- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed - Madde Yazarı: Prof. Dr. Beyhan KESİK
- Eser Yazılış Tarihi:1285/1868
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:15/03/2022
MELİKÜ’S-SEYF ZÜ’L-YEZEN (NAZÎF)
tercüme hikâyeNazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed (d. ?/? - ö. 1275/1858)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed Efendi’nin Sîretü Seyf b. Zîyezen hikâyesi tercümesi. Nazîf Ahmed Efendi, Araplar arasında nesilden nesle aktarılan bu hikâyeyi Melikü’s-Seyf Zü’l-Yezen adıyla Türkçeye çevirmiştir. Sîretü Seyf b. Zîyezen, Yemen’i Habeş istilâsından kurtaran bir Arap emiri olan Seyf b. Zîyezen (ö. 575?)’in hayatı etrafında teşekkül eden bir kahramanlık hikâyesidir. Bu hikâyenin en eski nüshası 11/17. yüzyıla dayanır.
Ahmed Nazîf Efendi, eserinin mukaddimesinde tercüme ettiği bu hikâyeyi Bin Bir Gece Masalları ile kıyaslayıp “… Bin Bir Gecesi Hikâyesi buna nisbet gerek letâfet ü insicâm ve gerek tertîb-i vekâyî’ ve rabt-ı kelâm cihetinden deryâdan bir katre ve sahrâdan bir zerredir ki anın bin bir gecesi bunun bin nehârında pinhân olup cümle eğlence hikâyetlerin a’lâsı olduğundan …” (s. 2) ifadeleri ile Binbir Gece Masalları’ndan üstünlüğüne vurgu yapmıştır. Ardından halk hikâyelerinde de çokça gördüğümüz "Râviyân-ı ahbâr ve âkilân-ı âsâr ve muhaddisân-ı silsile-i rûzgâr bu cihetle hikâyet ve bu resm ile nakl ü rivâyet edip demişler ki" (s. 3) kalıp ifadesiyle tercümeye başlamıştır.
Seyf b. Zîyezen’in Habeş Kralı Seyf Er’ad’a karşı yaptığı mücadele hikâyenin hemen hemen sonuna kadar devam eder ve eserin içeriğinin önemli bir kısmını oluşturur. Seyf; babası Zîyezen gibi, Hz. Muhammed henüz peygamber olmadan onun doğruluğuna inanıp İslâm’a girer ve insanların ve cinlerin diyarına yaptığı seferlerde silâh kuvvetiyle ve cinlerden kendisinin hizmetinde olan huddâm grubu ile İslâm dinini yayar. Hz. Muhammed henüz gelmediği için onun yerine kelime-i şehadet içine Hz. İbrâhim’in adı konulur. Savaşlar ve seferler Allah’ın birliğini ve onun Hz. İbrâhim ile dostluğunu kabul ettirme amacına hizmet eder, kelime-i şehadeti söyleyen herkes Müslüman kabul edilir. Seyf’in ilk karısı Şâme ile evliliğinden Habeşliler ve zenciler için felâket doğacağı kabul edilir, bu sebeple her çeşit sihir ve büyü kullanılarak buna engel olunmaya çalışılır. Hikâyede, Habeşlilerin bazılarının Zuhal yıldızına, ateşe, çeşitli hayvanlara ve putlara, kendilerine ibadet edilmesini isteyen hükümdarlara taptıkları belirtilmektedir. Eserde ayrıca Seyf b. Zîyezen’in oğullarının, diğer kahramanların ve cinlerin seyahatleri ve maceraları, aşk öyküleri, muhteşem bina tasvirleri vb. hususlar anlatılır (Yazıcı 2009).
Eserde Binbir Gece Masalları’ndan “Acîb ve Garîb” gibi bazı hikâyeler alıntılanmıştır. Destansı maceralardan oluşan insanların ve cinlerin birlikte bulunduğu, büyücülerin ve sihirbazların iktidar savaşı yaptığı ve doğa güçlerinin hâkimiyeti için rekabet ettiği, dine saygısızlık ve sahte tanrılara tapma yönünde aşırılıkların hâkim olduğu, evrenin dışında mistik, hayalî ve efsanevi bir âlem çizilmektedir (Yazıcı 2009). Eserinin dili sade olup yer yer secili bir anlatım sergilenmiştir.
Ahmed Nazîf’in tercümesi, Seyf Zü’l-Yezen Nâm Pâdişâhın Hikâyesi adıyla 1285/1868 yılında, İstanbul’da Mekteb-i Fünûn Matbaası’nda 254 sayfa hâlinde basılmıştır. Nüshası İ.B.B. Atatürk Kitaplığı Bel_Osm_O.01352/01 numarada kayıtlıdır. Eser, Muharrem Zeki Korgunal tarafından sadeleştirilerek yayımlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nazif-sahhaflar-seyhizade-nazif
Eserden Örnekler
(Seyf Zü’l-Yezen Kuyudan Halâs Olduğu ve Âkse-nâm)
(Ecinnî Hatunun Geldiğini ve Anın da Sebebi Zikrindedir)
Seyf Zü’l-Yezen kuyuda kalıp gece oldukda kendisi ayn-ı ıztırârda olduğunu görüp dergâh-ı muhîbbü’d-da’vâta niyâz u ilticâ ve ve tazarru’ u recâ etmeğe başladı. Niyâz u du’âsı esnâsında gördü ki kuyunun esfelinden tâ yukarıya kadar bir tarafı yarılıp dolandı. Bir şahs zuhûr eyledi ve Seyf Zü’l-Yezen başına eğilip öpdü. Es-selâmu aleyküm yâ Seyf Zü’l-Yezen, bu diyâr-ı mevhuşayı teşrîf ü te’nîs eyledin. Hâtır-ı şerifinize bir şey gelmesin. Hak celle ve Alâ Hazretlerinin imdâdı size erişdi deyip Seyf’i bendden tahlîs ve hâric-i bi’re çıkarıp koydukda Seyf ürküp sen kimsin ve beni nereden bildin, dedi. Ol şahs, yâ Seyf, ben mü’min ecinnîlerin bir hatunuyum ve ismim Âksedir. Benim sana gelmemin sebebi Şeyh Abdü’s-selâm hazretlerinin işâretidir, dedi. Râvî-i hikâye eydir: Mezkûre sâlih ve mü’min ecinnî tâ’ifesinin beğ-zâdelerinden olup gâyet hüsn ü cemâli var idi ki gören aşkına esîr olurdu. Pes mütemerrid ecinnîlerden muhtelif Muhtaf? nâm ecinnî mül-i efrâh-ı Medînesine gelip kendisine Şâmeyi almak istedikde bâlâda zikr olunduğu üzere Seyf Zü’l-Yezen yetişip elini kat’ u Şâmeyi elinden tahlîs etdiği ecinnî idi. Muhtaf? mezkûr Âksseyi gördükde âşık olup babasında istedi. Merkûmenin pederi müdâfa’asına muktedir olmadığından tezvîcine rızâ vermiş ise de Âkse kabul etmeyip beni bu bî-dîn-i cebbâr u kâfir ecinnîye nice tezvîc edersin deyü babasına mürâca’at etdikde biz hakkından gelemeziz, imtinâ’ etmeğe mecâlimiz yokdur, dedi. Hatun gördü ki pederinden ümmîdi kesilmiş […] (Ahmed Nazîf 1285: 34-35).
Kaynakça
Ahmed Nazîf (1285). Seyfü Zü’l-Yezen Nâm Pâdişâhın Hikâyesi. İstanbul: Mekteb-i Fünûn Matbaası.
Fayda, Mustafa (2009). “Seyf b. Zîyezen”. İslâm Ansiklopedisi. C. 37. İstanbul: TDV Yay. 29-30.
Korgunal, Muharrem Zeki (1966). Seyfizülyezen. İstanbul: Garanti Matbaası.
Saraç, M. A. Yekta (hzl.) (2016). Bursalı Mehmed Tâhir Osmanlı Müellifleri. http://www.tuba.gov.tr/files/yayinlar/T%C4%B0BKM/Osmanl%C4%B1%20M%C3%BCellifleri.pdf [Erişim tarihi: 26.02.2022].
Yazıcı, Hüseyin (2009). “Sîretü Seyf b. Zîyezen”. İslâm Ansiklopedisi. C. 37. İstanbul: TDV Yay. 271.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ELALDI |
Görüntüle | ||
2 | RİYÂZU’N-NUKABÂ (AHMED NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
3 | SEFÎNETÜ’L-VÜZERÂ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
4 | TERCEME-İ NUHBETÜ’L-FİKER (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | TERCEME-İ TELHÎS-İ ME’ÂNÎ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ RİSÂLE-İ KEVÂKİBÎ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ TA’LÎMİ’L-MÜTE’ALLİM (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ TABAKAT-I ŞERNÛBÎ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ KASÎDE-İ LÂMİYYE (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | LUGAT-İ KAFİYE (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ ELF LEYLE VE LEYLE (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Ahmed Nazîf | Dr. Öğr. Üyesi Ömer Arslan |
Görüntüle | ||
12 | UKÛDÜ’L-LE’ÂL FÎ TERCEMETİ’L-SİMÂRİ’L-ESMÂR NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ MEVÂRİDÜ’L-KELİM (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | SER-ÂGÂZ-I HİCÂZ / HAC SEYÂHATNÂMESİ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ELALDI |
Görüntüle | ||
15 | SÛRNÂME-İ MESERRET-ALÂM (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
16 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
17 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
18 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
19 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
20 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
21 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
22 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
24 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
25 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |