanan duaların sırrı; üçüncüsü ise, peygamberlerin duaları hakkındadır. Hatime bölümü, dünya hayatında yapılması gereken amellerle ilgilidir (Ahi Evren 660/1262: 298a-318a vr.; Bayram 1995: 81-82).
Farsça olarak kaleme alınan eserin içinde ayet-i kerimeler ve Arapça ibareler vardır ve bunlar kırmızı mürekkeple yazılmıştır. Eser, Ali b. Süleyman b. Yunus tarafından 660/1262 tarihinde (Ladik) Denizli’de istinsah edilmiştir. Araştırmaların neticesinde eserin üç nüshasına ulaşılmıştır. Bu nüshalar da müstakil olmayıp mecmuaların içinde yer almaktadır. Bunlar; 1. Süleymaniye Kütüphanesi Halet Efendi Bölümü Nr. 92, 1b-32a varakları arasındadır. 2. Süleymaniye Kütüphanesi Fatih Bölümü Nr. 5426, 298a-318a varakları arasındadır. 3. Bursa Eski Eserler Kütüphanesi, H. Çelebi Bölümü Nr. 1884, 45a-67b varakları arasındadır (Bayram 1995: 77-78).
Müellifin biyografisi için bk. “Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahi-evren-nasireddin-seyh-nasireddin
Eserden Örnekler
Bismillahirrahmanirrahim ve bihi tevfîk
"Sübhaneke lâ ilme lenâ illâ mâ allemtenâ inneke ente’l ‘alîmü’l hakîm". Sezavarî senâ-i cenâb-ı mukaddesü’l vahiyyet rast, perverdegari ki bâri sâl riyah-ı rahmet, hicab-ı tab’ ez basiret ehl-i safvet berdaşt u be-kalem der bekl ekremü’llezi ilm bi’l kalem noguş-ı hakâyık u ma’ârif ber elvah-ı dilhâ îşân be-nigaşt. Ve istihkâk salavât-ı hazrat-i mutahhar mustafavî rast; an hâce ki afitâb-ı risâlet u ez meşrik evvel tuluğ kerd. Be-keman rûşenâyî u iktâr-ı meşrik u magrib rûşen geşt. Ve istecâb-ı tehiyyât sahâbe ve âl-i u rast ki nucûm-ı asumân-ı hidâyet budend ve ba’d ehl-i basîret râ muohakkak est ki ma’ârifet u itlâf-ı ervâh basarî der ‘âlim âb u gül tabi’ itlâfest ki işân-râ der ‘âlim-i melekût bûde est ve ez cânib-i Muhammedî ma’nî çünîn işâret kerde end ki İllâ revâhı cünûdi fihâ te’ârifi minhâ îtlâfı vemâ tenâkiri minhâ ihtilâf ve çun mera ber muktezâ-yı an mukdemân bâ emîr ecel seyyidü’l hâs seyfü’d-devle ve’d-dîn sa’dü’l islâm ve’l müslimîn muhtâr-ı ‘uzamâ es-Selâtîn muhabbe evliyâ ve’s-sadıkîn Tugrul etâl Allah yegâh ve seleke bihi sebili rızâh. Der ‘âlem-i kudsî an münâsibet u itlâf nakd bûd, der ‘âlem-i hissi cân râ bâ cân-ı u ta’allukı magut peydâ şod. Ce’alnâ’llâhu âhırîn fî dîne mütecâbirîn fîh. Hâstem ki der sefer innî zâhib ilâ rabbî ki men be-saded-i sülûk ve der kat’-ı ukbân ânem bâ men refîk bud tâ ezel-i süflü’s-sâfilîn ki makâm-ı be-hâyim ve sebâ’ u şeyâtîn est (Ahi Evren 717/1327: 298a vr).
Kaynakça
Ahi Evren (660/1262 ). Menâhiç-i Seyfî. Süleymaniye Kütüphanesi Halet Efendi İlavesi. Nr. 92. vr. 1b-32a.
Ahi Evren (717/1327). Menâhiç-i Seyfî. Süleymaniye Kütüphanesi Fatih Bölümü. Nr. 5426. vr. 298a-318a.
Bayram, Mikail (1995). Tasavvufi Düşüncenin Esasları (Ahi Evren). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
Bayram, Mikail (1991). Ahi Evren ve Ahi Teşkilatı’nın Kuruluşu. Konya: Damla Matbaası.
Köken, Arif Hüdai, N. Ö. Büken (2018). "Ahi Evran (1171-1261) ve Ahilik ile Hekimlik Ahlakı Üzerine Bir Değerlendirme", Lokman Hekim Dergisi. Lokman Hekim Journal. 8/1: 54-70.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | METÂLİ'ÜL-İMÂN (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
2 | LETÂİF-İ GİYÂSİYYE (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
3 | LETÂİF-İ HİKMET (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
4 | ÂĞÂZ U ENCAM/VASİYET (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
5 | MÜRŞİDÜ'L KİFÂYE (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
6 | TUHFETÜ'Ş-ŞEKÛR (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok |
Görüntüle | ||
7 | ULÛM-İ HAKÎKİ (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok |
Görüntüle | ||
8 | İLMÜ'T-TEŞRİH (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
9 | YEZDAN ŞİNAHT (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
10 | MÜSARİÜ'L-MÜSARİ (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
11 | MEDH-İ FAKR U ZEMMİ-İ DÜNYA (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ EL-ELVÂHU'L-İMÂDİYYE (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | TERCÜME-İ EN-NEFSÜ'N-NÂTIKA (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
14 | TERCÜME-İ KİTÂBU'L-HAMSİN Fİ USULİ'D-DİN (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
15 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
16 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
17 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
18 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
20 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
21 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
22 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
23 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
24 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |