- Yazar Biyografisi (TEİS)
Akşemseddin, Şemseddin Mehmed - Madde Yazarı: Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Bilinmiyor
- Niteliği:Bilinmiyor
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:01/08/2022
MAKAMÂT-I EVLİYÂ (AKŞEMSEDDİN)
tasavvufi hâller ve makamlarAkşemseddin, Şemseddin Mehmed (d. 792/1390 - ö. 863/1459)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Akşemseddîn'in "Evliyâ Makamları" anlamına gelen mürşid, makam-ı velâyet ve velîlerin dereceleri gibi tasavvufî konuları ele alan mensur eseri. On sekiz bablık Türkçe kaleme alınmış, Akşemseddin’in en çok nüshası bulunan eserlerinden biridir. Ancak bazı kaynaklarda eserin Akşemseddin’e aidiyeti konusunda şüphelere yer verilir. Akşemseddin'in menkabelerini derleyen Hüsseyin Enisî'nin beyanına göre Akşemseddin'in böyle bir eseri mevcuttur. Zaten eserde motife edilen fikirler ile Akşemseddin'in mensup olduğu tasavvufî ekol dikkate alındığında; ayrıca üslûp ve muhteva açısından da bakıldığında eserin Akşemseddin'e aidiyeti ortaya çıkmaktadır (Yurt 1972, Yakıt 1989: 39-47).
Akşemseddin, eserin giriş bölümünde, rüyasında Hz. Muhammed’i gördüğünü ve onun kendisine evliyâ makamlarını gösterdiğini, bu sebeple de kitaba "Makâmât-ı Evliyâ" adını verdiğini söylemektedir. Eserin on sekiz babı ayrı bir makama tahsis edilmiştir (Cebecioğlu 2001: 121-139). Eserin babları Âlemde (Dünyada) Mürşid ve Mürid Kimdir? İrşad Kimin Hakkıdır?, Velayetin Başlangıcı, İkinci Velayet, Fenâ Makâmı, Hikme, Âdem (aleyhisselâm)’ın Makam ve Mazharı, Cezbe Ehlinin Makamları, Tasarruf Sahiplerinin Makâmları, Kümmel (Külli) Makamı, Mâşûk Makâmı, Sülûk Makâmı, Aşk Makâmı, Dört Unsura Dört Nebinin Mazhar Oluşu, Müşahade Makâmı, Evliyaullahın Cennet Arzusundan Geçtiği Makâmı, Salât (Namaz) Makâmı, Marifet Sahibinin Makâmı, Tevhid Nedir ve Nasıl Makâmdır? şeklindedir (Yıldız 2008; URL 1).
Makamât-ı Evliyâ'nın beş nüshası A. İhsan Yurt tarafından karşılaştırılarak neşredilmiştir. Evliyaların makamı anlamına gelen ve Enisî'nin kaydettiği bu risaleyi Bursalı Mehmed Tahir ve Sadattin Nuzhed Ergun, Ak Şemseddin 'den sonra irşad postuna oturan Şeyh Hamza Baba'ya ait gösterirler.
Şairin biyografisi için bk. “ Akşemseddin, Şemseddin Mehmed.” Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/aksemseddin-semseddin-mehmed
Eserden Örnekler
BİRİNCİ BAB ÂLEMDE (DÜNYADA) MÜRŞİD VE MÜRİD KİMDİR? İRŞAD KİMİN HAKKIDIR? ONU İZAH EDER
Ey Hakk (ve hakikat) isteklisi bil ki! Âlemde mürşid: Her şeyde kendi varlığını gören, bir makama erişen kimsedir ki artık (bu durumda) âlemde hiç bir şeyin varlığı olmaz. (Onun) her şeyde tasarrufu vardır. Mürşid işte bu sıfata sâhib kimsedir. Mürid de: Bütün Berzahı (geçitleri) kat edip geçmiş bir kimsedir ki, onun görmediği bir makam olmaz. Sadece KUTBİYYET makamı kalmıştır. Mürid de böyle bir kimsedir. Âlemde mürşid tek olduğu gibi mürid de tekdir.[1] Fakat bir kısım (Şeyhler) vardır ki; irşad makamına ayak basmadan dünyada irşad ederler. Kendilerine MEŞÂYİH’iz derler; her birinin müridleri vardır. Falan şeyh, falan müridi irşad etti derler. Bunlar hakkında sorulacak olursa deriz ki; Böyleleri Hakk dergâhında mahcûbdurlar (perdelidirler). İşte nakledilen şu Hadis-i Kutsi’de Hakk Teâlâ şöyle buyurmuştur: “Benîm evliyam Kubbelerim altındadır. (Veya Kubbelerim altında bir takım velilerim vardır ki) Onları Ben’den başkası bilmez.”[2] Bundan anlaşılıyor ki: Biz mürşidiz diye iddia edenler Hakk Teâlâ dergâhında mahcûbdurlar. Bundan dolayıdır ki, Hakk Teâlâ hazretlerini her şeyde hâzır (ve nazır) bilmezler. Kendi varlıklarını da layıkıyla bilmemişlerdir. Henüz mahcûbdurlar. (Bu halde iken) irşad davasında bulunurlar, kendilerini dünya halkına veli olarak tanıtırlar. Eğer bunlar velayete ayak basmış olsalardı irşad davasında bulunmazlar ve kendilerini halk arasında aziz bilip Hakk katından uzak olmazlardı. Bu makam sahipleri, evliya sözünü satan dellâllardır ki (ilan edici; dâvet edenler) kendilerini halka hoş kimse olarak gösterirler ve veli olarak tanıtırlar. Bu, son derece denî (alçak, kötü, kişiliksiz) olan bir makamdır. Ehl-i Hakk katında bundan daha aşağı bir mertebe yoktur. Evliya ise öyle kimselerdir ki: Bütün âleme (her şeye) gizlidir, Allah Teâlâ’nın hazinedarıdır. Her ilmi bilir. Herkese kendiliğince (kendiliğinden) bilinir. Kısmetinde ne kadar tasarruf mevcut ise sarf eder. Bu dünya halkı tasarruf kimin elinde olduğunu bilmediğinden dolayı evliya zamanında bilinmez. Evliyanın her ne kadar zahiri varlığı gizli değilse de hakikâti (sırrı) gizlidir. Kimse onun haline muttali olmaz. O, bu dünya halkının tasavvur ettiği gibi değildir. Zira onun hiç kimseye ihtiyacı olmaz. Böyle muhtaç olmayan bir kimse de (hâşâ) Hakk Teâlâ’nın sırlarını ve kendi velayetini halka yayıp duyurmaz. Ayrıca, Dünya halkının evliyanın sırrın dan bir zerreyi- helak olmadan duymasına ve o sırlara takat getirmesine de kudreti yoktur. Böyle bir şey imkânsızdır. Bu duruma göre zikredilen sahih hadiste geçtiği gibi “Bu sıfattaki kimseleri Allah Teâlâ’dan gayri kimse bilmez.” (Akşemseddin yty; URL 1 ).
Kaynakça
Akşemseddin, Şemseddin Mehmed (yty). Makâmât-ı Evliya. Süleymaniye Kütüphanesi, Reşit Efendi Kitaplığı, No: 345, Vrk. 12b.
Cebecioğlu, Ethem (2001). "Akşemseddin Bazı Tasavvufi Kavramlar". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (2): 121-139.
Erdoğan, Nafi (1963). Akşemseddin. Mezuniyet Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Kaçalin, Mustafa (1994). Akşemseddin, Hayatı ve Eserleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay.
Koç, İbrahim (2007). İstanbul'un Manevi Fatihi Akşemseddin. İstanbul: Elest Yay.
Köprülü, Orhan/F, Mustafa Uzun (1989). "Akşemseddin, Şemseddin Mehmed". İslam Ansiklopedisi. C.2. İstanbul: TDV Yay. 299-302
Yakıt, İsmail. (1989) "Akşemseddin'in Eserlerinin İstanbul Kütüphanelerindeki Yazma Nüshaları Üzerine Bir İnceleme". II. Akşemseddin Sempozyumu. (20-21 Mayıs 1989/Göynük-Bolu). Akşemseddin Sempozyumu Bildiriler. Bolu: 39-47.
Yıldız, Muhammed Ali (2008). Mehmed Bin Hamza’nın Hayatı, Risaletü’n-Nuriyye ve Makâmâtü’l Evliya Adlı Eserlerinin İçeriğinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Yurt, Ali İhsan (1972). Fatih’in Hocası Akşemseddin Hayatı ve Eserleri. İstanbul: Fatih Yay.
(URL 1). http://www.necatiaksu.net/dosya/makamatievliya.htm.
(URL 2). https://tr.wikipedia.org/wiki/Makam%C3%A2t-%C4%B1_Evliy%C3%A2.
.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MADDETÜ'L-HAYAT (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Mehmed | Doç. Dr. Muhammed Ali YILDIZ |
Görüntüle | ||
2 | HALL-İ MÜŞKİLÂT (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Mehmed | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
3 | DEF'İ MATÂ'İN (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Mehmed | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
4 | TELHİS-İ DEF'İ MATÂ'İN (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Mehmed | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
5 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
6 | NASİHAT-NAME-İ AKŞEMSEDDİN (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Mehmed | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
7 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
8 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
9 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
10 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
11 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
12 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
13 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
14 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
15 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
16 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |