MEGÂRİBÜ’Z-ZAMÂN (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ)
tasavvufî eser
Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi (D. ?/? - Ö. 1451/855)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Müellifin “Hakāiku’l-Mevcûdât” terkibi ile lakaplandırılmış Arapça kaleme aldığı hacimli eseri. Matbu nüshası yoktur. Eser, Osmanlı'da revaç bulan iki mütedavil eserin kaynak metni olması açısından önemlidir. Şöyle ki Yazıcızâde Muhammed Efendi, Megāribü’z-zamân'ı; Muhammediyye adı ile nazmen, kardeşi Ahmed-i Bîcân ise Envâru'l-âşıkîn adı ile nesren tercüme etmişlerdir. Fakat bu tercümeler tam birer tercüme değil, mertebeli çevirilerdir.

Yazıcızâde Muhammed Efendi; kitabını enbiyânın ahvâlini başta tefsirlerden, hadislerden, güvenilir râvîlerden gelen nakiller olmak şartıyla Tevrat, Zebur, İncil ve Kur’ân-ı Kerîm’den süzmek sûretiyle kaleme aldığını söyler. Bu nakilleri âlem-i a‘yânîde tahkik ettiğini, âlem-i insânîde ise en güzel teviller ile tevil ettiğini ifade eder. Yani müellif, bahsettiği rivayetleri ilm-i ilâhîde sabit oldukları hâl üzere tahkik etmiştir. O, müşâhede ile teyit etmiş olduğu bu nakilleri kelimelerin el verdiği ölçüde anlatmaya çalışmıştır. Müellife göre kitabın maksadı şu âyetin mefhumuna muvâfıktır: “Hamd; gökleri ve yeri yaratan, karanlıkları ve aydınlığı var eden Allah'a mahsustur. (Bunca âyet ve delillerden) sonra kâfir olanlar (hâlâ putları) Rab'leri ile denk tutuyorlar.”  (En‘âm Sûresi, 6/1) Megāribü’z-Zamân, müellifin “Megrib” adını verdiği beş bölümden oluşmaktadır: 1. el-Megribu’l-evvel fî tertîbi’l-mevcûdât ve’n-nizâm (Nizamın ve mevcudatın tertibi ile alâkalı kısım) 2. el-Megribu’s-sânî fî hitâbâtillâh ma‘a’l-enbiyâi’l-ızâm (Allah’ın, peygamberlere olan hitâbı ile alâkalı kısım) 3. el-Megribu’s-sâlis fî kelimâtillâhi ma‘a’l-melâiketi’l-kirâm (Allah’ın melekleri ile söyleştiği kelâm hakkındaki kısım) 4. el-Megribu’r-râbi‘ fî hitâbâtillâhi yevme’l-kıyâme (Allah’ın kıyamet günündeki hitabı hakkındaki kısım) 5. el-Megribu’l-hâmis fî kelimâtillâhi fî a‘le’l-makām. (Allah’ın en yüce makamdaki kelimeleri hakkındaki kısım) Eserin en mühim hususiyetlerinden birisi Muhammed Efendi’nin kendi zamanına kadar olan ilmî ve irfânî mirası tevârüs etmesidir. Dibâcede kitabı yazmadan evvel bin dokuz yüz doksan dokuz eser mütâlaa ettiğini ifade eder. Eserde bahsi geçen meseleler çok geniş bir perspektifle ele alınmıştır. Vücûd, sıfât, meʻâd gibi nazarî hususlar, felsefe ve kelâm ilimleri açısından ele alınmış; lâkin daha sonra “tahkik” başlığı altında sûfîlerin görüşleri diğer görüşlere karşı müdafaa edilmiştir. Peygamber kıssalarını bazen tafsilatlı bir şekilde anlatan müellif, kıssaların sonunda “tahkik” tavrı başlığı altında bahsi geçen peygamberin Fusûsu’l-Hikem’de ele alınışına vurgu yapar. Fakat peygamberlerin tertibinde İbn Arabî’nin Fusûs’ta gözettiği tertibe riâyet etmez.

Şairin biyografisi için bk. “Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yazicioglu-mehmed-efendi-seyh-mehmed


Eserden Örnekler


  1. Muvahhidler olarak isimlendirilen sûfîler tâifesine gelince onlar şöyle derler: Biz sûfîlerin, mükâşefe ve müşâhede gibi usûllerimiz vardır ki bu usûller akıl tavrının üzerindedir. Nasıl ki duyular akledilebilenleri anlayamazsa akıl da bu usûlleri idrak etmekten âcizdir. Bu tavra göre tahakkuk etmiştir ki vücûd-ı mutlakın hakîkati vâcibü’l-vücûdun aynıdır. O; küllî, cüz’î, âmm ya da hâss değildir. Her şeyin ötesinde mutlaktır hatta ıtlâk kaydından da münezzehtir (Yazıcızâde Muhammed Efendi. 22a).
  2. Hakîkatte Allah’tan gayrı mevcûd yoktur. Gayrın vücûdu Allah’ın ‘icâd’ı iledir ki bu ancak tecellî ile olur ve tecellî, gayb-ı hüviyetten kemâl-i celâ ve isticlâ talebidir. Kemâl-i celâ; Hakk’ın zuhûrunun kemâlinin insân-ı kâmil ile olmasıdır. Kemâl-i isticlâ ise Hakk’ın nefsini nefsi ile görmesi ile kendisinden imtiyâz edenleri cemʻ etmesidir (Yazıcızâde Muhammed Efendi. 7a-b).

Kaynakça


Yamak, Mehmet Bilal (2022). Yazıcızâde Kardeşler, İlmî Tasavvufî Hayatları Osmanlı'ya Tesirleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

Yazıcızâde Muhammed Efendi. Megâribü'z-zâmân. Süleymaniye Kütüphanesi. Nuruosmaniye. 2593.


Atıf Bilgileri


Yamak, Mehmet Bilal. "MEGÂRİBÜ’Z-ZAMÂN (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/megaribu-z-zaman-yazicioglu-mehmed-efendi. [Erişim Tarihi: 02 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞERH-İ FÜSÛSÜ’L-HİKEM: EL-MÜNTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ) Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi (D. ?/? - Ö. 1451/855) Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
2 MUHAMMEDİYE (YAZICIOĞLU MEHMED EFENDİ) Yazıcıoğlu Mehmed Efendi, Şeyh Mehmed Efendi Dr. Öğr. Üyesi Murat VANLI
Görüntüle
3 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
4 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
5 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
6 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
7 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
8 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
9 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
10 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
11 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
12 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle