- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fuzûlî - Madde Yazarı: Doç. Dr. Şerife Yalçınkaya
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Irak - Suriye
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Münşeat
- Yayın Tarihi:05/10/2022
MEKTUPLAR (FUZÛLÎ)
inşâFuzûlî (d. 888/1483 - ö. 963/1556)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Üç dilde; Arapça, Farsça ve Türkçe manzum ve mensur eserler veren Fuzûlî’nin kaleme aldığı bazı mektuplar. Ne yazık ki bunlar az sayıdadır ve bir münşeat kitabı hacmine hâiz değillerdir. Bununla birlikte elimizdeki mektuplar Fuzûlî’nin inşâ sahasındaki kâbiliyetini göstermektedirler. Fuzûlî’nin tespit edilebilen beş Türkçe mektubu bulunmaktadır. Bunlar:
1. Nişancı Celâl-zâde Mustafa Çelebi’ye mektup: Şikayetnâme adıyla bilinmektedir. Fuzûlî’nin en iyi bilinen mektubudur. Bu mektup Fuzûlî Dîvânı’nın hemen bütün matbu nüshalarında bulunmaktadır. Karahan, bu mektubu gördüğü matbu nüshaları şu şekilde kaydetmiştir (Karahan 1948a: 245): Tatyus Dividciyan 1284 / 1867; Tasvîr-i Efkâr 1286 / 1868; Mekteb-i Sanayi 1291 / 1874; Ahter 1308 / 1890; Taşkent 1311 / 1893; Hurşid 1315 / 1897; Ahmed Kâmil 1328 / 1910 ve Orhaniye 1342 / 1924. Mektubun metnini yayınlayan araştırmacının (Karahan 1948b: 55-62), metni oluştururken kullandığı yazma ve basma nüshalar şunlardır: Veliyüddin Kütüphanesi Nu. 2735 Mecmuatü’l-mekâtib içinde 28a-30a varaklarındaki; Murat Molla Kütüphanesi Lala İsmail Efendi Nu. 472’deki Fuzûlî Dîvân’ının başında 1b-4b varaklarındaki ve Yeni Şark Kütüphanesi’nde 1342 /1924 tarihli Külliyât-ı Fuzûlî’de 99-103. sayfalar arasındaki (1308 ve 1328 basımlarıyla aynıdır) metinler.
2. Musul Mirlivâsı Ahmed Bey’e mektup: İştiyaknâme özellikleri göstermektedir. Cevabî bir mektuptur. Mektuptan ilk defa Vahid Paşa Kütüphanesi Nu. 5535’teki münşeat mecmuasındaki metne (284a-285b) dayalı olarak Karahan bahsetmiştir (Karahan 1944). Bu münşeat içindeki metinden 1945’te hazırladığı doktora tezinde Selim Refik Refioğlu da bahsetmiştir. Refioğlu bu metni, bir gazetenin edebiyat köşesinde “Fuzûlî’nin Bilinmeyen Bir Mektubu” başlığıyla kamuoyuna duyurur ve metni daha sonra yayınlayacağını belirtir. Refioğlu mektubun Bağdat Beylerbeyi Üveys Beye yazılmış cevâbî bir mektup olduğu kanaatindedir. Ardından Kemal Edip Ünsel, Veliyüddin Kütüphanesi Nu. 2735 Mecmuatü’l-mekâtib içinde 35b-36b’de gördüğü aynı mektubu “Fuzûlî’nin Bilinmeyen Bir Mektubu” başlığıyla yayınlar (Ünsel 1945). Refioğlu’nun da Ünsel’in de “yeni bir mektup” olarak değerlendirdiği ve Üveys Beye yazıldığını düşündükleri metin farklı bir mektup değil, Musur Mirlivâsı Ahmed Bey mektubudur. Mektup metni Karahan tarafından tekrar yayımlanmıştır (Karahan 1948b: 62-65).
3. Ayas Paşa’ya Mektup: Tehniyetnâme (tebrikname) özellikleri göstermektedir. Mektuptan ilk defa Fuad Köprülü söz etmiştir (Köprülü 1967: 697). Bilinen tek nüshası Veliyüddin Kütüphanesi Nu. 2735 Mecmuatü’l-mekâtib içindedir (vr. 30). Mektup metni, Karahan tarafından yayımlanmıştır (Karahan 1948b: 66-68).
4. Kadı Alâüddin’e mektup: Tehniyetnâme (tebrikname) özellikleri göstermektedir. Tespit edilen ilk nüshasının biri Leningrad’ta Fuzûlî Külliyatı içindedir (Köprülü 1967: 690). Kemal Edip Ünsel mektuptan “Kadı Alâüddin ve Oğlunun Doğması” başlığıyla farklı bir eser olarak bahsetmiş ve mektubu “Kadı Alâüddin Hikâyesi” olarak anmıştır (Karahan 1948b: 53). Karahan, mektubun iyi ve tam bir nüshasını Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi Kütüphanesi Nu. 3790’da kayıtlı bir mecmua içinde bulmuş ve yayımlamıştır (Karahan 1948b: 68-70).
5. Şehzâde Bâyezid’a mektup: Cevâbî bir mektuptur. Bu mektup, Hasibe Çatbaş (Mazıoğlu) tarafından ilim dünyasına duyurulmuştur. Mektup Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih – Coğrafya Fakültesi Kütüphanesi İ. Saib Efendi kitapları arasında bir Nu. 205’te kayıtlı mecmuadadır (vr. 153a). Mektup Çatbaş (Mazıoğlu) tarafından metin olarak yayımlanmıştır (Çatbaş 1948: 143-146).
Fuzûlî’nin mektupları konusunda ilk ve kapsamlı çalışmaları Abdülkadir Karahan yapmıştır (Karahan 1948). Karahan, Fuzûlî’nin mektuplarının onun devlet erkânı ve fikir adamları arasında özel bir yeri olduğunu, onlarla dostane, senli-benli, nükteli mizahlı muhasebe ve muhaberede bulunduğunu gösterdiğini yazar. Araştırmacı, bu mektuplardan şairin zannedildiği gibi fakir fukaradan olmadığının da anlaşıldığı kanaatindedir (Karahan 1948a: 265).
Mektuplarında başka mektuplaşmalardan söz edişinden, Fuzûlî’nin başka mektupları olduğu anlaşılmaktadır. Karahan bu mektupları, “pürüzsüz, hendesî, sanatkârane nesrin mükemmel nümûneleri” olarak görür (Karahan 1948a: 266). Bu mektuplar Fuzûlî’nin biyografisi hakkında bilgi vermesi açısından da önemlidir.
Yazarın biyografisi için bk."Fuzûlî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fuzuli-mdbir
Eserden Örnekler
Bedi’dir ki deryâ-yı zehhâr irsâl-i sehâb ile müjde-i istihzâr-i istihzâr virmedin huşk-sâl-i riyâzetde sevâhilden gül-i ra’nâ ve lâle-i hamrâ, tevakki’ kıla ve bahâr-i behcet-âsâr tahrîk-i nesîm ile gül çihresinden nikâb almadın ve lâle ruhsarından bürka’ salmadın hazân-ı gamda ‘anâdil(den) zemzeme-i dil-güşâ ve gulgule-i cân-fezâ tama’ ide. Beli hemvâre şem’-i şebistan-i devletden külbe-i huzûrun pür-nûr gören zulmet-serây-ı vahşeti ne bilür. Ve hemîşe sehâb-ı sa’âdetden gülşen-i sürûrın ma’mur bulan sümûm-ı sahrâ-yı mihnet ahvâlin ne tasavvur kılur. Eğerçi zaman zaman istilâ-yı şiddet-i firâk-i ahbâb ve isti’lâ-yı hiddet-i iştiyâk-i ashâb müstelzim-i terk-i tavattun ve müsted’i-i selb-i temekkün olup bu zindân-i minnet ve zencîr-i ihânetden istihrâc ve istihlâs murâd olunur. Yine Hızr-ı takdîr girdâb-ı belâda zevrâk-ı metâlibüm ma’yûb idüp ifşâ-yı esrâr-ı hikmet-intizârla teskîn-i ıztırâb virür. Emrine taarruz terk-i edebdürür ve eğerçi lâhza lâhza tügyân-ı sitem ve buhrân-ı elem bâni-i nefy-i makâm-ı ma’rûf olup bu kudûrethâneden karâra firâr gâlib ve bu vîrâneden azîmete hizmet münâsib görünür. Yine müvekkel-i kazâ habsgâh-i anâ’da kayd-ı taallukâtum mazbût idüp Yusuf-i sıdkum izhâr-ı âsâr-i kudret- va’desi ile temkîn-i inkılâb virür. Hükmünden tahallüf semere-i ta’abdur. Ümid ki eyâdî-i eyyâm-ı müfârakat mümessik be ezyâl-i hengâm-ı muvasalât olup girîbân-ı âmâl matla’-ı cemâl-i visâl olana dek tekâlib-i zamân nakş-ı ehibbâyı safha-i zamîrünüzden götürmeye ve tasârif-ı devrân bünyâd-ı i’tikâdunuza halel yetürmeye. Tarîk-i tazarru'dan me'mul budur ki harîm-i hürmetde mahremiyet vâki' olup fursat düştükde sultânumuza arz-ı ubudiyet kılmakda iltifat dirîğ olunmaya. Vallahu'1-azim hizmet-i şerîfe teveccüh itmekden gayri murâd yok amma kıllet-i mu'unetden mevâni’ çok (Çatbaş Mazıoğlu 1948: 144-145).
Kaynakça
Arslan, Selahaddin (1973). “Fuzuli’nin Beng ü Bade ve Mektuplarının İndeksi”. Lisans Bitirme Tezi. İstanbul Üniversitesi.
Cunbur, Müjgan ve vdğr. (1999). Türk Dil Kurumu Kütüphanesi Yazma Eserler Katalogu. Ankara.
Çatbaş (Mazıoğlu), Hasibe (1948). “Fuzulî’nin Bir Mektubu”. AÜDTCF Dergisi VI (3): 139- 146.
Gültekin, Hasan (2015). Türk Edebiyatında İnşa. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
Karahan, Abdülkadir (1948). Fuzûlî’nin Mektupları. İstanbul: İbrahim Horoz Basımevi
Karahan, Abdülkadir (1949). Fuzulî: Muhiti, Hayatı ve Şahsiyeti. İstanbul.
Köprülü, Mehmed Fuad (1964). "Fuzûlî". İslam Ansiklopedisi. C. IV. İstanbul: MEB Yay. 690.
Kürkçüoğlu, Kemal Edib (2021). Fuzûli’nin Bilinmeyen Şiirleri ve Bir Mektubu. Haz. Hicret Yavuz. İstanbul: Büyüyen Ay Yay.
Refioğlu, Selim Refik. "Fuzûlî’nin Bilinmeyen Mektubu". Edebi Konuşmalar. Gazete köşe yazısı. Gazete ve tarih bilinmiyor. Taha Toros Arşivi, Dosya No: 61.
Sis, Nesrin (2016). “Fuzûlî’nin Türkçe Mektuplarında Bir Söz Varlığı İncelemesi”. Journal of Turkish Language and Literature 2 (1): 431-438.
Ünsel (Kürkçüoğlu), Kemal Edib (1945). “Fuzûli’nin Bilinmeyen Bir Mektubu”. Türk Dili-Belleten III (4-5): 383-388.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
2 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
3 | BENG Ü BÂDE (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
4 | HADÎS-İ ERBAÎN TERCÜMESİ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | SOHBETÜ'L-ESMÂR (FUZÛLÎ ?) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
6 | HADÎKATÜ'S-SÜ'EDÂ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
7 | FARSÇA DÎVÂN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
8 | HEFT-CÂM/ SÂKÎ-NÂME (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Dr. Öğr. Üyesi AYŞE ÇELEBİOĞLU |
Görüntüle | ||
9 | RİND Ü ZÂHİD/MUHÂVERE-İ RİND Ü ZÂHİD/RİSÂLE-İ RİND Ü ZÂHİD (FUZÛLÎ ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
10 | SIHHAT U MARAZ/HÜSN Ü AŞK/ RÛH-NÂME (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
11 | ARAPÇA DÎVÂN (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Dr. Büşra Sıdıka Kaya |
Görüntüle | ||
12 | MATLA'U'L-İ'TİKÂD FÎ MA'RİFETİ'L-MEBDE VE'L-ME'ÂD (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ MU'AMMÂ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle |