MAVERAÜNNEHİRDE SEYAHAT (ZAHİR BİGİYEV)
Tatarca seyahatname
Zahir Bigiyev (d. 1870 - ö. 1902)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Zahir Bigiyev'in eseri. Maveraünnehir seyahati için yaşadığı şehir Rostov-don’dan 1893 yılının 11 Temmuz Pazar günü (1311 yılı, Muharrem ayının 10.günü) yola çıkar. Seyahatnamesinde, bu yolculuğun amacının Müslüman dünyasında hem siyaset hem de medeniyet bakımından önemli yer tutan bu bölgede kardeş halkların mevcut halleri ile eski zamandaki hallerini karşılaştırarak ibret almak olduğunu belirtir.

Seyahatnamede, Rostov-don şehrinden itibaren hangi vasıtalarla nasıl bir güzergah izlediğini ayrıntılı bir şekilde anlatır. Don nehri üzerinde vapurla Kalaç şehrine, Kalaç’tan trenle Volga kıyısına ulaşır. Astrahan’a giderken vapurda tanıştığı bir Rus’un Kazan Tatarları ve tüccarları hakkında söylediği olumsuz sözler, yazarı rahatsız eder ama aynı zamanda düşündürür. Seyahati boyunca ziyaret ettiği şehirleri,  özellikle, eğitim yönünden inceler. Astrahan’da her bir milletin okulu olmasına rağmen maalesef orada Müslümanlara ait bir okulunun ve medresesinin bulunmadığını üzülerek görür. Bir başka dikkat ettiği husus halkın kültür mirasına ve tarihine sahip çıkmamasıdır.

Henüz 23 yaşında genç bir molla olan Zahir Bigiyev; Buhara’yı, Semerkant ve Taşkent’i görmek niyetiyle çıktığı yolculuk boyunca gördüğü diğer yerler hakkındaki izlenimlerini de anlatır. Volga’daki vapur yolculuklarının tarihi geçmişini, Hazar Denizi’nin doğusundan başlayıp Semerkant’a kadar uzanan demiryolunun hikayesini, konakladığı şehirlerin durumunu ve her bir şehirde dikkatini çeken hususları paylaşır. Astrahan’dan vapurla Petrovsk, Derbent üzerinden Bakü’ye ulaşır. Bakü’nün petrol ve demiryolu nedeniyle gelişmiş olduğunu belirtir. Bakü’den Hazar Denizi’nin doğu kıyısına geçer. 1888’de Ruslar tarafından kurulan şehirden Semerkant’a kadar uzanan demiryolunu kullanacaktır. Türkmenlerin yaşadığı bölgede dikkatini kadınların erkekler bir arada bulunmaları ve cemiyette sözlerine değer verilmesi çeker. Göçebe ve iptidai kabul edilen Türkmenlerin kadınlar meselesini sade bir şekilde çözdüğünü belirtir.

Bigiyev, Buhara’daki medreselerdeki eğitimin Kazan’daki medreselerden daha iyi olduğunu düşünerek mümkünse buradaki medreselerden feyz almak niyetindedir. Fakat Buhara medreselerinin düşündüğü gibi olmadığını görür. Usûl-i kadimin hakim olduğu medreselerde on sekiz yirmi yıl okuyan öğrencilerin de müderrislerin de ilminin az olduğuna kanaat getirir. Buhara medreselerinde münazara geleneği olduğunu fakat Rusya’daki diğer medreselerden daha edepli bir şekilde yapıldığını görür. Öğrencilerin medresede dersleri tam manasıyla bilmediğini, bazı ilimlerden hiç haberleri olmadığını söyler. Nahv, sarf, mantık, kelam ve hikmetten başka hiçbir şey okumadıklarını ekler. Buhara’da tanıştığı Mirşerif Damolla’yı dinî bilgilerin dışında dünyevî fenleri bilmesi bakımından diğer müderrislerden ayrı tutar. Ayrıca Buhara’da genç kızların, kadınların eğitimden mahrum olduğunu görür. Semerkant’ta da durum farklı değildir. Burada görüştüğü Hacı Abdülgani Hüseyinov’tan Semerkant’taki medreselerin durumunun da iyi olmadığını öğrenir. Buhara’da yüzden fazla medrese bulunduğunu,  o medreselerde milyonluk vakıf gelirinin olduğunu, on binden fazla öğrencinin çalışarak ders aldığını belirtir. Bu kadar milyonların, o kadar öğrencinin aziz ömrünün faydasız, boş şeylere harcanıp harap olmasına hayıflanır.

Bigiyev, kendi ifadesiyle “gönlü kaygıyla dolu halde” 10 Eylül’de Buhara’dan ayrılır. 23 Eylül’de seyahatini tamamlayarak Rostov-don şehrine ulaşır. Aydınlanma taraftarı Zahir Bigiyev; medrese bitirmiş genç bir molla olarak çıktığı seyahatte gezip gördüğü şehirleri eğitim, medeniyet, kültür, geçmişi koruma meseleleri açısından inceler. Seyahatinin asıl amacı olan Buhara ve Semerkant medreselerindeki eğitim usullerini incelemek ve mümkünse burada tecrübe kazanmaktır. Fakat medreselerin ders programının ve eğitim usullerinin eski ve yetersiz, dünyevî fenler açısından geride oluşu onu hem şaşırtır hem üzer.  Zahir Bigiyev'in  Maveraünnehir'de Seyahat adlı eseri,  okuyucular tarafından büyük ilgiyle karşılanır. Tatar edebiyatında, seyahatname türündeki eserlerin en ünlülerinden biri olarak kabul edilir. 

Yazarın biyografisi için bk. “Zahir Bigiyev”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zahir-bigiyev


Eserden Örnekler


Semerkant’ta meşhur Hacı Abdülgani Hüseyinov’un evinde misafirdim. Abdülgani Efendi Türkistan’da mektepler açıp muhtaçlara yardım eden; Suriye, Arabistan, Asya ve Avrupa’da seyahat edip dünya hallerini derinden anlayan insanlardan birisidir. Türkistan’ın durumunu anlamam için bana çok ilginç bilgiler veriyordu. Gündüzleri geziyor, akşamları o zat ile oturuyordum. Onun dediklerine bakılırsa Türkistan halkı Rusya hükümetine iyi gözle baksa da, Rus amirlerin ve memurların hareketlerinden, Müslümanlara karşı çıkardıkları yasalardan memnun değillermiş… Abdülgani Hüseyinov’un dediğine göre Semerkant’ta mektep, medreseler gereğinden fazla sayıdadır. Fakat bunların hiçbirinde düzen ve usûl yoktur. Burada medrese vakıfları medreseleri düzenli şekilde idare etmeye yetse de, medreseleri düzenli bir hale getirme fikri Müslümanlarda yoktur. Mekteplerin, medreselerin, mescitlerin vakıflarının gelecekte nasıl olacağını hiç kimse düşünmüyor. Burada iş bilen, siyasetten anlayan, bir işin sonunu düşünen bir müderris, bir müftü bulunmaz. Şimdi bunların elinde bizdekinden fazla güç, irade, hürriyet var. Fakat bunlar bu durumda kalıp gaflet döşeğinde uyuklamaya devam ederlerse bir gün gelir her biri ellerinden gider. Pişman olurlar ama pişmanlık fayda etmez (Gaynullin1979: 214).

Kaynakça


Gaynullin, M. H. (1979). “Maveraünnehér’de Seyahet”. Tatar Megrifetçélék Edebiyatı. Kazan: Tatarstan Kitap Neşriyatı. 189-219.

Musin, F. (1985). “Zahir Bigiyev”. Tatar Edebiyatı Tarihı. 2.tom. Kazan: Tatarstan Kitap Neşriyatı. 302-318.

Atıf Bilgileri


Uslu, Ayşen. "MAVERAÜNNEHİRDE SEYAHAT (ZAHİR BİGİYEV)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/maveraunnehirde-seyahat-zahir-bigiyev. [Erişim Tarihi: 12 Eylül 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GARPTAN ŞARKA SEYYALE-İ EDEBİYE. FRANSIZ EDEBİYATININ NÜMUNE VE TARİHİ. MEDHAL. EZMİNE-I MUTAVASSITA VE 16. ASIR C. I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Gülden Vicir
Görüntüle
2 ESRAR-I SERENDİP (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer ALİ ERBAY
Görüntüle
3 BİR MUHTIRANIN SON YAPRAKLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ
Görüntüle
4 BIR İZDİVÂCIN TÂRİH-İ MUÂŞAKASI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ
Görüntüle
5 HAML ve VAZ-I HAML (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
6 HİKÂYE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Gülden Vicir
Görüntüle
7 MEZARDAN SESLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Prof. Dr. Yasemin Mumcu
Görüntüle
8 MENSUR ŞİİRLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Prof. Dr. Yasemin Mumcu
Görüntüle
9 NEMÎDE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya
Görüntüle
10 BİR ÖLÜNÜN DEFTERİ (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğretmen Pürlen Kaleli
Görüntüle
11 MEBHASÜ'L-KIHIF (HALİT ZİYA) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Seçil Okumuş
Görüntüle
12 HESAP OYUNLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Doç. Dr. Dilek Herkmen
Görüntüle
13 TUHFE-İ LETÂİF (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Araş. Gör. Ali Karahan
Görüntüle
14 NÂKİL CÜZ I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
15 HÜSAMEDDİN MOLLA (MUSA AKYİĞİTZÂDE) Musa Akyiğitzâde Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
16 BEHÉTSÉZ YÉGÉT (ALİASGAR KEMAL) Galiesgar Kamal Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
17 TAALLÜMDE SAADET (M. AYAZ İSHAKİ İDİLLİ) M. Ayaz İshaki İdilli Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
18 SALİH BABAYNIN ÖYLENÜVİ (FATİH KERİMİ) Fatih Kerimi Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
19 BİR ŞAKİRD İLE BİR STUDENT (FATİH KERİMİ) Fatih Kerimi Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
20 ATEŞ İLE BARUT ARASINDA (MEHMED RA'UF BEY) Ra'ûf, Mehmed Ra'ûf Bey, İstanbullu Doç. Dr. Dilek ÇETİNDAŞ
Görüntüle
21 MAİŞET (SADRİ MAKSUDİ ARSAL) Sadri Maksudi Arsal Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
22 ESER-İ KÂMİL PAŞA/ ESER-İ KÂMİL (YUSUF KÂMİL PAŞA) Yusuf Kâmil Paşa Hatem Türk
Görüntüle
23 GÜNÂH-I KEBÂİR (ZAHİR BİGİYEV) Zahir Bigiyev Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle