MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ)
Kerbela hadisesini anlatan eser
Bekâyî, Darendeli Bekâyî (d. ?/? - ö. 1200/1785)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Darendeli Bekâyî’nin (d. ?/? - ö. 1200/1785) Fuzûlî’nin Hadîkatü’s-Sü’edâ adlı eserini mesnevi nazım şekliyle nazma aktardığı eseri. Nüshalara göre farklılık göstermekle birlikte eser, Eren’in (2014) yüksek lisans tezi olarak hazırladığı tenkitli metne göre 3609 beyitten müteşekkildir. Genel olarak aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" ve "fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün" kalıbıyla yazılan eserde, yer yer “Şi’r”, “Kasîde-i Murabba”, “Kâfiyyetü’l-Murabba” gibi başlıklar altında "fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün" ile "mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün" kalıbıyla yazılmış manzumelere de rastlanır. Telif tarihi net olarak bilinmemekle birlikte, eserin sonundaki tarih mısrasına göre 1198/1783-84'te yazıldığı tahmin edilmektedir. Dost meclisinden ehl-i beyt âşığı insanların Bekâyî’den Kerbela’yı ve Kerbela’da çekilen cefayı manzum olarak anlatmasını istemesi, eserin yazılış sebebi olarak gösterilir. Sebeb-i telif bölümündeki ifadelere göre, şair evvela halka Fuzûlî’nin meşhur eseri Hadîkatü’s-Süedâ’nın okunabileceğini söyler. Ancak bu eserin hem mensur oluşundan hem de dilinin nispeten ağır olmasından yakınırlar. Bunun üzerine Bekâyî, Fuzûlî’nin eserini daha anlaşılır bir dille nazma çeker (Türkoğlu 2012: 64-65).

Fuzûlî’den yaklaşık iki asır sonra Kitâb-ı Kerbelâ’yı kaleme alırken Bekâyî, Hadîkatü’s-Süedâ’nın muhtevasını büyük oranda korumuş, bâblara ayırma olmasa da Fuzûlî’nin eserindeki bölüm başlıklarını da muhafaza etmeye çalışmıştır. Hadîkatü’s-Süedâ’nın ilk dört bâbı Kerbelâ ile alakalı olmadığı için bunları atlamış, Hz. Ali’nin ölümünün anlatıldığı beşinci bâbı da muhtasar tutarak altıncı bâbdan itibaren eserini yazmaya başlamıştır (Eren 2014: 31-34). Mensur kısımların naklinde kısa vezinler kullanan şair, Hadîkatü’s-Süedâ’yı neredeyse cümle cümle nazma çekmiştir. Bekâyî, manzum bölümleri aktarmada da oldukça titizlik göstererek kaynak metindeki manzumelerin redif, kafiye ve vezinleriyle esas temasını korumaya özen göstermiştir. Bunu yaparken bazı manzumeleri sadeleştirmiş, bazılarına ise muhtevaya uygun olarak kendi düşüncelerini ilave etmiştir. Hadisleri ravileri ile birlikte nakletmiş, ayet iktibasları ile kimi Arapça ibareleri ise olduğu gibi koruyarak Türkçeye çevirmemiştir. Monotonluğunu kırmak için aralara yer yer gazeller serpiştiren Bekâyî, konu geçişlerinde girizgah mahiyetinde kısa şiirler yazarak okuru anlatılacak konuya hazırlamak istemiştir. Kimi yerlerde ise eserin akışına müdahil olup yaşananlardan duyduğu kızgınlığı ve üzüntüyü dile getirmiş, bazı çıkarımlarda bulunarak okuyucuya nasihat etmiştir. Şehadet sonlarında söylenen manzumelere kendi hissiyatını da katmış, olayları içselleştirerek kendi gönül dünyasında yaşayarak nakletmiştir (Eren 2014: 39-52). Halkın faydası gözetilerek oldukça açık ve anlaşılır bir dile kaleme alınan Kitâb-ı Kerbelâ, Hadîkâtü’s-Süedâ’nın nazma aktarılmış tek örneği olması yönüyle önemlidir. 

Eserin beşi Ankara Milli Kütüphane’de, ikisi İstanbul’da, ikisi Dârende Es-Seyyid Osman Hulûsî Efendi Özel Kitaplığı’nda, ikisi Almanya ve Mısır kütüphanelerinde, biri de Hacı Bektaş Veli Araştırma Uygulama Merkezi Kütüphanesi’nde olmak üzere tespit edilebilen 12 nüshası bulunmaktadır. Eser üzerine iki yüksek lisans (Eren 2014, Gürbüz 2014), bir de doktora (Türkoğlu 2012) çalışması yapılmıştır. Eren’in yüksek lisans çalışması daha sonra Kültür ve Turizm Bakanlığınca e-kitap olarak da yayımlanmıştır (2017).

Şairin biyografisi için bk. "Bekâyî, Darendeli". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bekayi-darendeli

Eserden Örnekler


Çün işitdi ehl-i beyt idüp figân
Didiler el-ataş el-ataş amân

İşidüp Abbâs anın feryâdını
Yakdı gayret nârı cân bünyâdını

Aldı suyun kabını oldı revân
Debdi dört bin leşkere ol pehlivân 

Çün bu hâli gördi leşkerler dahı
Atdılar Abbâsa oklar eh ahî

Kılmadı endîşe Abbâs ol zemân
Yetmişin öldürdi bir demde hemân

Vardı ol sâ'at Furâta girdi ol
Aldı su kabını hem toldurdı ol

Virmedi lâkin çeriler mühleti
Ok u şebde atdılar anları katı

Gördi Abbâs anları döndi o dem
Leşkerin içine hamle kıldı hem

Anları itdi perîşân bî-kârar
Döndi çün girdi Furâta nâmdâr

İstedi ata su virüp eglene
Hem biraz su içe anda dinlene

Ehl-i beytin ol susızlıgı hemân
Dönline düş oldı anın ol zemân

Didi anlar susız ola ne revâ
Hîç benim su içmem olur mı revâ

Bir içim su içmeden döndi yine
Hamle kıldı girdi a'dâya yine

Aldı a'dâlar bu kez etrâfını
Araya aldı o cân eltâfını

Geldi Nevfel ibn-i Erzak ol la'în
Gâfil iken urdı kılıcın hemîn

Sag elini kesdi Abbâsın hemân
Gördi çün Abbâs bu hâli nâgihân

Sol eline aldı ol su kabını
Tâ gelüp sir-âb ide ahbâbını

Bir haram-zâde gelüp bil ey ahÎ
Sol eline urdı bir kılınc dahı

Sol elini kesdi gör ihrâbını
Tutdı dişi ile ol su kabını

Ayağıyla ceng iderken dinlegil
Değdi su kabına bir ok şöyle bil

Su dökildi Kerbelâya bil ayân
Gördi hayrân oldı Abbâs ol zemân

Didi kim bu nice hikmet yâ mucîb
Olmaz ehl-i beyte zerre su nasîb

Geldi hâtıfdan nidâ kim şöyle bil
Bunda tahsîl-i murâd âsân değil

Çekmeden âşık olan cevr-i cefâ
Ma'şûkından göremez lutf u vefâ (Eren 2014: 483-486).

Kaynakça


Eren, Hulusi (2014). Darendeli Kâtipzâde Bekâyî-Maktel-i Hüseyn (İnceleme-Tenkitli Metin-Sözlük Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Eren, Hulusi (2017). Dârendeli Kâtipzâde Bekâyî, Maktel-i Hüseyn (Kitâb-ı Kerbelâ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.

Gürbüz, Hulisi (2014). Kitab-ı Kerbela (İnceleme-Metin-Dizin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Üniversitesi.

Türkoğlu, Serkan (2012). Darendeli Bekâî, Kitâb-ı Kerbelâ (İnceleme-Tenkitli Metin-Sözlük). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Eren, Hulusi. "MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/maktel-i-huseyn-kitab-i-kerbela-bekayi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BATTAL-NÂME Bekâyî, Dârendeli Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
2 MEVLİD-İ NEBÎ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Dârendeli Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
3 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
4 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
5 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
6 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
7 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
8 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
9 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
10 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
11 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
12 DÎVÂN (NEHRÎ) Nehrî, Suyolcu-zâde Ahmed Nehrî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle